Nybörjare söker konstruktiva svar radie vs. Bredd.

pinn

Medlem
Hej..

70mm, 80mm, 90mm, 100mm, 110mm
Midjebredd såklart. Rent logiskt så bör en smalare skida vara snabbare, kant till kant. So far, so good.

Radie.. 10-13m för korta skalomsvängar
14-17m för längre svängar.

18-20 för freeride i lite större terräng.

? (Typ, ca. Ungefär)

Men

Finns det 100mm breda skidor som har ex 14m radie?

Jag vill kunna åka lite utanför pisten, kanske 10-20% av åktiden...

Så jag vill inte ha 70mm breda skidor..

Just nu har jag 177cm, 86 i midjan och 17m radie.

Jag känner att jag skulle vilja ha 90-100mm i midjan men kortare radie. Typ, 15m..

Finns det? Funkar det?

Tack..

TailGunnar

Aktiv medlem
Jo, de finns nog. Tex. Line Blade, Line Sakana, Black Crows Mirus Cor (precis under 90 mm), Armada Stranger, season eqpt kin osv.

pinn

Medlem
Sen undrar jag .. om man går upp i bredd på skidorna, kan man gå ner i längd då?

Vad är för kort för mina 175cm 75kg åka rätt okej..?

165? 170?

TrulleN

Aktiv medlem
Det är väldigt olika radie på offpistlagg och ett par pistskidor, eftersom att offpistskidan är mjukare kommer den vara svår att få upp på kant lika mycket och då kommer inte radien vara densamma.

snej

Aktiv medlem
Det är väldigt olika radie på offpistlagg och ett par pistskidor, eftersom att offpistskidan är mjukare kommer den vara svår att få upp på kant lika mycket och då kommer inte radien vara densamma.
Vill du utveckla det där resonemanget lite?

TrulleN

Aktiv medlem
Vill du utveckla det där resonemanget lite?
En pistskida är i regel mer styv och ger mer stabilitet i snön, därför kommer du kunna kanta skidan mer och böja skidan mer och därmed kommer en hårdare skida (förutsatt att åkaren är stark nog) svänga snabbare. Så en pistskida kommer antagligen få en kortare radie i praktiken jämtemot en skida som är mjukare om man jämför per meter. 17m radie finns väldigt många skidor som har, ändå kan de upplevas på väldigt olika sätt på grund av midjemått, styvhet, vikt osv. Det är i alla fall min uppfattning :D

TailGunnar

Aktiv medlem
En pistskida är i regel mer styv och ger mer stabilitet i snön, därför kommer du kunna kanta skidan mer och böja skidan mer och därmed kommer en hårdare skida (förutsatt att åkaren är stark nog) svänga snabbare. Så en pistskida kommer antagligen få en kortare radie i praktiken jämtemot en skida som är mjukare om man jämför per meter. 17m radie finns väldigt många skidor som har, ändå kan de upplevas på väldigt olika sätt på grund av midjemått, styvhet, vikt osv. Det är i alla fall min uppfattning :D
Tyvärr håller inte logiken här.

TrulleN

Aktiv medlem
När du böjer skidan, svänger den tajtare. Om du har två skidor med samma radius, kommer den mjukare skidan göra tajtare svängar med samma kraft och kantvinkel.
Ja, men en mjukare skida är mycket svårare att få upp på samma kantvinkel eftersom den inte är lika vridstyv. Det har jag iaf upplevt i min egen åkning. Så visserligen får man tightare svängar med samma vinkel, men en mer vridstyv och hård skida går lättare att få upp i större vinkel. Min uppfattning :)

TailGunnar

Aktiv medlem
Jo, där kan jag hålla med. När jag hänvisade till mjuk/styv menade jag mestadels längsgående. TS klassade sig som nybörjare och en skida med mindre vridstyvhet kommer antagligen att föredras.

TrulleN

Aktiv medlem
Jo, där kan jag hålla med. När jag hänvisade till mjuk/styv menade jag mestadels längsgående. TS klassade sig som nybörjare och en skida med mindre vridstyvhet kommer antagligen att föredras.
Jag tror helt enkelt jag inte uttryckte mig helt rätt från början, tack för svar iaf :D

snej

Aktiv medlem
En
Ja, men en mjukare skida är mycket svårare att få upp på samma kantvinkel eftersom den inte är lika vridstyv. Det har jag iaf upplevt i min egen åkning. Så visserligen får man tightare svängar med samma vinkel, men en mer vridstyv och hård skida går lättare att få upp i större vinkel. Min uppfattning :)
Jag tänker att det inte är en sanning att mjuk i böjflex innebär låg vridstyvhet, men att en skida med låg vridstyvhet har svårare att hållas kvar på kant. Sen ställer jag mig fortsatt tveksam till att det är en sanning att en hårdare skida går lättare att få upp i högre vinkel. Jag tänker att vridstyvhet och bredd borde vara mer avgörande för det än böjflex men är absolut beredd att höra på andra tankar.

TrulleN

Aktiv medlem
En

Jag tänker att det inte är en sanning att mjuk i böjflex innebär låg vridstyvhet, men att en skida med låg vridstyvhet har svårare att hållas kvar på kant. Sen ställer jag mig fortsatt tveksam till att det är en sanning att en hårdare skida går lättare att få upp i högre vinkel. Jag tänker att vridstyvhet och bredd borde vara mer avgörande för det än böjflex men är absolut beredd att höra på andra tankar.
Jag tänker att material som gör skidor hårdare oftast är mer vridstyv, men jag kan absolut ha fel här. Det kanske är därför vi är oense där, jag får kanske plugga lite hehe

fredw

Aktiv medlem
Kanske litet sent, men slänger in Rossignol Soul7 och Soul7HD, midjemått runt 106 mm, radie ca 17 m. Mycket mjuka, HD något mindre mjuka.
Kan vara perfekt för en nybörjare som vill testa breda skidor - de är extremt snälla och lätta att svänga med. Även i pist. Dock inga typiska carvingmaskiner förstås, särskilt inte i hård pist. Går att hitta till bra priser begagnade för den som vill prova. De har både rejäl "taper" och "tip rocker" som medför relativt kort effektiv kant och kort åkyta i pist, så man bör välja långa modeller om man kan.

fredw

Aktiv medlem
Finns det 100mm breda skidor som har ex 14m radie?

Jag vill kunna åka lite utanför pisten, kanske 10-20% av åktiden...

Så jag vill inte ha 70mm breda skidor..

Just nu har jag 177cm, 86 i midjan och 17m radie.

Jag känner att jag skulle vilja ha 90-100mm i midjan men kortare radie. Typ, 15m..

Litet över dina önskemål men för att visa att det finns... 106 mm midja, 18 meter radie. Efterföljaren heter tydligen Sender.

Famski

Medlem
Kolla även in Atomics nya Maverick-serie, visserligen längre radie än vad TS önskar, men upplever att man kan carva dem rätt hårt och tight om man trycker på. Finns i olika bredd också. Har själv endast kört 95 mm varianten och positivt överraskad över hur bra de går att carva och stå på med i pist trits att jag oftast åker 12,5 m skidor i pist.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp