Nybörjarfrågor på G3 bindning och Black Diamond O1

Mass

Ny medlem
hej!
jag har köpt dessa begagnade skidor med bindning
(Black Crows Navis med G3 bindning
och
Black Crows Navis med Black Diamond O1)
kan man åka i pisten med dessa bindningar ?
eller måste jag köpa andra bindningr ?

mvh

antikvitet

Aktiv medlem
Såklart du kan åka i pist med de bindningarna. Det funkade med 3-pin och kabelbindningar (BD Riva1, de va grejer det)

O1an har olika hårda fjädrar som man kan växla enkelt. Om du kör med Rid Stiff-fjädrarna (tror de heter så) får du bättre bett och lite lättare att kanta. Nedsidan är förstås att du får jobba lite mer med knäböjet och livet i lössnön blir stökigare.

G3 finns i lite olika smaker. Allt funkar, om det är G3 Targa kan det bli lite slitigt att få upp en 100mmskida på kant och få bett i en isig pist (men ven fan åker telisar i en isig pist?). G3 Enzo har jag inte testat, men den är väl ungefär som en O1/O2

Mass

Ny medlem
okej :)
det är en djungel det här med bindningar för en som är ny
(Bindningar ser ut som på bilden nedn)
eller är det bättre och leta andra bindningar om man mest åker i pisten och lite offpist?
och måste man inte ha någon broms på skidan (om man skulle tappa dom i skidbacken)

1675429455160.png

hej!
jag har köpt dessa begagnade skidor med bindning
(Black Crows Navis med G3 bindning
och
Black Crows Navis med Black Diamond O1)
kan man åka i pisten med dessa bindningar ?
eller måste jag köpa andra bindningr ?

mvh
Du kan absolut åka pist med dem.
Se bara till att de inte är i låst gåläge.

rabbit

Aktiv medlem
och måste man inte ha någon broms på skidan (om man skulle tappa dom i skidbacken)

Visa bilaga 22741

Rottefellorna var länge det självklara valet för de som tävlade i port-åkning på telemark.
Någon skidbroms är ingen av de bindningarna byggd för utan du kopplar de vajrarna till pjäxorna så att inte skidorna sticker iväg utifall att.
Eftersom hälen är lös och bindningarna tillåter lite rörelse så är det inte särskilt farligt för knän och sånt att falla trots att skidorna sitter kvar.
Bara lite annorlunda.
Utifallatt du inte vet så; BD-bindningarna har ju ett "walk-mode" som gör det väldigt mycket lättare att gå om du skall tura. Information om hur du ställer in och använder bindningarna finns nog i pdf-form på teh interwebz.
#viva.telemark #snö

Topp