Nytt koncept: Salomon BBR

MarkusO

Aktiv medlem
Salomon lanserar en ny typ av skidgeometri där det kombinerar rocker, extremt mycket tip-to-tail taper och relativt smala mått. Salomon BBR. Bakom designen står Bertrand Krafft som enligt uppgifterna även låg bakom XScreamen och Pocket Rocket.

Det är ett försök att göra en lekfull one quiver ski. Vad tror ni? Lätt att döma ut på förhand kanske, men... hade varit kul att lufta den och se vad den kan göra på berget. Salomon har ju en tendens att klippa till rätt bra i utvecklingen i bland. Intressant när det händer nåt oväntat är det i alla fall! Ingen lär väl ha sett några såna här tendenser innan?

salomon-bbr_8_9-2012-original.jpg

Läs mer här:
http://www.skinet.com/skiing/articles/salomon-announces-new-bbr

Corin

Aktiv medlem
Oj, Salomon gick från att vara tråkiga och dåliga till att vara nyskapande. Intressant!

Vad det gäller skidorna så var de extremt fula, men skulle nog vara roliga att testa.

johansoderlund

Ny medlem
På skidtestarhelgen här i Trysil så hade Salomon faktiskt med i vart fall två par av den där. Jag klämde lite på den men hann aldrig provåka.
Ordentlig nosrocker och väldigt smal midja.

MarkusO

Aktiv medlem
johansoderlund sa:
På skidtestarhelgen här i Trysil så hade Salomon faktiskt med i vart fall två par av den där. Jag klämde lite på den men hann aldrig provåka.
Ofan. Syntes inte till i Tandådalen. Kanske kan luftas i Åre till helgen?
Vilka mått hade den?

Senast ändrad:

johansoderlund

Ny medlem
MarkusO sa:
johansoderlund sa:
Ofan. Syntes inte till i Tandådalen. Kanske kan luftas i Åre till helgen?
Vilka mått hade den?
Hmm, jag skulle gissa på att midjan låg omkring 80.

gzon68

Medlem
Måtten, enl. tråden på TGR: 147-88-102, Lengths 166/176/186

Skall definitivt testa dem om de finns i Åre i helgen.

JanN

Aktiv medlem
Finns till salu i Chamonix; Snell Sports, Ravanell etc. Såg väldigt smala ut i midjan jämfört med alla andra freeride-skidor... Vore roligt att testa!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Spännande, väckte mitt minne av att jag såg en kille vid dalstationen i Disentis i vintras med ett par prototyper ... såg verkligen mysko ut. Enligt vår guide var det killen som utvecklat PR som bar på dem ... Bertrand Krafft? Kan ju inte vara annat än de här! Tyvärr såg jag aldrig dem på snön.

/MM

gzon68

Medlem
Smal midja och stora brätten. Det känns som en hel del tillverkare redan prövat detta, eller hur? Extrem har ju tex haft ett antal modeller genom åren som haft smal midja och feta brätten och kort radie. Hendryx är också lite åt det hållet vill jag hävda.

Det nya i ekvationen är rocker då som förhoppningsvis skall neutralisera det nervösa och ryckiga (ihakiga?) beteende som denna typ av mått annars medför. Säger som Dr. Dängroth, jag är skeptisk... Skall likafullt bli intressant att testa dem om de nu finns i Åre.

Utter

Aktiv medlem
Usch, jag kommer bara att tänka på första årsmodellen av Extrem Sweet-O. Extremt mycket skärning och förmodligen den sämsta skidan jag någonsin har åkt på.

FT

Ny medlem
Var iväg med jobbet till alperna får nån vecka sen. En av oss som var med fick hyra dem i två dar. Efter första dan var han lite skeptisk. Förstod sig inte riktigt på den. Men efter andra dagen med mycket varierande åkning, allt från sg svängar i pist, bökig uppkörd puckel till ren lössnöåkning var han helt lyrisk!
Han försökte köpa skidan när han skulle lämna tillbaka den till och med men de hade bara ett par så det gick inte.

Så absolut värd att testa om man får chansen.

Var själv ganska skeptisk när jag såg den men efter att ha sett den i aktion kan jag bara säga att det nog blir ett par sådana nästa år som komplement till mina Redeamer.

Provat 186 cm i förra veckan i St Anton. Hade riktigt roligt. Åker till Schweiz nästa vecka. Någon som vet om de går att köpa i Engelberg?

aelgen

Medlem
Ska testa den imorgon eventuellt. Killarna på skiduthyrningen är helt lyriska över den, tydligen ca 13m radius på 186 cm så svänga lär den göra! Är riktigt nyfiken på den här skidan även om jag inte har några som helst planer på att införskaffa ett par. Dock är nytänkande alltid kul!

HugoM

Ny medlem
Åkte skidan i Österike nu i veckan. Galet rolig skida, blev erbjuden att köpa dom för 600 euro. Nästan så man slog till =D

D

Deleted member 80259

Guest
Finns på Intersport i Zermatt vad jag kunde se i skyltfönstret. Tror även jag skymtade den i Cervinia. Riktigt ball skida faktiskt! Skulle verkligen vilja prova!

Bandgren

Ny medlem
Provade idag från 8-11 i st anton, en utav dem bästa all round skidan jag någonsin åkt på. sjukt kvick i pisten och hanterar både uppkörd och nysnö sjukt bra! vi hade 15-20cm nysnö på morgonen jag är helt lyrisk, kommer köpa direkt!

edgedaniel

Ny medlem
Testade i Stöten igår, Salomon fanns på plats med ett par olika varianter. Blev hånad av liftpersonalen att jag hade fula skidor..... Körde i stort sett bara i pist och där funka de bra. Svängde lite bättre än mina K2 Hardside men lika fladdriga i högre fart. Kul skida å säkert ett bra alternativ om man nöjer sig med ett par skidor!

Drmatti

Ny medlem
dom ar helt grymma, lang eller kort svang spelar ingen roll, dom ar game changer. det ar bara att ladda pa i alla underlag .jag tycker inte dom var fladdriga, vem vet jag kanske inte kor sa fort. och fram for allt , dom ar skit snygga!

Senast ändrad:

staffanottosson

Ny medlem
jag personligen tyckte ej om denna modell,
jag har till skidans försvar bara prövat den i pisten,
den ligger bra på skär men att ta dig från skär till skär så känns skidan död, den är ej kvick mellan svängarna som en traditionell skida är,

men som sagt, bara kört i pist.

Sveda

Medlem
staffanottosson sa:
den ligger bra på skär men att ta dig från skär till skär så känns skidan död, den är ej kvick mellan svängarna som en traditionell skida är,

Jag upplevde precis samma sak, visserligen upplever jag detta hos dom flesta skidor utan spann.
Med BBRorna kan man carva så pass att axlarna ligger mot backen utan större fysisk ansträning - något Hendryx ofta skryter med, men att med dessa lagg köra ikapp med portnördarna är lönlöst.

snej

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
staffanottosson sa:

Jag upplevde precis samma sak, visserligen upplever jag detta hos dom flesta skidor utan spann.
Med BBRorna kan man carva så pass att axlarna ligger mot backen utan större fysisk ansträning - något Hendryx ofta skryter med, men att med dessa lagg köra ikapp med portnördarna är lönlöst.
Förstår inte hur detta är samma sak som det som står ovan, men ok...jag tyckte iaf att den var väldigt kvick från kant till kant och att den spårar bra även i lite skräpig snö när den åks på kant. Upplevde att man kan avsluta svängarna både på skär och på sladd tack vare skidans shape. Tänker att det är en skida som torde passa de som åker absolut mest i pist, men ändå har en viss strävan att åka utanför när det väl kommit lite snö..

staffanottosson

Ny medlem
snej sa:
Sveda_och_verk sa:
staffanottosson sa:

Förstår inte hur detta är samma sak som det som står ovan, men ok...jag tyckte iaf att den var väldigt kvick från kant till kant och att den spårar bra även i lite skräpig snö när den åks på kant. Upplevde att man kan avsluta svängarna både på skär och på sladd tack vare skidans shape. Tänker att det är en skida som torde passa de som åker absolut mest i pist, men ändå har en viss strävan att åka utanför när det väl kommit lite snö..
ok, ja vi upplever ju skidor på olika sätt beroende på kunskap ,teknik mm,
men det du skriver att dom är kvicka från skär till skär får jag ej hålla med dig tyvär min vän,
det kanske är fel att jämföra dom med ett par kvicka pist racer som jag gör,
nu körde jag ej så jätte många åk på dom så dom växer antagligen på dig som åkare,

men denna modell SKA du verkligen provåka en heldag innan du köper dom å ska ha dom i pist, sedan får jag återkomma ang offpist när det kommet ett stort dump nästa gång,

men som sagt, de passa inte mig alls tyvär.

dr-telemark

Medlem
Det är ju inget nytt. Körde ZAG för några år sedan, stor fladdrande rockertopp, kort radie, inte alls så kul i pisten som jag hoppades på och inte tillräckligt fet i puder. Det sämsta av två världar helt enkelt. Det var i och för sig en hyrskida så den kan ju ha varit tröttkörd.

Som sagt, mycket individuellt. Jag har ett par 8'9, 186 cm sedan förra säsongen. För mig är de så nära en "en enda skida" jag kommit. Har nu ca 30 dagar på skidorna i olika fören och jag är imponerad. Jag har dock inte åkt skidorna i riktig lössnö då jag har andra skidor för det. Någon som har erfarenhet av BBR i djupsnö?

Som sagt, mycket individuellt. Jag har ett par 8'9, 186 cm sedan förra säsongen. För mig är de så nära en "en enda skida" jag kommit. Har nu ca 30 dagar på skidorna i olika fören och jag är imponerad. Jag har dock inte åkt skidorna i riktig lössnö då jag har andra skidor för det. Någon som har erfarenhet av BBR i djupsnö?

Corin

Aktiv medlem
Starcommander sa:
Jag åkte på dem en förmiddag en puderdag i mellandagarna. I pisten var de extremt kvicka och det var rätt kul, särskilt på flacka, annars tråkiga partier.

I puder så flöt tipparna upp riktigt bra, även i lägre fart. Det var en positiv överraskning. Men man var tvungen att hålla ihop fötterna och köra old-school stilen för att det skulle funka ordentligt. Och kan man det så funkar de riktigt bra, särskilt i skogen. Landa klippor var lite svårt eftersom man sjönk ner såpass mycket med allting utom tipparna. Att lämna snön överhuvudtaget funkade väl sådär. Det märks tydligt att de är utvecklade för och av äldre fransmän

Skriver en riktigt recension då jag får tid.

Topp