Nytt skidställ- vad ska jag välja?

Skulle verkligen behöva hjälp i materialdjungeln nu! Jag ska köpa nytt skidställ, skaljacka och byxor. Tänker GoreTex men vet inte om det är värt att satsa extra krut på 3 lagers eller inte. Vilka märken är att rekommendera? Vad är era erfarenheter? Jag kommer ha cirka 100 skiddagar nästa år, åker mest liftburet men kommer också tura en del men bara dagsturer. Om ni skulle råka har några solida tips på ett ställ för under 6000 kr som ni kan rekommendera så får ni gärna hojta till.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kolla efter outletställen med modeller från ifjol eller förfjol. Får du top of the line för 6000 kr gissar jag. Hjälper om du inte har allra vanligaste storleken så klart...
Har själv 3 ställ från Mammut och är grymt nöjd. Alla med 70+ skiddagar och fortfarande i bra skick.

Henric-s

Medlem
Jag jobbade den här säsongen i bergans myrkdalen/ hafslo ställ, fungerade riktigt bra. Skulle tro att man kan köpa det under 6000kr

Pillard

Aktiv medlem
Se bara till att du har rejäla ventilationsmöjligheter på benen, gärna hängslen och sen var noga med huvans storlek så att hjälmen ryms där inne och så att hålet inte blir för trångt från nacken på hjälmen till hakan. Ska du få ett komplett ställa för under 6000 så lär du få jaga rea på nätet alternativt kanske Stellar equipment?

blomman67

Medlem
Hägglunds i Luleå kör rea på mycket skal nu när jag var inne och kollade. Bla, Elevenate och Norröna. 40% Ring och kolla.

Fatboy

Aktiv medlem
Jag har jacka och byxor från stellar, funkar superbra. Andas bra och har goda ventilationsmöjligheter. Möjligtvis är tyget lite stelt men inget jag upplever som ett problem. Väldigt prisvärt tycker jag

Senast ändrad:

mac-O

Aktiv medlem
Som någon sa - www.open-wear.com. Åkt hela vintern i ett 3L ställ och klart bästa jag haft.
PM så kan du få lite extra rabatt på det redan jäkligt braiga priset.

herrgard

Aktiv medlem
Se till att testa dem. För mig passar Norröna och Sweet protection bäst. De har tillräckligt med bredd över bröstet utan att bli som ett tält. Många tillverkare hävdar "loose fit" men de sitter som en slimfitskjorta :)

Snödjup

Topp