Nytt skidställ, vilket är bäst?

Tjena tjena!! Tänkte beställa nya grejer på blackfriday och undrar vad man skulle kunna tänka sig att köpa.
Med en budget på 10000kr så har jag tänkt på Stellar EQ freeride ställ. Peakperformance gravity ställ. Har tittat snabbt på haglöfs men har inte hittat något mer än så, finns det något bra 3l goretex ställ som jag helt har missat? MVH Alexander :D

RandoScando

Turtok
Forumvärd
... och Bergans, Flylow, Houdini, Marmot, RAB, Mammut mfl. Skalkläder finns det sjukt mycket av och alla har olika preferenser och idéer om vad de gillar. Det brukar finnas sjuka mängder bra deals på second hand/blocket/tradera pga högvis av pocholmare som köper nya grejer varannan säsong och använder mellan 0 och 7 dagar per år.

Håll koll på priserna redan nu på de du är sugen på. Köpte för några år sedan massa utrustning som lavinrygga m.m. på black friday och tänkte jag gjorde skit bra deals. Ändå till det blev jan/feb och jag skulle köpa något annat och ser att ordinarie priset är samma på typ allt jag köpt med xx% rabatt under black blåsningsdag.
Så kolla upp redan nu så vet du om det verkligen är billigare och att du inte blir blåst.

Ett tips är att kolla overall, köpte min första 2017 och kan inte fatta att man kört med byxa och jacka tidigare. Aldrig orolig för snö innanför kläderna sedan 2017, helt bäst!

miol11

Aktiv medlem
Stalltipset är annars Norröna Lofoten, alltid rätt alltid bra 😉, visst finns det andra märken som är lika bra eller bättre men framför allt finns det så mycket som är sämre.

Gangy213

Ny medlem
Jag har precis beställt gravity stället.. har ni tips på vad man kan ha under skaljacka och byxorna om man skall åka i Sverige nu till vintern....

eriC1

Aktiv medlem
Jag har precis beställt gravity stället.. har ni tips på vad man kan ha under skaljacka och byxorna om man skall åka i Sverige nu till vintern....

Man åker skidor från typ november till maj/juni. Det brukar normalt skilja ca 40 grader mellan kallaste och varmaste dagen jag åker skidor. Därav skiljer det enormt vad man har under skalkläderna. Stalltips är underställ i merino-ull i olika tjocklekar beroende på temp. Sen någon fleece samt dunjacka /dunshorts så har du täckt upp de flesta temperaturzoner man normalt vistas i.

Senast ändrad:

Sergeant

Medlem
Jag har flera ställ från Arcteryx (Sidewinder/Sabre samt Rush/Rush), ett ställ från Peak Performance (Gravity), ett ställ från Norröna (Lofoten) och ett ställ från TNF. Vad gäller detaljkvalitet och membran (Goretex Pro) är Arcteryx klart ett snäpp över övriga. Allt är verkligen välgjort. Sedan är den nya miljövänliga DWR inget vidare. Gillar även passformen hos Arcteryx med en mer atletisk skärning. Bredare över axlar och bröst/lats och smalare runt midjan. Huvan är fantastisk!

Därtill ha Arcteryx fantastisk service/garantier. Körde sönder mitt ena par byxor och de lagade allt och lade i mer kevlar (Schoeller Keprotec) enligt mina ritningar till en kostnad av 500sek.

Till mellanlager kör jag mest Norröna (blandade material), Haglöfs (Dun av otrolig kvalitet) och Elevenate (Dun). Här är inte Arcteryx riktigt prisvärda.

Senast ändrad:

larchii

Aktiv medlem
Vill bara slänga in en kommentar om fickor och ryggsäck som kan va värt att tänka på. En del jackor har inga bröstfickor utan ibland sitter de längre ut på sidan (gissar att det ska bidra till clean:are look). Men kör man med ryggsäck blir det oftast opraktiskt med sådan lösning då ryggsäckens remmar kommer i vägen för fickorna.

mjovalli

Medlem
TItta på Salomons ställ också, S.Lab trr jag det heter, Thurdell lär köra med det under tävlingar, Orangt. Ser fint ut.

pd

Aktiv medlem
Vill bara slänga in en kommentar om fickor och ryggsäck som kan va värt att tänka på.

Just jacka vill man gärna prova med all utrustning man normalt åker med. Har gjort misstaget att stå med en splirrans ny jacka som satt som en smäck i butiken men där det sedan inte fanns plats för ryggskyddet.

VickeLang

Aktiv medlem
TItta på Salomons ställ också, S.Lab trr jag det heter, Thurdell lär köra med det under tävlingar, Orangt. Ser fint ut.
Om du menar Kristoffer Turdell kör han med Peak Ställ (sponsor). Senast under FWT va det Vertical Pro och han lär köra med det till de slänger ett nytt ställ på han som han ska använda:)

jpu

Medlem
Kan varmt rekommendera Elevenate. Kör deras Bec de Rosses jacka och byxa. Har två jackor för omväxling. Sjukt bra kvalitet och varit unik i backen senaste åren. Kör storlek Large som blir rymligt utan att bli bylsigt - är 185 och väger 80+
Tyvärr ur varumärkessynpunkt så har de börjat dyka upp på Stadium (ej Bec de Rosses dock) då de måste få upp volymerna.

Brukar köra med Devold Merionställ under samt en haglöfs strechfleece samt Komperdell ryggskydd. Funkar för mig ner till -10-15. Kallare än så kan det bli ett par fleeceshorts på benen och en puffjacka under. Just ja - kör alltid med ett par Craft windstopper Active Extreme för att skydda paketet...
Viktigast för mig är att inte frysa om hals och händer så bra buffar i halsen och avklippt buff under hjälmen vid kyla. Hestra army 3-finger värmer labbarna.

Best //JPU

eriC1

Aktiv medlem
Just jacka vill man gärna prova med all utrustning man normalt åker med. Har gjort misstaget att stå med en splirrans ny jacka som satt som en smäck i butiken men där det sedan inte fanns plats för ryggskyddet.

Skidjackor är ju lätt, sitter dom som en smäck i butiken så kommer man se ut som alpingaraget farsorna i alperna. Istället för att köpa en jacka som är minst en storlek större än byxorna, så gör folk tvärtom, så helt vanliga normalbyggda grabbar som är runt 185/80 kg köper en medium jacka och large/XL Norröna lofoten brallor (som redan är sjukt bylsiga, sen står man där i liftkön och ser ut som en julgran när man dragit på sig ryggskydd, transa och mellanlager.
Hur folk som är större än mig (187/82 kg) gör för att hitta bra jackor är nästan en gåta för mig, har alltid kört XL på normala skidskaljackor, som oftast varit största storleken, och det finns oftast inte jättemkt plats över när all utrustning är på. (Eller ja det finns ju plats, men då blir det ju julgranseffekten, den vill man gärna inte utstråla ;) )

christopherlarsson

Aktiv medlem
Tjena tjena!! Tänkte beställa nya grejer på blackfriday och undrar vad man skulle kunna tänka sig att köpa.
Med en budget på 10000kr så har jag tänkt på Stellar EQ freeride ställ. Peakperformance gravity ställ. Har tittat snabbt på haglöfs men har inte hittat något mer än så, finns det något bra 3l goretex ställ som jag helt har missat? MVH Alexander :D
Nya Vassi, blir nog exakt 10k på BF?

Har kollat igenom ytterligare, är 190 (ish) 192 med dålig hållning = 190, å väger pendlande 60-70, så medium byxor satt riktigt bra och möjligtvis att gå till large i jacka om det krävs. Har tänkt mig det orangea gravity sättet, såg det på en bild med william larsson och tänkte då på en gång att fy fan det blir ju bra.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag, 191, 95 kg (minnst...). Normalt alla jackor storlek xl, men byxor: T.ex. Haglöfs storlek xl, men Peak Performance storlek L, xl är allt för stora för mig. Bäst att prova först.

Hawk100

Aktiv medlem
Köpte E11 idag.
Jag är 197 cm och brukar ha XL men M var lagom i jacka. Fattar ingenting??
byxorna blev strl L eftersom XL var för bylsiga.....
Pris? 3500 kr totalt på Stadium Outlet i Sälen!
6500 kr kvar att åka på skidresa för om även jag haft 10k i budget.... 😉

herrgard

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt att testa med ryggskydd och mellanlager på, speciellt om man tänkt lägga 10k på ett ställ. E11 bec de rosses i large sitter t.ex. för tajt över bröstet på mig som är 172/78kg... Sweet protection supernaut i large sitter bra.

wertigo

Aktiv medlem
@Hthun Personligen gillar jag Peak. Kört med deras jacka i 10 år, lite bylsig till passformen och relativt tung, men i mitt tycke, så är den väl genomtänkt med fickor, snölås, etc. Extra bonus med magneterna i närheten av dragkedjan, som gör att "flärpen" som täcker dragkedjan stängs smidigt, oavsett väder.

Jiess

Medlem
Gör peak bra prylar? Känns som att åka runt med gant eller armani.
Jag har kört med Peak Performance Heli Vertical-stället sedan 2017, i alla typer av väder, och är oerhört nöjd. Håller väta och vind ute och det är lätt att reglera värmen om du t.ex. hikear. Fickorna sitter där jag vill ha dem och luvan är lätt att reglera med eller utan hjälm. Saknar inte något i min mening.

Det blev ett gravity sätt på roupez skidshop nyss, 20% rea om någon annan tänkte sig köpa också! Det blev det orangea då ja tyckte det var ganska fett!
L jacka M byxor

jag har ofta 100 skiddagar om året och hunnit med en del ställ och jag måste bara få hylla stellar eq guide. Det är fram till igen motbevisar annat det bästa yttre lagret som skapats av människan.

Vad är det som gör att det är så bra jämfört med andra du har testat ?

Komforten är högre, tygget är styvare en gortex pro och priset är konkurrenskraftigt, upplever att andningsförmågan är minst lika bra som konkurrenternas(trots det styva tyget) , jag gillar placeringen på fikorna, jag gillar texturen i materialet, Att det år framtaget av folk jag har företeende för samt att det är lokalt företag.

jag gillar passformen, hållet för hörlurar , att luvan är lite förstärkt vid kraftig vind vilket andra tillverkare inte har.

Det är några få anledningar jag kan komma på

Pillard

Aktiv medlem
Komforten är högre, tygget är styvare en gortex pro och priset är konkurrenskraftigt, upplever att andningsförmågan är minst lika bra som konkurrenternas(trots det styva tyget) , jag gillar placeringen på fikorna, jag gillar texturen i materialet, Att det år framtaget av folk jag har företeende för samt att det är lokalt företag.

jag gillar passformen, hållet för hörlurar , att luvan är lite förstärkt vid kraftig vind vilket andra tillverkare inte har.

Det är några få anledningar jag kan komma på
Varför är styvt tyg en fördel? Jag tänker personligen tvärtom...

det är en personlig preferens. Jag upplever att ett hårdare tyg tål slitage betydligt bättre en vanligt gortex som ständigt behöver laggas. Jag skrubbar mig mot stenar och träd och rep och diverse utrustning och vill att tyget ska klara det.

sen tycker jag känslan är bättre. jag uppskattar helt enkelt mer ett material som tenderar att vara lite hårdare.

Allt handlar om texturen

Pillard

Aktiv medlem
Du är medveten om att yttertyget inte är Gore-tex? Gore-tex är ett membran som sitter på baksidan av yttertyget.

Men ok, du vill ha ett så styvt yttertyg som möjligt för att tåla slitaget. Det kan jag förstås förstå även om jag inte håller med alls.

självfallet, jag ville lägga mig på en lagom tekniks nivå . men självfallet är det main fabric denier jag lägger stor vikt vid, alltså 70D*140D klassen jag pratar om när jag nämner stellar.
men det är du säkert medveten om

stellars SEQ-Z650-3L – 3-ply, DWR-treated, 100% nylon. 166gr/sqm presterar lika bra jämfört med det tåligaste goretex ( enligt mig ) N80p 3L GORE-TEX® med GORE C-KNIT förutom att de har lite bättre ventilation i Goretex förvisso.

vad gäller ventilation tycker jag alla värden över 20 000 g/sqm i regel är jävligt över hypade då du i regel aldrig ska producera den mängden fukt. då har du inte tänkt igenom dina lager om du blir så fuktig.....

smaken är som baken antar jag

Vide

Ny medlem
Jag har flera ställ från Arcteryx (Sidewinder/Sabre samt Rush/Rush), ett ställ från Peak Performance (Gravity), ett ställ från Norröna (Lofoten) och ett ställ från TNF. Vad gäller detaljkvalitet och membran (Goretex Pro) är Arcteryx klart ett snäpp över övriga. Allt är verkligen välgjort. Sedan är den nya miljövänliga DWR inget vidare. Gillar även passformen hos Arcteryx med en mer atletisk skärning. Bredare över axlar och bröst/lats och smalare runt midjan. Huvan är fantastisk!

Därtill ha Arcteryx fantastisk service/garantier. Körde sönder mitt ena par byxor och de lagade allt och lade i mer kevlar (Schoeller Keprotec) enligt mina ritningar till en kostnad av 500sek.

Till mellanlager kör jag mest Norröna (blandade material), Haglöfs (Dun av otrolig kvalitet) och Elevenate (Dun). Här är inte Arcteryx riktigt prisvärda.
Du vill inte sälja någon skaljacka till mig då hahah

Senaste inläggen

Topp