OAC Skinbased

Karlstad

Aktiv medlem
OAC Skinbased
När jag var uppe i norr i påsk och vi var en tur till Muonio i finland gick vi in en en affär som sålde skidor bland annat.
Skidorna jag såg var smått geniala. Jag har börjat snegla på skidor med kabelbindningar för att kunna ha mjuka sköna pjäxor i läder. Dessa skidor hade en typ förenklad snowboardbindning med lös häl vilket innebär att man kan använda helt vanliga kängor. Dessutom en bit mohair under fotdelen vilket gör att man slipper stighudar.
Fick senare veta att ena grannen har sådana skidor till fågel- och småviltsjakt.
Har någon här testat hur de beter sig utför?

Tog såklart inga bilder men länkar till tillverkaren.

KaitsuH

Aktiv medlem
OAC Skinbased
Utför? De passar bra som fan. Mycket populära här. Många mina kompisar använder dem för jakt, turing osv. i skogarna. Man kan också åka ner ganska branta backar, om snön är bra.

P.S. Och, du kan hitta nästan likadana mycket billigare, men de där från OAC är bra. Kompisarna har åkt också några brantare än 35 graders slutningar med dem.

Senast ändrad:

Emmis

Aktiv medlem
OAC Skinbased
Detta är den nya versionen av "vita blixten". Själv har jag använt dem just för skogsskidåkning vintertid. Iö har jag ett eget par från tidigt 2000tal som är föregångare vilka jag anser bättre för ändamålet än de linkkade. (ändamålet för mig-skogsskidåkning i jobbet) Fördelen från vita blixten o dyl är ju att de inte är lika långa och således inte behöver ett mindre flygfält för att svänga i skogen med. Samt att tjära kansk einte är helt i 2020-tal

Nog håller de utför men inte skulle jag köpa dem för det.

PisteCarver

Aktiv medlem
OAC Skinbased
:oops::oops::oops: Behöver ni medhjälpare så säg till! Jag utför gärna skogsskidåkning mot betalning.
Näää, betalar hellre för att få åka i fri terräng utan en massa räliga träd i vägen. :);)
Blev inför förra årets resa till fjällen rekommenderad att prova åkningen i björkskogen i Ramis. Verkade omöjligt att ta sig igenom den snårskogen utan machete och skyddskläder. 🤔

MarkusO

Aktiv medlem
OAC Skinbased
Jag kör på Voilé Hyper V6 BC sen två säsonger. Lite samma grundidé, men fiskfjäll istf skin. De får väldigt många av mina turdagar. Fantastiskt bra för att "ge sig iväg" en dag bara. Kör med randokit på av lättare sort (HR10 + Backland Carbon). Blir lite annan karaktär på turerna vs topptur, då det är mer fokus på ren upp eller ner. Med de här kan man dra iväg på lite mer utforskande åkning, längre approacher etc. Man blir rask på platten.
Voile Hyper V6 BC

Säsongen före införskaffandet av dessa körde jag en del på Rossignol BC 100. Också lite åt det hållet, men aningen mer längdtur än utför. Den var riktigt snabb på platten, men inte lika bra nedför.
https://www.rossignol.com/us/rhiwc16-000.html

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
OAC Skinbased
Känner man av de där fiskfjällen alls när man åker nedåt?

På transportsträckor där det precis glider är det lite segare. I riktig åkning märker man det inte, men rimligen går det aningen saktare nedöver..

Det är en udda skidtyp där ute, men mycket mycket trevlig för en viss typ av turer. Extremt lämpad för södra fjällvärlden i Sverige tex. Jag hoppas lite att det blir en lite bredare trend bland tillverkarna, för jag vetifasen om jag kan vänja mig av med det när Voilén behöver bytas ut... Hade varit gött att kunna välja mellan lite blandade lösningar i kategorin om några år..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp