Ögonvittnesrapporter efterlyses!

Backside

Ny medlem
Jag försökte hitta en tråd med samma frågeställning utan resultat så därför kommer här en favorit i repris - igen.

Var finns snön? Jag efterlyser "ögonvittnes-rapporter" från alla säsongare nere i Europa (Europa, inte i Norden, Nordamerika eller Asien)

Alla säsongare på plats; ta med er kamerorna ut och plåta förhållandena, dela med er av rapporter från "localsen" och kabinpersonalen - kort sagt; berätta om de VERKLIGA förhållandena.
Webcams, snörapporter och prognoser i all ära, men jag vill ha de faktiska förhållandena gärna kryddade med bilder.

Senast ändrad:

KonaBiker76

Ny medlem
Toksnöar i engelberg, gjorde det igår också förövrigt. I morgon ska det tydligen vankas växlande molnighet och puder. :)

Mina högst subjektiva erfarenheter från förra veckan:
Bra med snö från Klein-titlis ner till Stand. Liftnära offpist, typ ner mot Rotegg var helt ok.
Ok med snö (dock några hungriga hajar som käkar belag) från Stand ner till Trubsee.
Täcket från Trubsee ner till Engelberg var mindre bra (var plusgrader i stort sett hela veckan), och Laub funderade jag aldrig på. (Någon som provat?)
Har inte åkt Steinberg (glaciäråket), då det verkade vara sämre med snö i de nedre regionerna. Såg dock ett par modiga själar som tog sig an det.

Spänd på att i morgon ta reda på vad de två senaste dagarnas snöfall gjort för att förbättra åkmöjligheterna.

alpvalp

Ny medlem
Vid bottenstationen på Grands Montets i Chamonixdalen har vi 15-20 cm på marken idag. Det ska komma mer på fredag sägs det.

G

George_Hagi

Guest
Kom igen med lite foton då!! Tänk på alla oss kontorsråttor som sitter här hemma och vänder papper till förbannelse, vi behöver också bli på lite gott humör!

H

H-T

Guest
flottsbro i huddinge!!! det snöar som faaaaan! har dumpat kanske 3 dm de senaste 2-3 timmarna, helt sjuuuuukt. dom öppnar imorgon o parken kommer vara uppe, det kommer bli så niiiiiiiice!

Muse

Ny medlem
2m i st anton i måndes nu har det regnat bort :P

Soophie

Ny medlem
Muse sa:
2m i st anton i måndes nu har det regnat bort :P
Inte en chans, är -7 på berget o ska tok snöa i 3 dagar till, så här finns det gott om snö. Även om de i dagsläget faktiskt töar i byn.

Slammer

Ny medlem
Kom till Val d'Isere igår och har idag åkt för första gången i alperna.

Det kom 2-3 dec snö dagarna innan vi kom och igår kväll/i natt kom det ytterligare 2-3 dec. Det har dessutom snöat hela dagen så nu finns det en hel del snö i backarna.
Imorse var dock endast några få backar öppna men efter någon timma öppnade en efter en (enligt www.valdisere.com är det nu 28 öppna).

En bild från balkongen när det sprack upp en minut. Annars har det varit dålig sikt på topparna och mycket lössnö i backarna.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=486590&id=769848899

Det bådar gott inför veckan!

Patrik_L

Ny medlem
I dag har det regnat i Engelberg. Och toppen på Titlis varit stängd pga stark vind. :p

Peter_K

Ny medlem
Courmayeur igår: En dryg halvmeter puder, ännu djupare på vissa ställen i skogen. Betydligt mer snö på den sidan Mt Blanc-tunneln jämfört med Chamonix. Det blev rätt varmt under dagen så det blev stundtals tung snö under eftermiddagen, men väldigt godkänd dag :) Övre delarna av systemet var stängda p.g.a. lavinfara. Om de hunnit säkra det tills idag är det nog rätt bra där nu...

chrtur

Aktiv medlem
Gressoney igår: Vi fick gräva fram bilen ur en halvmeter snö vid morgonkvisten men temperaturerna steg väldigt mycket under dagen så det blev en anings slask...hohohohoh...... ;)

Ps. Nog inte enbart igår det snöade friskt....

ICEman

Ny medlem
Håll tråden levande pleazze........

Vi åker till Bergamo 11 Feb. och vill väldigt gärna veta vart vi ska åka. Italien, Frankrike eller Schweiz. Vi åker dit snön finns..........

Vi vill ha mycket el. MEST!

Haldemar

Ny medlem
Bor i Innsbruck och har varit runt lite i Tirol och Salzburgland de senaste veckorna.
Förra veckan:

Serfaus-Fiss-Ladis. Snöade som fanken nyårsdagen. Skitbra pister och tillräckligt för att gå på tur. Puderåkningen gick men bara nordsida och/eller läsida. Nordsidorna va tyvärr rätt instabila dock... (Lavinstufe 3) Lite folk.

Schlick 2000 (Stubai) (tisdag 1/1): Bra med snö. Dock svinkallt och totalt igenfruset. Goda möjligheter till att gå på tur men dock mycket vinddrivor. Lite Folk.

Sölden (onsdag 2/1): Riktigt dåligt med snö, Att ge sig ut på tur eller offpist var bara att glömma. Dock var Tiefenbachglaciären skitbra som alltid. Kalt så inih-vete. Lite folk.

Lizum (torsdag 3/1): Lite mer snö. Pisterna i bra skick. Att åka utanför går lika bra som att åka skridskor till danmark idag. Mycket folk..

Badgastein (fredag 4/1): VARNING!! Sämsta förhållandena jag sett denna säsong sedan den började. Ingen snö överhuvudtaget... BG var stängt och även Sportgastein. Sög som satan mao. Dock bra om man har hemlängtan eller inte riktigt vågar sig utomlands...

Zell am See (Lördag 5/1): Varmt med spöregn. Glöm puder, pisterna bedrövliga. Lite folk, iaf i pisten.. (Inte så konstigt)

Idag är det plusgrader i princip hela tirol och det regnar i Innsbruck.
Summasumarum: Akta er för salzburgland och dess lägre berg. Tipset om man ska till Ö-rike blir västra tirol med högre berg. Serfaus, fiss och Ladis va helt kanon! Mycket grundsnö och som vanligt lite spritbummare. Kan tänka mig att St. Anton kan vara bra men har ingen rapport därifrån. Samma med Ischgl.
Mellan Wörgl och Leogang var det i och för sig också en hel del snö (Söll, Hochfilzen) dessa kan också funka.

Återkommer med mer när det ändrar sig.
Over and out

mans76

Ny medlem
Någon som provat snön i Obergurgl? Sölden lät ju inte så härligt och Obergurgl ligger väl inte så långt därifrån...

Utter

Aktiv medlem
mans76 sa:
Någon som provat snön i Obergurgl? Sölden lät ju inte så härligt och Obergurgl ligger väl inte så långt därifrån...
Obergurgl är nästa system uppåt berget från Sölden, det har varit bra tidigare på säsongen men nu vet jag inte.

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
iceman sa:
Håll tråden levande pleazze........

Vi åker till Bergamo 11 Feb. och vill väldigt gärna veta vart vi ska åka. Italien, Frankrike eller Schweiz. Vi åker dit snön finns..........

Vi vill ha mycket el. MEST!
Kom inte hit bara.. Orkar inte med några dryga stockholmare/funäsdalingar. Ge fan i min snö...

//H

Ps. Glömde att du var äldre än mig så det gör inget att du kommer hit. Du orkar väl inget nu för tiden... Ds.

henrit

Ny medlem
Bad Gastein / Sportgastein (7/1): Håll er i pistarna. Finns lite åkbar off-pist i sportgastein men det är blandat is, skare, windpack och lite lössnö då och då.

bilder tagna i sportgastein: http://photo.sylvander.net/gallery/travel/2008/Austria/index2.html

Kaprun (8/1): Helt okej snöläge och det gick att åka utanför pisten, dock var det också blandat windpack, lössnö och skare. Betydligt mycket bättre än BG / Sportgastein.

bilder tagna i kaprun: Se länken ovan, bilderna 10-20.

Sportgastein (9/1): Urusselt... riktigt tråkig snö i offpisten till vänster om Kreuzkogel ned till Heilstollen. Det går att skida hela vägen ned men snön var riktigt jobbig; skare som brast under en hela tiden. Ifall snöläget skulle vara bättre finns det några fina chutes på andra sidan berget. Man kan klättra upp på liftsidan av berget och sedan åka ned på baksidan. Åk dock först en gång offpisten ned och kolla snöläget + rutten.

Senast ändrad:

Schultz88

Ny medlem
Gör just nu en säsong i Sölden. Har under den senaste veckan varit puderåkning i stort sett varje dag. Det börjar dock bli väldigt uppkört nu, men enligt väderprognoserna vankas det ny snö redan nu i helgen. Då kan jag säga att det finns grymma möjligheter för lätt tillgänglig puderåkning.

carlstrand

Ny medlem
snöar järnet här i val disere och ska snöa hela veckan, va just ute och kände på snön och den e mkt lätt och fin, kommer ligga väldigt bra på det som kom tidigare i veckan!

Nisse

Ny medlem
Någon som är i Val Thorens och kan säga något om läget?

chrtur

Aktiv medlem
Tobbeq, tack för tanken ;)

Nordliga delar (även sydliga) delar av italien har fått mängder med snö och lokalt uppåt en meter! Det kommer att komma mer under veckan enligt prognoser. Vi testade att spåra i 80 cm nysnö och det tog oss drygt 2 timmar för något som egentligen tar 30 minuter, lägger kanske upp några bilder senare.... ;)

MEN snälla, ta det lugnt utanför pisterna nu! Finns väldigt fin skidåkning att tillgå på pisterna utan att behöva bli besviken. Det har gått/kommer att gå många laviner nu framöver och redan har tyvärr några sätta livhanken till.

För någon timme sedan gick en lavin kring Valsesia och bergsräddningen söker nu efter två skidåkare.

chrtur

Aktiv medlem
Edit: Båda skidåkarna i Valsesia har blivit hittade och lever!

rahal

Ny medlem
Tjanare. Chris har fran Rivieran... Jag bor 1,5h fran de sma orterna Isola, Auron och Limone varav den sista pa den italenska sidan.. Jag har tillgang till lagenheter bade i verbier och chamonix men just nu sa- om du vill ha sjukt djup nysno sa ska du ta dit ner till oss har pa guldkusten...
Jag va o akte i Auron i lordags- ganska liten fallhojd, omkring 1200m men jag uppskattade nysnon till ca120cm... bra linjer i ganska tat larkskog, men dagen var det bara En lift oppen och de oppna passagerna blev ganska fort uppakta, men aven langt in pa eftermiddagen nastan bara mina egna spar bland traden... det va uppehall i en dag, nu, mandag sa Toksnoar det igen... ska snoa fram tills pa tisdag kvall...

Jag kommer att vara uppe dar sa snart liftarna oppnar pa onsdag... belive me.

val mott
chris

Dr_Snow

Ny medlem
I Val d'Isére ligger det en hel del snö.. Idag har det varit soligt med enstaka molntussar, imorgon säger prognosen en mulen förmiddag med snö som senare drar bort, bara för att börja om igen onsdag natt. Få men stadiga minusgrader, dessutom rejält blåsigt på höjd. Snön ska komma så vi väntar och hoppas. Regn/snö-gräns på 1000-1400m, något lägre senare på onsdag kväll..

Vi spenderade dagen med att åka i ospårat knä-djupt puder, på vissa plaster ännu djupare eftersom det blåst ihop! :) Det var kasst väder efter snöfallet så folk hann inte spåra sönder allt, det tackar vi för.. Vi fick 3-4 SJUKT fina men rätt långa varv.

Kortfattat, det är rätt bra i Val Misär för tillfället, dessutom är mer snö på g. Det negativa är blåsten...

Senast ändrad:

Rydellen

Ny medlem
Kicking Horse börjar få en ok bas (1.6 meter) som krävs för stället. Väldigt dåligt med nederbörd sista tiden dock. Ingen direkt snö förutspådd för interior i denna stund. Fernie verkar dock få mer än prognosen säger hela tiden. De har fått 4 meter+ på en månad till denna dag.

Jacke_9101

Ny medlem
Är det någon som vet hur det ser ut i Champoluc eller Gressoney?? Om någon skulle kunna fixa fram lite bilder skulle det vara bra;P

chrtur

Aktiv medlem
Det bör vara något i stil med detta eftersom det vara några där och åkte för några dagar sedan.....

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp