Önskar info om Åre och boendet Freestyle

yeddheng

Ny medlem
Hej!
Vi ska bo på lägenhetshotell Freestyle i Åre och för att slippa en surprise när man kommer fram hade det varit super om någon här kan fylla i dessa luckor i infon om husets faciliteter.
1. Var gör man av skidorna efter skiddagen?
2. Samma fråga gällande pjäxorna?
3. Finns det pjäxtorkar och funkar de eller är det såna som steker sönder pjäxorna?
4. Hur funkar tillgången till bagagerummet med tillhörande duschmöjlighet innan man fått nyckeln första dagen och efter att man lämnat nyckeln sista dagen?
5. Mer info som kan vara bra att veta om Freestyle med omnejd?

Här kommer lite fler frågor gällande Åre i sig där nån kanske kommit på en smart lösning:
6. Bolaget ligger ju helt off, hur asar man hem hojten bäst?
7. Matvaruaffären (ICA) ligger lite mindre off men ändå tillräckligt off. Hur får man hem varorna smidigast?
8. Fyll gärna på med andra Åre-hacks!

Drkosmos

Ny medlem
6. Det är 700 meter mellan freestylehuset och Systembolaget. Gå eller taxi.
7. Det är 300 meter mellan freestylehuset och ICA. Gå eller kryp.

yeddheng

Ny medlem
”Felet” här är att man lagt allt krut på fjället med efterföljande after ski så man vill helst bara ligga i fosterställning och inte ränna runt halva Jämtland efter förnödenheter. Men tack ändå för din hint om att få loss döfläsket. :)

Taxi/kryp tar jag upp på Åre-hack listan!

Hellis81

Ny medlem
Skipasset fungerar som busskort.
Osäker på om bussen går just den sträckan men det kan du säkert kolla upp själv

Tänk på att när liftarna stänger så går det betydligt mycket färre bussar.

yeddheng

Ny medlem
Tack för ditt inlägg!
Bussarna går tyvärr inte den vägen.
Får flika in att jag varit i Åre tre gånger tidigare och det enda som varit lite motigt är just hemsläpandet av matvaror.
Är man sex matglada personer med självhushåll så blir det rätt hög omsättning i kylskåpet. Stationsvägen är ett riktigt as med en höjdskillnad som tar kål på det roliga. Tur man inte bor på Granen. :)
Bolaget brukar man klara en vända med ryggsäck per vecka så det kan man överleva om ingen nu har nåt annat bra tips?
Finns det nån tjänst typ Mathem?

Nån som sitter och tjuvhåller på svar i de andra frågorna?

pd

Aktiv medlem
För att få svar på fråga 1 - 5 ring Skistar och be att få prata med Gästservice Kabin som är där ni hämtar nycklarna.

Skulle skidförvaringen inte vara till er belåtenhet så erbjuder Alpindepån skidförvaring för 250 kr/vecka. De har även uthyrning om ni vill gynna det lokala näringslivet vid sidan av det stora röda bolaget. Ligger 50 meter från boendet.

yeddheng

Ny medlem
Tack pd, det var bra info!

Alpindepån kände jag inte till men jag ska helt klart kika in där och reka inför nästa säsong.
Vi har redan bokat skidor hos SS. :/
Behöver dock lite ny hårdvara och säljer de sånt så kan man ju stödja på det viset.

Senast ändrad:

Hellis81

Ny medlem
Vill minnas att ICA öppnar innan liftarna så det är väl bara att ställa klockan en timme tidigare så har ni allt löst inför kvällen efter dagens åkning?

I annat fall så kanske ni ska testa Björnen istället nästa gång?
Finns affär i området som man i princip kan åka till och från på skidor, samma sak med de flesta lägenheter och stugor, så det är bara att ta med ryggsäck och handla i första åket sedan hem och lämna i kylen.
Med sadelexpressen som byggdes för några år sedan så är avståndet mellan Björnen och Åre by ganska liten.

pd

Aktiv medlem
yeddheng sa:
Behöver dock lite ny hårdvara och säljer de sånt så kan man ju stödja på det viset.
För att köpa går du åt motsatt håll till Åre Skidsport på torget. I synnerhet om du skall ha pjäxor.

BoggarN

Ny medlem
Om du nu inte redan har åkt så har jag svar på typ alla dina frågor då jag bott i freestylehuset 7 gånger totalt.

Skidorna lägger du i det tillhörande skåp som tillhör lägenheten i skidrummet längst ner i huset. Där får dock inte pjäxorna plats så ta med dom upp.

Tips är att inte ta bergbanan, även om det är typ 5meter dit, utan hellre gå den rättså jobbiga backen upp till vm6an. Har gjort misstaget att stå bakis i en fullsatt bergbana några gånger och de är hemskt.

Ditt snack om att gå till Ica förstår jag inte alls, det är verkligen inte långt. Visst en brant backe men det klarar man.
Systemet däremot är ju en bit kan dock ej uttala mig då vi alltid haft bil.

BoggarN

Ny medlem
Sen missa för bövelen inte att ta bussen till Duved/Tegefjäll. Där har du den bästa åkningen med minst köer

yeddheng

Ny medlem
Superbra info, tack för att du tog dig tid att skriva ner dina erfarenheter av Freestylehuset mm B.

Nä, du har rätt i att ICA inte ligger långt bort men som sagt höjdskillnaden är inte rolig.
Jag hade hoppats på att det fanns nån form av hemkörning inom Åre men det verkar inte så. Bara att ta på marchkängorna då!

Vet precis vad du menar med bergbanan.
Man får ”stå” packade som sardiner och väl uppe är man helt genomblöt av all kondens.
Får man plats ute, i fören eller aktern, är den riktigt najs dock.

Duved ja, tog skidbussen dit för första gången för två år sedan när det veritabelt dumpade ner snö.
Inte en människa i området och semiflackt och mysigt. Charmigt fik nere vid bottenstationen och fin skogsåkning.
Korsade över till Tegelfjäll framåt eftermiddagen. Där var allt folket, även om de flesta tryckt in sig i den där runda restaurangen. :) Sköna breda pister.
Håller med dig till fullo, helt klart värt ett besök.

linkan_110

Medlem
Tror Ica Björnänge har hemkörning, annars var freestyle nice o bo i, nära till de mesta och som vanligt i Åre, inget är för kort för o ringa taxi :p

clay

Ny medlem
Men om ni är 6 personer i hushållet kan ni väl splitta på handlingen? 2 personer /dag handlar övriga kan ligga i fosterställning ;)

Piglet55

Medlem
yeddheng sa:
Nä, du har rätt i att ICA inte ligger långt bort men som sagt höjdskillnaden är inte rolig.
Jag hade hoppats på att det fanns nån form av hemkörning inom Åre men det verkar inte så. Bara att ta på marchkängorna då!
Jag antar att hudar inte ingår i packningen ? ;-)

yeddheng

Ny medlem
Tack linkan! Ska komma ihåg att nyttja det tipset till allt som inte kräver fosterställning.

Clay, då tar vi linkans tips och ringer djurtransporten så kan alla 6 hänga med. -”No one is left behind!”

Piglet, nah jag kör med ett tjockt lager klistervalla.

BoggarN, hade du nåt om fråga 4 också?
Eller är det väskpulka ner till järnvägsstationens spolhall som gäller?

BoggarN

Ny medlem
lagerqvist123 sa:
Ska också bo i Freestylehuset senare iår. Finns det någon vettig parkering i närheten?
Vet att vissa lägenheter har en egen parkering kan dock inte svara för just din. Annars finns billig parkering nere vid holiday club.

Hittade även det här
Parkeringsplatser: Ja, kan hyras i receptionen mot avgift. Privat parkering ca 100 m från huset med motorvärmaruttag.

Senast ändrad:

BoggarN

Ny medlem
yeddheng sa:
BoggarN, hade du nåt om fråga 4 också?
Eller är det väskpulka ner till järnvägsstationens spolhall som gäller?
Nej du någon dusch finns inte där vad jag vet. Dessutom måste du ha nyckel för att komma in i alla utrymmen. Förutom soprummet ?

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
yeddheng sa:
Är man sex matglada personer med självhushåll så blir det rätt hög omsättning i kylskåpet.
är man 6 pers kan man dela på taxi för att få hem varorna, vill man inte pröjsa några kronor extra för att alla ska kunna åka hem i storbil så kan man ju åka 2-3 pers och handla och sen splitta in taxin i matnotan. Handla på coop så har ni även bolagsnotan på samma taxi.

100-120kr delat på 6 pers för att slippa bära kassarna 1 km är väl ändå värt det?2

linder

Aktiv medlem
linkan_110 sa:
Tror Ica Björnänge har hemkörning, annars var freestyle nice o bo i, nära till de mesta och som vanligt i Åre, inget är för kort för o ringa taxi :p
Vilken är/var din kortaste körning när du körde i Åre?

Min är från mitten på torget, till dörren på max... Frågan är om det är alkohol, dåligt lokalsinne eller lathet som får någon att ta taxi 50m ... :D

clay

Ny medlem
Den här tråden är fantastisk kul. Går ut på att optimera skidåkning , after-ski, minimera all energi som är kopplat till att gå mellan olika platser samt det viktigaste: tok-maximera fosterställning...
Ni borde kränga resultatet som ett eget koncept :)

pd

Aktiv medlem
linder sa:
Min är från mitten på torget, till dörren på max... Frågan är om det är alkohol, dåligt lokalsinne eller lathet som får någon att ta taxi 50m ... :D
Skulle snarare kalla det fattigmans vaskning.

yeddheng

Ny medlem
Linder/clay/pd mfl: Då kan man maxa maxningen av fosterställningstid/gubbenhet och samtidigt minimera den minimala åkningen i taxi/längdenhet med att dagens utsedda laståsna ensam tar pulkan (alternativt direkt fr après-ski) till ica och på returen tar färdtjänsten via bolaget tillbaka upp till f-style med alla inköp och pulka.
BoggarN: Hiss finns i f-style eller? Annars har vi en till lösningsorienterad diskussion på gång.

linder

Aktiv medlem
Hiss finns några meter ifrån dörren på ovansidan och går ni ut nedersidan har ni kanske 30m till broken så även krypavstånd till/från baren

BoggarN

Ny medlem
Så pass nära både Broken och Bombom att jag kan rekommendera lämna jackan hemma för att slippa släpa runt på! ?

yeddheng

Ny medlem
Lysande!

Har ni lyckats åka skidor till dörren?
Alltså ända fram, inte via nerfarten från WM6:an som slutar i fallgropen vid Max.
Isf vilken väg tar man? Fjällgårdsvägen-Tottvägen-gångbanan-gångtunneln eller annan rutt?

BoggarN

Ny medlem
yeddheng sa:
Lysande!

Har ni lyckats åka skidor till dörren?
Alltså ända fram, inte via nerfarten från WM6:an som slutar i fallgropen vid Max.
Isf vilken väg tar man? Fjällgårdsvägen-Tottvägen-gångbanan-gångtunneln eller annan rutt?
Vi har lyckats precis den vägen du säger men det var inte värt de. Slog gnistor då den gångvägen alltid är grusad men det var efter afterskin så konsekvenstänket var väl inte på topp.

Går dock ta sig lite längre än vid Max om man genar förbi timmerstugan å ner för gångvägen dock måste man då ta av sig när man kommer till bergbanans spår men det är lite närmare!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp