Överraska med skidor till min fru

Nylen

Medlem
Har en lite halvfeg, pistsladdande mamma till fru.
Hon åker idag på 20 år gamla och tunga slalomskidor.
För att hon nästa år ska hänga med resten av familjen och framförallt vår 7-åriga dotter i backarna tror jag en uppgradering av skidorna är på sin plats.(pjäxor är nyköpta och utprovade i år)
Själv har jag sedan ett år Nordica enforcer 93 att framförallt köra i pisten, är supernöjd.

Jag tänker mig ett par av liknande modell till henne fast damvarianten. Hon är knappt medelgod åkare men vill utvecklas.Hon vill kunna åka även i mjuka och uppåkta backar(vilket hon avskyr med sina nuvarande skidor)
Kan Santa Ana vara en bra modell?
Vad har ni för förslag?
Är väldigt tacksam för tips:)

zerode

Aktiv medlem
Nu skall du få svaret du inte vill ha, men faktiskt behöver

Jag har jobbat med skidtester i snart 20 år, och en av de vanligare scenarierna som inträffar är att det kommer en medelådlersman med sin fru, och han berättar hur hon åker vart hon vill åka och vilken typ av skida hon nog borde ha. När hon står bredvid.

Brukar berätta att det är helt lugnt att vi kommer överens om en bra skida, men problemet är att hon garanterat inte kommer gilla den, och då kommer det inte bli någon förändring i skidåkandet/resandet. Så det är bättre att hon och jag tillsammans hittar en skida som hon gillar, då kommer hon garanterat vilja åka mer skidor och ni kan ha mycket roligare i hop.
Så mitt tips är att låta henne välja själv vilka hon vill ha.
Du skulle själv inte tycka det var så kul om hon bestämde över dig på sådan här saker.

Så snacka skidor ihop, så hon kan fundera lite på vad det är hon söker, sen besöker ni helst en skidtest, där hon har fler modeller att välja på, eller åtminstone en butik i anslutning till en backe, så hon kan testa skidorna. Följ gärna med henne dit, men lämna utan att lägga dig i, det är mitt bästa tips, det blir aldrig bra då.

Santa Ana är en jättebra skida, alla modellerna är grymma
Tror dock att det är en modell hon absolut inte skulle gilla om hon fick välja helt själv, de är alldeles för bra för en nybörjare/medelgod för att ha kul på, och då kommer hon inte utvecklas som hon kan.

Men, finns alltid ett men, jag har ingen aning om henne mer än jag drar lite slutsatser utöver att det är du som skriver om henne, men OM hon nu verkligen är superpeppad och vill lägga sjukt mycket tid, både tankemässigt och genom att ta sig ut i backen för att verkligen lära sig, och hon är den mest drivande i skidåkningen, då kommer Santa Ana vara ett allternativ, inte annars

Nylen

Medlem
@zerode Tack för bra svar. Hon är absolut inte intresserad av att vara med och välja skida. Hon vill åka med oss i familjen under de veckor vi är i fjällen varje säsong. Hon vill inte testa några skidor:)
Som du skriver hon skulle aldrig få välja en skida till mig:)
Hon vill däremot bli serverad en skida som hon kan åka även uppåkta eftermiddagar i backen på.
Hon kan dock tänka sig ta en lektion för att utveckla sin skidåkning.
Hon är 171cm väger 70kg.
Har kollat på Santa Ana 88, 165cm som jag just nu kan köpa för 4000:- inklusive bindning.

Senast ändrad:

gubbfan

Medlem
Slå till.
Men det ligger mycket i det Z säger, många män vill att deras damer skall bli bra alltför snabbt och köper för svåra grejer ofta alldeles för långt och BRETT. En bra skida är den som det är enklast att åka på och att det finns tillräckligt med bett när pisten är hård. Ett tips är att dra av kanterna om skidan känns svår både bak och fram. Åker man med barn blir det mycket lågfarts sladdande.

Nylen

Medlem
Håller med:)
Det behöver inte vara några avancerade skidor. Vill bara att hon ska ha rätt grejer och någorlunda kunna åka tillsammans med oss:)
Är själv väldigt nöjd med mina Enforcer.

MnO

Aktiv medlem
I mina öron påter Santa Ana som ett fullständigt överladd för en åkare av den där typen. Jag är extremt tveksam till att hon skulle ha valt den skidan om hon fick testa 10 olika modeller på ett skidtest. Santa Ana är en skida för hårt åkande tjejer med bra teknik och som får ner tryck i underlaget i skärande svängar. Den gillas ofta av avdankade tävlingsåkare och riktigt duktiga tjejer. De som åker på den och inte tillhör den kategorin är åkare som inte har valt den själva utan bara åker på det som deras pojkvän/sambo/man har valt åt dom... :) Santa Ana kan sägas vara en typ av skida som passar de tjejer som själva vet att dom behöver den.

Nordica bygger bastanta skidor på friåkningssidan generellt även om Santa Ana har delvis balsakärna och en kolfiberstringer så är det fortfarande en relativt tung skida med dubbla lager metall. Med din beskrivning kommer det behövas en markant utveckling framöver för att hon ska uppskatta den.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
När det gäller bredd håller jag inte riktigt med gubbfan. Jag har varit med om flera exempel där jag har sett tjejer som är strax efter nybörjarstadiet leta skidor på skidtestarhelger. De flesta verkar uppskatta det lugn som uppträder när man går upp lite i bredd. Inte för mycket, men ändå runt 80-85mm. Då blir det enklare att åka när det är lite mjukare i pisten samtidigt som isbettet blir lite enklare att hantera och mindre huggigt. Min sambo tex testade igenom en hel hög skidor och valde på eget bevåg en 100mm Atomic Access. Mjuk och bred. Hon har en smal Head pistskida och den 100mm:aren och jag har knappt sett henne åka på pistskidan sedan hon skaffade sig Atomicen. Och hon är väääldigt långt från avancerad i sin åkning. 80-90mm, metallfritt och inte för mycket kolfiber är mitt tips.

Nylen

Medlem
Låter som jag bör hitta en annan modell. T.ex. Stadium hade bra priser just nu jag får kolla där. Är ute i längdspåret just nu:)
Eller har ni ngt konkret exempel jag bör titta närmare på?

termons

Aktiv medlem
Rustler 9 164cm kunde funka. Lekfull lättåkt kvalitetsskida.

Kanske ännu bättre

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Den där medelålders mannen med fru som @zerode beskriver hade lätt kunnat vara jag eller någon av mina kompisar. Det är så frustrerande att se att det finns massor av potential hos ens bästa åksällskap som inte får komma ut på grund av ett "ointresse" som förmodligen har helt andra orsaker. Inte sällan är man själv en del av orsaken till "ointresset" eftersom man sprungit före och nördat ner sig och samtidigt vill man ju hjälpa till och "lösa problemet". Och det gäller även åt andra hållet när hon har en plan klar för sig om hur vardagsrummet eller ens garderob borde förändras och man skall med och titta på tapeter eller kläder. Tjena vad ointresserad jag kan vara i de lägena. Och man blir inte mer engagerad eller involverad för att den andra löser problemet. Tvärtom.

Så välj inte skida åt henne utan servera henne de bästa förutsättningarna för att själv välja rätt skida. Det är ändå bara hon själv som kan avgöra vilken som är rätt för henne. Har hon inte tagit några lektioner tidigare kommer en lektion eller tre att göra stor skillnad på hennes åkteknik och därmed vilken skida hon kommer att vilja ha. Lektion innebär också att hon får prata om och fokusera på sin egen skidåkning vilket jag kan lova kommer att höja hennes intresse för vad hon åker på. Så börja med en eller helst flera lektioner.

För att sedan ge henne bästa möjliga förutsättningar för att välja rätt skidor så hyr lite olika skidor under en vecka. Det kostar förstås lite extra, men de bättre skidbutikerna som även har uthyrning av de skidor de säljer brukar dra av i alla fall en del av hyran på priset. Är man inte van vid att testa skidor så tar det ett par dagar att bli kompis med ett par nya skidor. Det är inte heller alla dagar som bjuder på före som gör att det går att utvärdera skidor. Så räkna med att hon kan hinna med tre eller kanske fyra olika par under en vecka. Det är inte fel att ha en idé om vad hon borde prova men viktigare är att du hittar rätt butik och rätt säljare som kan hjälpa henne. Klickar det där så kommer du att få en mycket nöjd fru. Är det svårt att få dit henne så gå dit själv först och prata med dem. "Darling nu har jag varit i varenda skidbutik i byn och har hittat en försäljare hos X som jag tror att du kommer gilla. Hen jobbar i morgon eftermiddag. Ska vi gå dit?" Och blir svaret nej så får du gå dit själv några gånger och komma hem olika par. Efter andra paret kommer hon att vilja gå dit själv för då har hon en åsikt.

Att Stadium har 20 % vinterrea och säkert dessutom 25 % medlemsrabatt är jättebra om man vet precis vad man vill ha, men i det här fallet så får det kanske lov att kosta normalpris. Hon lär ju förmodligen behålla dem rätt så länge.

Nylen

Medlem
Jag tackar för de höga ambitionerna😊 Men hon vill inte prova ut och välja nya skidor själv. Jag har försökt innan. Hon vill däremot bli serverad ett par som hon kan ha roligare med än idag. Kan hon få ett par till hyfsat pris och hon därigenom blir intresserad i framtiden får hon gärna byta då.
Ge mig gärna tips vilka jag bör välja utan att hon själv behöver göra valet😊

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tackar för de höga ambitionerna😊 Men hon vill inte prova ut och välja nya skidor själv. Jag har försökt innan. Hon vill däremot bli serverad ett par som hon kan ha roligare med än idag. Kan hon få ett par till hyfsat pris och hon därigenom blir intresserad i framtiden får hon gärna byta då.
Samma här. Frun är mycket, hemskt mycket bättre skidåkare än jag. Men hon är absolut inte alls så intresserad av skidor. Om skidorna är skit, hon klagar över dem (på mig jovisst). Hon kan åka med fis-skidor, breda skidor osv. men nån skidtestning är inte för henne. Nuförtiden vill hon åka bara med turpjäxor och breda mycket rocker skidor allt.

Jag, som är en dålig skidåkare, kanske klassificerad som medelgod, medel avancerad eller nånting, tycker om på alla pistförhållandena några 80 -90 mm breda skidor som bäst. Även i lössnö. Om det blir puder, så åker jag bräda. Jag har ju också bredare skidor, men, om det blir isigt, tycker jag inte alls. Jag hellre åker lössnö med smalare skidor än is med bredare. Och, jag är DÅLIG med skidor.

Marboh

Medlem
ska börja med att säga att det är ju alltid bra att provåka. Men alla bor ju inte så att det är smidigt att få till sånt...
Så rätt eller fel, jag gjorde som så att jag kom med ett förslag i stil med ”tror du det här skulle passa? Här har du lite recensioner. Vad tror du?” Så fick hon läsa några rader och sa att det nog blir bra. Det blev ett par qst92.

Tankesättet när jag utvärderade var klara tillräckligt med fart, lite uppkört och lössnö. Men ska framför allt vara hyfsat lättåkta. Det viktiga var att det inte skulle bli för mkt skida att växa in i. Lite ”hyrlagg”. Inga pontoner/järnspett/ultralight/.... det skulle inte bli ett för stort steg Att hantera från de andra skidorna hon har.
Och den dagen hon kantar ut sina qst92 får jag förmånen att nörda ner mig i vad som kan passa då.

Om jag var du skulle jag dra ner tillsammans till Alpingaraget (eller motsvarande) och be någon där snacka med henne. Under tiden som hon får hjälp kan du kolla på skidor till dig själv eller något annat kul. 🙂

pd

Aktiv medlem
Du har redan fått ett väldigt bra råd från @MnO här ovan. 80-90 mm bredd och inte hård. Här är två billiga förslag från Stadiums rea som pågår. Tolkar jag det rätt så blir prislappen ca 2800 kr inkl bindning.

Head Absolut Joy - En 20 år modernare slalomskida. Med 79 mm under foten är den troligen lite bredare än de hon har.
K2 Mindbender 85 - Pistorienterad helabergetskida. Vill du köpa henne dam-varianten (85 Alliance) för lite mer pengar så finns den på rea hos Outnorth.

dallan

Medlem
Två bra alternativ ovanför av pd.

Tänker generellt kring längd på skida, att det är av stor vikt om det åks mycket på sladd i högre fart och skär i lägre. Eller bara på sladd på sladd i alla farter.
Ta inte en för lång skida. Mitt tips på modell är völkls yumi, nätt skida med ett litet band av metall, lätta på foten men med potential för utveckling om andan faller på.

lainenR

Medlem
Hej!

Jag var i princip samma situation med min fru, jag slog till på ett par Völkl Yumi. Min fru är väldigt nöjd med att skidorna känns stabilare och tryggare vilket gör hon att står på mer (nåja). Det hon inte gillar är att dom är ”halare” 😊.

Pillard

Aktiv medlem
Grundtipset är nog att lägga Santa Ana åt sidan. Frun har dem till turande och allmän piståkning i 164cm (153cm lång och typ 55kg). Hon tycker samtidigt att hon blir mindre trött i benen av att åka på sina DPS Yvette 112. De senare dessutom 168cm långa.
En snäll shape ska verkligen inte underskattas. Så antingen en mjukare skida eller en styv skida med snäll shape. Jag och frun är generellt sådana som uppskattar det senare. Allt beror ju på om hon vill ha en snäll känsla eller stadigt och tryggt

Nylen

Medlem
Har pratat med henne och hon kan tänka sig ett par Yumi. Hon gillar dock inte färgen så mycket😂, men då skulle hon få liknande skidor som mig och barnen, vilket hon vill.
Tror ni att Yumi 168cm skulle funka för henne😬? Eller är 161cm bättre?
@dallan ?
Hon är 171cm, 70kg

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Har pratat med henne och hon kan tänka sig ett par Yumi. Hon gillar dock inte färgen så mycket😂, men då skulle hon få liknande skidor som mig och barnen, vilket hon vill.
@dallan ?
Hon är 171cm, 70kg
Tycker 168 låter ok. Litet stabilare än 161 men ändå lätta att åka med.Lär bli en rejäl uppsving i åkglädjen jämfört med 20år gamla tunga skidor. :) (y)

dallan

Medlem
@dallan ?
Hon är 171cm, 70kg
Hade nog kört 161, mindre potential visst. Men lättare att manövrera. Yumi är ju en rätt lätt skida så 168 kan fungera. Men gå på gamla referenser. Alltså ta en längd hon åkt på tidigare.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp