Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag skulle verkligen behöva experttips från forumet för att hjälpa mig att bestämma mig för ett par off-pist skidor. Desto mer jag läser desto mer förvirrad blir jag…

Nivå/erfarenhet
Jag är en nybörjare både i pisten som op, började åka 2010 och åker ca tre veckor per år. Jag tycker dock att jag har utvecklats rätt fort och började förra säsongen att åka i UCPA's op-grupper. Mitt största problem i op är att hitta rätt position på skidorna och därmed komma runt snabbt och smidigt, t ex i skogsåkning. Jag är relativt vältränad, som jag i vissa lägen använder för att kompensera för bristande teknik. Absolut ingen charger utan strävar efter att hitta en lugn och harmonisk åkning.

Op vs pist mm
- 70% op resp 30 pist (ingen park eller hopp)
- 71 kg lätt och 175 cm kort

Skidan
Jag vill alltså ha en lättsvängd lugn skida för i huvudsak op (främst alperna) men som jag även ska kunna hantera i pisten.
Utifrån min storlek/erfarenhet/op känns ett midjemått på ca 110-115 lagom, eller? Funderat en hel del över full rocker (t ex Gotama) för att få något lättsvängt som inte hugger, eller ett mjukt spann för att få en roligare och kvickare skida. Jag har läst och pratat en hel del (vilket som sagt gjort mig rätt förvirrad) och kommit fram till ett urval (vad det nu är värt): Atomic Blog/Automatic, Line Sir Francis Bacon/Opus, Rocker2 115, Völkl Gotama/Shiro.
Jag skulle alltså väldigt gärna få tips om några skidor eller mått/typ som ni tror kan vara lämpliga för mig.

DrJ

Medlem
Jag var i liknande situation för ett par år sedan och köpte DPS wailer 112 hybrid vilka jag varit väldigt nöjd med. Dom är ju dock dyra och det finns säkert billigare lagg. Begagnat är annars ett hett tips. Lägg inte för mycket pengar, det är svårt att veta vad man vill ha innan man testat och dy kommer säkert att vilja byta skidor om nått år. Och det viktigaste, köp ett par riktigt välsittande pjäxor!

Skare

Ny medlem