Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag skulle verkligen behöva experttips från forumet för att hjälpa mig att bestämma mig för ett par off-pist skidor. Desto mer jag läser desto mer förvirrad blir jag…

Nivå/erfarenhet
Jag är en nybörjare både i pisten som op, började åka 2010 och åker ca tre veckor per år. Jag tycker dock att jag har utvecklats rätt fort och började förra säsongen att åka i UCPA's op-grupper. Mitt största problem i op är att hitta rätt position på skidorna och därmed komma runt snabbt och smidigt, t ex i skogsåkning. Jag är relativt vältränad, som jag i vissa lägen använder för att kompensera för bristande teknik. Absolut ingen charger utan strävar efter att hitta en lugn och harmonisk åkning.

Op vs pist mm
- 70% op resp 30 pist (ingen park eller hopp)
- 71 kg lätt och 175 cm kort

Skidan
Jag vill alltså ha en lättsvängd lugn skida för i huvudsak op (främst alperna) men som jag även ska kunna hantera i pisten.
Utifrån min storlek/erfarenhet/op känns ett midjemått på ca 110-115 lagom, eller? Funderat en hel del över full rocker (t ex Gotama) för att få något lättsvängt som inte hugger, eller ett mjukt spann för att få en roligare och kvickare skida. Jag har läst och pratat en hel del (vilket som sagt gjort mig rätt förvirrad) och kommit fram till ett urval (vad det nu är värt): Atomic Blog/Automatic, Line Sir Francis Bacon/Opus, Rocker2 115, Völkl Gotama/Shiro.
Jag skulle alltså väldigt gärna få tips om några skidor eller mått/typ som ni tror kan vara lämpliga för mig.

DrJ

Medlem
Jag var i liknande situation för ett par år sedan och köpte DPS wailer 112 hybrid vilka jag varit väldigt nöjd med. Dom är ju dock dyra och det finns säkert billigare lagg. Begagnat är annars ett hett tips. Lägg inte för mycket pengar, det är svårt att veta vad man vill ha innan man testat och dy kommer säkert att vilja byta skidor om nått år. Och det viktigaste, köp ett par riktigt välsittande pjäxor!

Skare

Ny medlem
Jag tycker att du redan själv dragit helt rätt slutsatser. Skippa alla specialmärken, välj någon på listan. Som ovanstående skriver, lägg inte för mycket pengar. Du har inte referenser nog att uppskatta det. Om de är lättåkta så räcker det långt.

Jag skulle allra helst rekommendera Gotama då man som färsk skidåkare kan ha svårt att få upp en bred skida på kant nog mycket i pisten så att det är roligt att åka där. Den synpunkten gäller fler än rena nybörjare. Gotama blir även "smidigare" så de är lite mindre massa att vrida runt. Lycka till!

waxoff

Aktiv medlem
Testa, testa är ett oftast framgångsrikt mantra. Behåll bara tanken att du kanske helst vill kunna utvecklas som åkare på de skidor du väljer. Så egenskaper du sätter höga poäng på idag kanske du inte värderar lika högt imorgonn. T.ex. lättmanövrerad versus stabil... Hur ligger du till i ålder? Jag menar, växer du fortfarande eller förväntar du dig att gå upp i vikt?

Hursomhelst, hamnar du i en testsituation (eller vill slå till osett) skulle jag nog (mot bakgrund av din åknivå och vikt) peka dig mot skidor som kanske ligger snäppet under i storlek och mastighet än några du listar. Gotama javisst. Titta också efter årets Rossignol Super 7, ev oxå Soul 7 (prototyper/referenstestskidor till denna gick bl.a. som låneskida hos ucpa förra vintern).
Salomon Q105, Nordica Patron, Line Influence 105, Blizzard Scout och liknande, Armada Tst maybe. Head Collective och Cyclic kanske oxå kan vara testvärda (har noll grepp om dessa men på papperet verkar de vettiga för dig...)

My five cents... Lycka till

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tack för alla tips och synpunkter!
Jag är 35 och räknar inte med att ändra något i vikt, legat stabilt de senaste 5 åren.
Glömde skriva det, men jag planerar att test så mycket det går i Åre runt jul/nyår (utifrån forumets tips)

waxoff

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Glömde skriva det, men jag planerar att test så mycket det går i Åre runt jul/nyår (utifrån forumets tips)
Ja men då måste du ju testa Extrem Opinion också, den är kanske inte optimal för dig just nu men förmodligen en galant kostym för dig att växa in i..!! :)

S

Strupsi

Guest
Völkl Gotama är som några redan sagt en av de bättre nybörjarskidorna för offpist. Testade dom under en vecka uppe i Åre , körde både från skutan, skog i tegefjäll och ravinen i Duved. Lättsvängda och mycket lättkörda överlag, man behöver bara vrida till lite med foten så svänger dom.

I pisten är dom lite fladdriga om man drar på ordentligt, man kan absolut göra skärande svängar, men det kräver att man kan åka rätt bra. Jag körde dock 178cm , tror nog man ska upp över 185 cm om man vill ha högfartsstabilitet. I puder och offpist funkar dom riktigt bra ändå.

Always-Sunny

Aktiv medlem
xSooLx sa:
Always-Sunny sa:
Ja men då måste du ju testa Extrem Opinion också, den är kanske inte optimal för dig just nu men förmodligen en galant kostym för dig att växa in i..!! :)
Ska definitivt försöka testa men känns som om de kommer åka med mig isf för tvärtom, lite hårda kanske... :o

Always-Sunny

Aktiv medlem
Strupsi sa:
Völkl Gotama är som några redan sagt en av de bättre nybörjarskidorna för offpist. Testade dom under en vecka uppe i Åre , körde både från skutan, skog i tegefjäll och ravinen i Duved. Lättsvängda och mycket lättkörda överlag, man behöver bara vrida till lite med foten så svänger dom.

I pisten är dom lite fladdriga om man drar på ordentligt, man kan absolut göra skärande svängar, men det kräver att man kan åka rätt bra. Jag körde dock 178cm , tror nog man ska upp över 185 cm om man vill ha högfartsstabilitet. I puder och offpist funkar dom riktigt bra ändå.
Blir inte riktigt klok på synpunkter på Gotama/Shiro. En del tycker de är väldigt lätta op-lagg, en del tröga/döda (inget spann) storabergsskidor. Men som ni skriver, det är ju bara att testa. Tack för tipset!

PNyberg

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Strupsi sa:

Blir inte riktigt klok på synpunkter på Gotama/Shiro. En del tycker de är väldigt lätta op-lagg, en del tröga/döda (inget spann) storabergsskidor. Men som ni skriver, det är ju bara att testa. Tack för tipset!
Jo men det är ju för att det beror på vem det är som åker på dem. Mr Muskelberg 110kg kan tycka att en Shiro 193 är lekfulla medan tex jag tycker att det är en lättåkt charger och Lillen tycker att det är ett par lok som inte gör som han vill.

Always-Sunny

Aktiv medlem
PNyberg sa:
Always-Sunny sa:
Strupsi sa:

Jo men det är ju för att det beror på vem det är som åker på dem. Mr Muskelberg 110kg kan tycka att en Shiro 193 är lekfulla medan tex jag tycker att det är en lättåkt charger och Lillen tycker att det är ett par lok som inte gör som han vill.
Ja så är det ju förstås. Jag har dock fått vitt skilda åsikter på just dessa Völkl från folk i samma (min) size, men det beror säkert på åkstil. Hur som helst ska jag försöka prova dem.
Några andra tips?

Gazza1

Aktiv medlem
Precis som du var jag ute och letade efter lättåkta skidor. Man kan dock inte säga att just denna skida är lättåkt punkt slut. Det beror lite på din åkning och vad exakt du har för fel i tekniken. Oftast när man har svårt att få runt skidorna och de känns tröga beror det på att du är för mycket i baksätet och kör. Har du det problemet (majoriteten har det) så skulle jag undvika skidor med stor platt tail eller skidor med för mycket tailrocker.

En stor platt tail hittar du oftast på skidor som är ämnade för stabilitet och fart. Dessa skidor åkes bäst med en bestämd och kraftfull stil och oftast kräver de att du driver tipparna ganska hårt. Dessa skidor uppskattas av duktiga skolade åkare som driver på skidan.

Skidor som har mycket tailrocker kräver istället en centrerad åkstil. Du ska gärna stå mitt i skidan för att få ut mest av den. Beroende på om den har mjuk eller hård tail kommer den straffa dig på olika sätt när du hamnar i baksätet. Antigen viker sig tailen och du känner att du inte får någon stöd av dem eller så känns det som att det är så mycket skida där bak att du inte vet vad du ska höra av den.

Min rekomendation till dig är att titta på skidor som har lite mer pintail och som också klassas som "lätt" åkta skidor. Exempel på dessa är Atomic Automatic, Rossignol S7 och skidor med liknande form. Du kan få ut det mesta ur dem och det är också skidor du kan växa med.

Var ärlig med dig själv och du kommer att hitta en skida du älskar.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Gazza1 sa:
Precis som du var jag ute och letade efter lättåkta skidor. Man kan dock inte säga att just denna skida är lättåkt punkt slut. Det beror lite på din åkning och vad exakt du har för fel i tekniken. Oftast när man har svårt att få runt skidorna och de känns tröga beror det på att du är för mycket i baksätet och kör. Har du det problemet (majoriteten har det) så skulle jag undvika skidor med stor platt tail eller skidor med för mycket tailrocker.

En stor platt tail hittar du oftast på skidor som är ämnade för stabilitet och fart. Dessa skidor åkes bäst med en bestämd och kraftfull stil och oftast kräver de att du driver tipparna ganska hårt. Dessa skidor uppskattas av duktiga skolade åkare som driver på skidan.

Skidor som har mycket tailrocker kräver istället en centrerad åkstil. Du ska gärna stå mitt i skidan för att få ut mest av den. Beroende på om den har mjuk eller hård tail kommer den straffa dig på olika sätt när du hamnar i baksätet. Antigen viker sig tailen och du känner att du inte får någon stöd av dem eller så känns det som att det är så mycket skida där bak att du inte vet vad du ska höra av den.

Min rekomendation till dig är att titta på skidor som har lite mer pintail och som också klassas som "lätt" åkta skidor. Exempel på dessa är Atomic Automatic, Rossignol S7 och skidor med liknande form. Du kan få ut det mesta ur dem och det är också skidor du kan växa med.

Var ärlig med dig själv och du kommer att hitta en skida du älskar.
Tack, det var väldigt bra beskrivet! Fick mig lite mer att fundera på...
Jo min största brist är nog att jag hamnar för mycket bak på skidorna i lägen när jag känner att jag inte har full koll.

Pistgubbe

Medlem
De här skulle nog passa dig bra:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=110798

Pengarna du får över (om du nu tänkte köpa nya skidor från början) lägger du på skidlektioner. Jag tar själv, efter att ha åkt i evighet och är avdankad tävlingsåkare, lektioner varje år. Finns få sätt att spendera skidpengar bättre.

En sak till jag skulle ge dig som råd på vägen: lyssna mycket på vad folk säger om skidor som är ett snäpp bättre än du. Svårt att testa skidor om du är nybörjare och just nu befinner dig i en brant utvecklingskurva. Det är inte säkert att det som känns skönast just nu tar dig längst på ett eller två års sikt. Sista tipset: lyssna aldrig på dem som testat ett eller två par skidor. De tycker alltid att de skidor de råkat köpa är fantastiska :)

Stefans

Medlem
Jag tänker styra bort dig lite från Automatic tankarna, det är förvisso en väldigt lättsvängd och rolig skida....MEN den är allt annat än lugn i varierad offpist (så länge underlaget är jämnt är den väldigt kul och den är förbluffande bra för carving i pist).
När du dessutom skriver att du hamnar lite mycket i baksätet ibland så ger en sån skida som Automatic väldigt lite stöd, (tailen är relativt kort, lite för rockad + inte styv nog) den ska åkas centrerad eller med plöstryck enligt mig.

Salomon Q105, Nordica Patron, Line Influence 105 som nämndes här låter som bra val, men var inte rädd att prova Influence 115 och Q115 (Rocker2 115). Även Line SFB (den nya modellen) kan vara något för dig.

Testa, testa, testa och ha roligt under tiden.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Stort tack för alla tips å råd!
Bör jag hålla mig till max 115 i midjemått för att kunna hantera dem i pisten? Och sikta på runt 180 i längd eller något längre med tanke på rocker?
Stefans: SFB var en av de jag hade tänkt mig från början men blev lite tveksam med tanke på synpunkterna från Gazza1

S

Strupsi

Guest
Nu vet jag inte var du ämnar åka, men en mycket bra sak att göra är att åka till en bra skiduthyrare. Jag har gjort så både i Åre och utomlands. Tar vi tex Åre Skidsport som exempel så har dom ett ganska brett utbud av den typen av skida du söker. Senast jag var där testade jag allt från 84 i midja till runt 120, och ett flertal märken ( Nordica, Dynastar, Völkl, Salomon m.fl ). Hanson har också mycket . I de flesta fall är det dessutom gratis att byta mellan olika modeller, i alla fall om modellen finns i ordinarie hyrutbud. Du kan ofta provåka enskilda modeller mot avgift på någon hundralapp.

Dessutom är kunnandet hos folk där stort, ge dom samma beskrivning som du skriver här så är jag övertygad om att dom kan hitta lämpliga modeller. Skulle bli mycket förvånad om du inte hittade någon passande, både med avseende på pris och användningsområde.

waxoff

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Bör jag hålla mig till max 115 i midjemått för att kunna hantera dem i pisten? Och sikta på runt 180 i längd eller något längre med tanke på rocker?
Jag tycker inte att du ska varken stirra dig blind på, eller sätta ett tak för midjemåttet. Detta eftersom skidors karaktärer är avhängigt på så mycket annat än midjebredd. Flex och skärning för att ta två exempel. Men generellt för skidor som anses bete sig någorlunda vettigt i pist ligger väl en zon runt 115-120 men undantag finns både smalare och bredare. Allt beror på vad du anser som kul, vilken typ av åkning du ägnar dig åt och dina förutsättningar...

En längd upp mot 185 bör nog vara lämpligt för dig. Mina råd i mitt tidigare inlägg var grundade på din vikt och förmåga. Går du för brett och stort är risken att du uppfattar skidan som "plankig". Med skidor som Armada JJ och Ross S7 (tidigare modellen) med kort radie och relativt mjukt flex minskar den risken. Tjejmodeller av skidor är byggda för lägre kroppsvikter och har därför ett mjukare flex. Kan vara värda att testa som en jämförelse men kanske inte lika macho att åka på...

Testa, testa är melodin som sagt. 115 och under kan vara vettigt som utgångsvärde när du väljer testobjekt.

P.S. Line 105:an som Pistgubbe länkar till har en Jester Pro-bindning vars lägsta DIN-värde är 8. För mig känns inte det som optimalt för din situation. Sälj den bindningen i så fall och köp en Griffon (DIN 4-13, passar i samma borrhål om sullängd är någorlunda lika) så räddar du dina knän...

Always-Sunny

Aktiv medlem
Strupsi sa:
Nu vet jag inte var du ämnar åka, men en mycket bra sak att göra är att åka till en bra skiduthyrare. Jag har gjort så både i Åre och utomlands. Tar vi tex Åre Skidsport som exempel så har dom ett ganska brett utbud av den typen av skida du söker. Senast jag var där testade jag allt från 84 i midja till runt 120, och ett flertal märken ( Nordica, Dynastar, Völkl, Salomon m.fl ). Hanson har också mycket . I de flesta fall är det dessutom gratis att byta mellan olika modeller, i alla fall om modellen finns i ordinarie hyrutbud. Du kan ofta provåka enskilda modeller mot avgift på någon hundralapp.

Dessutom är kunnandet hos folk där stort, ge dom samma beskrivning som du skriver här så är jag övertygad om att dom kan hitta lämpliga modeller. Skulle bli mycket förvånad om du inte hittade någon passande, både med avseende på pris och användningsområde.
Planen är att ta mig upp till Åre runt jul/nyår för att testa för att förhoppningsvis ha ett par egna till Val T v6 :) Bra, då har jag koll på några bra uthyrare i Åre

Always-Sunny

Aktiv medlem
xSooLx sa:
Always-Sunny sa:
Jag tycker inte att du ska varken stirra dig blind på, eller sätta ett tak för midjemåttet. Detta eftersom skidors karaktärer är avhängigt på så mycket annat än midjebredd. Flex och skärning för att ta två exempel. Men generellt för skidor som anses bete sig någorlunda vettigt i pist ligger väl en zon runt 115-120 men undantag finns både smalare och bredare. Allt beror på vad du anser som kul, vilken typ av åkning du ägnar dig åt och dina förutsättningar...

En längd upp mot 185 bör nog vara lämpligt för dig. Mina råd i mitt tidigare inlägg var grundade på din vikt och förmåga. Går du för brett och stort är risken att du uppfattar skidan som "plankig". Med skidor som Armada JJ och Ross S7 (tidigare modellen) med kort radie och relativt mjukt flex minskar den risken. Tjejmodeller av skidor är byggda för lägre kroppsvikter och har därför ett mjukare flex. Kan vara värda att testa som en jämförelse men kanske inte lika macho att åka på...

Testa, testa är melodin som sagt. 115 och under kan vara vettigt som utgångsvärde när du väljer testobjekt.

P.S. Line 105:an som Pistgubbe länkar till har en Jester Pro-bindning vars lägsta DIN-värde är 8. För mig känns inte det som optimalt för din situation. Sälj den bindningen i så fall och köp en Griffon (DIN 4-13, passar i samma borrhål om sullängd är någorlunda lika) så räddar du dina knän...
Gött, tack! känns iaf som om jag börjar veta någorlunda för att börja testa. Pisten är ju som sagt ingen prio men kan ju vara bra att även det kan vara ok någon dag då och då.
Väldigt sällan macho när jag åker, händer dock att jag är det i liftkön eller på after ski :cool:

unicorn_231

Ny medlem
Cmd, bra skida för nybörjare samt en väldigt bra skida att utvecklas på.

Jarle

Aktiv medlem
Du har bra med information i din trådstart men jag skulle gärna ha lite komplettering i hur du vill åka?

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jarle sa:
Du har bra med information i din trådstart men jag skulle gärna ha lite komplettering i hur du vill åka?
Vet inte riktigt hur jag ska svara, men relativt lugn och kontrollerat och hopp känns väldigt avlägset. Om det var svar på frågan?

Jarle

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Jarle sa:
Vet inte riktigt hur jag ska svara, men relativt lugn och kontrollerat och hopp känns väldigt avlägset. Om det var svar på frågan?
Njae, nyckeln i min fråga ligger nog i "vill", alltså, på vilket sätt önskar du att du kunde åka? Alla kategorier, och subkategorier, har någon skida som passar nybörjaren. Ett bättre ordval hade kanske varit just "hur önskar du att du kunde åka?" Du kanske har sett någon skidfilm där du minns någon åkares sätt att åka på som tilltalade dig extra mycket?

Senast ändrad:

Korsbandet

Ny medlem
Jag råkar ju sälja ett par DPS W112rp i fint. Väldigt härliga, lättåkta svängglada skidor, med väldigt bra grepp och sväng i pist (förutsatt att du håller efter kanterna).

Jag kan dock förstå att du funderar över längd, vilket jag själv gjorde när jag köpte dem. Efter övertalning blev det 190, vilket jag absolut aldrig ångrat. Skulle nästan velat ha längre. Effektiva åk-/kant-ytan blir väldigt kort, så de är oerhört smidiga. Samtidigt ger längden extra flyt i lössnön. (Jag är själv 1,78m)

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=111214
om det är av intresse

Sepp

Medlem
Du kan ju alltid köra på nordicas skidor. Patronen är väldigt skön samt radicten är sköna, väldigt lätt åkta tycker jag personligen. Fast radicten är väldigt bred i midjan och patronen är lite smalare än radicten.

Pistgubbe

Medlem
xSooLx sa:
Tack xSooLx. Skulle ha läst noggrannare innan jag rekommenderade.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jarle sa:
Always-Sunny sa:
Jarle sa:
Njae, nyckeln i min fråga ligger nog i "vill", alltså, på vilket sätt önskar du att du kunde åka? Alla kategorier, och subkategorier, har någon skida som passar nybörjaren. Ett bättre ordval hade kanske varit just "hur önskar du att du kunde åka?" Du kanske har sett någon skidfilm där du minns någon åkares sätt att åka på som tilltalade dig extra mycket?
Inte direkt, men att glida ner som killarna i Salomon Freeski TV S07E01 - Return To Mica, skulle ju funka :)
Ärligt talat har jag så mycket grundläggande op-teknik att jobba på så det känns lite svårt att ge nått vettigt svar...

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp