Officiella Canon EOS 550D tråden

Nu startar jag ett forum om Canon EOS 550D , ser att många gör forum trådar om hur kameran är.
Därför så startar jag en tråd där alla skriver sina funderingar och frågor så andra kan hjälpa till och säga vad de vet, själv behöver jag lite hjälp!
MVH
S

Själv är jag amatör så ni vet! Jag har en fråga om iso och bländartalet. Jag har iso på 100 (lägsta) men det är fortfarande jätteljust på kameran, jag filmar i 1920 x 1080, 25 fps. Shutter speeden är på 50 . hörde att man skulle ta FPS x 2 = Shutter speed.
Tacksam för svar!
MVH
S

adamreivant

Ny medlem
Du kan dra upp bländartalet i kameran så ska du se att det löser sig bra. Slutartiden kan du ta upp något snäpp också, men det beror helt på hur du vill att klippen ska "se ut". Om du tycker att inställningarna i kameran är bra och ska inte ändras så kan du införskaffa ett ND-filter som skär ner på ljusinsläppet.

hoppas du fick någon hjälp av detta.

SebTorneus

Medlem
Du har 3 olika inställningar som bestämmer hur ljus bild du får/hur mycket ljus du släpper in.

Bländare - Sitter i objektivet, skrivs ut med ett F före (F-Stop mfl förklaringar) och är en "ring" av blad som antingen blir mer öppen eller mer stängd eftersom att du ställer upp eller ner ditt F-tal. Detta gör du i regel i kameran när det handlar om billigare optik. Det finns även objektiv som har bländaren på objektivet med en egen ring för just detta.

Har du ett lägre bländartal (tex F1.8) så släpper du in mycket ljus = du får en ljusare bild. Du får även ett kortare skärpedjup.

Har du ett högre bländartal (tex F11 släpper du in mindre ljus och får ett längre skärpedjup. Kort förklarat, du har fokus över en längre "sträcka" från kameran, du har en längre "range" mellan vad som är i fokus närmast kameran och vad som är i fokus längre bort från kameran.

Slutare - Sitter i kameran, och påverkar hur länge du exponerar sensorn för ljus under varje frame du tar (tex 25 frames/sec och slutare på 1/50 så exponerar du sensorn för ljus 1/50 dels sekund per frame). Det finns många åsikter om vilken slutartid (kallad Shutter speed på engelska) som är bäst eller mest lämplig, men som du själv skrev så är en bra tumregel att ligga minst på det dubbla av den frameraten du spelar in i (tex 25p 50 i slutare, 50p 100 i slutare osv).

ISO (eller Gain som det heter på videokameror) - där väljer du enkelt förklarat hur känslig din sensor är för ljus, desto högre tal, desto känsligare mot ljus blir sensorn, och desto känsligare den blir desto mera grain/brus får du i bilden. med en 550D har jag av egen erfarenhet hittat att 800 är smärtgränsen (i vart fall utan att du hackar kameran). 1600 blir i mitt tycke aningens för brusigt.

Dessa 3 måste du kombinera ihop för att få fram ett ljusinsläpp du tycker ser bra ut. Ett exempel:

En solig dag i backen, där jag filmar en line på 3 hopp och inte har direkt möjlighet att finlira med fokus allt för mycket under tiden jag filmar.

Då väljer jag en låg ISO, 100. Ett högt bländartal, mellan 8 och 16 ungefär, och sedan ser jag till att jag hamnar på en slutare mellan 500-1000. Varför jag vill ha så slutare är för att jag upplever varje enskild bildruta skarpare än om du bara nöjer dig med att dubbla din slutare.

Detta är ju givetvis väldigt individuellt beroende på hur man vill att sitt footy ska se ut. Det är bara min åsikt. Prova dig fram med inställningarna tills du hittar en look du gillar.

Hoppas det hjälpte en del i varje fall!

/Seb.

Senast ändrad:
C

c-cino

Guest
Det kostar ca 900:- i butik om du vill vara säker på kvalitet.
Brukar själv ha som regel att inte köpa objektiv begagnat om jag inte är helt säker på hur den använts och i vilket skick den befinner sig i.

Tycker ni det är värt att köpa extra batterier, många säger att batteritiden är kort när man filmar, men jag märker inte riktigt det, jag filmar ju inte hela tiden i backen. Kanske filmar halva dan. Tycker ni man behöver extra batterier?

SebTorneus

Medlem
Extra batterier är väl snarare ett måste skulle jag säga. Satsa på det. Finns många andra tillverkare än Canon som gör batterier som håller bra kvalitet. För en femtedel av priset (eller mindre i vissa fall). Jag har köpt en del olika från diverse sidor och kommit undan så billigt som 90 spänn för ett 2000mAh batteri. Och dem håller riktigt bra.

FilleJ

Aktiv medlem
Var inte rädd för att leka med slutaren. Att ligga på 1/50 när du filmar skidor skulle jag nästan aldrig göra. Du vill ju få så skarpa och bra bilder som möjligt i filmen speciellt på åkaren som rör sig mycket och fort. Så precis som sebastian säger gå upp högt. det där med att dubbla slutaren från fps antalet låter lite halft ovettigt med dagens kameror. Men det är bara en egen spekulation.

Tack för era svar! Har hjälpt mig jättemycket! Jag har läst att "fake" batterier inte innehåller en viss säkerhets spärr som gör så att batteriet kan sprängas i kameran eller det kan läcka eller brinna upp. Men jag har hittar original batterier för 68 spänn och ett batteri grepp för 200. Asbra deal!

FilleJ

Aktiv medlem
sebastianbusck sa:
Tack för era svar! Har hjälpt mig jättemycket! Jag har läst att "fake" batterier inte innehåller en viss säkerhets spärr som gör så att batteriet kan sprängas i kameran eller det kan läcka eller brinna upp. Men jag har hittar original batterier för 68 spänn och ett batteri grepp för 200. Asbra deal!
Låter fake lång väg!

Jag mena att fake batterierna kostade 68 spänn mitt fel! Men batterigreppet får vara fake, ifall det skulle gå sönder är det lungt. Ifall batteriet går sönder i kameran går det aldrig att laga...

pelikano

Ny medlem
jag har två orginal batterier och fake grepp. grepp är igentligen onödigt men om jag tar bort kameran från min glidecam så måste jag stabilesera om allting igen.. köp ett extra canon batteri i stället, då vet man vad man får :)

FilleJ

Aktiv medlem
pelikano sa:
jag har två orginal batterier och fake grepp. grepp är igentligen onödigt men om jag tar bort kameran från min glidecam så måste jag stabilesera om allting igen.. köp ett extra canon batteri i stället, då vet man vad man får :)
Skulle säga att grepp är awesome av de enkla anledningarna

1. Mer tyngd i kameran vilket hjälper till att stabilisera.
2. Längre batteritid så du slipper byta batteri lika ofta speciellt när du är ute på vintern.

Klart man klarar sig utan men jag gillart :)

Hej Alla! Jag har en 550D med 18-55, jag undrar vilka tillbehör som är mest värda.. Jag ska antingen köpa ett 50mm 1.8 objektiv eller en opteka steadyvid stabilizer, vilken tycker du är mest värd?
Mvh
Sebastian

C

c-cino

Guest
Beror väl lite på vad du använder/kommer använda din utrustning till.

Men om jag vore du (utifrån vad jag oftast använder min kamera till osv) skulle jag börja med ett 50mm 1.8 (billigt som satan, bra glugg inge snack om saken), sedan ett teleobjektiv (t.ex 55-250 eller 70-200/70-300, beroende på budget), extern blixt (Nissin har ett riktigt prisvärt alternativ).

Men i och med att du skriver på freeride kanske du tänka använda den till skidor/snowboard/longboard/skateboard/m.m då kan man väl smita in med ett fisheye på valfritt ställe. Samyangs 8mm eller Canons 10mm eller 15mm är bra alternativ.

Kameraväska kan alltid vara bra att ha, köp inte för litet bara. Du vill kunna ha kvar väskan även när du utökar din arsenal.

FilleJ

Aktiv medlem
sebastianbusck sa:
Hej Alla! Jag har en 550D med 18-55, jag undrar vilka tillbehör som är mest värda.. Jag ska antingen köpa ett 50mm 1.8 objektiv eller en opteka steadyvid stabilizer, vilken tycker du är mest värd?
Mvh
Sebastian
Filma eller fota?
Ett 50mm skulle kunna ses som en grundsten i din utrustning. Men du har ju som sagt 18-55 objektivet så om du ska filma mycket skidor och köra en filmstil på filmerna som innebär mycket folows så är ju flycam handtaget roligare. Men om du kör mer "artsy" eller vad man ska säga så är ju ett 50mm för t.ex. bra ljusupptagning och kort skärpedjup riktigt sweet!:)

FilleJ

Aktiv medlem
sebastianbusck sa:
Vilket är mest värt, Batterigrepp eller 50mm 1.8 objektiv? Tacksam för snabbt svar!
Objektivet skulle jag säga lätt!
Köp objektivet och lär dig hur det funkar med skärpa osv.
Kommer du ha nytta av i alla filmer du gör sen även om det inte är skidfilm!

gua15

Ny medlem
Köpte det nya objektivet idag! Sigma 24-70mm F2.8
Är sjukt nöjd, sjukaste skärpan och hur smooth som helst! Snabb AF ifall man vill fota men rekomenderar även som DSLR objektiv också $$$

Några säger att 550d kan filma i 60 fps i 1080 x 720. Men min har i 1080 x 720 läget 50 fps. Antingen så är det något riktigt snett med min kamera eller så har andra i forumen sagt fel?

Felixus

Medlem
sebastianbusck sa:
Några säger att 550d kan filma i 60 fps i 1080 x 720. Men min har i 1080 x 720 läget 50 fps. Antingen så är det något riktigt snett med min kamera eller så har andra i forumen sagt fel?
550 kan filma i 60 fps i 720 och endast 30fps i 1080. Kan bero på att du har inställt på det europeiska systemet (PAL) som har 50 fps. Ställ in den på NTSC istället så får du 60fps. Spelar ingen roll om du inte ska visa det på tv.

Senast ändrad:

FilleJ

Aktiv medlem
sebastianbusck sa:
Vad är 1080 x 720 för läge? :P

Vad jag vet så är upplösningarna i hd
1280 x 720 och 1920 x 1080
och ja den filmar bara 60fps i 720 och 30 i 1080

Senast ändrad:

rickard337

Ny medlem
Fick min canon eso 550D för 2 dagar sen, med lens EF-S 18-135mm IS. Nu när jag har vart ute och filmat lite hade jag tänkt prova twixtor. När jag lägger in mitt klipp i AF står det en ruta högst upp i vänstra hörnet hur mycket fps klippet är filmat i, där står det 50 fps. ska det inte vara 60 fps ? Kan någon förklara för mig vad man ska ha för shutter speed och hur ändrar man fps gör man det på Manual (M) på kameran ? :/ fattar inte riktigt ...

FilleJ

Aktiv medlem
rickard337 sa:
Fick min canon eso 550D för 2 dagar sen, med lens EF-S 18-135mm IS. Nu när jag har vart ute och filmat lite hade jag tänkt prova twixtor. När jag lägger in mitt klipp i AF står det en ruta högst upp i vänstra hörnet hur mycket fps klippet är filmat i, där står det 50 fps. ska det inte vara 60 fps ? Kan någon förklara för mig vad man ska ha för shutter speed och hur ändrar man fps gör man det på Manual (M) på kameran ? :/ fattar inte riktigt ...
Den filmar 50fps i PAL och 60fps i NTSC

rickard337

Ny medlem
tack för svar ! :)

Har en ny fråga nu ;) Såg den här killen på youtube
och jag undrar hur får han så klara färger ??
är det någon inställning i kameran eller är det någon slags COLOR CORRECTION med After Effects ?

Senast ändrad:
Topp