Du har 3 olika inställningar som bestämmer hur ljus bild du får/hur mycket ljus du släpper in.
Bländare - Sitter i objektivet, skrivs ut med ett F före (F-Stop mfl förklaringar) och är en "ring" av blad som antingen blir mer öppen eller mer stängd eftersom att du ställer upp eller ner ditt F-tal. Detta gör du i regel i kameran när det handlar om billigare optik. Det finns även objektiv som har bländaren på objektivet med en egen ring för just detta.
Har du ett lägre bländartal (tex F1.8) så släpper du in mycket ljus = du får en ljusare bild. Du får även ett kortare skärpedjup.
Har du ett högre bländartal (tex F11 släpper du in mindre ljus och får ett längre skärpedjup. Kort förklarat, du har fokus över en längre "sträcka" från kameran, du har en längre "range" mellan vad som är i fokus närmast kameran och vad som är i fokus längre bort från kameran.
Slutare - Sitter i kameran, och påverkar hur länge du exponerar sensorn för ljus under varje frame du tar (tex 25 frames/sec och slutare på 1/50 så exponerar du sensorn för ljus 1/50 dels sekund per frame). Det finns många åsikter om vilken slutartid (kallad Shutter speed på engelska) som är bäst eller mest lämplig, men som du själv skrev så är en bra tumregel att ligga minst på det dubbla av den frameraten du spelar in i (tex 25p 50 i slutare, 50p 100 i slutare osv).
ISO (eller Gain som det heter på videokameror) - där väljer du enkelt förklarat hur känslig din sensor är för ljus, desto högre tal, desto känsligare mot ljus blir sensorn, och desto känsligare den blir desto mera grain/brus får du i bilden. med en 550D har jag av egen erfarenhet hittat att 800 är smärtgränsen (i vart fall utan att du hackar kameran). 1600 blir i mitt tycke aningens för brusigt.
Dessa 3 måste du kombinera ihop för att få fram ett ljusinsläpp du tycker ser bra ut. Ett exempel:
En solig dag i backen, där jag filmar en line på 3 hopp och inte har direkt möjlighet att finlira med fokus allt för mycket under tiden jag filmar.
Då väljer jag en låg ISO, 100. Ett högt bländartal, mellan 8 och 16 ungefär, och sedan ser jag till att jag hamnar på en slutare mellan 500-1000. Varför jag vill ha så slutare är för att jag upplever varje enskild bildruta skarpare än om du bara nöjer dig med att dubbla din slutare.
Detta är ju givetvis väldigt individuellt beroende på hur man vill att sitt footy ska se ut. Det är bara min åsikt. Prova dig fram med inställningarna tills du hittar en look du gillar.
Hoppas det hjälpte en del i varje fall!
/Seb.