Officiella Contour-tråden

Jarle

Ny medlem
Tänkte att vi kunde ha en liten frågelåda om hjälmkameran Contour i alla dess former, för GoPro, se Olas tråd

Contour +2

Video Specs
All video settings can be managed with the Contour Mobile App or Desktop Software.

Full HD - 1920 x 1080 @ 30/25fps
Tall HD - 1280 x 960 @ 30/25fps
Action HD - 1280 x 720 @ 60/50 or 30/25fps
Slow Motion - 854 x 480 @ 120/100, 60/50, or 30/25fps
Codec - H.264/AAC / File Type - MP4

Two video settings can be set on the camera and switched between without software.

För mer information om vad som följer med kameran och andra specifikationer, klicka här

ROAM 2

Video Specs
All video settings can be managed with the Contour Desktop Software.

Full HD - 1920 x 1080 @ 30/25fps
Tall HD - 1280 x 960 @ 30/25fps
Action HD - 1280 x 720 @ 60/50 or 30/25fps

Codec H.264/AAC Filetype – MP4

För mer information om vad som följer med kameran och andra specifikationer, klicka här

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
CHEAAA!!!

Jag kommer lätt investera i linskit och fixa polariserat filter. Det är även stor sannolikhet att det blir ett universalfäste eller ett styrfäste så man kan styra lite schyssta Provo-liknande follows på sig själv i vinter...

Senast ändrad:

el_molino

Ny medlem
Vad har ni för inställningar på eran contour när det är sol och inga stenar lr träd som ger kontrast?
Har försökt med flera olika men tycker att det allt som oftast blir helt vitt.

Carled

Ny medlem
Som jag skrev tidigare, du kan sätta på andra filter så att du får bättre kontraster. Jag har sett klipp med och utan polariserat filter och det gör jättemycket. jag fick mitt linskitt igår och det är riktigt bra. 3 extraglas, en extra metallring och två separata ringar för att montera på filter och andra linser. Fisheye kanske? ;-)

Bananskydd

Ny medlem
finns linsfilter med i linskittet elr är det bara utrustningen som behövs för att kunna sätta på linsfilter?

och också, funkar det vattentäta höljet med alla fästen? Behövs det om man ska åka skidor?

PNyberg

Ny medlem
upplyst sa:
finns linsfilter med i linskittet elr är det bara utrustningen som behövs för att kunna sätta på linsfilter?

och också, funkar det vattentäta höljet med alla fästen? Behövs det om man ska åka skidor?
+1

Jarle

Ny medlem
PNyberg sa:
upplyst sa:

+1
Extra lins och ringar för filter/linser ingår.

Alla fästen funkar med vattentäta lådan utom universal mount. Vattentäta lådan behövs inte vid skidåkning, det är bara om du ska bada/paddla fors du behöver den. Har åkt i regn, lagt kameran i slask osv utan problem

Carled

Ny medlem
Ganska så awesome! Kan iaf. få mig att byta upp mig!!! Men det där chippet som behövs, undrar vad det är... Man får väl hålla ögonen öppna den närmsta tiden!

Jarle

Ny medlem
Carled sa:
Ganska så awesome! Kan iaf. få mig att byta upp mig!!! Men det där chippet som behövs, undrar vad det är... Man får väl hålla ögonen öppna den närmsta tiden!
Chipet finns i GPS-kamerorna, mjukvaran till telefonerna kommer till våren. Har en video på min blogg som visar lite, läs mer på contours sida

Carled

Ny medlem
jag tänker mer på accessory card'et... Applications are currently being developed for the iOS and Android platforms. Customers on the iOS platform will need to buy the Contour ConnectView accessory card to pair with the device.

Jarle

Ny medlem
Carled sa:
jag tänker mer på accessory card'et... Applications are currently being developed for the iOS and Android platforms. Customers on the iOS platform will need to buy the Contour ConnectView accessory card to pair with the device.
Våga vägra fruktsallad = inga extra kort ;)

PNyberg

Ny medlem
Jahaja...och nu har man precis blivit grundlurad av Carled och køpte en værdeløs Contour HD!!!!!

Carled

Ny medlem
Sälj den för det pris du fick av mig, du får lätt igen pengarna! Iofs. lär det dröja innan allt är fixat och alla apps är ute, jag väntar nog till nästa säsong med att byta upp mig!

ThomasE

Medlem
jag har en contour 1080p, och record knappen eller vad man ska kalla det har blivit sjukt slapp. Kan man spänna upp den på något sätt utan att behöva mecka upp hela kameran?

Heinz_p

Ny medlem
Bra tråd. Jag skulle dock vilja ha lite mer matnyttig information om hur ni har monterat er Contour. Min användes med medföljande goggel-fäste men det funkar gött käz. Jag har en Sweet Trooper HC, och gogglestrapsens sträckning är inte endast över hjälmen utan också över öronpadsen. Därför sitter contourfästet bara till hälften på hjälmen, resten hänger över öronpadsen. Detta medför att kamerans vikt genererar ett moment som inte upphävs av något, således skakar det mycket.

Har funderat på att använda universalfästet, men den stora frågan är var och hur jag ska fästa den på hjälmen. Dubbelfästande tejp har sällan hjälp någon. Anyone:)?

Jarle

Ny medlem
Kör med samma hjälm. Kör man med gogglefästet - dra åt gogglestrapen utav bara f*n. Univesalfästet blir nog svårt på hjälmen om du inte vill borra i den. Low profile mount är jäkligt smidig men nackdelen är att du inte kan ändra vinkeln så gör det rätt isf. Det vanliga fästet med klistret som följer med fungerar alldeles ypperligt, däng på lite extra, valfritt gött lim med så sitter det.

Jarle

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jättebra att ha på lim på en hjälm Jarle... Det förstör inte alls hjälm....
Jodå det gör det. Olika lim påverkar dock hjälmen i olika grad.
Oki gör det? Och hur vet man vilket lim som är bäst på de olika modellerna? Och vilket är bäst i sådant fall enligt tillverkarna? Tex Sweet??
Enligt tillverkarna ska du inte ha något på hjälmen, som du så väl vet. Jämfört med att borra i hjälmen tycker jag att det är en alldeles ypperlig idé att läsa på om materialet din hjälm är gjord i och vilka lim som påverkar detta på vilket sätt.

Kommer aldrig säga att det fungerar bra ur skyddssynpunkt (finns säkert något lim som inte påverkar hjälmen nämnvärt dock), å andra sidan ska man inte ha klistermnärken osv på den heller.

DJElo

Ny medlem
tankte ba posta tippset om de med csn kort kan kopa countour hd for 18XX:- pa dustinhome som student ;)
sag att det ochsa hade postats i lite andra tradar men inte har pa officiella.. och allt som heter studentrabatt e ju gott :D

Erihof

Ny medlem
Jag har prövat att montera min Contour på ett flertal olika sätt på hjälmen; först med goggles-strap, sen köpte jag cykelhjälmsfästet och monterade det genom mina ventilationshål på min Giro G10. I båda dessa fall blir det dock väldigt skakigt, jag förstår inte riktigt hur folk får det att inte skaka så mkt när de har kameran hjälmmonterad. Jag prövade sedan att ta mitt cykelfäste och surra det runt ena axelremmen på min ryggsäck och montera kameran över axeln typ. Det var den klart minst skakiga mounten jag prövat hittills. En annan sak som är värt att notera är att det nästan krävs att en del av åkaren skall synas så att man har något att fästa blicken på, annars kan det upplevas som än mer skakigt. Tänk på att kameralinsen måste roteras 90 grader (så att kameran ligger platt) för att du skall kunna fästa den upp på hjälmen eller på axeln.

Senast ändrad:

Jarle

Ny medlem
erihof sa:
Jag har prövat att montera min Contour på ett flertal olika sätt på hjälmen; först med goggles-strap, sen köpte jag cykelhjälmsfästet och monterade det genom mina ventilationshål på min Giro G10. I båda dessa fall blir det dock väldigt skakigt, jag förstår inte riktigt hur folk får det att inte skaka så mkt när de har kameran hjälmmonterad. Jag prövade sedan att ta mitt cykelfäste och surra det runt ena axelremmen på min ryggsäck och montera kameran över axeln typ. Det var den klart minst skakiga mounten jag prövat hittills. En annan sak som är värt att notera är att det nästan krävs att en del av åkaren skall synas så att man har något att fästa blicken på, annars kan det upplevas som än mer skakigt. Tänk på att kameralinsen måste roteras 90 grader (så att kameran ligger platt) för att du skall kunna fästa den upp på hjälmen eller på axeln.
Fasta monteringar ger minst skak. Kör du på gogglarna osv är det en bra idé att spänna åt dem. Hårt.

Kgis

Ny medlem
Någon som har någon aning om den dära blåtandfunktionen kommer till vanliga kamerorna också? Inte bara gps-modellen tänkte jag. Funderar på att byta upp mig från HD:n men om den där funktionen kommer till nästa säsong känns det värdare att vänta.

DJElo

Ny medlem
altsa kameran mastte ju ha bt for att kunna kommunicera,just nu har bara gps'en det men framover kommer de nog slappa fler som har det.skulle iofs va nice om man kunde koppla in en liten bt plug dar bak i hd kameran och fa det att funka via det :)

SiouX

Ny medlem
Jag har min på samma hjälm hela tiden. Dock så börjar klistret bli lite kasst så man kan typ inte ta bort själva festet

Jarle

Ny medlem
Gudrunator - Denna och nästa säsong kommer bara GPS ha bt, kan höra av mig om det blir några ändringar på det.

SiouX - Hur menar du med att klistret är dåligt men att fästet inte går att ta bort?

SiouX

Ny medlem
Fästet var kanske lite fel ord men det är ju 3 delar. Kameran <> runt fäste med skenor <> Klisterdelen
Tänker då att när jag försöker dra bort det runda fästet med skenor som kameran sitter i så vill klisterdelen lossna från hjälmen också. för det är ju fäste som man trycker in i gogglehållaren

Jarle

Ny medlem
Ok, då är jag med i matchen :)

I lådan så ligger det en extra klisterlapp, ta bort den gamla klisterlappen, rengör ordentligt på både hjälm och fästplatta och tryck dit det, funkar fint.

DJElo

Ny medlem
btw,nan som vet nan butik i sthlm man kan fixa linskittet pa ? altsa fysisk butik da jag inte hinner bestall? japan photo/skandinavian photo/rajalla etc hade inge ;/ enda jag hittar e sportscam men de skickar endast

Canadoc

Ny medlem
En kompis löste infästningsproblemet med en liten rulle med tygtejp, alltså tygartad vit tejp som används för att tejpa fötter etc., i vardera ände av den fästplattan som följer med kameran. Det ger en stabil bild även vid slagig åkning. Funkade som sagt bra, jag valde därför att skaffa en likadan kamera. Jag har nu en stabil bild, men tyvärr är den ofokuserad. Bifogar en länk till en kort video. Någon som har något tips för att lösa problemet? Har mejlat contour-folket, men de firar helg varför ett svar kan dröja. vimeo.com/20390866

Jarle

Ny medlem
Canadoc sa:
En kompis löste infästningsproblemet med en liten rulle med tygtejp, alltså tygartad vit tejp som används för att tejpa fötter etc., i vardera ände av den fästplattan som följer med kameran. Det ger en stabil bild även vid slagig åkning. Funkade som sagt bra, jag valde därför att skaffa en likadan kamera. Jag har nu en stabil bild, men tyvärr är den ofokuserad. Bifogar en länk till en kort video. Någon som har något tips för att lösa problemet? Har mejlat contour-folket, men de firar helg varför ett svar kan dröja. vimeo.com/20390866
Vad kör du med för inställningar?

Rose_N

Ny medlem
Contour eller GoPro?

Just nu känns det som att det inte spelar ngn roll, alla POV's har inte hjälpt..

Jarle

Ny medlem
Rose_N sa:
Contour eller GoPro?

Just nu känns det som att det inte spelar ngn roll, alla POV's har inte hjälpt..
Inte helt opartiskt ser jag det såhär:

GoPro
+
Lite bättre färg

-
Vidvinkeln är för stor vilket gör att mycket ser konstigt ut
Mindre användarvänlig
En ser ut som en teletubbie

Contour
+
Smidig att använda
Blåtanden
Lagom vidvinkel

-
Lite sämre färg

Rose_N

Ny medlem
Jarle the man!

Contour 1080 får det bli. Efter lite mer POV kikande så tyckte jag de såg bättre ut. Och med GPS+ Blåtanden så får det bli den!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp