Officiella GO PRO-tråden

OlaMelin

Ny medlem
Go Pro-kameran har under den här säsongen blivit riktigt populär och att någon kör med en liten kamera på huvudet har blivit en väldigt vanlig syn. Jag tänkte att vi i den här tråden kunde samla information, frågor, tips och annan nyttig information om kameran.

För frågor om Contours hjälmkamera, spana in Jarles tråd.

KAMERAN & FÄSTEN
Kameran finns i en mängd utformningar med olika fästen och tillbehör.
- HD Helmet HERO
- HD Motorsports HERO
- HD Surf HERO
- HD HERO Naked (bara kameran)

Fästanordningarna finns bland annat för hjälmen, med sugpropp, för montering på cykelramen/styret, tripod och stav. Samtliga kameror, fästen och tillbehör hittar du här

FORMAT
1080p = 1920x1080 pixels (16:9)
960p = 1280x960 pixels (4:3)
720p = 1280x720 pixels (16:9)
720p = 1280x720 pixels (16:9)
WVGA = 848x480 pixels (16:9)

1080p -1920x1080p 30 bild/sek 12Mbit
960p -1280x960 30bild/sek 10Mbit
720p - 1280x720 30 bild/sek 7,5 Mbit eller 15Mbit 60 Bild/sek

KOMPRIMERA
GOPRO HD filmar i komprimerad H.264 MPEG4 (.mp4) fil. H.264 är generellt ett format som är väldigt tungt att arbeta med i alla redigeringsprogram och för att kunna jobba med filerna på ett obehindrat sätt måste du koda om filerna.

Jag använder mig av MPEG Streamclip för att koda om. Här kan du ladda hem MPEG Streamclip.

För att få ut maximal kvalité från Go Pro-kameran kodar jag om filerna till Apple ProRes 422 HQ. Storleken på klippen ökar dock ungefär 3-4x 8 (fil från kamera 250 mb -> 1 gb omkodad). Du kan även använda dig av AIC (Apple Intermediate Codec).

MINNE
Minneskort: SD kort, upp till 32GB capacity (SDHC)
1080p (30 fps): 12min/GB
960p (30 fps): 14min/GB
720p (30 fps): 16min/GB
720p (60 fps): 11min/GB

BATTERI
Batteritid: ca 2,5 timmar
Laddning: via USB eller extern laddare (finns som tillbehör)
Laddtid: 80% efter 1 timme med laddare eller 2 timmar med USB.

ÖVRIGT
Objektiv: Fixfokus 0,6m till oändligt glaslins
Bländare: F/2,8 högpresterande lowlight
Vinkel: 170 grader ultrawide 720p/960p, 127 grader wide i 1080p
5 megapixel bildupplösning
Videoformat: MPEG4 (.mp4) h.264
Ingen zoom
Auto exponering med centrumvägd spotmätning, spot
Auto vitbalans
Vattentät till 60 meters djup
Mått: 42mm x 60mm x 30mm
Vikt: 150g med batteri, 179g med det vattentäta kamerahuset

Mer information hittar du på Goprocamera.com

Kom gärna med frågor, fakta, tips och annan nyttig Go Pro-kunskap!

Vi undviker att posta filmer i den här tråden såvida de inte hör till en relaterad fråga. För olika edits och videos filmat med bland annat GoPro-kamera: Klicka här

Carled

Ny medlem
Det är ju inte ens bra maskerat... Ge mig en ContourHD-tråd också, för alla oss som inte vill åka runt med en utstickande pinne på huvudet!

Btw, var är det för fel på Pers helmetcam/POV-filmstråd? (POV syftar då till point of view, och inte en referens till POV1...)

OlaMelin

Ny medlem
Oj, detta togs emot fel. Anledningen till att jag valde att skapa en officiell Go Pro-tråd var för att det har dykt upp frågor i forumet och jag själv har fått ta emot väldigt mycket frågor om just Go Pro-kameran. Bland annat om format, komprimering och liknande.

Då kameran blivit omåttligt populär i skid- och snowboardkretsar tänkte jag att vi skulle samla informationen om kameran. Jag hoppas de som har erfarenhet av Go Pro-kameran kan komma med frågor, och svar också för den delen, och dela med sig av de kunskaper och erfarenheter alla Go Pro-användare har.

Carled sa:
Det är ju inte ens bra maskerat... Ge mig en ContourHD-tråd också, för alla oss som inte vill åka runt med en utstickande pinne på huvudet!
Jag har inte arbetat med Countour HD tillräckligt mycket för att bistå med liknande kunskap. Givetvis får någon med den kunskapen skapa en liknande tråd. Carled? PNyberg? Jarle? Lee-nus?

Carled sa:
Btw, var är det för fel på Pers helmetcam/POV-filmstråd? (POV syftar då till point of view, och inte en referens till POV1...)
Klippen har jag nu postat i Pers tråd.

Det finns många specifika frågor för just Go Pro-kameran (bland annat komprimering och omkodning) och därför tyckte jag det var bättre att ha en separat tråd. Och om det finns en tråd för varje hjälmkamera så är det väl det bästa? (Jag jämförde det lite med om man söker information om en specifik skida, om vi utgår från att där skulle finnas 3-4 olika par skidor)

För att undvika missförstånd angående reklam så har länken tagits bort.

Hoppas det kan dyka upp lite frågor och tips här också!

Blidee

Ny medlem
Det där med att ha en tråd för varje populär grej, i det här fallet hjälmkamera, är faktiskt ingen dum idé. Kanske kan slippa att samma fråga ställs om och om och om igen.

När man ändå är igång kanske nån vill ta på sig att skriva en tråd om "vilken puderskida/jibbskida ska jag ha?" och liknande då forumet svämmar över av dessa trådar!

hyllengren

Ny medlem
Och samtidigt länkar ni en film på er facebooksida och länkar till vart man kan köpa kameran på skimonkey?!?!?!

Då kan väl jag få starta ett gäng eDoggotrådar som avhandlar hur bra kvalitet det är och hur snygga de är för det är många kids som frågar.

Blidee

Ny medlem
hyllengren sa:
Och samtidigt länkar ni en film på er facebooksida och länkar till vart man kan köpa kameran på skimonkey?!?!?!

Då kan väl jag få starta ett gäng eDoggotrådar som avhandlar hur bra kvalitet det är och hur snygga de är för det är många kids som frågar.
När jag läste tråden fanns det inga sådana länkar kvar så det vet jag inget om.

Sen tycker jag att det är lite skillnad på frågor om kameror, skidor, pjäxor osv. och frågor om en tröja. Men hur som helst fattar jag ju vad du menar, det var bara ett förslag. Sen kommer man nog inte ifrån irriterande frågor på det här forumet så länge som åldersgränsen är vad den är idag. No offence. (Sabba inte tråden med massa käft om åldersgränsen nu! Finns tillräckligt med dem redan.)

jhei

Ny medlem
Så länge tråden hjälper folk så är det vell ingen biggie?
Bara skönt att samla alla frågor i samma tråd.
frid

Mr-Dr

Ny medlem
jhei sa:
Så länge tråden hjälper folk så är det vell ingen biggie?
Bara skönt att samla alla frågor i samma tråd.
frid
Absolut.
Men i så fall får det stå med i reglerna. "Moderatorer står över reglerna och får göra reklam etc.".

Jag en fråga:
Vilket är det bästa sättet att få snygg slowmotion (filmat i 60 fps)? Har för mig att om man lägger in 60 fps i en vanlig 25 fps tidslinje blir det som är filmat i 60 fps omgjort till 25 fps, och då försvinner ju hela iden med att filma i 60 fps?

OlaMelin

Ny medlem
themountainofforce sa:
Jag en fråga:
Vilket är det bästa sättet att få snygg slowmotion (filmat i 60 fps)? Har för mig att om man lägger in 60 fps i en vanlig 25 fps tidslinje blir det som är filmat i 60 fps omgjort till 25 fps, och då försvinner ju hela iden med att filma i 60 fps?
Använder du Mac eller PC?

Leffe_P

Ny medlem
Jag har en Go Pro och har läst om en uppdatering av mjukvara som gör att man t.ex kan filma uppochner men ändå få klippet rätt vänt.
Är det någon som har en länk till nedladning? har svårt att hitta nåt på Go Pro sidan!

Tack på förhand!

Jarle

Ny medlem
Leffe_P sa:
Jag har en Go Pro och har läst om en uppdatering av mjukvara som gör att man t.ex kan filma uppochner men ändå få klippet rätt vänt.
Är det någon som har en länk till nedladning? har svårt att hitta nåt på Go Pro sidan!

Tack på förhand!
Försenat

Flerkz-B2

Ny medlem
själv tycker jag de va rätt najjs tråd! men e de nån som vet var man kan köpa ett sånnt där surf fäste?

Jarle

Ny medlem
Leffe_P sa:
Jarle sa:
Leffe_P sa:

Tack på förhand!
Försenat
Ok, tack för svar, har du någon aning om när den kommer?
Tyvärr inte, de vet inte själva än. Såhär skriver de på sin hemsida
"HD HERO Cameras (Enables upside/down video capture...Coming Soon--please see note below)
Attention Friends of GoPro! We ask for your patience and understanding. The firmware update for the HD HERO Camera is 99.99% complete. We are tweaking the final settings at this very moment. Our engineering team is 100% fully focused on releasing the update as soon as possible, we promise you this!

Several new features are included in this firmware update, along with the long awaited UP/UPd option. The reason for our delay pertains to one final round of refinements to this new feature set. Only the best will do, but this sometimes comes at the expense of an on-time release. Our sincerest apologies for the delay, but we are now only one small step from completion; we appreciate your ongoing patience and support!
"

OlaMelin sa:
themountainofforce sa:
Jag en fråga:
Använder du Mac eller PC?
mac och final cut express, har även tillgång till pc om det skulle behövas.
tack på förhand.

Leftet

Ny medlem
Någon som vet hur kameran funkar till wakebord/vattenskidor? skulle varit kul att åka med den på huvudet eller nåt, men frågan är om den sitter kvar om man ramlar, den flyter ju inte speciellt bra :/

OlaMelin

Ny medlem
Leftet sa:
Någon som vet hur kameran funkar till wakebord/vattenskidor? skulle varit kul att åka med den på huvudet eller nåt, men frågan är om den sitter kvar om man ramlar, den flyter ju inte speciellt bra :/
Vill du köra med den på huvudet så är det nog bäst att sätta den på en hjälm och göra någon form av säkerhetsanordning om den skulle trilla av. Typ en snöre mellan hjälm och kamera.

Bäst är nog chest mount harness (typ 300 kronor) Har inte testat själv men jag tycker att den borde fungera bra till wake.

Det finns även ett sugproppsfäste du kan montera på vattenskidan/wakeboarden. Sen får du avväga om du tycker att du hittar en fungerande vinkel. Exempel på film med sugproppsfästet:

SebTorneus

Ny medlem
OlaMelin sa:
KOMPRIMERA
GOPRO HD filmar i komprimerad H.264 MPEG4 (.mp4) fil. H.264 är generellt ett format som är väldigt tungt att arbeta med i alla redigeringsprogram och för att kunna jobba med filerna på ett obehindrat sätt måste du koda om filerna.
Ja, AVCHD är tungt att redigera. Men att man MÅSTE koda om dem är däremot inte sant. Har du datorkraften (i de flesta fallen räcker en Quad, 4-8 gb minne och ett skapligt grafikkort) för att redigera det i i sitt ursprungliga format så bör man göra det.

OlaMelin sa:
För att få ut maximal kvalité från Go Pro-kameran kodar jag om filerna till Apple ProRes 422 HQ. Storleken på klippen ökar dock ungefär 3-4x 8 (fil från kamera 250 mb -> 1 gb omkodad). Du kan även använda dig av AIC (Apple Intermediate Codec).
Vet inte hur du menar, men lätt att feltolka detta påstående. Bara för att klargöra lite, så får man inte ut bättre kvalitet för att man kodar om filerna. Kvalitén blir inte bättre än ursprungsmaterialet. Däremot blir filerna mindre komprimerade.

Apples ProRes 422 HQ är dessutom en sk "förstörande" codec, dvs den komprimerar materialet och man tappar kvalitet. Då har du helt plötsligt 2 komprimeringar på ditt material, och sen kommer en tredje vid slutrendering. Vilket kanske inte är optimalt. Självklart är codecen okej, men det optimala är att använda sig av en sk "lossless" codec, dvs man tappar ingen bildkvalitet eller färg.

Dock är ProRes 422 en bra codec att använda sig av, men kanske inte den optimala.

Dock tenderar filerna att bli gigantiska med den här sortens codec, men dock ännu enklare att redigera i då de i princip blir raw. Man kan säga att man packar upp videon ur sin komprimerade version.

Exempel på lossless-codecs som jag personligen brukar använda är Lagarith och Huffyuv. Vet att huffyuv är en windowsbaserad codec, kanske finns till OSX nu men jag har ingen större koll på det. Lagarith borde vara tillgängligt till båda.

Litet tillägg bara. :)

Senast ändrad:

mr_gjein

Ny medlem
jag har problemet att när jag ska redigera materialet.(använder vegas movie studio hd 9.0 på en pc) så hackar det när man vill se hur det ska bli. har förstått att mp4 är ett\"tungt\" material att jobba med. är det nån som har ett bra förslag på hur jag ska göra för att få det att flyta på bra i redigeringen? om jag ska komprimera det vill jag helst inte förlora kvalitén.

hur gör ni?
skriv gärna utförligt så man förstår hela processen.

MVH:mattias

OlaMelin

Ny medlem
mr_gjein sa:
jag har problemet att när jag ska redigera materialet.(använder vegas movie studio hd 9.0 på en pc) så hackar det när man vill se hur det ska bli. har förstått att mp4 är ett\"tungt\" material att jobba med. är det nån som har ett bra förslag på hur jag ska göra för att få det att flyta på bra i redigeringen? om jag ska komprimera det vill jag helst inte förlora kvalitén.

hur gör ni?
skriv gärna utförligt så man förstår hela processen.

Avsnittet om att koda om filerna har vi skrivit om:

Jag använder mig av MPEG Streamclip för att koda om. Här kan du ladda hem MPEG Streamclip.

mr_gjein

Ny medlem
okej. jag har testat mpeg streamclip men hittar inte apple prores 422 hq eller aic. kan du förklara exakt hur man ska göra i mpeg streamclip? för jag fattar inte.

OlaMelin

Ny medlem
mr_gjein sa:
okej. jag har testat mpeg streamclip men hittar inte apple prores 422 hq eller aic. kan du förklara exakt hur man ska göra i mpeg streamclip? för jag fattar inte.

Öppna MPEG Streamclip -> List -> Batch list -> Add files - Välj fil(er) och klicka sen på To Batch -> Export to Quicktime -> OK -> Välj destination och klicka Select -> Nu gör du alla inställningar.

Se till att Quality står på 100% och att upplösningen är rätt. De vanligaste är 1280x720 (720p) eller 1920x1080 (1080i). Det avgörs efter vad du haft för inställningar när du filmat.

Hoppas det ska funka!

BataZion

Ny medlem
Jag tycker det är en as bra tråd.
Perfekt for folk som har dom och behöver hjälp med dom osv.
Jag har själv en GoPro HD Hero och jag redigerar mina filmer i Sony Vegas pro 10 Platinum.
Spelar in på inställning nr 5 som är 1920x1080 30 fps, men jag har haft lite strul när jag har redigerat dom.
Mest för att jag har kollat på youtube klipp som förklarar på äldre program och av den anledningen så har jag tryckt in fel inställningar när jag har renderat dom.
Men jag börjar komma igång nu och den filmen som jag håller på och laddar upp nu tror jag att jag lyckats med att få fram bästa kvalite på den filmen men jag är inte säker får se hur filmer längre fram kommer bli. Den som jag lägger upp nu är den tredje i serien med GoPro kameran.
Mitt tipps till folk innan dom skaffar den är att tänka på om dom ska ha den i "vattentätt läge" kan man glömma bort allt som innebär bra ljud inspelning. Man kan byta baksidan på "huset" så hörs det definitivt mycket bättre men då är den inte vattentät längre så det har ju sina nackdelar i vissa sporter.
Men annars är jag mycket nöjd med den nästan bara ens egna begränsningar på hur bra/dåligt det kan bli.

BataZion

Ny medlem
Tjena,
Jag undrade om nån vet vilket läge på kameran som det blir bäst bild på när man spelar in.
Det står fyra i papperna man fick med men jag undrar vad ni andra kör på för inställning?:)

Dr_Snow

Ny medlem
Hm, alright. Jag har skaffat mig en GoPro HD, så jag tycker att tråden fyller sitt syfte.

Jag har inte provat särskilt mycket än, men lite grann. I mitt första försök använde jag 720p @ 60 fps. Hej och hå.. Jag blev aningen besviken när jag förhandsgranskade råmaterialet (spelade upp rakt av i Quicktime). Det kändes som att det var aningen hårt komprimerat, så jag körde lite MediaInfo Mac på det hela (fin utility, finns gratis här, skynda! http://mediainfo.massanti.com)

För den som tycker om siffror och sånt kan jag bifoga det senare för maximal njutning, men jag låter bli för det är många.

Anyways, jag hittar inga konstigheter när man filmar i 60 fps. 30 fps @ 720 p blev betydligt bättre dock, det \"känns\" så iaf. Stillbilder blir...aningen tafatta á la jpeg, inget tryck i färgerna och dåliga kontraster, taskig vitbalans och allt annat som identifierar en halvkass kompaktkamera. Jag har provat sekvenstagning (rejält, var 5:e sekund i många timmar..) och då blir det svårt att redigera bilder individuellt. Tänk på det om ni provar. Det är inte en 5D liksom...

Avslutningsvis, glöm allt vad heter mörker när ni filmar/fotar. Den suger i mörker, fullständigt obrukbar. Föga överraskande, men det kan vara värt att nämna. Avslutningsvis #2, knapparna är...inte så bra och att försöka göra mer än de mest grundläggande inställningarna när kameran är i caset kan få första bästa knapptryckar-proffs (inga namn nämnda) att vilja utöva kast med liten kamera. (Det skulle iofs bli en cool film-sekvens...) Om ni vill förhandsgranska bilder i kameran kan ni alltid försöka på den fyra-radiga, monochroma LCD-displayen.

Sov gott!

OleK

Ny medlem
Pinnacle Studio 14. Funker fett m Hd Materiale lett å lære,men ikke det mest avanserte..Funderer å bytte over til Sony Vegas å lære meg det istede...Men vet ikke om det funker å kjøre like lett på en laptop...

OlaMelin

Ny medlem
Nu har Go Pro äntligen släppt sin uppdatering av mjukvaran till HD HERO. Nya versionen är v02.05.11. Klicka här för att komma till nedladdningssidan.

Gå längst ner på sidan och fyll i för-, efternamn och din email och klicka på submit och sedan download.

Instruktionsvideo: Upload and transfer

Instruktionsvideo: Installing firmware

OleK

Ny medlem
Sweet!!

Takk Ola.

På siden til GoPro står det jo at man nå kan filme i Pal settings med 50 og 25 fps. Hva vil det ha å si for kvaliteten
i forhold til den man har filmet i til nå med 30fps? Vil det være noe forskjell annet en i Slowmo?

Willlmutt

Ny medlem
Kan man köpa hem en gopro hd från deras hemsida till Sverige utan problem? Tull och/eller moms? Verkar ju, om det går, bra mycket mer värt att handla direkt därifrån än från någon svensk site!:)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp