Officiella GO PRO-tråden

linder

Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
Garanterar dig att han köper dom från ebay/usa och säljer dom i sverige... Fett ovärt att köpa från honom :/
Dom kostar liksom 250$ och det blir 1600, åker man nu på tull/moms blir det lite mer än 2100kr

Edit: är ditt minneskort på 15Mb/s eller 15MB/s? Finns inget som heter mb/s ;)
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Edit2: http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-sdhc
Ditt minneskort hade alltså 15MB/s och kameran i 1080p kräver 15Mb/s vilket blir 1.875MB/s så där är det inga problem.

Senast ändrad:

juliushedin

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
jaja MB/s är det ju ;) men mailade gopro också och fick det här svaret:
Hi Julius

It sounds like your SD card may not be compatible with the HD HERO camera for video. What brand, capacity, and class rating SD card are you using?

Have you tried reformatting the card using the delete all function in the settings menu of the camera? Did you ever try out a different SD card in the camera?

We recommend name brand SD cards with a class 4 rating or higher, but have recently come to learn that even some name brand cards are having compatibility issues with the HD HERO camera.

We are currently working on doing a full listing of recommended (and not recommended) cards. We are researching further to determine why some cards are not adhering to the spec to which our SD card host adapter conforms. Internally we use Kingston or Patriot brand cards: 16GB, Class 4 without issue, so can safely recommend those.

Please do try out one of the Kingston or Patriot brand cards, and the video recording should work fine.

Let us know how it goes.

Many Thanks,

jag provade den där delete all men det hjälpte inte så det måste vara kortet? ska prova nån kompis kort så hör jag av mig och kanske hjälper någon som inte vågar ställa samma fråga som mig..?

linder

Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
Låter ju galet att ett minneskort inte skulle kunna vara kompatibelt :/ Sandisk är ju ett stort märke också ...

Provat formaterat kortet i datorn samt med filsystemet FAT32 ?

edit: Har för mig polaren har 32gb sandisk i sin gopro så på något vänster ska det ju fungera... :P
edit2: samt om jag tolkat wikipedia rätt "Class 4: 4 MB/s (26x)" vilket gör att du har 11MB/s till godo :)

Senast ändrad:

juliushedin

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
ja camflow som säljer gopro säljer ju bara sandisk så det ska ju funka, men nu har jag provat med ett annat kort och då funkade det inte heller så ska skicka tillbaka kameran och få en ny!

linder sa:
Garanterar dig att han köper dom från ebay/usa och säljer dom i sverige... Fett ovärt att köpa från honom :/
Dom kostar liksom 250$ och det blir 1600, åker man nu på tull/moms blir det lite mer än 2100kr

Edit: är ditt minneskort på 15Mb/s eller 15MB/s? Finns inget som heter mb/s ;)
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Edit2: http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-sdhc
Ditt minneskort hade alltså 15MB/s och kameran i 1080p kräver 15Mb/s vilket blir 1.875MB/s så där är det inga problem.
Man betalar 2500. inget mer sen så kom kameran, men nu så råkade den vara trasig men det funkade bra och blir en ny bara jag betalar frakten.

Senast ändrad:

antonwizlander

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Hej:)
Jag är 13 år och nybörjare började jibb förra året sätter dock inte så mkt i kick:/ men på rails sätter jag det mesta:)
Jag brukar filma med en vanlig nikon kompaktkamera men är nu sugen på en Gopro HD hero 960:) Men jag undrar om det är värt det? (filmar mycket studsmatta med)

ÄR DET VÄRT DET? Tack på förhand:)

maxcortes

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
De e fan värt det!
använder min hela tiden på typ allt,studsmatta,cykel,inlines,i poolen t.ex
se till att ställa in den på 720p istället för 960p,ser mycket snyggare ut!

Jaxter

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
antonwizlander sa:
Hej:)
Jag är 13 år och nybörjare började jibb förra året sätter dock inte så mkt i kick:/ men på rails sätter jag det mesta:)
Jag brukar filma med en vanlig nikon kompaktkamera men är nu sugen på en Gopro HD hero 960:) Men jag undrar om det är värt det? (filmar mycket studsmatta med)

ÄR DET VÄRT DET? Tack på förhand:)
det är värt det. jag filmar hela tiden

Kapetown

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Tjaa!
har haft min gopro i ett år nu och är grymt nöjd! och nu när jag ska te usa så skall jag köpa lite tillbehör till den eftersom att det är så billigt där men då kom jag på att jag kanske borde köpa en till kamera + 3d skalet eftersom att allt där kostar hälften så mycket som i sverige! men va tror ni? är det värt med två kameror + 3d? någon som har provat?

mvh Kasper

linder

Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
http://gopro.com/trademark-policy/

2. Write our name properly – GoPro or gopro.com.

GoPro is ALWAYS just ONE WORD, never two.

Also, the first & third letters are typically capitalized. Alternatively, capitalizing the whole wordmark, GOPRO, when referring to the brand – as opposed to the company – is also acceptable. Using all lower case is acceptable when referring to our website domain name(s) or web pages.

Correct: GoPro
Correct: GOPRO
Correct: gopro.com, youtube.com/gopro, facebook.com/goprocamera

Incorrect: Go Pro
Incorrect: go pro
Incorrect: go-pro
Bara något jag tänkte på nu ... till och med rubriken är "felaktig" ;D

Angående 3d, så är väl frågan ... har du och din publik du filmar för en 3d tv så det är värt pengarna? Eller borde du bara satsa på en till kamera och filma från 2 vinklar?

Senast ändrad:

Kapetown

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Fast man behöver inte en 3d tv om man inte har råd! man får men sånna röd/blåa glajjor! o det där med två vinklar är ju klart en bra ide men när man redan är där borta kan man ju lika gärna lägga 600 kr till o få 3d också! om ja blir less på det så kan jag ju alltid sälja det hemma i sverige!

havreboll

Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
Efter att ha sett flera filmer här på freeride är nog detta något många måste tänka på

2. Claim to be Sponsored or Endorsed by GoPro
GoPro recognizes the importance of sponsorship in the success of an athlete, a filmmaker, a photographer, a producer, creative individuals, and organizations. GoPro supports the need to be sponsored, and provides a range of sponsorship programs tailored to the needs of our media partners, but requires prior written permission to use our trademark(s), logo, and copyright to indicate endorsement or sponsorship by, or affiliation or partnership with GoPro.

Without first obtaining written approval of your sponsorship application from GoPro, you may not truthfully state that you, your organization, or your project is sponsored or endorsed by GoPro in any way shape or form.

To apply to be considered for sponsorship, please complete & submit our GoPro Official Media Partner Application, and specifiy “Sponsorship" on your application.

Jibberz

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
tjaa jag vet ej hur jag kodar om GoPro klippen jag har MPEG Streamclip men jag vet inte hur jag kodar om dom kan nån hjälpa mig med de ? tack i förhand :)

dA-Emil

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Tjenare!
Har sony vegas pro 8 och när jag lägger in filmen direkt från kameran så är filmen helt svart i vegas. Någon som vet vart felet kan ligga?
Sjukt tacksam för hjälp!

Emil

Hjellum

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
dA-Emil sa:
Tjenare!
Har sony vegas pro 8 och när jag lägger in filmen direkt från kameran så är filmen helt svart i vegas. Någon som vet vart felet kan ligga?
Sjukt tacksam för hjälp!

Emil
är inte helt säker på att det här är lösningen men tror du måste lägga in klippen på datorn sen importera dom i sony vegas. file/imbort/media...

Officiella GO PRO-tråden
Någon som känner till om det finns separat batteriladdare till Go Pro batterier.
Det är ett vanligt 3,6 volts batteri.
Det kan ju vara någon annan pryl som använder samma typ av batteri, om det nu inte finns någon laddare till kameran

Officiella GO PRO-tråden
ALPINBUTIK sa:
Någon som känner till om det finns separat batteriladdare till Go Pro batterier.
Det är ett vanligt 3,6 volts batteri.
Det kan ju vara någon annan pryl som använder samma typ av batteri, om det nu inte finns någon laddare till kameran
fungerar att köra den i vanlig usb-ladd-grej-typ-som-den-man-får-med-iphones.

Ludiu

Medlem
Officiella GO PRO-tråden
Vad är det egentligen för prestandakrav på datorn man ska redigera med undrar jag? Det är lite dubbla budskap på GoPros hemsida. Räcker min laptop med xp på eller kommer jag behöva skaffa ny dator för att kunna använda en kamera över huvudtaget?

niiiklas

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Ludiu sa:
Vad är det egentligen för prestandakrav på datorn man ska redigera med undrar jag? Det är lite dubbla budskap på GoPros hemsida. Räcker min laptop med xp på eller kommer jag behöva skaffa ny dator för att kunna använda en kamera över huvudtaget?
Finns inget riktigt prestandakrav. Det du behöver är en dator med ett usb uttag och mjukvara för att kunna läsa en .mp4 fil. dvs en windows98 burk som är 15 år gammal skulle kunna göra jobbet...

Om din dator är äldre än 6 år så skulle det nog vara värt och fundera på en ny. Det är inte en rolig upplevelse att redigera på en seg dator :/ Men möjligt är det nog.

victorvictor

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Vad använder ni där ute för datorer när ni klipper och klistrar? Jag hade tänkt slå till på både en gopro och ny laptop i höst men vet inte riktigt vad som krävs för att redigeringen ska flyta på hyffsat. Vet Du?
Sega datorer är lika tråkigt som bruna berg, om inte mer dampframkallande..

T

Thomsson

Guest
Officiella GO PRO-tråden
Nu handlar det ju inte om du har xp/vista/eller W7. Utan det handlar om hårdvaran.

Räkna dessutom med att du får punga ut mer om du skall ha bärbar dator.
För riktigt smidig och snabb redigering köp en stationär som du bygger ihop själv.

Intel i7 2600k
SSD disk
8gb ram
+ett grafikkort i 2k-klassen eller mer.

Hamnar på runt 10k med skärm.

Men det funkar ju att redigera och rendera med alla datorer. I slutändan handlar det ju om hur lång tid du orkar vänta på att datorn jobbat klart.

victorvictor

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden

felle-96

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
tjena! har köpt en Go pro men har problem med bilden... den blir suddig och väldigt dålig och blir lixom rund på kanterna när det går fort. är det några speciella inställningar som man ska ha? tack på för hand :D

johan

Administrator
Officiella GO PRO-tråden
Ny modell från GoPro, HD Hero2:

https://www.freeride.se/content/5958/

HD Hero2 i korthet:
- 11 megapixel-sensor
- 170º, Medium 127º, Narrow 90º i 1080p och 720p Video
- 1080p: 1920×1080 i 30 fps
- 960p: 1280×960 i 48 fps eller 30 fps
- 720p: 1280×720 i 60 fps eller 30 fps
- WVGA: 848×480 i 120 fps eller 60 fps
- Förbättrad lins som ska göra bilden skarpare och bättre vid mörka förhållanden
- 3,5 mm extern mikrofoningång
- Dubbelt så snabb bildprocessor
- Mini HDMI port
- Tio stycken 11 megapixel-bilder/sekund
- En 11 megapixel-bild varje 0,5 sekund i timelapse-mode.
- Förbättrad och förenklad display
- Integrerad batteri värmare som gör att batteriet håller längre vid mycket kalla förhållanden
- Led-lampor på alla sidor som indikerar om kameran filmar
- Förberedd för fjärrstyrning med fjärrkontroll (fjärrkontrollen kommer efter nyår)

OVesterlund

Medlem
Officiella GO PRO-tråden
felle-96 sa:
tjena! har köpt en Go pro men har problem med bilden... den blir suddig och väldigt dålig och blir lixom rund på kanterna när det går fort. är det några speciella inställningar som man ska ha? tack på för hand :D
Den blir alltid rund vid kanterna för att det är fisheye lins på den. Varför det blir suddigt kan bero på att det är lite för mörkt ute, hände för mig för ett tag sen att det blev hur suddigt som helst då...
Hade jag varit du nu så skulle jag lämna tillbaka Gopron du köpt nu och köpt den nya HD Hero2 istället för samma pris! ;) Med den ska det tydligen bli bättre då det är lite sämre med ljus också!

SnowMobil4s

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
victorvictor -
Jag redigerar mest i iMac 27" 16GB RAM, men MacBook Pro 13" 8GB sitter jag med ibland och det funkar också bra.
Tro mig, du vill inte sitta med en windowsburk och redigera 60fps film eller 1080px — 5-10 timmar filmmaterial. Visst det kanske funkar med en sprojtans ny första halvåret, men sen sitter du där med ctrl+alt+del. Nej fy fan jag har kört windows i hela mitt liv fram tills förra året.

Att du ska köpa en GoPro råder det i alla fall ingen tvekan om! Jag är sjukt sugen på en Hero2, undrar när de kommer till Sverige bara. Min 1:a generationens HD Hero funkar iofs riktigt bra, men lite trötta är dom allt.
Dom sålde ju slut i Sverige när dom kom, fick vänta rätt länge innan jag fick den då, lär ju bli samma med Hero2.

Nä nu måste jag sova :D

victorvictor

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
SnowMobil4s sa:
victorvictor -
Jag redigerar mest i iMac 27" 16GB RAM, men MacBook Pro 13" 8GB sitter jag med ibland och det funkar också bra.
Tro mig, du vill inte sitta med en windowsburk och redigera 60fps film eller 1080px — 5-10 timmar filmmaterial. Visst det kanske funkar med en sprojtans ny första halvåret, men sen sitter du där med ctrl+alt+del. Nej fy fan jag har kört windows i hela mitt liv fram tills förra året.
Man hör mycket snack om att mac klarar redigering mycket bättre än pc, men..

Jämför dessa två datorer till exempel:
http://www.inet.se/artikel/1971013/apple-macbook-pro-mc700s-a
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=N53SN-SZ190V#prodinfo

PCn kommer med bättre processor, dubbelt ram-minne (dessutom uppgraderbart till 16 gb, macbooken max 8 gb), större och snabbare hårddisk osv.

Dessutom lite annat smått och gott som större skärm med bättre upplösning, hdmi-utgång och usb 3.0.

PCn är även 2,5 k (!) billigare är macbooken. Hur kan detta inte vara ett bättre köp? Som man säger i staterna, please enlighten me.

Ludiu

Medlem
Officiella GO PRO-tråden
Bara för att du har massa dyr utrustning i backen blir du väl inte en bättre åkare? Ungefär samma sak här...

victorvictor

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Ludiu sa:
Bara för att du har massa dyr utrustning i backen blir du väl inte en bättre åkare? Ungefär samma sak här...
Kan ingen förklara för mig vad som gör mac:en till en bättre maskin? För i mina ögon är det som att jämföra ett par warpgogglar till brutalt överpris med ett par oakley på rea...

mahir

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Jag har nyligen köpt en HD hero och undrar vilket ni rekommenderar för en snowboard/skid video, 1080p på 30 fps, eller 720p med 60 fps? Ser ganska stor skillnad på kvalitén på youtube.
Så någon med erfarenhet, hur kör ni?

PNyberg

Aktiv medlem
Officiella GO PRO-tråden
mahir sa:
Jag har nyligen köpt en HD hero och undrar vilket ni rekommenderar för en snowboard/skid video, 1080p på 30 fps, eller 720p med 60 fps? Ser ganska stor skillnad på kvalitén på youtube.
Så någon med erfarenhet, hur kör ni?
Nu har jag ingen GoPro utan en Contour. Jag filmar uteslutande på 720p 60fps. Inge lagg och kvalitet jag kan leva med :)

SnowMobil4s

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Jag har slutat argumentera emot windowsförespråkare.
Vissa tycker det är onödigt att lägga pengar på en Ferarri, en Skoda rullar ju den med?

Mahir - jag skulle köra 60 fps. Upplösningen anser jag inte är av samma vikt. Detaljerna gör skillnaden.
Tävlar i motorsport och med farter uppåt 270 km/h, då räcker 30 fps definitivt inte till.
Även i skidbacken får du ett bättre flöde i en film med fler fps. Anser iaf jag.

victorvictor

Ny medlem
Officiella GO PRO-tråden
Jo att många människor föredrar Mac förstår jag absolut, dom har sina fördelar. nu tänkte jag dock i ren prestanda när jag jämförde, borde kanske uttryckt mig lite tydligare.. för jämför man endast prestandan känns det mer som att man får en Ferrari (pc) till samma pris som en Skoda (mac). Men skitsamma, alla gillar vi olika.

R00bert

Medlem
Officiella GO PRO-tråden
Vi må vara ganska off-topic nu, men du kan pressa in hur mycket prestanda som helst i en PC-koloss på 10kg som surrar som en helikopter (lite väl överdrivet, jag vet), men faktum är att Windows i sig är en stor jäkla bromskloss. OS X är ljusår mer lättdrivet än vad Windows någonsin kan drömma om att bli. Din ferrari är inte lika snabb med handbromsen i.

Nog om det.

On-topic:

Hero2, är det värt de extra pengarna? Kan man lika gärna spara $100 och lägga de på afterski-bärs, eller är den så pass mycket bättre att det är värt det?

Snödjup

Topp