Officiella redigerings tråden

L

lekrot

Guest
Just nu tycker jag att det poppar upp ett nytt forum varje minut, där det är frågor om hur man kan få hjälp i vissa redigerings program.

Men nu tycker jag att vi samlar alla dessa frågor angående redigering i en och samma tråd så vi slipper en he*vetiskt massa forum trådar.

Sen är det säkert också lättare att söka upp nåt som man vill ha hjälp om som någon annan redan har frågat och fått svar på.

Så nu om ni har problem med något redigerings världen ställ eran fråga här så kanske en vänlig person svarar på den.

Mvh Soederpundare

Senast ändrad:

Lindhee

Ny medlem
Mmm, de här va bra som fan..

Kan börja med en fråga, har bara Vegas 6.0, någon som vet om man kan göra ljudet i slowmotion i Vegas 7.0?

Senast ändrad:

ErikAndersson

Ny medlem
låter super. Jag undrar vad som är det bästa programet o redigera en film i (vill ha ett relativt bra program där man kan göra mycket mycket saker och som går att få tag hyfsat lätt)
tack på förhand

Lindhee

Ny medlem
ErikAndersson sa:
låter super. Jag undrar vad som är det bästa programet o redigera en film i (vill ha ett relativt bra program där man kan göra mycket mycket saker och som går att få tag hyfsat lätt)
tack på förhand
Vegas 6.0 eller 7.0. Jag har 6.0 och det funkar bra, vet ej vad som är annorlunda i 7.0 men.. Det är hyfsat lätt att lära sig och det går snabbt att redigera osv. Man kan göra dom effekterna som är nödvändiga om du ska göra snowboard/skidfilm plus att det är lätt att få tag på.. Tjo..

Erik

Aktiv medlem
erik_lindhe sa:

Kan börja med en fråga, har bara Vegas 6.0, någon som vet om man kan göra ljudet i slowmotion i Vegas 7.0?
yes. Håll in CTRL och dra ut ljudet i kanten så blir det slowmotion. Drar du innåt så blir det snabbspolat.

Jarle

Aktiv medlem
ErikAndersson sa:
tack på förhand
Jag använder adobe premier pro, tycker det är bättre än vegas, men smaken är väl som baken. Adobe kostar ett par slantar också

tjupp.. Nån som har Magix 10 pro ??? isåfall : Hur tar man bort ljudet helt, så att man kan spala klippen mer än dubbelt så fort. Funkar bara med vissa klipp för mig.

L

lekrot

Guest
KruxeliduX sa:
tjupp.. Nån som har Magix 10 pro ??? isåfall : Hur tar man bort ljudet helt, så att man kan spala klippen mer än dubbelt så fort. Funkar bara med vissa klipp för mig.
Hur menar du vilket ljud vill du ha bort ?

An-ton sa:
KruxeliduX sa:
ljudet till klippet. För mig går det bara att spela upp klippen 4 ggr så fort om man tar bort det ljudet men jag fattar inte hur man gör. jag vet bara hur man sänker ljudet helt men jag vill ta bort det.

L

lekrot

Guest
KruxeliduX sa:
An-ton sa:
KruxeliduX sa:
ljudet till klippet. För mig går det bara att spela upp klippen 4 ggr så fort om man tar bort det ljudet men jag fattar inte hur man gör. jag vet bara hur man sänker ljudet helt men jag vill ta bort det.
Oj jag läste inte vilket redigerins program du använde så jag har ingen aning hur man tar bort ljudet i det programmet du har...

mackep

Medlem
KruxeliduX sa:
Hej. Går det att göra sånna där typ färgskitftningar i förgrunden i Vegas ?
det är en effekt som kallas light leaks och den måste man fixa på egen hand!

EDIT: Om jag tror jag vet vad du menar så är det ungefär som lågor i olika färger som far omkring, det kan uppstå som ett fenomen om man filmar med 16mm/super 8 kameror (bara något jag hört). Eller så kan man fixa det på diverse ställen då dom är som ett klipp som du lägger in framför, ovanpå eller bakanför klippet så det ser ut som en effekt. Då kallas dom light leaks/art beats!

Senast ändrad:
Coke sa:
KruxeliduX sa:
Hej. Går det att göra sånna där typ färgskitftningar i förgrunden i Vegas ?
det är en effekt som kallas light leaks och den måste man fixa på egen hand!

EDIT: Om jag tror jag vet vad du menar så är det ungefär som lågor i olika färger som far omkring, det kan uppstå som ett fenomen om man filmar med 16mm/super 8 kameror (bara något jag hört). Eller så kan man fixa det på diverse ställen då dom är som ett klipp som du lägger in framför, ovanpå eller bakanför klippet så det ser ut som en effekt. Då kallas dom light leaks/art beats!
mm.. de e den.. får väll söka då,,

Deespin sa:
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/Keyframes.avi en film jag gjort där jag visar hur man använder keyframes. Gjorde det pga att det varit ett sånt jäkla tjat om hur man zoomar och gör rörliga texter osv.
softishh men jag fattar ändå inte.. hur gör man så att texten rör sig i sidled? Går inte för mig.!

Senast ändrad:

Erik

Aktiv medlem
KruxeliduX sa:
Deespin sa:
http://www.fuskbugg.se/pub/misc/Keyframes.avi en film jag gjort där jag visar hur man använder keyframes. Gjorde det pga att det varit ett sånt jäkla tjat om hur man zoomar och gör rörliga texter osv.
softishh men jag fattar ändå inte.. hur gör man så att texten rör sig i sidled? Går inte för mig.!
Gör som jag visar, men när du sätter ut en ny keyframe så drar du texten åt det hållet du vill.

kossan

Ny medlem
Deespin sa:
kan du inte lägga upp den på youtube eller nått, den där filen funkar inte för mig :(

L

Litsesio

Guest
erik_lindhe sa:

Du kan göra slowmotion med velocity tror jag, så gjorde jag förut iallafall, annars använder du soundforge. 7.0 Har inte så många nymodigheter (har jag hört) Jag tror att det mest en uppdatering för att passa Windows Vista.

kossan

Ny medlem
okej, men när jag ska lägga in dom så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?

JonkL

Ny medlem
En Vegas Fråga!

Hur gör man så att man ser en kontur utklippt person i bilden och en annan bakgrund som rör sig i bakgrunden.. Ganska svårförklarat men men...

//Jonas..

H

H-T

Guest
Deespin sa:
erik_lindhe sa:

yes. Håll in CTRL och dra ut ljudet i kanten så blir det slowmotion. Drar du innåt så blir det snabbspolat.
ljudet blir ju i för sig helt förstört om man gör så. jämför med adobe där man kan lägga på slowmotion på ljudet utan att det förstörs alls. om man drar i håller in ctrl så kommer ljudet att bli brusigt typ, svårt att förklara hur det låter men om ngn vill veta får dom väll prova.

Erik

Aktiv medlem
Huggybear sa:
Deespin sa:
erik_lindhe sa:

ljudet blir ju i för sig helt förstört om man gör så. jämför med adobe där man kan lägga på slowmotion på ljudet utan att det förstörs alls. om man drar i håller in ctrl så kommer ljudet att bli brusigt typ, svårt att förklara hur det låter men om ngn vill veta får dom väll prova.
Jo, men det är ända sättet.

Erik

Aktiv medlem
jon_ton sa:
En Vegas Fråga!

Hur gör man så att man ser en kontur utklippt person i bilden och en annan bakgrund som rör sig i bakgrunden.. Ganska svårförklarat men men...

//Jonas..
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.

v_eklund

Medlem
Hur gör man så det blinkar vitt mellan klippen i adobe premiere 2.0??? Utan att lägga in en vit bild elr något i den stilen..

kossan

Ny medlem
när jag ska lägga in klippen i vegas så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?

L

lekrot

Guest
Kossan sa:
när jag ska lägga in klippen i vegas så står det bara: stream atributes could not be determined. vad ska jag göra?
Det problemet har jag aldrig stött på, men vad är det för sorts film du ska lägga in?
Alltså vad e det för format på filmen.

JonkL

Ny medlem
Deespin sa:
jon_ton sa:
En Vegas Fråga!

//Jonas..
Fattar inte riktigt vad du menar. Men om du menar som jag tror att du menar så är det enklaste att använda greenscreen och filma med den som bakgrund. Sen keyar du bort bakgrunden med chorma keyer.
Hur använder man greenscreen? Sen fattar jag resten :P.. Peace!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp