Officiella redigerings tråden

E

eff

Guest
Skit i effekter, det är noobish. Filmningen är viktigare än redigeringen ( i stort sett ).

anda

Ny medlem
FFMFF sa:
Vad skulle ni rekomdera om man har tröttnat på movie maker o känner sig väldigt trög när man öppnar vegas?
om du inte orkar att lägga ner lite tid så vet jag inte om du ska hålla på med redigering, annars så är det väll bara att försöka lära sig. ta hjälp utav toturials eller bli medlem på filmforum :D

AFTERBANG

Ny medlem
behöver lite hjälp med en video transition/effect.

vill kunna göra en liknande transition/effect som 1.19 in i denna edit :

någon som kan hjälpa mig med detta? vore sjukt sjyst!

Jag redigerar i adobe premiere pro cs3!

Felixus

Medlem
fenox92 sa:
eff sa:
fenox92 sa:
Jag har nyss köpt en canon hf200, men när jag ska försöka spela upp filerna i vegas så hackar de bara hela tiden. Det hackar även när jag försöker spela upp dom i det medföljande programmet... Känns jävligt surt att ha lagt ut 7500 å sen inte kunna kolla på filmerna.

Nån som vet vad som kan vara problemet och ifall det är lätt åtgärdat? Jag kan väll normal mycket om datorer, dock inte lika bra med olika filformat och sånt. Ska man behöva vara redigeringsproffs för att ens kunna se filmerna?
Välj lägre kvalité på "preview"en, du har förmodligen ganska hög kvalité nu om du sänker den så ordnar det nog sig.
Hackar ändå :/ men det är väll dags att uppgradera till en ny dator. Nån som har nåt tips på en dator som klarar av ett redigera avchd filer. Hur mycket kostar en sån ungefär?
Bästa köpet du kan göra är att köpa en mac! håller i längden och funkar finemang med klippen från din kamera. själv har jag en imac och en canon hf100 inga problem med att visa filmerna och blir grymt mycket bättre kvalite!

Tink

Ny medlem
välj tempelate (inte säker på stavning) där du renderar. 720-30p och 1080p finns där. Du kan göra custom-inställningar också, men jag orkar inte förklara det ingående

F

FabbeH

Guest
Tjänare har Sony Vegas platinum 9.0. När jag lägger in det jag spelat in med en Xacti VPC-CG10 i HD kvalle så laggar det anus. Snälla hjälp mig hur skall jag göra för att det inte skall göra så. Det är MP4 filer föresten

Tack på förhand

Senast ändrad:
E

E-SundberG

Guest
Är det någon som brukar redigera med imove??
I alla fall kan spola tillbaks klippet och sen spola fram igen?

JibAcke

Ny medlem
Jag redigerar i Vegas pro 9 undrar bara hur man gör så att musik blir tystare och tystare någon som kan hjälpa mig?

luudan

Ny medlem
hej!:)

jag undrar hur man gör så att det blir blur runtom men klart i mitten om ni förstår, har sett det på väldigt många trailers och skidfilmer. är det ens möjligt och göra i vegas eller måste man ha ett mer avancerat redigerings program.
jag kan i princip vegas utan och innan.

tack i förhand:)

SUPLEX

Ny medlem
luudan sa:

jag undrar hur man gör så att det blir blur runtom men klart i mitten om ni förstår, har sett det på väldigt många trailers och skidfilmer. är det ens möjligt och göra i vegas eller måste man ha ett mer avancerat redigerings program.

fisheye look?

luudan

Ny medlem
tror inte det, har inte vegas på den här datan men, det blir liksom som gaussian ellr vad det heter blur runtom

lillyuuo

Ny medlem
luudan sa:
tror inte det, har inte vegas på den här datan men, det blir liksom som gaussian ellr vad det heter blur runtom
Ta video fx-soft contrast-warm vignette, sen ploppar det upp en ruta när du lagt det på klippet tryck på vignette sen ändrar du färg från black till blur.

D

DanielMyhr

Guest
luudan sa:

det är en lins som heter fish eye:P

luudan

Ny medlem
DanielMyhr sa:
luudan sa:

det är en lins som heter fish eye:P
jag har en fisheye lins men det e inte det jag menade, men tror det funkar lillyuuo:)

F-T

Medlem
JonatanAllden sa:
.. Någon som vet hur man gör sådan text i vegas?, Länka gärna om ni har film
Superenkelt i 9.0 iallafall, typ ett halv år sen jag redigera vegas men jag tror att man bara gjorde en text grej sen skrev man allt man ville ha och där man väljer färg kan du välja transparancy* och då tar du 0 och sedan väljer du svart background color i text grejen fortfarande. sedan lägger du en video som ska visas i texten ppå track 1 och sätter textgrejen över på track 2.
Har säkert skrivit konstigt någonstans, mne är fett trött.

Tja grappar.
När jag lägger in klippen i vegas pro 8.0 så blire bara svart. Man hör ljudet men man ser inget.
Filmar med en canon eos 550d.
Nån som vet vad jag ska göra för att kunna redigera? :)

Snabba svar skulle vara sweeeeet =)

Simonmedk

Medlem
Lindhee sa:
ErikAndersson sa:
låter super. Jag undrar vad som är det bästa programet o redigera en film i (vill ha ett relativt bra program där man kan göra mycket mycket saker och som går att få tag hyfsat lätt)
tack på förhand
Vegas 6.0 eller 7.0. Jag har 6.0 och det funkar bra, vet ej vad som är annorlunda i 7.0 men.. Det är hyfsat lätt att lära sig och det går snabbt att redigera osv. Man kan göra dom effekterna som är nödvändiga om du ska göra snowboard/skidfilm plus att det är lätt att få tag på.. Tjo..
Jag använder vegas 9.0 å det funkar riktigt bra då man kan verkligen göra allt som behövs för amatörfilmer :D

eRocklow

Ny medlem
ElisWaltersson sa:
Tja grappar.
När jag lägger in klippen i vegas pro 8.0 så blire bara svart. Man hör ljudet men man ser inget.

vegas 8.0 kan inte använda .mov filer , så antingen får du konverta i något program eller skaffa vegas 9.0d eller 9.0e, eller nyare så går det att använda .mov :)

men (för mig iallafall) laggar originalfilerna som fan i vegas (har också en 550D) så ja lägger in i vegas o så sparar alla i full HD o så i .wmw format , så får man ner storleken ganska rejält , slipper lagg o kvallan försämras inte :)

F

FabbeH

Guest
Tänkte höra hur man gör en fade out effect på Final Cut 4. Vill ha det ungefär som när man bara fadar ut med vit färg, men att den vita färgen kommer från himlen. Så det ser ut som den bländaren än. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack på förhand

pege

Medlem
I'm in need of some help! Jag har ny kamera som spelar in i MP4 format, trialet för vegas har gått ut och jag vill bara redigera lite for fun liksom .. Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra för att kunna få in det i Movie Maker? Om jag konverterar får jag texten i mitten osv .. peace

JalonD

Medlem
Tjenare, Jag hade tänkt börja göra lite små edits så då undrar jag vilket redigeringsprogram som ni tycker är de bästa? (Behöver inte vara det mest avancerade programmet.) Och ungefär hur mycket det kostar? :)

j0hancarlsson

Ny medlem
När jag lägger in ett HD-klipp i Premier pro cs4 så hackar bilden och ljudet. Jag har en nyinköpt Macbook Pro.

Någon som kan tänkas veta vad problemet är?!

hur lägger man upp videoklippen i HD ? fixar man HD kvalitén i programet? var isåfall ? (pinnacle studio ultimate collection HD) och jag har hd kamera också ?

elias

aepe

Ny medlem
ElisWaltersson sa:
Tja grappar.

det har med största sannolikhet med codecs och/eller quicktime att göra. ladda ned ffdshow och ha quicktime installerat. ibland kan de senaste versionerna av quicktime förstöra för äldre vegas-versioner. prova quicktime 7.5

Jibberz

Ny medlem
hejsan jag har en fråga
jag vill ha hjälp med ett redigerings program som inte är så kompliserat och svårt men grejen är att jag har en Go Pro camera 960 vill gärna veta ett bra redigerings program som man kan använda och redigera ihop film :)
tack i förhand :)

eRocklow sa:
ElisWaltersson sa:
Tja grappar.

vegas 8.0 kan inte använda .mov filer , så antingen får du konverta i något program eller skaffa vegas 9.0d eller 9.0e, eller nyare så går det att använda .mov :)

men (för mig iallafall) laggar originalfilerna som fan i vegas (har också en 550D) så ja lägger in i vegas o så sparar alla i full HD o så i .wmw format , så får man ner storleken ganska rejält , slipper lagg o kvallan försämras inte :)
SKITSNACK! har du quicktime på datorn funkar det man måste inte konvertera dom! eftersom MOV filer är anpassade för apple. Jag kör med vegas pro 8a och det funkade inte för mig i början men när jag skaffade quicktime player så gick det som smort.

Snödjup

Topp