E
eff
Guest
Officiella redigerings tråden
Skit i effekter, det är noobish. Filmningen är viktigare än redigeringen ( i stort sett ).
om du inte orkar att lägga ner lite tid så vet jag inte om du ska hålla på med redigering, annars så är det väll bara att försöka lära sig. ta hjälp utav toturials eller bli medlem på filmforum :DFFMFF sa:Vad skulle ni rekomdera om man har tröttnat på movie maker o känner sig väldigt trög när man öppnar vegas?
Bästa köpet du kan göra är att köpa en mac! håller i längden och funkar finemang med klippen från din kamera. själv har jag en imac och en canon hf100 inga problem med att visa filmerna och blir grymt mycket bättre kvalite!fenox92 sa:Hackar ändå :/ men det är väll dags att uppgradera till en ny dator. Nån som har nåt tips på en dator som klarar av ett redigera avchd filer. Hur mycket kostar en sån ungefär?eff sa:Välj lägre kvalité på "preview"en, du har förmodligen ganska hög kvalité nu om du sänker den så ordnar det nog sig.fenox92 sa:Jag har nyss köpt en canon hf200, men när jag ska försöka spela upp filerna i vegas så hackar de bara hela tiden. Det hackar även när jag försöker spela upp dom i det medföljande programmet... Känns jävligt surt att ha lagt ut 7500 å sen inte kunna kolla på filmerna.
Nån som vet vad som kan vara problemet och ifall det är lätt åtgärdat? Jag kan väll normal mycket om datorer, dock inte lika bra med olika filformat och sånt. Ska man behöva vara redigeringsproffs för att ens kunna se filmerna?
Jag kan vara helt ute o cykla men jag tror effekten heter filmburn eller nåt i den stilen och finns i Adobe After Effects. Testa att googla detnillen sa:tja!
är det någon som kan förklara eller länka en tutorial på hur man gör det här https://www.freeride.se/video/moose-longboard/ (vid ca 5 sek)
eller artbeats.Horse-E sa:Jag kan vara helt ute o cykla men jag tror effekten heter filmburn eller nåt i den stilen och finns i Adobe After Effects. Testa att googla detnillen sa:tja!
är det någon som kan förklara eller länka en tutorial på hur man gör det här https://www.freeride.se/video/moose-longboard/ (vid ca 5 sek)![]()
jag använder imovie, funkar helt utmärkt om man inte ska göra så avancerade effecter.VMtre sa:vilka program redigerar ni i som har mac ?
Ge gärna lika olika exempel, mer avancerad och sen mindre avancerat
Följ denna guiden, funkar bra för migGustavbolland sa:skulle någon kunna länka en sida där man kan ladda ner riktiga vegas 8.0 för jag hittar bara sidor där det är typ buggat, tack på förhand
Om du laddar ner quicktime player så ska det nog fungera, funkade för migBRILLERUNE sa:jag kan inte öppna .mov filer i sonyvegas 9.0 hjälp
fisheye look?luudan sa:hej!
jag undrar hur man gör så att det blir blur runtom men klart i mitten om ni förstår, har sett det på väldigt många trailers och skidfilmer. är det ens möjligt och göra i vegas eller måste man ha ett mer avancerat redigerings program.
jag kan i princip vegas utan och innan.
tack i förhand![]()
länk hur det ser ut. Använder vegas mycket själv.luudan sa:tror inte det, har inte vegas på den här datan men, det blir liksom som gaussian ellr vad det heter blur runtom
Ta video fx-soft contrast-warm vignette, sen ploppar det upp en ruta när du lagt det på klippet tryck på vignette sen ändrar du färg från black till blur.luudan sa:tror inte det, har inte vegas på den här datan men, det blir liksom som gaussian ellr vad det heter blur runtom
Felixus sa:eller artbeats.Horse-E sa:Jag kan vara helt ute o cykla men jag tror effekten heter filmburn eller nåt i den stilen och finns i Adobe After Effects. Testa att googla detnillen sa:tja!
är det någon som kan förklara eller länka en tutorial på hur man gör det här https://www.freeride.se/video/moose-longboard/ (vid ca 5 sek)![]()
det är en lins som heter fish eye:Pluudan sa:hej!
jag undrar hur man gör så att det blir blur runtom men klart i mitten om ni förstår, har sett det på väldigt många trailers och skidfilmer. är det ens möjligt och göra i vegas eller måste man ha ett mer avancerat redigerings program.
tack i förhand![]()
jag har en fisheye lins men det e inte det jag menade, men tror det funkar lillyuuoDanielMyhr sa:det är en lins som heter fish eye:Pluudan sa:hej!
tack i förhand![]()
Superenkelt i 9.0 iallafall, typ ett halv år sen jag redigera vegas men jag tror att man bara gjorde en text grej sen skrev man allt man ville ha och där man väljer färg kan du välja transparancy* och då tar du 0 och sedan väljer du svart background color i text grejen fortfarande. sedan lägger du en video som ska visas i texten ppå track 1 och sätter textgrejen över på track 2.JonatanAllden sa:.. Någon som vet hur man gör sådan text i vegas?, Länka gärna om ni har film
Jag använder vegas 9.0 å det funkar riktigt bra då man kan verkligen göra allt som behövs för amatörfilmer :DLindhee sa:Vegas 6.0 eller 7.0. Jag har 6.0 och det funkar bra, vet ej vad som är annorlunda i 7.0 men.. Det är hyfsat lätt att lära sig och det går snabbt att redigera osv. Man kan göra dom effekterna som är nödvändiga om du ska göra snowboard/skidfilm plus att det är lätt att få tag på.. Tjo..ErikAndersson sa:låter super. Jag undrar vad som är det bästa programet o redigera en film i (vill ha ett relativt bra program där man kan göra mycket mycket saker och som går att få tag hyfsat lätt)
tack på förhand
vegas 8.0 kan inte använda .mov filer , så antingen får du konverta i något program eller skaffa vegas 9.0d eller 9.0e, eller nyare så går det att använda .movElisWaltersson sa:Tja grappar.
När jag lägger in klippen i vegas pro 8.0 så blire bara svart. Man hör ljudet men man ser inget.
Filmar med en canon eos 550d.
Nån som vet vad jag ska göra för att kunna redigera?
Snabba svar skulle vara sweeeeet =)
det har med största sannolikhet med codecs och/eller quicktime att göra. ladda ned ffdshow och ha quicktime installerat. ibland kan de senaste versionerna av quicktime förstöra för äldre vegas-versioner. prova quicktime 7.5ElisWaltersson sa:Tja grappar.
När jag lägger in klippen i vegas pro 8.0 så blire bara svart. Man hör ljudet men man ser inget.
SKITSNACK! har du quicktime på datorn funkar det man måste inte konvertera dom! eftersom MOV filer är anpassade för apple. Jag kör med vegas pro 8a och det funkade inte för mig i början men när jag skaffade quicktime player så gick det som smort.eRocklow sa:vegas 8.0 kan inte använda .mov filer , så antingen får du konverta i något program eller skaffa vegas 9.0d eller 9.0e, eller nyare så går det att använda .movElisWaltersson sa:Tja grappar.
men (för mig iallafall) laggar originalfilerna som fan i vegas (har också en 550D) så ja lägger in i vegas o så sparar alla i full HD o så i .wmw format , så får man ner storleken ganska rejält , slipper lagg o kvallan försämras inte![]()