Offpist i sälen?

SimplyP

Ny medlem
Offpist i sälen?
Det är så att jag ska kanske fara och hälsa på min broder i falun, och samtidigt åka ganska mkt skidor i sälen, då undrar jag ungefär var det finns mest offpist i deras område, om man kollar på pistkartorna så skulle jag tro att det är Lindvallen? Sen, har dom nån park där? eller är det bara tandlådalen? tacksam för bra svar. Sen, om inget i sälen har ''bra'' offpist, finns det något i dalarana eller hyffsat nära dalarna som har "bra" offpist??

Senast ändrad:
A

Allemaaan

Guest
Offpist i sälen?
fyfan sälen kan inte ha nån seriös offpist :S det e fan en kulle :D men jag vet att hundfjället är bäst iaf dom har 3 offpistrepor här på freeride

Senast ändrad:
M

MattiasSt

Guest
Offpist i sälen?
höger om väggen i hundfjället är rätt bra efter snöfall.

Offpist i sälen?
tjaa simplyp! sälen är inte så bra för offpist men högfjället har en ravin som har massa lössnö om man har tur =P det ligger på vänster sidan sett nere ifrån liften...det finns ett dropp på 3-4 meter med när snön är tillräcklig ännu mer åt vänster =) annars har tandådalen en fräsch park och hundfjället bra offpist jämte väggen och wc backen! =)

Skalander

Medlem
Offpist i sälen?
Jag bor i sälen och skulle vilja säga att lindvallen har urkass offpist och park. t-dalens park e hyfsat grym tandådalen och hundfället kan man åke emellan med lift och hundfjället har den bästa offpisten i sälen.

PZ!

snowman_xl

Ny medlem
Offpist i sälen?
Trysil är mycket bättre och bara 5-6 mil dit från Sälen. Den bästa efter Åre i Norden.

SimplyP

Ny medlem
Offpist i sälen?
fan, trysil lät fettnice, kollade upp den... faaan va grymt d såg ut.. tror jag tipsar farsan å morsan på d istället ;)

SimplyP

Ny medlem
Offpist i sälen?
Vad ungerär är avståndet mellan Falun och Trysil i mil? någon som vet? Skulle nu vilja ha mer information om Trysil, eftersom det verkar fet mkt bättre än Sälen. Jag <3 pudersnö och trysil verkar i alla ändamål fett mkt mer nice än Sälen!

A

Allemaaan

Guest
Offpist i sälen?
SimplyP sa:
Vad ungerär är avståndet mellan Falun och Trysil i mil? någon som vet? Skulle nu vilja ha mer information om Trysil, eftersom det verkar fet mkt bättre än Sälen. Jag <3 pudersnö och trysil verkar i alla ändamål fett mkt mer nice än Sälen!
enligt google maps så e det 255km dit och det tar ungefär 4h

SimplyP

Ny medlem
Offpist i sälen?
enligt google maps så e det 255km dit och det tar ungefär 4h
det lät förbannat bra! det är ju inte långt alls! dooock, så bor man i norrland, meen, vi ska dit söderut under sportlovet.. eller något sådant. så, då lägger man ju till några mil xD..

A

Allemaaan

Guest
Offpist i sälen?
snowman_xl sa:
Trysil är mycket bättre och bara 5-6 mil dit från Sälen. Den bästa efter Åre i Norden.
skulle inte tro det va, någonsin hört talas om kittelfjäll?, riksgränsen?, hemavan/tärnaby?, borgafjäll? mfl.

Offpist i sälen?
Det finns en liten, men tight repa mellan familjebacken och barnbacken i Tandådlen. Precis i svängen i slutet av familjebacken kommer ett dropp rakt ut mot skogen. Ganska rolig åkning om det är bra med snö. Avslutningsvis vill jag nämna en repa längst bort i Hundfjället (sett från Tandådalen). Först en liten sträcka med öppen mark som sedan övergår till en del skog. Helt klart värt att testa... För övrigt tycker jag att Tandådalens park är bra, men skulle nog rekommendera Kläppen eller Trysil.. XOXO

Oscar_B

Medlem
Offpist i sälen?
Förra året hade jag turen att komma upp i mitten av december när det första riktiga snöfallet kom, väggen pistades inte den helgen jag var uppe och då fanns det faktiskt bra offpist. Det är ända gången jag vart med om att snön låg orörd såpass länge där.
Jag har gjort säsong i Sälen och fick inte uppleva några liknande förhållanden under hela det året...
Be till Ullr är mitt tips...

Mika1234567

Ny medlem
Offpist i sälen?
jag ska upp till sälen vecka 2. skulle va nice om nån kan tipsa om offpist områden där.....antar att allt inte är likadant som för fem år sen :P

Igel

Medlem
Offpist i sälen?
"Trysil är mycket bättre och bara 5-6 mil dit från Sälen. Den bästa efter Åre i Norden."

Slår ett STORT slag för Hemsedal. Man kan åka hur mkt offpist som helst typ. Absolut det bästa vi har i Norden.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Offpist i sälen?
Igel sa:
"Trysil är mycket bättre och bara 5-6 mil dit från Sälen. Den bästa efter Åre i Norden."

Slår ett STORT slag för Hemsedal. Man kan åka hur mkt offpist som helst typ. Absolut det bästa vi har i Norden.
Ähum ... Hemsedal är knappast en dagsutflykt från Sälen! Är det bra med snö och fint väder finns det mycket riktigt bra offpist ovanför trädgränsen i Trysil, rekommenderas. Bara 50 minuter från Tandådalen/Hundfjället med bil.

Är det sämre väder finns kanske den bästa offpisten i området i Hundfjället. Området bortanför väggen är stort och där samlas mycket snö. Är man beredd att gå en bit finns det i stort sett alltid ospårat att hitta ... Fallhöjden är inte mycket mer än omkring 200 meter men åkningen är effektiv och skogen är mestadels gles.

/MM

Anzom

Aktiv medlem
Offpist i sälen?
Igel sa:

Att Hemsedal skulle ha den bästa offpisten i norden är väldigt diskutabelt. Terrängen är ok, problemet är att det inte är så vanligt med snöfall i inlandet. Mängden snö blir också ofta liten. Skulle snarare säga att det är något av kustområdena i Norge, med alla dess för och nackdelar.

Toem

Medlem
Offpist i sälen?
Sväng av caféslingan till höger om superpark i t-dalen sett uppifrån är en kul liten repa med stubb och sten att hoppa på.
Och som tidigare nämnt ute till vänster om näsbacken i hundfjället är också kul om det är bra med snö.

O

ohrey

Guest
Offpist i sälen?
Någon som har erfarenhet av stötens baksida som kan ge en beskrivning?

Lundblom

Medlem
Offpist i sälen?
ohrey sa:
Någon som har erfarenhet av stötens baksida som kan ge en beskrivning?
Det tycker jag också skulle var intressant att veta mer om. Har varit flera gånger i Stöten och gillar deras pister men tycker att det finns få ytor att åka offpist på.

Offpist i sälen?
Speciahlberg sa:
Hej, finns det någon info om några åk i stöten? Ni pratade baksidan, vad siktar man på då samt utgår ifrån? Måste man tura tillbaka?
Åker dit med familjen och trevligt att göra något som liknar ett åk.

Offpist i sälen?
Speciahlberg sa:
Hej, finns det någon info om några åk i stöten? Ni pratade baksidan, vad siktar man på då samt utgår ifrån? Måste man tura tillbaka?
Åker dit med familjen och trevligt att göra något som liknar ett åk.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp