Offpist i södra Sverige

SaMat

Ny medlem
Någon som har tips på var det finns trevlig offpiståkning i södra delen av Sverige? Med södra delen menar jag söder om Lofsdalen / Idre.

telemarkus

Medlem
Det beror lite på vad du menar med offpist. Menar du möjligheter till bra toppturer eller liftnära offpist? Om det inte nödvändigtvis behöver vara i Sverige har ju Norge dessutom väldigt fina möjligheter till bra offpiståkning söder om de breddgrader du nämner.

SaMat

Ny medlem
Det är framför allt liftnära offpist i Sverige jag letar efter. Finns det förslag på bra toppturer tar jag gärna emot de tipsen också, men i så fall gärna i närheten av skidorterna.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Ny medlem
Det finns riktigt riktigt bra offpist i Tandådalen/Hundfjället när förhållandena är bra. Inte så mycket ovanför trädgränsen men brant och bra skogsåkning.

Sluttningen bortanför Väggen i Hundfjället och bortanför offpistområdet när det börjar bli uppkört. Fallhöjd omkring 200 meter rakt ner i fallinjen! :)

Sluttningen bortanför pisterna i Östra Tandådalen. Riktigt brant och här samlas det mängder med snö och är åkbart långt in på våren. Fallhöjd omkring 150 meter rakt ner i fallinjen! :)

Inte direkt lavinfarligt i skogen men se upp med första delen på kalfjället där det byggs upp stora mängder snö i vinddrivor. Du vill inte vara där när det släpper ... vilket det gör några gånger under säsongen.

Lycka Till!
MM

SaMat

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Det finns riktigt riktigt bra offpist i Tandådalen/Hundfjället när förhållandena är bra.
Där ser man. Jag som trodde att Sälen inte hade någon bra offpiståkning. Ska definitivt testa. Tack för tipset!

Pillard

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Det finns riktigt riktigt bra offpist i Tandådalen/Hundfjället när förhållandena är bra. Inte så mycket ovanför trädgränsen men brant och bra skogsåkning.

Sluttningen bortanför Väggen i Hundfjället och bortanför offpistområdet när det börjar bli uppkört. Fallhöjd omkring 200 meter rakt ner i fallinjen! :)

Sluttningen bortanför pisterna i Östra Tandådalen. Riktigt brant och här samlas det mängder med snö och är åkbart långt in på våren. Fallhöjd omkring 150 meter rakt ner i fallinjen! :)

Inte direkt lavinfarligt i skogen men se upp med första delen på kalfjället där det byggs upp stora mängder snö i vinddrivor. Du vill inte vara där när det släpper ... vilket det gör några gånger under säsongen.

Lycka Till!
MM
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=78121

TommyFrejd

Ny medlem
På tal om söder om Lofsdalen. Just nu är det väldigt mycket snö där, off-pisten var kanon. Kolla vår senaste VLOG därifrån och se hur najs vi haft det senaste veckan!

I och med att det inte är ett så känt ställe så blir det inte heller uppkört så fort.

Senast ändrad:

MarkusO

Aktiv medlem
TommyFrejd sa:
På tal om söder om Lofsdalen. Just nu är det väldigt mycket snö där, off-pisten var kanon. Kolla vår senaste VLOG därifrån och se hur najs vi haft det senaste veckan!
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=_WXtaE7Z2T0

I och med att det inte är ett så känt ställe så blir det inte heller uppkört så fort.
Du får se över länken tror jag, kommer inte åt klippet.
@TommyFrejd
The worlds collide, för jag råkar veta att länkade MnO ovan styr kosan just dit i närtid för fyra dagars spårande... :D Och MnOs yngre bror drog MountainMans hemliga igår.

Senast ändrad:

TommyFrejd

Ny medlem
MarkusO sa:
TommyFrejd sa:
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=_WXtaE7Z2T0

Du får se över länken tror jag, kommer inte åt klippet.
@TommyFrejd
The worlds collide, för jag råkar veta att länkade MnO ovan styr kosan just dit i närtid för fyra dagars spårande... :D Och MnOs yngre bror drog MountainMans hemliga igår.
Hoppsan! Nu bör länken fungera!! :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp