Offpist med jib bräda

Bertan

Medlem
Offpist med jib bräda
hallå.
tänker på att skaffa en jibb snowboard av märket lobster men undrar hur brädan beter sig i offpist.
Gärna ni med jibb bräda som har kört offpist med den kan svara är ej intresserad av er andra.

Senast ändrad:

Jell-O

Medlem
Offpist med jib bräda
Inleder med att bryta mot uppmaningen att bara de med jib-bräda får svara. Bortse från mitt svar om du tycker att det är ointressant.

Alla brädor går naturligtvis att åka med i alla förhållanden, möjligen med undantag av extrema brädor som nästan saknar nos/tail. Om det är bottenlöst puder kanske det inte är en bra idé med fel bräda, men om man tänker sig svenska fjäll med max en par decimeter nysnö skulle jag säga att det går tillräckligt bra om man monterar bak bindningarna och på så vis får en längre nos.

Ingoo

Medlem
Offpist med jib bräda
Har kört en del puder nere i alperna med Lobster Jibboard och absolut, det funkar, du får jobba mer med bakbenet bara. Hade med en ren puderbräda också men de dagarna man ville åka lite blandad över berget så funkade Jibboarden i puder för kortare stunder också. Och säger bakbenet ifrån allt för mycket så är det ju bara att bakmontera bindningarna som jell-O nämnde ovan. Lycka till!

Bertan

Medlem
Offpist med jib bräda
Ingoo sa:
Har kört en del puder nere i alperna med Lobster Jibboard och absolut, det funkar, du får jobba mer med bakbenet bara. Hade med en ren puderbräda också men de dagarna man ville åka lite blandad över berget så funkade Jibboarden i puder för kortare stunder också. Och säger bakbenet ifrån allt för mycket så är det ju bara att bakmontera bindningarna som jell-O nämnde ovan. Lycka till!
Tack för svaret ingoo. Jag undrar vilken längd och flex du har på bräda skulle betyda mycket om man får ett svar.

Ingoo

Medlem
Offpist med jib bräda
Hade med mig en Lobster Jibboard 153 och den är ju i mjukaste laget (puderbräda körde jag en Bataleon Camel Toe 158). Är själv 1,86cm lång och väger omkring 85-90kg ;)

whippo

Ny medlem
Offpist med jib bräda
Har pumpat puder i både Japan och Iran med en Arbor Coda 156 och jag är ingen liten kille heller. Funkar fin fint.

Bertan

Medlem
Offpist med jib bräda
whippo sa:
Har pumpat puder i både Japan och Iran med en Arbor Coda 156 och jag är ingen liten kille heller. Funkar fin fint.
Jag blev inte helt övertygad av de andra inläggen, men ditt inlägg whippo skulle göra att jag idag skulle köpa en jibboard. Men för lite mer än en månad sedan köpte jag en Lobster parkboard 2015 som har något hårdare flex men den ska nog fungera utmärkt i pudret.

Spaggen

Ny medlem
Offpist med jib bräda
Mitt råd är att köra en ren jibber och spara ihop till en pow bräda.
Har kört med alla olika typer av brädor och det bästa är när man har rätt bräda till rätt åkning.

Bertan

Medlem
Offpist med jib bräda
Spaggen sa:
Mitt råd är att köra en ren jibber och spara ihop till en pow bräda.
Har kört med alla olika typer av brädor och det bästa är när man har rätt bräda till rätt åkning.
Det är ju alltid bäst med en pow bräda i offpisten, men som en gymnasieelev som lever på sitt studiebidrag så är det inte lätt att ha råd men flera olika brädor.

linder

Aktiv medlem
Offpist med jib bräda
Ingoo sa:
Hade med mig en Lobster Jibboard 153 och den är ju i mjukaste laget (puderbräda körde jag en Bataleon Camel Toe 158). Är själv 1,86cm lång och väger omkring 85-90kg ;)
Jag har exakt samma kombination (och en parkboard 154) på mina 178cm / 70kg :D

Det största problemet med jibboarden i puder är väl helt enkelt att man köper lite kortare bräda för railsen så det blir ingen vidare nos så det dyker på tok för lätt när det blir djupt. Skulle man köpt en 154w eller 155 (bataleon disaster, samma bräda annan grafik..) istället hade det ju helt klart funkat bättre! :P

I Puder anser jag att det inte är någon större skillnad på Jibb/Parkboard utan största skillnaden på dom brädorna får man när man kör stora hopp eller rails :) Man behöver jobba mer med parkboard när man pressar och mer med jibboarden när man ska hoppa stora hopp :lol:

Senast ändrad:

Bertan

Medlem
Offpist med jib bräda
Det är bara att vänta och se hur det känns när man tar ut parkbrädan till pudret nästa säsong. I värsta fall får man ju köpa en bräda enbart för puder. Men som en som mest kör i sälen och liknande orter där det är snålt om fina puderdagar. Och de dagar då de är puder fungerar det nog okej med en 154cm lång parkbräda.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp