Offpist semester Feb 2023

Krall

Medlem
Eftersom Japan resan blev skrotad så behöver jag restips inför en 14 dagars semester inom europa, enbart focus på offpist !

Tänkte dra i början på februari

Anzom

Aktiv medlem
Pga skollov Europa skulle jag ta ett litet ställe. Eller Italien som inte har lov men har desto fler utländska turister.

Krall

Medlem
Pga skollov Europa skulle jag ta ett litet ställe. Eller Italien som inte har lov men har desto fler utländska turister.
Haft så sjukt otur med snö brist varje år jag åkt till Italien !
St Anton har dock levererat ett rejält dump varje gång men är alltid öppen för nya ställen!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Om du har möjligheten bokar du så sent som möjligt, och kollar snöläge och prognoser då. Personligen skulle jag undvika sportlovsveckor, men inte alla som kan så klart.
Österrike kan väl bli lite av ett gamble i vinter, kommer de ha någon gas att värma husen med? :rolleyes: Och el till liftarna?

Krall

Medlem
Om du har möjligheten bokar du så sent som möjligt, och kollar snöläge och prognoser då. Personligen skulle jag undvika sportlovsveckor, men inte alla som kan så klart.
Österrike kan väl bli lite av ett gamble i vinter, kommer de ha någon gas att värma husen med? :rolleyes: Och el till liftarna?
Har du koll när övriga Europa har sportlov?

Det är ju den skiten också 🥲
Kanske bäst och avvakta ett tag då, brukar få tag i billiga lägenheter när man bokar tidig höst

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Har du koll när övriga Europa har sportlov?

Det är ju den skiten också 🥲
Kanske bäst och avvakta ett tag då, brukar få tag i billiga lägenheter när man bokar tidig höst
Veckorna 7-9 brukar det vara som värst här i Schweiz. Då har större delarna av Schweiz, Holland, Tyskland och Norden sportlov... Brukar vara rätt lätt att hitta information om de olika ländernas skollov på google.

fredw

Aktiv medlem
Veckorna 7-9 brukar det vara som värst här i Schweiz. Då har större delarna av Schweiz, Holland, Tyskland och Norden sportlov... Brukar vara rätt lätt att hitta information om de olika ländernas skollov på google.
Visst det är högsäsong men samtidigt så är ju de veckorna en sorts "sweet spot" tidsmässigt för hygglig snö och bra väder... Plus att de flesta av dessa sportlovsfirare nog inte håller till utanför pisterna. Jag har kanske haft tur (mest i Österrike och Italien) men har inte känt behov att vid alpresor undvika annat än jul, nyår och påsk då många orter blir "övermättade" med folk. Förstås undvika svensk charterbokning under svenska sportlov men det är väl inte aktuellt.
Är det offpist som gäller så... Frankrike?

Krall

Medlem
Visst det är högsäsong men samtidigt så är ju de veckorna en sorts "sweet spot" tidsmässigt för hygglig snö och bra väder... Plus att de flesta av dessa sportlovsfirare nog inte håller till utanför pisterna. Jag har kanske haft tur (mest i Österrike och Italien) men har inte känt behov att vid alpresor undvika annat än jul, nyår och påsk då många orter blir "övermättade" med folk. Förstås undvika svensk charterbokning under svenska sportlov men det är väl inte aktuellt.
Tignes eller val d'isere?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Allt är ju relativt. Jag hade besök några dagar v9 i år, jag tyckte det var olidliga köer. De som var på besök är vana vid Åre och tyckte inte det var kö alls.
Verbier då? :geek:

fredw

Aktiv medlem
Ja självklart, men alla säger ju att det blivit så dyrt!
Men det beror kanske litet på hur man fixar till det. Litet märkligt är det att de som "hade råd" att tillbringa flera säsonger där i yngre år, nu som vuxna med fast jobb etc inte tycker sig ha råd att åka dit. Det är väl samma fenomen som att ingen lön räcker lika långt som den första man någonsin fick.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Men det beror kanske litet på hur man fixar till det. Litet märkligt är det att de som "hade råd" att tillbringa flera säsonger där i yngre år, nu som vuxna med fast jobb etc inte tycker sig ha råd att åka dit. Det är väl samma fenomen som att ingen lön räcker lika långt som den första man någonsin fick.
Självklart växer väl kraven lite med åldern, tror jag alla känner igen. Sen har ju CHF stigit i värde nåt helt otroligt de senaste 10-15 åren. När jag var nere i Schweiz första gångerna (2008 eller så) låg en CHF på runt 6 SEK. Nu är det nästan 11 SEK/CHF...

PisteCarver

Aktiv medlem
Allt är ju relativt. Jag hade besök några dagar v9 i år, jag tyckte det var olidliga köer. De som var på besök är vana vid Åre och tyckte inte det var kö alls.
Alla liftköer innebär förlorad tid och är ”olidliga”.
Det är iofs också beroende på hur högt lyft man får efter liftkön, och där blir ju kombon liftkö vs fallhöjd oftast inte till sin fördel i de låga svenska fjällen.

Graubünden vecka 8 detta året var perfekt, endast Davos-Parsenn hade lite liftköer, övriga fyra skidområden som vi besökte hade noll liftkö.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Mmmm, jo jag tar åt mig.
Problemet är att, som Kalle är inne på, kraven växer med åldern. Det är inte riktigt lika ok längre att gå och sno halvätna korvar med överbliven pompa från mätta småbarns tallrikar. Ej heller att sleva i sig pasta rossi mer än tre dagar i veckan.
Lägg till att man nu måste lägga ut stash för 4 pers istället för 1, och att valutvärdet för CHF skjutit rakt igenom taket sedan 2015 när man släppte bindningen gentemot euron. Den steg väl med 30% på ett dygn eller ngt sådant.
Så ja...nu snålar vi i vuxen ålder. 😛
Men Verbier älskar vi och skidåkningen är fakkin fantastic, och då speciellt åkningen utanför pisterna.

Det är österike som gäller alltså?
Ja och Nej.Inget fel på Österrike, har haft fantastisk åkning på fler ställen där. Så absolut.
Men jag slår ett slag för La Plagne som jag gjort så många gånger förr. Ett gigantiskt skidområde med lika gigantiska ytor utanför pisterna som väntar på att spåras. Visst finns här många som åker offpist, men det går ändå inte att jämföra med svenne-klassikerna St Anton, Chamonix och Verbier m.m.
Ta bara Bellecote Face Nord tex - en drygt tre km lång rygg där du själv väljer hur brant du vill åka... Och det finns så mycket mer.
1660903820154.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det där med hur man spenderar pengar på olika saker som ung vs vuxen är självupplevt, kanske inte framgick, ej menat som kritik eller moralism. Min farfar sa samma sak f.ö. - han bjöd sina vänner på middag via catering när han fick sin första lön. Det tyckte han sig aldrig ha råd med efter det. Sorry, OT.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det där med hur man spenderar pengar på olika saker som ung vs vuxen är självupplevt, kanske inte framgick, ej menat som kritik eller moralism. Min farfar sa samma sak f.ö. - han bjöd sina vänner på middag via catering när han fick sin första lön. Det tyckte han sig aldrig ha råd med efter det. Sorry, OT.
No offense taken. It is what it is. Lixom. :giggle:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
OK bra, för självklart tänkte jag också på er "Three Amigos" i Verbier (eller hur många ni nu var..)... ;)
Jo vi var faktiskt några fler, bla Humlan och Klot-Ove. Och när man gör säsong i Schweiz bör man naturligtvis även ha någon som sköter markservicen. Därav hade vi två tjejer som sov gratis i vardagsrummet mot att de lagade maten. :)Mest för att @Hawk100 skulle kunna ägna sig åt öl och dart extra länge på afterskin. Som jag minns det. :LOL:

Oj, var det kanske OT?

PisteCarver

Aktiv medlem
Jo vi var faktiskt några fler, bla Humlan och Klot-Ove. Och när man gör säsong i Schweiz bör man naturligtvis även ha någon som sköter markservicen. Därav hade vi två tjejer som sov gratis i vardagsrummet mot att de lagade maten. :)Mest för att @Hawk100 skulle kunna ägna sig åt öl och dart extra länge på afterskin. Som jag minns det. :LOL:

Oj, var det kanske OT?
Var bodde Flarne? :unsure:

Hawk100

Aktiv medlem
Många bra tips på fina skidorter i tråden. Men ingen har nämnd den bästa av dem alla.
Så, vilken ort är det då??
Jo den där det dumpar eller precis har dumpat!!
Istället för att redan nu boka ort och boende så bokar du bara flygbiljett till Genève, Zürich, München eller Milano + en hyrbil med vinterdäck. Sen styr du i den riktningen det snöar eller precis har snöat. Boende fixar du via Booking eller Hotels och eftersom du har bil kan du bo billigt en bit från backen istället för uppe på skidorten.
Dyrare än att bo på samma ställe hela tiden? Absolut!!!
Men skulle du till Japan lär du ju ha sparat ihop en rejäl slant, eller???
Och vad är egentligen dyrast?
23000 kr för att åka puder nästan varje dag i två veckor, eller 18000kr för två veckor på en o samma skidort med bara isig piståkkning??
😉
Lycka till!!

Senast ändrad:

larchii

Aktiv medlem
Strandafjellet! Första halvan av februari i år kom det ca 120cm snö (nere vid vägen).

Disclaimer: Någon dag med regn. Minimalt med sol. Gore-Tex Pro är bra att ha.

KaitsuH

Aktiv medlem
Många bra tips på fina skidorter i tråden. Men ingen har nämnd den bästa av dem alla.
Så, vilken ort är det då??
Jo den där det dumpar eller precis har dumpat!!
Istället för att redan nu boka ort och boende så bokar du bara flygbiljett till Genève, Zürich, München eller Milano + en hyrbil med vinterdäck. Sen styr du i den riktningen det snöar eller precis har snöat. Boende fixar du via Booking eller Hotels och eftersom du har bil kan du bo billigt en bit från backen istället för uppe på skidorten.
Dyrare än att bo på samma ställe hela tiden? Absolut!!!
Men skulle du till Japan lär du ju ha sparat ihop en rejäl slant, eller???
Och vad är egentligen dyrast?
23000 kr för att åka puder nästan varje dag i två veckor, eller 18000kr för två veckor på en o samma skidort med bara isig piståkkning??
😉
Lycka till!!
En varning bara. Booking.com och hotels.com bjuder övernattning bara på dyraste nivån. Man kan t.ex. prova hotels.com och St. Anton. Vi har absolut inte råd för övernattning vi kan hitta via dem.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp