Offpist semester Feb 2023

PisteCarver

Aktiv medlem
När det gäller Österrike är det nästan alltid billigare att boka direkt med hotellet.
För att hitta hotel använder jag främst respektive orts turistsida, de har det bästa urvalet, men jag bokar inte via den utan kontaktar alltid hotellet direkt. De flesta hotell är inte anslutna till Booking.com, Hotels.com etc.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
DN ligger bakom betalvägg, kan du skriva lite info om historien eller lägga upp något urklipp från artikeln?
Är det speciella regler/lagar i Italien jmf med övriga alpländer?

Jag har planerat några dagar skidåkning i Italien under en alpresa i februari, så det vore intressant att veta.
Har inte åkt skidor i Italien på många år.
Snubben låg och carvade i pisten och blev påkörd. Den andre blev skadad och stämde svensken i brottsmål. Adovokatkostnaderna är uppe i 300k…

Hemförsäkringen täcker skadestånd men inte brottsmål. Italiensk juridisk verkar vara rätt komplicerad 🥴

Olyckan hände i Limone
Säkrast att hålla sig utanför pisterna så man slipper bli påkörd av fartdårar 🤷‍♀️

Offpist ftw

Skidolyckan i Italien kostade Stefan 300 000 kronor i rättegångskostnader

Stefan Ruocco krockade i skidbacken under en skidsemester i Italien. Efter anmäldes han för fortkörning. Rättegångarna har kostat Stefan 350 000 kronor.
www.dn.se
www.dn.se
Klicka för att se resterande...
Tråkigt! Det är en bra människa det där.
@rodney_piston kände du snubben?

PisteCarver

Aktiv medlem
Snubben låg och carvade i pisten och blev påkörd. Den andre blev skadad och stämde svensken i brottsmål. Adovokatkostnaderna är uppe i 300k…

Hemförsäkringen täcker skadestånd men inte brottsmål. Italiensk juridisk verkar vara rätt komplicerad 🥴

Olyckan hände i Limone
Man kan väl inte stämma någon i brottmål?
Då måste det har varit en polisanmälan och en åklagare som sedan väckt åtal mot svensken.
Om man har begått ett brott gäller nog ingen försäkring, inte ens den som säljs i Italien.

PisteCarver

Aktiv medlem
Angående ansvarsförsäkring i Italien så har jag varit i kontakt med Länsförsäkringar igen.
De säger att villa/hemförsäkringen täcker detta men det är inte helt klart skrivet i det villkorsavsnittet som de hänvisar till. Man ska ju även ha ett intyg att kunna visa upp och något sådant har de inte framtaget.
Jag tyckte att det är ju av ganska stort allmänintresse för ett av Sveriges största försäkringsbolag, eftersom det ju är ganska många svenskar som varje vinter åker på skidresa till Italien.
Det höll de med om och skulle genast dra ärendet vidare (de verkade inte ha någon aning om dessa nya regler i Italien).

1667324118040.png

fredw

Aktiv medlem
Angående ansvarsförsäkring i Italien så har jag varit i kontakt med Länsförsäkringar igen.
De säger att villa/hemförsäkringen täcker detta men det är inte helt klart skrivet i det villkorsavsnittet som de hänvisar till. Man ska ju även ha ett intyg att kunna visa upp och något sådant har de inte framtaget.
Jag tyckte att det är ju av ganska stort allmänintresse för ett av Sveriges största försäkringsbolag, eftersom det ju är ganska många svenskar som varje vinter åker på skidresa till Italien.
Det höll de med om och skulle genast dra ärendet vidare (de verkade inte ha någon aning om dessa nya regler i Italien).

Uppdatering här - jag har också Länsförsäkringar, min hemförsäkring hos dem kallas "Hem - Stor".

Jag frågade dem nyss "Hej! Tydligen har Italien numera krav på ansvarsförsäkring när man åker skidor där. Vet ni om min hemförsäkring täcker det? Och går det att få ett bättre intyg från er, på engelska, att ta med? Det där som går att skriva ut själv räcker nog inte långt tyvärr."

....de svarade: "Det stämmer att din hemförsäkring omfattar detta skydd när du ska åka skidor i Italien.
Hur många i hushållet ska åka till Italien? Återkom med personnummer.
Behöver också veta avrese och hemresedatum.
När jag fått denna information så kommer jag skicka ut reseintyg till dig."

gubbfan

Aktiv medlem
Mmmm, jo jag tar åt mig.
Problemet är att, som Kalle är inne på, kraven växer med åldern. Det är inte riktigt lika ok längre att gå och sno halvätna korvar med överbliven pompa från mätta småbarns tallrikar. Ej heller att sleva i sig pasta rossi mer än tre dagar i veckan.
Lägg till att man nu måste lägga ut stash för 4 pers istället för 1, och att valutvärdet för CHF skjutit rakt igenom taket sedan 2015 när man släppte bindningen gentemot euron. Den steg väl med 30% på ett dygn eller ngt sådant.
Så ja...nu snålar vi i vuxen ålder. 😛
Men Verbier älskar vi och skidåkningen är fakkin fantastic, och då speciellt åkningen utanför pisterna.

Ja och Nej.Inget fel på Österrike, har haft fantastisk åkning på fler ställen där. Så absolut.
Men jag slår ett slag för La Plagne som jag gjort så många gånger förr. Ett gigantiskt skidområde med lika gigantiska ytor utanför pisterna som väntar på att spåras. Visst finns här många som åker offpist, men det går ändå inte att jämföra med svenne-klassikerna St Anton, Chamonix och Verbier m.m.
Ta bara Bellecote Face Nord tex - en drygt tre km lång rygg där du själv väljer hur brant du vill åka... Och det finns så mycket mer.
Visa bilaga 19221
Klockrent!

gubbfan

Aktiv medlem
Mmmm, jo jag tar åt mig.
Problemet är att, som Kalle är inne på, kraven växer med åldern. Det är inte riktigt lika ok längre att gå och sno halvätna korvar med överbliven pompa från mätta småbarns tallrikar. Ej heller att sleva i sig pasta rossi mer än tre dagar i veckan.
Lägg till att man nu måste lägga ut stash för 4 pers istället för 1, och att valutvärdet för CHF skjutit rakt igenom taket sedan 2015 när man släppte bindningen gentemot euron. Den steg väl med 30% på ett dygn eller ngt sådant.
Så ja...nu snålar vi i vuxen ålder. 😛
Men Verbier älskar vi och skidåkningen är fakkin fantastic, och då speciellt åkningen utanför pisterna.

Ja och Nej.Inget fel på Österrike, har haft fantastisk åkning på fler ställen där. Så absolut.
Men jag slår ett slag för La Plagne som jag gjort så många gånger förr. Ett gigantiskt skidområde med lika gigantiska ytor utanför pisterna som väntar på att spåras. Visst finns här många som åker offpist, men det går ändå inte att jämföra med svenne-klassikerna St Anton, Chamonix och Verbier m.m.
Ta bara Bellecote Face Nord tex - en drygt tre km lång rygg där du själv väljer hur brant du vill åka... Och det finns så mycket mer.
Visa bilaga 19221
Klockrent.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag hade också tänkt ta några svängar nerför de italienska bergen i vinter, och idag fick jag från Länsförsäkringar ett intyg på engelska att man har ett försäkringsskydd för tredje part skada.
Man kan ringa och be om det eller så kan man fylla i det här online-formuläret:

Snödjup

Topp