Offpist skidor som det går att gå med.

BR

Ny medlem
Med risk för att återigen skapa en vilken skida skall jag ha tråd så hoppas jag på lite hjälp från alla er inbitna offpist rävar, samt kanske få igång en diskussion kring skidornas vikt. Anledningen är att jag söker en surfig skida för "några dagar efter" det stora dumpet då puderhetsen har gjort att allt liftnära är uppåkt och hudarna måste fram. Dvs liften upp och max 1-2h med hudarna på.
För närvarande kör jag på ett par 188cm Hendryx Rhino Chaser och trivs grymt bra på dessa. Tyvärr är de väldigt tunga.
Jag är 190cm, väger 93kg och har ok med pulver i benen. Jag gillar att åka fort och hårt med en ganska konservativ åkstil där jag kör rätt mycket på kraft. Offpist har jag åk de senast 25 åren även om det nu för tiden är med mer snökontakt dvs inte så mycket hopp längre (skyller på barnen för att jag blivit feg).
Nu är jag inte ute efter en charger utan skulle vilja prova något lite mer lekfullt. Har funderat på tex BlackCrows Nocta, Salomon R2 122.
Är dock orolig att de skall bli för tunga, samt att de skall vara dåliga att gå med pga rockern.
Har tänkt mig att använda en Marker Duke bindning vilket såklart inte gör vikt problemet mindre.
Andra önskemål är bra flyt, stabilitet samt att de skall gå ok även när det är uppåkt utan att för den skull vara livlösa.
Har ni några förslag på lösning eller erfarenheter av ovan problem vore jag tacksam för svar.

Kgis

Ny medlem
En enkel lösning är ju att du köper skidan du vill ha samt smäller på en marker duke, turer på 1-2 timmar kommer inte att vara några problem! Allt beror självklart på tempot men i dom flesta fall så bör man väl orka med att tugga på i 2 timmar utan att säcka ihop totalt, man vill ju ha kräm kvar i benen på nervägen :)

Eftersom du verkar trivas med din Hendryx skulle jag, om jag var du, fundera på att sätta en duke på dom och köra som enda skida.

Jag gick ca 30 dagar tur i Schweiziska aplerna förra vintern på ett par dps wailer 112rp hybrid. Inga problem att gå med rocker. Enligt min uppfattning absolut tillräcklit breda för alla ändamål. Och lätta är dom - även hybriden altså. Sedan är det ju rena våldtäckten att skruva på ett par dukes på dom. Skulle, oavsett skida, tänka om där.

BR

Ny medlem
Tack för era svar.
Det är faktiskt så att det har suttit ett par Dukes på Rhinosarna men det blev en för tung kombination samt att jag tyckte monteringen var för långt fram. Nu har jag en schizo bindning på där jag kör med 2,5 bakom rekomenderad monteringslinje vilket passar mig perfekt.
Det kanske är rätt att tänka om vad det gäller Dukes. Det är ju "tyvärr" dock så att jag ju har ett par som ligger hemma och skräpar, där av valet.
Har varit inne lite på DPS skidorna just av anledningen att de skall vara lätta, men då har jag titta på Lotus 120. Tycker dock att de är lite dyra (Hendryx laggen var ju inte direkt billiga heller) och jag försöker att hålla nere kostnaden lite.

mWadsten

Medlem
rocker 2orna är lätta och roliga, själv kör jag på ett par tunga 4frnt EHP med marker Baron, de är galet fart stabila och flyter som surfbrädor uppe på snön, man får dock kämpa med dessa när det blir lite hårdare i backen men då blir ju också benen hårdare! (tycker själv att vikten inte spelar någon större roll under kortare turer då skidorna sitter under fötterna).

Kör hårt och lycka till!

FF

Aktiv medlem
skibumwannabe sa:
Sedan är det ju rena våldtäckten att skruva på ett par dukes på dom. Skulle, oavsett skida, tänka om där.
1-2h från liften? gissar vi snackar kanske 500hm här? 93kg och åker på kraft? Om det är nånstans bindningar som guardian passar in, är det väl här tycker jag nog, även om jag är en förespråkare av dynafit också.

MnO

Aktiv medlem
mWadsten sa:
rocker 2orna är lätta och roliga, själv kör jag på ett par tunga 4frnt EHP med marker Baron, de är galet fart stabila och flyter som surfbrädor uppe på snön, man får dock kämpa med dessa när det blir lite hårdare i backen men då blir ju också benen hårdare! (tycker själv att vikten inte spelar någon större roll under kortare turer då skidorna sitter under fötterna).

Kör hårt och lycka till!
Rocker2 må vara en kul skida, men jag tycker definitivt att den huserar i den tyngre änden av skalan. Den kommer ju att slå Rhinon rejält i puder, men så mycket lättare blir det inte. Iofs är Rhinon ett riktigt muskelpaket och det mesta är ju lättare än den, men ändock krävs det nog ett längre steg.

Jag hade tänkt tipsa om Black Diamond, men Sool2007 hann före. Jag får be om att hålla med där. Carbon Megawatt tex är ett turigt val. Den går fint också, iaf om du inte är van att lägga för mycket tryck på spetsarna i powerturns i puder, men det lär du inte vara iom att du är inåkt på Rhinon. CarbonMW väger 4,2kg per par.

Ett annat alternativ som dök upp i tankarna är PMGear Bro Fat 191. Det är en carbonstinn pintail som många gillar. 117 under foten och ungefär samma vikt som CarbonMW.

Annars är nog Pure-skidorna från DPS något av det lättaste man kan få med bibehållen prestanda. RP112 i Purekonstruktion exemeplvis är verkligen stört lätt. Sen behöver man ju knappt testa den för att förstå att den inte kan hantera riktigt lätt och djup snö speciellt bra med den höga tiprockern, men så fort snön har satt sig efter något dygn (som den nästan till 100% har gjort när man turar), så går den kanon. Även om Duke tynger ner en del så får du ändå ett mycket lätt paket med ett par RP112 Pure. Nu hade jag iofs valt RPC-shapen istället i år när den finns tillgänglig. Bättre rocker, längre och klart mer lagom radie. Men RP:n börjar ju dyka upp på begmarknaden nu och därmed är det enkelt att få tag på den till vettigt pris om man inte har alltför bråttom.

PNyberg

Aktiv medlem
Nya Faction Candide 3.0 lär vara intressant för dig annars. Den är helt löjligt lätt faktiskt!
"Candide 3.0 – Freeride Twin
Tip/Waist/Tail: 142/112/132mm, lengths: 167/175/183/191cm
A double Editor's Choice award-winning freeride twin just got supercharged.
We took our 3.zero, already one of the best high-performance freeride skis on the market, and together with Candide refined the flex pattern for better control, feedback and stability. The D120 core and flax fibres result in a ski that is 900 grams per pair lighter than the standard model."

Skulle tippa att den väger in på ca1800gram eller ngt sånt. Jag är väldigt spänd på att testa dem till vintern för att se vad den nya kärnan går för :)

BR

Ny medlem
Oj, jag som hade hoppats på ett solklart köp den besked. Efter att ha kollat runt lite på era rekommendationer tolkar jag det som så här:

Nocta = Redigt Tung, stor, stabil, bra flyt (mer dämpad än R2). Någon som vet vad de väger i 188cm ?

R2 122= Tung, stor, bra flyt

BD Carbon MW = Lite lättare än R2, stor, bra flyt. Är dock lite skeptisk till BD skidor. Vet ej varför då jag generellt gillar BD och är mycket nöjd med deras klätterprylar.

PM Gear Fat 191 = 2131g per skida, rätt stor. (http://www.pmgear.com/index.php/skis/191-fat-detail). Någon som har kört dem och kan ge en kommentar eller jämföra med andra skidor.

DPS 112 RPC = 3800g/paret. Låter grymt bra frågan är hur den flytet då den är ganska så liten i mina ögon (144/115/127). Men en lätt charger låter annars grymt inbjudande.

Faction Candide 3.0 = Lätt, något otestat kort även om föregångs modellen verkar bra.
@PNyberg, har du åkt Faction 3.Zero och kan säga hur den var?

Antar att jag står inför den klassiska vikt vs prestanda frågan.

mholm

Medlem
Om du tycker att 112RPC verkar för liten så kan du slå ett öga på lotus 120 pure, det är ett väldigt kompetent bygge. Tror jag såg någon annons här på köp&sälj för ett tag sedan.

BR

Ny medlem

@JL76 tack så mycket. Har varit inne på deras sida men tydligen varit blind.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Hmmm ... måste säga att jag inte riktigt hänger med här ... om du, BR, ska ha en fet lekfull skida för utanförpisten och tanken är att du ska ta några ytterligare höjdmeter från liften, spelar det egentligen så stor roll om skidorna väger 200 gram (/st) mer eller mindre? Speciellt när du som jag är klart fullvuxen?

Steg 1. Pjäxor
Du lyfter dina skor i varje steg. Här märks 200 gram på ett helt annat sätt än på skidorna. Och har du inte ett par pjäxor med turläge, så är det definitivt den första och bästa investeringen. Det är grymt jobbigt att gå med "alpina" pjäxor.

Steg 2. Bindningar
Du lyfter dina Dukes i varje steg ... vill du spara energi finns det mycket att hämta genom att välja en Tech/Dynafitbindning. Enorm skillnad när det är mer än 500 gram mindre att lyfta i varje steg.

Steg 3. Skidor ...
Med en viss automatik är bredare skidor tyngre än smalare. Är du verkligen ute efter ett lätt ekipage hamnar du sannolikt på maximalt 110 mm i midjan eller däromkring. Och ärligt talat är ett par +120 mm ganska jobbiga i vissa situationer uppför.

/MM

BR

Ny medlem
Du har helt rätt Mountain_Man, några hundra gram hit eller dit spelar inte jätte mycket roll. Det är först och främst nerför som prioriteras och då får uppförs egenskaperna bli lidande. Vad det gäller pjäxor och bindningar så är ingen av dem några lättviktare och precis som du säger är de viktigare då de verkligen lyfts.

Var precis iväg på ICA och kom hem med ett ex av Åka Skidor. Där fick Nocta väldigt fint omdömme så de har seglat upp högt igen även om jag uppfattade dem som sådär i MnO's skidtest.

lundatok

Ny medlem
Jag har ett par Nocta med dukes och dom är tunga, inget att snacka om. Jag tänkte tura med dom men inte mer än kanske en timme från liften eller så.

Körde dom i Åre och Chamonix förra vintern och dom är riktigt roliga och funkar helt OK i pist så länge man inte kör över en isfläck. Kunde iallafall carva så jag fick snoret urbankat när jag gick i däck.

carl_couloir

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
Hmmm ... måste säga att jag inte riktigt hänger med här ... om du, BR, ska ha en fet lekfull skida för utanförpisten och tanken är att du ska ta några ytterligare höjdmeter från liften, spelar det egentligen så stor roll om skidorna väger 200 gram (/st) mer eller mindre? Speciellt när du som jag är klart fullvuxen?

Steg 1. Pjäxor
Du lyfter dina skor i varje steg. Här märks 200 gram på ett helt annat sätt än på skidorna. Och har du inte ett par pjäxor med turläge, så är det definitivt den första och bästa investeringen. Det är grymt jobbigt att gå med "alpina" pjäxor.

Steg 2. Bindningar
Du lyfter dina Dukes i varje steg ... vill du spara energi finns det mycket att hämta genom att välja en Tech/Dynafitbindning. Enorm skillnad när det är mer än 500 gram mindre att lyfta i varje steg.

Steg 3. Skidor ...
Med en viss automatik är bredare skidor tyngre än smalare. Är du verkligen ute efter ett lätt ekipage hamnar du sannolikt på maximalt 110 mm i midjan eller däromkring. Och ärligt talat är ett par +120 mm ganska jobbiga i vissa situationer uppför.

/MM
bumpar tråden lite,

visst känns det rimligt att det är på pjäxorna man ska satsa både avseende komfort och vikt så min fråga är hur mkt på ett ungefär man sparar in i vikt att byta till ett utförstabila tur-pjäxor?
Sedan tycker jag att vikten på skidan spelar in en hel del framförallt i vändningarna uppför när man ska kasta runt hela paketet, det är ofta där som jag upplever det som att det går åt mest kraft.....

/C

Fredde70

Ny medlem
Hej,

Vill rekomendera en skida = Völkl Nunataq. Den har åkegenskaper som bara en Völkl kan leverera och rocker så den gör inte bort sig i puder samt att den är lätt. Har turat i Lyngen, Engelberg, st Anton och åkt sjukt djup samt även jävligt dålig snö med dom.

Om du skall ha en skida så är denna perfekt.

Den har något år på nacken, men är fortfarande med i Wilde Snows top pics för 2014.

Kör, dynafit bindning, dynafit green machine & Nunataq.

Men om du är sjukt vältränad så kan du köra på vad fan som helst = maraton under 3h som Andreas (gick med Lange 160 race, marker duke och tunga Kästle i lyngen och gick ändå ifrån mig :-().

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
carl_couloir sa:
bumpar tråden lite,

visst känns det rimligt att det är på pjäxorna man ska satsa både avseende komfort och vikt så min fråga är hur mkt på ett ungefär man sparar in i vikt att byta till ett utförstabila tur-pjäxor?
Sedan tycker jag att vikten på skidan spelar in en hel del framförallt i vändningarna uppför när man ska kasta runt hela paketet, det är ofta där som jag upplever det som att det går åt mest kraft.....

/C
Vad innebär "utförsstabila"? Det finns ju t ex la sportiva spectre som väger in på <1500 gram, så där har du nog sparat 500-1000 gram jämfört med en vanlig alpinsko.

Dock är den STORA skillnaden (ja, versaler här, det behövs för att understryka att det faktiskt en enorm skillnad) mellan turskor och alpinskor gåläget. Det är, milt sagt, horribelt att gå någon längre sträcka på platt/flackt lytande mark utan att ha en pjäxa vars skaft går att kröka bakåt. Blir värre ju mer framåtlutad du står i alpinpjäxan.

greggan

Ny medlem
Efter idogt letande föll mitt val på FatYpus I-rock FT, en lätt ock sköön skida!
Monterade Dynafit på den men det är ju mitt val :D

skidmannen

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
Dock är den STORA skillnaden (ja, versaler här, det behövs för att understryka att det faktiskt en enorm skillnad) mellan turskor och alpinskor gåläget. Det är, milt sagt, horribelt att gå någon längre sträcka på platt/flackt lytande mark utan att ha en pjäxa vars skaft går att kröka bakåt. Blir värre ju mer framåtlutad du står i alpinpjäxan.
+1 på det. Dessutom har turpjäxor ofta rundad gummisula vilket är ganska trevligt om man ska skramla iväg på en bergskam eller gå 1 km längs en väg till närmsta busshållplats. Bra åk kan ju inte bara börja utan också sluta en bit från liften.

carl_couloir

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
carl_couloir sa:
bumpar tråden lite,

/C
Vad innebär "utförsstabila"? Det finns ju t ex la sportiva spectre som väger in på <1500 gram, så där har du nog sparat 500-1000 gram jämfört med en vanlig alpinsko.

eftersom det fortsatt är fokus på åkningen utför så vill jag ogärna förlora prestanda jämfört med en vanlig alpinpjäxa i det högre prestandasegmentet, hoppas att det förklarar lite mer.

och efter att ha gått på flacken med vanliga alpinpjäxor så håller jag med till fullo vad det gäller att kunna räta upp skaftet!

/C

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
carl_couloir sa:
eftersom det fortsatt är fokus på åkningen utför så vill jag ogärna förlora prestanda jämfört med en vanlig alpinpjäxa i det högre prestandasegmentet, hoppas att det förklarar lite mer.
Inte väligt mycket, finns väldigt olika typer av alpinpjäxor ;) Inte alla som föredrar det tokstyvaste som finns heller. Svaret är alltså fortfarande: Det beror på.

kappakomplett

Aktiv medlem
Jag är gammal och har säkert dålig teknik, men hur gör ni för att byta riktning i brant terräng uppför, dvs lappkasten, blir det inte fruktansvärt besvärligt med skidor som är plus 110 och långa???
Jag tycker det är jobbigt med smala korta skidor.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
kappakomplett sa:
Jag är gammal och har säkert dålig teknik, men hur gör ni för att byta riktning i brant terräng uppför, dvs lappkasten, blir det inte fruktansvärt besvärligt med skidor som är plus 110 och långa???
Då får du träna teknik, jag har lappkastat med 118 mm midja och 192 cm långa skidor utan att göra bort mig fullkomligt (är själv 181 cm lång), de var dock ganska traditionellt monterade på TC-10. Om jag gör ett vilt antagande att det du har problem med framförallt är att få runt första skidan (eftersom det brukar vara det jag ser folk stöka mest med) så kan jag varmt rekommendera den här tekniken:
. Det är betydligt mycket smidigare än att "kliva över" med första skidan (vilket illustreras bra av den här mannen:

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
dom såg ju riktigt trevliga ut! :)

kappakomplett

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
kappakomplett sa:
Då får du träna teknik, jag har lappkastat med 118 mm midja och 192 cm långa skidor utan att göra bort mig fullkomligt (är själv 181 cm lång), de var dock ganska traditionellt monterade på TC-10. Om jag gör ett vilt antagande att det du har problem med framförallt är att få runt första skidan (eftersom det brukar vara det jag ser folk stöka mest med) så kan jag varmt rekommendera den här tekniken:
. Det är betydligt mycket smidigare än att "kliva över" med första skidan (vilket illustreras bra av den här mannen:
Problemet uppstår vid brantare förhållanden (på videoklippet fanns det väl överhuvudtaget ingen anledning att kryssa sig fram) där också skillnaden i riktning före och efter svängen är större. Jag har inte ramlat baklänges än, men det känns mer som en tidsfråga...
Kommer du verkligen lätt runt med 192 långa skidor som är så fruktansvärt breda också om det är säg 45 graders gradient?

Jarle

Aktiv medlem
kappakomplett sa:
Vattendroppe sa:
kappakomplett sa:
Problemet uppstår vid brantare förhållanden (på videoklippet fanns det väl överhuvudtaget ingen anledning att kryssa sig fram) där också skillnaden i riktning före och efter svängen är större. Jag har inte ramlat baklänges än, men det känns mer som en tidsfråga...
Kommer du verkligen lätt runt med 192 långa skidor som är så fruktansvärt breda också om det är säg 45 graders gradient?
Något osäker på vadr gradienter har med saken att göra men vid 45 graders lutning är det nog få, om ens någon, som går på hudarna. Så länge det inte är stenhårt har jag inga problem med breda skidor. Problemen som uppkommer vid brant+hårt beror troligtvis på att jag envisats med trekkers, oavsett underlag eller längd på tu.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
kappakomplett sa:
Jag håller med, jag misstänker att filmerna är inspelade i flackare terräng eftersom logistiken är lättare att få att gå ihop i den terrängen ;)

Som Jarle säger, den enda jag känner till som testat att gå med hudar vid den typen av lutning var en luttrad bergsguide som hade lyckats ramla in i något vad på fyllan eller hur det var. Han rekommednerade starkt att låta bli i alla fall. Men ja, så långt upp i lutning jag tycker att det finns någon poäng med att gå med har jag lappkastat med långa och breda skidor utan att ramla bakåt eller stöka allt för mycket. Jag ska inte säga att det var överdrivet smidigt, klart stökigare än med mindre skidor, men inga större problem. Efter en del övning har det dessutom gått betydligt bättre.

Jag tycker ett större problem är att ha skidor med långa tails, när klivet inte längre riktigt räcker till börjar det bli jobbigt.

kappakomplett

Aktiv medlem
Ja, jag är ju äldre än min vilopuls, så det är förstås bristande smidighet om inte skare. Problemet är att när det är brant, man kanske har skarjärn, och lite ryggsäck (även om kanske inte alla de nödvändiga trangoköken etc finns med) och när jag ska luta mig in mot berget, vrida runt skidan och få något slag grepp högre upp och sedan trycka ifrån med dalskidan, då har det hänt att det svajar till på ett oroväckande sätt! Hade jag haft långa och breda skidor så tror jag säkert att jag hamnat i överhalning nedåt. Men don efter person förstås!

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
carl_couloir sa:
Inte väligt mycket, finns väldigt olika typer av alpinpjäxor ;) Inte alla som föredrar det tokstyvaste som finns heller. Svaret är alltså fortfarande: Det beror på.
gör mitt åt och konstaterar glatt att jag var ute och cyklade där....... efter att kört mina v-werks katana med ett par scarpa mistrale RS kan jag inte säga annat än att det funkat kanon :)

gåläget och vikten är rena drömmen jämfört mot mina "gamla" alpinpjux :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp