Offpistförsäkring

RobinE

Ny medlem
Hej. Tänkte höra om någon vet någon bra offpistförsäkring man kan teckna för åkning i Österrike. Var nere förra året o jobbade som skidlärare så då fanns försäkringar genom jobbet. Men denna vintern tänker jag bara jobba nån enstaka vecka så då behöver jag väl tckna en egen försäkring förstår jag. Vad jag har förstått så gäller ju inte hemförsäkringen vid offpist åkning.

ROBIN

termons

Aktiv medlem
Gammal tråd.
Men en bra och billig räddningsförsäkring som fungerar är Bergrettung.at
28 Euro.
Läs på deras hemsida
Med den kommer man till närmaste lämpliga sjukhus har jag för mig?

Inget flyg hem eller vårdkostnader? Täcker din normala reseförsäkring(antar att de flesta har sådan) dessa kostnader om olyckan sker utanför pisten?

gubbfan

Medlem
Ev. Hemtransport tar ju hemförsäkringen hand om via SOS International. Vårdkostnader inom EU och Schweiz tar Svenska kortet som alla får genom f kassan.
En normal personlig olycksfallsförsäkring med ett högt invaliditetsbelopp som gäller utanför arbetet bör ju varje person som utsätter sej för risk ha.
Den som en ev. Arbetsgivare tecknar gäller oftast endast inom arbetet.
Denna försäkring är alltså en billig räddningsförsäkring inget annat. Men gäller för den försäkrades hela familj.

termons

Aktiv medlem
Ev. Hemtransport tar ju hemförsäkringen hand om via SOS International. Vårdkostnader inom EU och Schweiz tar Svenska kortet som alla får genom f kassan.
En normal personlig olycksfallsförsäkring med ett högt invaliditetsbelopp som gäller utanför arbetet bör ju varje person som utsätter sej för risk ha.
Den som en ev. Arbetsgivare tecknar gäller oftast endast inom arbetet.
Denna försäkring är alltså en billig räddningsförsäkring inget annat. Men gäller för den försäkrades hela familj.
Det var just det som jag inte riktigt har på klart om en reseförsäkring/olycksfallförsäkring som inte täcker räddning från offpisten ändå täcker alla andra kostnader efter att någon plockat upp dig och transporterat dig till sjukhuset.

den här är ju litet dyrare men innehåller dessa funktioner (10000€ vårdkostander utomlands)

Senast ändrad:
Du får kolla upp själv, lita aldrig på ”någon” på internet. Jag har haft trygg hansa och nu folksam just för att de täcker offfpiståkning. Folksam har jag nu för att de även inkluderar 10 000kr självrisk på hyrbilar i sverige och utomlands.

termons

Aktiv medlem
Du får kolla upp själv, lita aldrig på ”någon” på internet. Jag har haft trygg hansa och nu folksam just för att de täcker offfpiståkning. Folksam har jag nu för att de även inkluderar 10 000kr självrisk på hyrbilar i sverige och utomlands.
Joo. Jag har nog försäkringskyddet i skick. Vill bara lyfta fram frågorna så att ingen skall tro att de är försäkrade. Vore ändå intressant att veta om en sk. normal reseförsäkring(hemförsäkring..) som inte täcker offpiståkning ändå täcker allt annat efter räddningen.

gubbfan

Medlem
Det finns nog varianter på hemförsäkringar
Resplus är ju ett tillägg som kanske inte alla har tecknat.
Alpenvereins försäkring är ju det optimala men betydligt dyrare. Den innebär också att man är medlem i föreningen.
Jag lyfte fram bergrettung för att den är billigast av alla.

VickeLang

Aktiv medlem
Vad menar folksam med att försäkringen inte gäller "Offpiståkning på platser som inte är avsedda för offpiståkning"? Ingenting är väll egentligen avsett för offpiståkning förutom när skidanläggningar har opistade slingor som är utmarkerade på pistkartorna? (De som typ ungarna älskar)
Luddigt tycker jag. Har du nån klarhet i vad de menar?

Har If just nu men tänker byta då deras inte täcker offpiståkning så skulle vara intressant att veta! :)

Ja speciellt om det är försäkringsbolaget som tolkar.

Då är det dags att kolla upp igen! De har ju en tendens att ändra villkoren. Ska ringa och prata.

kolla annars med trygg

JBook

Medlem
När jag pratade med if så påstod personen där att offpist visst täcktes. Likt Folksam etc. Eller friåkning med guide var kanske så han la upp det.

JBook

Medlem
Edit.

Offpiståkning utan guide räknas alltså som en farlig aktivitet, och försäkringen gäller inte när man gör detta.

Så var det.

MrHotDog

Medlem
Folksam och Länsförsäkringar täcker all offpist även utan guide. Gäller ej vid tävlingsåkning och en viss höjd. Minns ej exakt men tror det var 4000 möh

QRikard

Medlem
För er som kollar försäkringar läs det finstilta om offpist. Eftersom vissa bolag skriver i sammanfattningen att dom täcker offpist men i det finstilta kan det stå: offpist inom liftsystemet, vilket gör försäkringen meningslös för dom som turar eller skråar lite längre.
Jag skaffade trygg hansa och deras täcker offpist även utanför systemet.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp