Offpistrepor i Courmayeur

jp2000

Ny medlem
Hej!

Söker förslag på bra off-pist repor i Courmayeur. Finns inga förslag upplagda på Freeride...
OK om dom kräver max en timmes vandring.

Hur är t.ex nedfarten mot Valle blanche? bättre/sämre än från Chamonix sidan. Den är ju eg rätt tråkig...

Ser ju ut att finnas något som heter "la balme" och "Col dArp" med exit mot byn..samt från samma topp ner mot Glacier du Miage

Tacksam för alla synpunkter :)

PeAC

Ny medlem
Hej!

Det finns en bok angående offpiståkning i Courmayeur. Från arp så åker ni ned i Vielle och vidare ner i dalen mot Monte Bianco och följer vägen ut bara så hamnar ni vid Zerrotta liften igen. Tar väl fyrtio minuter i anstråk det åket i runda slänger. Fin åkning och går att göra variationer på det om ni skråar över några krön. Akta er för höga klippor i skogen, de finns lite här o där!

Angående Vallee Blanche från Helbronner så är det finare än från Chamonix men inget jättespännande. Åk ned på italienska sidan istället, de åken är fantastiskt fina! Mycket bra om det kommer snö o ni hamnar i solen. Åk hela vägen ned till dalen från toppen är sjukt bra. Men kolla upp vilken väg ni ska ta med de lokala så ni inte hamnar fel. Väldigt obehagigt att hamna fel där uppe..

Ha så kul!

FF

Aktiv medlem
Var det inte nån som ladda upp ett gäng bilder här i forumet häromdan med topokartor med åk över courma?

Iaf, Från högsta toppen i courma, när ni kliver ur liften, skråa runt baksidan åt skiers right till en liten col, och droppa in i en jättestor bowl som leder ner i några raviner. Sedan sisådär 10 minuter stakning för att komma tillbaks. Är nog det åket som peac beskrev (jag kan inte namnen på liftarna). Detta är väl vanligaste åket så att säga. Rätta stora ytor.

Men Helbronner - där har vi ett fantastiskt offpistparadis som saknar motstycke i världen. Passa på att köra laps här nu, innan dom bygger om hela skiten, dom ska visst plöja ner 75 miljoner euro i projektet och jag har svårt att tro det kommer vara lika charmigt efter som nu. Det är ganska komplex terräng och har man dålig erfarenhet av glaciäråkning, alternativt bara vill ha ut det mesta av dagen på helbronner så rekommenderar jag en bergsguide här. Var också uppmärksamma på att det ligger i solen hela dagen vilket kanske inte är något jätteproblem om det är riktigt kallt och mitt i vintern, men det kan bli varmt och lavinfarligt från lunch och framåt oavsett årstid. Men som sagt, fullständigt unikt ställe som är helt otroligt :)

manlan

Medlem
Hej, hakar på denna gamla tråden...är på jakt efter turbeskrivningar i Courmayeur-området men hittar inte så mycket när jag googlat. Nåt i stil med chamonixtopo.com vore önskvärt men vad som helt egentligen som hjälp att hitta bra offpist-turer i området. Den här boken som omnämnts tidigare, vad heter den?

/Måns

Topp