Offpistskida med turmöjlighet för kort/lätt person?

Stolpe76

Medlem
Jag har sedan tidigare ett par pistskidor (carving) och ett par all mountain skidor (K2 Mindbender 99ti). Båda med alpinbindning.
Har nu också börjat titta på ett par ”hybridskidor” för att kunna åka lite utanför pisten och gå kortare turer med. Prioriterar som sagt var nedförsåkningen och är inte så lång (162 cm) och inte så tung (62 kg) därför blir jag lite mer begränsad på urvalet av skidor och kikar också på vissa dammodeller av skidor då dessa oftast är lika med annat tryck mestadels. Kanske juniorskidor är en väg att gå också, skulle fungera det med.

Jag står och väger lite mellan följande:

Atomic Bent Chetler 100 mm 164 cm långa med Shift 10 mnc. (Kanske lite väl lika mina allmountainskidor)?
Black Crows Atris Birdie 108 mm 160 cm långa med Shift 10 mnc. (Lite mer puderbetonade, verkar riktigt roliga).

Båda väger under 1700 gram st gissar jag då referenslängerna är längre än den längden jag kikar på i båda fallen.
Jag är alltså mest intresserad av skidor med möjlighet till topptur, för annars bör man som sagt var välja både lättare skidor och lättare techbindningar.

På Sport Conrad så ligger dessa combos på en hyfsad peng, runt 7500-8000 sek som det ser ut.

Tacksam för tips och råd.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Hur tycker du dina K2 är utanför pisten, vad är bra och vad är mindre bra?
Är det en skida primärt för Sverige?
Eftersom du nämner shift, har du tech-insert på dina pjäxor?

Stolpe76

Medlem
Jag har tech insert i min pjäxa, har Head Kore 2 pjäxor nyligen införskaffade. Har däremot inte testat mina K2 utaför pisten då säsongen tog slut innan jag ens han få hem dessa, de är helt nya så att säga. Skulle så här i efterhand ha kostat på de en Shift bindning istället men de är lite väl tunga för det har jag för mig. Tror de väger ca 2 kg styck typ.

Har bara visioner att åka i Sverige.

Marboh

Aktiv medlem
Här kan du gotta runt lite... :)

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tråksvaret är att testa dina K2 utanför denna säsong och hyr om du ska knata så vet du mer inför köp 21/22 som dessutom kanske blir en mer normal säsong.

Men annars är BentC 100 en väldigt allround skida med bra bett för sin låga vikt och bra flyt för sin bredd.
Och jag rekommenderar också som Marboh att läsa Guiden

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp