Offpistskida till en tjej, hjälp!

Sussyoo

Ny medlem
Hej alla puderglada, jag skulle behöva lite hjälp angående offpist skidor.
Jag ska åka till Revelstoke denna vinter och behöver en ny puderskida.
Jag är ingen super bra puderåkare men vet att jag kan utvecklas väldigt fort och är därför ute efter något att avancera på under Revelstokesäsongen. Jag är en mycket god skidåkare i pisten och har provat offpist en del, dock inte super mycket men jag vet vilken teknik "man ska" åka.

Längd:170cm
Vikt:63kg utan pjäxor
(Jag är tjej)
Åkstil: All mountain, men denna är bara till för puder.
Erfarenhet: Åkt skidor hela mitt liv, gjort två tidigare vintersäsonger där jag jobbat som skidlärare och guide.

Krav: Skidan ska flyta bra i snön och kunna hanteras smidigt i skog och uppe på berget. Vill inte ha något som börjar "fladdra" i hög fart. Är helst ute efter en Twin Rockerskida.

Jag har några skidor jag funderar på, men jag vet inte om dem är för avancerade för min åkning och/eller om dem är för tunga?
Salomon Rocker 2
Rossignol Super 7 ev. S7

Jag väger ju inte så mycket, kanske tjejskidor är något att satsa på, någon som vet något om det?
Vilken midja och längd på skidan borde jag ha?

Skulle bli tacksam för svar.
/Sanna

PNyberg

Aktiv medlem
Det ärm ju lite synd att det är så få tjejer på forumet som orkar/kan svara bra på sånna här trådar.
So ill give it a stab!

Av de tjejer jag känner som har ungefär samma krav som du, så är Line Pandora en återkommande favorit. Lätt och lekfull skida som flyter som en kork.
Att rockerskidor börjar fladdra i hög fart är något man får leva med, iaf om man åker fort på ojämnt underlag.

Fred-o

Aktiv medlem
Tror det finns ett par pandora på sport-conrad.com som har varit demoex. alltså borrade en gång. Maila och hör, kanske blir ett bra kap :)

snej

Aktiv medlem
Kommer ha upp tjejen 165/55 på rocker2 108 till vintern. Hon är duktig åkare (tidigare tävlat i bl.a puckel) och åkte ifjol på Faction royale som hon upplevde som väl brötiga och kanske onödigt breda till relativt låg vikt..

albinpb

Ny medlem
Får hålla med Per, väldigt många tjejer gillar Line Pandora grymy mycket! Skulle dock tro att du hade gillat Rocker 2an med. Är inne på mitt andra par, grym skida! Lättåkt, gött flyt och den kommer även funka grymt när du får till tekniken!
Super 7 tror jag kan vara lite hård.
Sen när det gäller vikt och längd. Du bör ha minst lika långa skidor som din egen längd skulle jag säga. Är på ett sätt en smaksak men du får bättre flyt och stabilitet men en lite längre skida, vilket du vill ha i pudret. ;) Vikten på skidorna tror jag inte du kommer tänka så mycket på mer än när du bär dem. Nästan alla bredare skidor är åt det tyngre hållet men när du får in flytet i åkningen så tänker du inte på det direkt. Good luck! (Btw, ses i Rev!)

PNyberg

Aktiv medlem
albinpb sa:
Får hålla med Per, väldigt många tjejer gillar Line Pandora grymy mycket! Skulle dock tro att du hade gillat Rocker 2an med. Är inne på mitt andra par, grym skida! Lättåkt, gött flyt och den kommer även funka grymt när du får till tekniken!
Sen när det gäller vikt och längd. Du bör ha minst lika långa skidor som din egen längd skulle jag säga. Är på ett sätt en smaksak men du får bättre flyt och stabilitet men en lite längre skida, vilket du vill ha i pudret. ;) Vikten på skidorna tror jag inte du kommer tänka så mycket på mer än när du bär dem. Nästan alla bredare skidor är åt det tyngre hållet men när du får in flytet i åkningen så tänker du inte på det direkt. Good luck! (Btw, ses i Rev!)
Dock är S7 och SS7 väldigt tunga skidor....

albinpb

Ny medlem
PNyberg sa:
albinpb sa:
Dock är S7 och SS7 väldigt tunga skidor....
Finns många som gillar dom stark men skulle själv aldrig köpa någon av dom. Konstig form i mitt tycke, och mjuk.. Att bara göra den hårdare -> SS7, vetefan om det löser många problem. Fast tror fortfarande faktiskt inte man stör sig så mycket av vikten in the pow.. ;)

Utter

Aktiv medlem
Kolla in Blizzard GunSmoke, körde en del på 186:orna i våras och gillade dom riktigt mycket.
Även Black Diamond Megawatt är ett säkert tips om man vill ha nått som alltid flyter!

Edit: Glömde nästan, Moment Bibby Pro borde funka för en tjej i de kortare längderna? Underbar skida i 190 iaf!

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
PNyberg sa:
robRhino sa:
Absolut! Den ser riktigt fin ut!
Tjejen körde den 09/10 i revelstoke, den var rejält styv och hon tyckte att den var onödigt bred. Jag är däremot tvärsäker på att den har genomgått en hel hög förbättringar sedan dess, någon som vet mer? Hasse? EDIT: Såg nu att den är mycket smalare nu än då, 116 nu vs 123 i midjan då. Vad mer har hänt tro?

Efter reagan köpte hon ett par pandora efter att vår väninna åkt på denna under samma säsong i rev och vart väldigt nöjd. Alla verkar gilla pandora. Jag tycker det är en jätterolig skida med.

Senast ändrad:

Sofe

Ny medlem
Jag körde i vintras på Rockette 115 i längden 170.
Är 170 cm lång själv och väger 62. Tycker den var en grym skida som trots sin korta längd (hade rejält med nojja på det i början) var riktigt härlig och stabil även i högre farter och på hårt men brant underlag ( vindpinat på svartberget i åre..) Den korta längden gjorde att jag kunde bränna på i tight skogsåkning utan att behöva slita på mina krafter med att forcera runt skidor som det lätt blir när de blir längre och tyngre. Samtidigt gjorde bredden att jag fick flytkraft och inte sjönk igenom i djupt japanpuder :o) Tror det kan vara ett bra tips för dig!

Annars så provkörde jag Völkl Kiku i 176 (?) i vintras och tyckte den gick grymt och var både lätt och stabil. Eventuellt kommer jag uppgradera till ett par Rocker2 108 till vintern med tour bindning på. Tror dock inte det kommer vara någon större skillnad i flytkraft på dessa och det blir nog bara jobbigare för benen i slutändan..

Hoppas det hjälper lite i skidvalet!

PNyberg

Aktiv medlem
Jarle sa:
PNyberg sa:
robRhino sa:
Tjejen körde den 09/10 i revelstoke, den var rejält styv och hon tyckte att den var onödigt bred. Jag är däremot tvärsäker på att den har genomgått en hel hög förbättringar sedan dess, någon som vet mer? Hasse? EDIT: Såg nu att den är mycket smalare nu än då, 116 nu vs 123 i midjan då. Vad mer har hänt tro?

Efter reagan köpte hon ett par pandora efter att vår väninna åkt på denna under samma säsong i rev och vart väldigt nöjd. Alla verkar gilla pandora. Jag tycker det är en jätterolig skida med.
Värt att notera är att Robert kan utmärkt bedöma damskidor...då det är det enda han åker på :P

OnTopic: Reagan blev bra mycket mjukare året efter. Den skidan som Hanna hade var retarded! Superstyv för att vara så kort. Tog bort hela idén med skidan.

Jarle

Aktiv medlem
PNyberg sa:
Jarle sa:
PNyberg sa:

Värt att notera är att Robert kan utmärkt bedöma damskidor...då det är det enda han åker på :P

OnTopic: Reagan blev bra mycket mjukare året efter. Den skidan som Hanna hade var retarded! Superstyv för att vara så kort. Tog bort hela idén med skidan.
Stämmer bra, man hob så är man.
Ja, skidan var ju styvare än mina NT, galet mkt styvare tom, stackars Hanna att åka runt på de bestarna en säsong, åkningen ser "lite" mindre ansträngd ut med andra skidor :lol:

OP:
Vi har ganska lika kroppshyddor du och jag, är också 170 lång men har nog ca 5kg högre vikt än dig. Skidor jag har gillat skarpt och jag tror kan vara bra kandidater är:
Night Train 181 (är väl 178 nu?)
Rock Star 178

De är rätt så lika i känslan, NT är 5 mm bredare under foten, RS kortare radie och lite roligare skapa g-krafter med medans NT är lite tryggare i höga hastigheter på blandad ickeperfekt snö. RS känns lite bekvämare baklänges men jag är osäker på det är för att jag blivit säkrare på det, om det är för att den var/är lite mindre och smidigare än NT'n jag hade (09/10 modellen) eller för att den faktiskt är det.

Båda skidorna är riktigt bra, välbalanserade, lekfulla, lättsnurrade och i mitt tycke, inte för lite dämpade. NT kräver lite mer kraft medans RS inte är fullt lika stabil i stöksnö.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jarle sa:
PNyberg sa:
robRhino sa:

Den skidan var ju utvecklad i samarbete med en av världens bästa kvinnliga åkare ju ;) Sedan lämnade hon Moment och då blev den smalare och mjukare...

Skulle tro att Regan är för kort för TS. Bättre att gå på 178 NT då.

Lissker

Ny medlem
Pandora verkar riktigt nice, vilken längd skulle rekommenderas till en tjej som är 164 cm?

Fred-o

Aktiv medlem
twickstrom sa:
Fredreik sa:
Tror det finns ett par pandora på sport-conrad.com som har varit demoex. alltså borrade en gång. Maila och hör, kanske blir ett bra kap :)
Freddie, varför har du koll på sånt..? ;)
Vi skulle köpt dom åt en kompis, men fick då mail om att de var demosar monterade med bindning och vi fick mer rabatt än vad som stog. Men då valde vi att köpa ett annat par med Dukes istället för lägre pris.

Simple as that. Tror dock fortfarande att de kan vara ett bra kap :)

twickstrom

Ny medlem
Fredreik sa:
twickstrom sa:
Fredreik sa:
Vi skulle köpt dom åt en kompis, men fick då mail om att de var demosar monterade med bindning och vi fick mer rabatt än vad som stog. Men då valde vi att köpa ett annat par med Dukes istället för lägre pris.

Jaha! Jag har faktiskt funderat på ett par nya istället för mina Got Back, och har bland annat kollat på dessa. Känns dock som att 162 är för korta och 172 är för långa, jag är ju 161 med strumpor. HELP?! Hihi.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
twickstrom sa:
Fredreik sa:
twickstrom sa:

Jaha! Jag har faktiskt funderat på ett par nya istället för mina Got Back, och har bland annat kollat på dessa. Känns dock som att 162 är för korta och 172 är för långa, jag är ju 161 med strumpor. HELP?! Hihi.
168 cm Night Train eller Regan är perfekt för dig då ;)

twickstrom

Ny medlem
Jotack Hasse, ett par Regan skulle jag gärna ha hemma. De äter dock upp lite väl mycket av vinterns budget tyvärr (skulle gärna ha bindningar och ett par öl på semesterna också) ;D

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp