Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum
D

Deleted member 181084

Guest
Jag är nybörjare. Åkt ca 8 dagar och fixar blåa backar utan problem och även vissa röda. Vill ha egna skidor för att lätt dra iväg och åka mer. Har hjälm, kläder och allt annat.

Vad tror ni om detta paket ifrån XXL?
Finns bättre alternativ (budget 5000kr)?
Behöver jag något mer/göra något mer eller är det bara dra ut och åka sen me detta?

https://www.xxl.se/rossignol-alpine-pck-react-pro-xpress-10-select-distance-60-21-22/p/bp/1195997_b

2D1B1CAB-7FA5-479E-A81E-005A8621C48B.png

D

Deleted member 181084

Guest
Jag är 177cm lång
Skostorlek 42 men läste att dessa pjäxor är stora i storlken

packåsna

Medlem
Köp pjäxor först, helst i en butik med kunnig personal som kan hjälpa dig att hitta något som passar din fot och din åkning (och budget). Skidor kan du sedan köpa billigt online, eller andrahand t ex här på Freerides köp&sälj.

Har du även tänkt åka utanför pisten? I så fall ska du sikta på någon form av allmountain-skida. Annars kommer du ha roligast på en pistanpassad skida.

erik_lagg

Aktiv medlem
Standardrådet är att du borde prova pjäxorna innan du köper dem. Om möjligt - gå till en affär och prova pjäxor - så att du kan prova olika och förhoppningsvis få bra råd från dem som jobbar där. Pjäxorna i annonsen har ganska bred läst som kanske inte alls passar dina fötter.

redigerat; @packåsna svarade samtidigt

D

Deleted member 181084

Guest
Ja egentligen, någon gång vill man pröva det. Har sett folk promenera uppför backarna med särskilda pjäxor som lyfter hälen. Får man en sämre upplevelse med allmountainskidor i pistade backor mot om man har pistanpassad skida?
Köp pjäxor först, helst i en butik med kunnig personal som kan hjälpa dig att hitta något som passar din fot och din åkning (och budget). Skidor kan du sedan köpa billigt online, eller andrahand t ex här på Freerides köp&sälj.

Har du även tänkt åka utanför pisten? I så fall ska du sikta på någon form av allmountain-skida. Annars kommer du ha roligast på en pistanpassad skida.

D

Deleted member 181084

Guest
Ok ska göra det. Mina fötter är väldigt smala så då ska man ha en smal läst eller?
Standardrådet är att du borde prova pjäxorna innan du köper dem. Om möjligt - gå till en affär och prova pjäxor - så att du kan prova olika och förhoppningsvis få bra råd från dem som jobbar där. Pjäxorna i annonsen har ganska bred läst som kanske inte alls passar dina fötter.

redigerat; @packåsna svarade s

pd

Aktiv medlem
Om din budget är 5000 kr så lägg det på pjäxorna. Det är en investering som kommer att hålla i uppåt 200 åkdagar och rätt pjäxor är så mycket viktigare än exakt rätt skidor. Resten lägger du på att köpa begagnade pistskidor som du sedan byter ut efter några veckor där du sett till att ta några privatlektioner för att få in grundtekniken rätt.

Stortlopp

Aktiv medlem
Pjäxor > Skidor.

Hade definitivt lagt majoriteten av pengarna på pjäxor hos någon som gör bootfit.

Skidor får man tag på begagnat, så kan man ju testa flera. Ska sälja ett par gamla med år kvar i sig för en tusing så det borde finnas likvärdiga att få tag på billigt.

GoranC

Aktiv medlem
jag har ett annat råd. Det är enkelt att säga att du skall lägga mycket pengar på att köpa dyra pjäxor. Men min erfarenhet säger att du inte vet hur ett par bra pjäxor skall sitta. Hur tight dom skall sitta och kännas.
Finns inte en chans i havet att du skall kunna beskriva för en bootfitter hur det känns eller vad du behöver förbättra.
Du kan gott köpa ett par pjäxor som sitter bra och är bekväma. Dvs dom skall kännas lite för små när du testar dom första gången och du behöver ha dom på fötterna minst en halvtimme för att känna något hur du kommer trivas med dom.
När du åkt 80 dagar så vet du troligen bättre i fråga om pjäxor.
Dom pjäxor du skall börja med fixar XXL att hjälpa dig med, men lyssna på säljaren, dom får hela tiden sträva med att kunderna vill ha för stora och bekväma pjäxor.
Mem du skall absolut inte köpa pjäxor utan att testa och få hjälp med att välja ut modeller som passar din fot.
Bootfitter och dyra pjäxor som käkar upp hela din budget . Då skall man var duktig och veta vad man söker och har onormala fötter.

D

Deleted member 181084

Guest
Ok! Får helt enkelt ta mig till XXL och prova på plats. Känns oavsett prisvärt att köpa än att hyra varje gång. Vill kunna spontanåna till Romme mm och bara åka och då känns det som man snabbt kommer tjäna in hyrpengarna för pjäxor/skidor.

GoranC

Aktiv medlem
Ok! Får helt enkelt ta mig till XXL och prova på plats. Känns oavsett prisvärt att köpa än att hyra varje gång. Vill kunna spontanåna till Romme mm och bara åka och då känns det som man snabbt kommer tjäna in hyrpengarna för pjäxor/skidor.
Självklart är det roligare att ha egna grejer och slippa köa för att hyra.
Men Appropå pjäxor så var dom du startade inlägget med alldeles för klena.
https://www.xxl.se/salomon-s-pro-100-20-21-alpinpjaxa-unisex-svart/p/1167709_1_style
dom där kan du prova, riktigt bra pris på dom nu, passar de flesta fötter om du inte har smala och låga fötter. Man värmer hela pjäxan i en ugn, du stoppar i foten och hela pjäxan anpassar sig till din fot.

jarnebring

Aktiv medlem
Som en ingång för storlek och lite basfakta om pjäxor.
Alla pjäxor (yttre hårda skalet) förutom något enstaka undantag, tillverkas i en-centimeters intervall och i "halv"-storlekar: 25.5, 26.5, 27.5 etc. Det är innermåttet (längd) på skalet i centimeter aka mondo. Helstorlekarna är "fake" på det sättet att en 27:a är samma skal som en 27.5, fast ibland med lite tjockare innersula/sko. Denna sula trycks efter en vecka och din 27 är då en 27.5:a. Du kan säkert erbjudas "hel"-storlekar i en del butiker, men nu vet du att det inte är en riktig lösning. Lite seriösare butiker tar inte ens in dom.
Hitta rätt storlek. Mät din fots längd genom att ställa dig på ett papper, låt någon markera ett streck bak häl och framför stortå. Mät. Man brukar säga att närmsta storlek (mondo) uppåt är rätt att gå på. I vissa fall kan man gå ner, inte i ditt fall skulle jag gissa. Så mäter foten 26,3 cm ... 26.5. Med 42 i skor gissar jag att 27.5 kan vara lite stort, oavsett. Men längden är inte allt som dom säger ... Du bör prova några olika modeller.

PisteCarver

Aktiv medlem
En bra tumregel tycker jag är:
- När man står upp i spända pjäxor så ska tårna ta i där fram.
- När man sedan böjer på knäna och pressar underbenen fram mot skaften (så som man gör när man åker), så ska tåkontakten fram släppa.

Sen tillkommer ju saker som bredd på lästen, höjd på vristen mm.
Om pjäxan känns skön och lagom stor i butiken, så är den för stor.

Det är inte lätt som nybörjare att veta hur en pjäxa ska sitta, gör som många här har föreslagit, gå till en professionell butik och få hjälp. Och skidorna är inte så viktiga till att börja med.
Om du börjar åka med en för stor pjäxa, så blir det mycket svårare att lära sig.

Lycka till och ha kul i backen!⛷️:)

pd

Aktiv medlem
Å andra sidan så har @GoranC en poäng. Har du fötter av typ 1A som passar direkt utan anpassningar så kan du för all del köpa pjäxor på XXL. MIn fru har gjort så och det har fungerat prima för henne. Se bara till att du får rätt storlek, ett rimligt flex och att du köper ett par sulor som passar dina fötter. Sulorna som följer med är ofta helt platta eftersom alla ändå slänger ur dem. Det brukar finnas typ tre olika typer av sulor beroende på om du har platta, normala eller höga fotvalv. Kostar några hundringar.

Och du gör helt rätt för åkningen blir mycket roligare när man dels slipper kön vid uthyrningen och dels slipper att börja varje skidresa, kort eller lång, med nytt material. Det räcker med att underlaget varierar.

GoranC

Aktiv medlem
Å andra sidan så har @GoranC en poäng. Har du fötter av typ 1A som passar direkt utan anpassningar så kan du för all del köpa pjäxor på XXL. MIn fru har gjort så och det har fungerat prima för henne. Se bara till att du får rätt storlek, ett rimligt flex och att du köper ett par sulor som passar dina fötter. Sulorna som följer med är ofta helt platta eftersom alla ändå slänger ur dem. Det brukar finnas typ tre olika typer av sulor beroende på om du har platta, normala eller höga fotvalv. Kostar några hundringar.

Och du gör helt rätt för åkningen blir mycket roligare när man dels slipper kön vid uthyrningen och dels slipper att börja varje skidresa, kort eller lång, med nytt material. Det räcker med att underlaget varierar.
Sulorna köper man med fördel Julas ortopediska sulor för 99,90kr
Jag själv har smala låga fötter. Pjäxorna har jag provat ut själv, de jag köpte av bootfitter blev för stora och för mjuka. Nuvarande, Ross Hero WC 130, är köpta på XXL på en fyndhylla. Är såpass styva och känns så obekväma för normalkunden att dom ofta hamnar på fyndavdelningen. Sitter som en smäck helt utan annat än en mellanhög Jula sula i.
En jäkla övertro på att detta skulle hjälpa en en nybörjare som inte ens vet hur tight nya pjäxor skall sitta. Däremot en erfaren åkare med lite knöliga eller på annat vis ”onormala” fötter.
De Salomonpjäxorna med customshell som jag tidigare länkade behöver man inte vara utbildad stövelutprovare för att anpassa. Det är så enkelt att man kan göra det hemma, bara lägga dom i bakugnen.

GoranC

Aktiv medlem
Kollade på pjäxorna su tipsade från Salomon, men jag har rätt smala fötter. Behöver man inte ännu smalare läst då än Salomon 100 pjäxorna?
Ja då behöver du smal pjäxor, jag vet jag har samma problem. Men inte onormalt smala, men låga fötter så jag behöver pjäxor med låg volym (LV)
Då blir S-pro för breda.
Salomon S-Max skall du pröva då, dom är smala.
Hyfsat pris på dom på Stadium
Riktigt bra pjäxor som du kommer kunna utvecklas i. Kanske i överkant med 120flex, men då lär inte pjäxorna bli det som hindrar dig att utvecklas.
Men rekommenderar att testa sådana om du har smala fötter, du kan med fördel även avrunda storleken nedåt på den modellen.
Jag har haft ett par i storlek 27,5 som satt som en smäck, mina fötter är 28,3cm långa.

D

Deleted member 181084

Guest
Beror på vad du väger, inte hur lång du är.
Men 175 kan bli för långa och styva.
Har du tips på andra lika prisvärda skidor? Hittar inte Atolic Redster SX i lager i rätt storlek. Tror 168-170 hade varit optimal längd för mig.

D

Deleted member 181084

Guest
Vad tror ni om t.ex. dessa i 167cm

Eller dessa i 170cm

Jag är 177cm och väger ca 76kg

GoranC

Aktiv medlem
Vad tror ni om t.ex. dessa i 167cm

Eller dessa i 170cm

Jag är 177cm och väger ca 76kg
Dom andra.
Eller varför inte dessa allmountain skidor som fixar en hel dag i backen mycket bättre

D

Deleted member 181084

Guest
D

Deleted member 181084

Guest
Dom är bättre än renodlade Pistskidor som fungerar bäst när det är nypistat.
Mycket enklare att åka AM skidor så fort det blir lite högar i backen.
Renodlad pistskida köper du när du har flera andra att byta mellan 😃
Tror du dessa pjäxor funkar lika bra som pjäxorna du rekommenderade ifrån Stadium?

Bredden verkar iaf detsamma och vill gärna beställa från samma sida.

När man beställer skidorna ska man skriva in mått på pjäxa, nivå och vikt. Måttet på Pjäxa ska vara pjäxmåttet och inte storleken, hur vet man vad det är på pjäxorna du skickade och de som jag skickade?
Sen på Nivå, ska jag vilja nybörjare, avancerad, expert eller tävling?
Vikt är väl min kroppsvikt eller hur?

1644763050144.png

Stort tack för hjälp så kan jag förhoppningsvis skicka iväg beställningen så snart jag vet vad jag ska fylla i :D

Senast redigerad av en moderator:

GoranC

Aktiv medlem
Tror du dessa pjäxor funkar lika bra som pjäxorna du rekommenderade ifrån Stadium?

Bredden verkar iaf detsamma och vill gärna beställa från samma sida.

När man beställer skidorna ska man skriva in mått på pjäxa, nivå och vikt. Måttet på Pjäxa ska vara pjäxmåttet och inte storleken, hur vet man vad det är?
Sen på Nivå, ska jag vilja nybörjare, avancerad, expert eller tävling?
Vikt är väl min kroppsvikt eller hur?

Visa bilaga 16433

Stort tack för hjälp så kan jag förhoppningsvis skicka iväg beställningen så snart jag vet vad jag ska fylla i :D
Nej dom lär inte passa, det är samma pjäxor som du testade på XXL, fast styvare. Dom passar inte alls om du har smala fötter.
Pjäxor MÅSTE du testa först, speciellt då aldrig köpt pjäxor förut.
Men dessa passar bättre för dina smala fötter. Instruktioner finns på nätet för hur du värmer dom i ugnen och formar skalet och innerskon efter dina fötter.

D

Deleted member 181084

Guest
Nej dom lär inte passa, det är samma pjäxor som du testade på XXL, fast styvare. Dom passar inte alls om du har smala fötter.
Men dessa passar bättre för dina smala fötter. Instruktioner finns på nätet för hur du värmer dom i ugnen och formar skalet och innerskon efter dina fötter.

Ok! Jag köper pjäxorna ifrån Stadium som du rekommenderade, så om de inte känns bra så returnerar jag i butik helt enkelt :)

Men då till skidorna, tänker köpa Allmountainskidorna du tipsade om, men hur vet man pjäxmåttet egentligen?

PisteCarver

Aktiv medlem
@RagnarLodbrok , när det gäller det här med att köpa pjäxor online, så är vi ett antal personer som har tipsat dig flera ggr om att du ska gå till en butik och prova ut en pjäxa.
Om du får hem ett par pjäxor med posten, hur ska du som nybörjare kunna avgöra om de sitter som de ska?
Gå till en butik där de hjälper dig, annars är oddsen väldigt dåliga för att det ska bli rätt.

GoranC

Aktiv medlem
Ok! Jag köper pjäxorna ifrån Stadium som du rekommenderade, så om de inte känns bra så returnerar jag i butik helt enkelt :)

Men då till skidorna, tänker köpa Allmountainskidorna du tipsade om, men hur vet man pjäxmåttet egentligen?
Det står på pjäxorna 🤣
det är sulans längd. Pjäxor storlek 27,5 (43) har oftast sulmått 315mm. skiljer sedan 10mm upp eller ned mellan storlekarna.

D

Deleted member 181084

Guest
@RagnarLodbrok , när det gäller det här med att köpa pjäxor online, så är vi ett antal personer som har tipsat dig flera ggr om att du ska gå till en butik och prova ut en pjäxa.
Om du får hem ett par pjäxor med posten, hur ska du som nybörjare kunna avgöra om de sitter som de ska?
Gå till en butik där de hjälper dig, annars är oddsen väldigt dåliga för att det ska bli rätt.
Jo men det dumma med t.ex. pjäxorna Göran rekommenderade är att de inte finns i laget i någon butik...

Det står på pjäxorna 🤣
det är sulans längd. Pjäxor storlek 27,5 (43) har oftast sulmått 315mm. skiljer sedan 10mm upp eller ned mellan storlekarna.

Hah ok då måste man ha pjäxorna före man köper skidor?

GoranC

Aktiv medlem
Jo men det dumma med t.ex. pjäxorna Göran rekommenderade är att de inte finns i laget i någon butik...

Det måste man inte, du vet väl ungefär vilken storlek du skall ha på pjäxorna.
och bindningarna är justerbara på dom skidorna jag länkade. Så köper du pjäxor med annat sulmått än vad du angav så är det bara att justera bindningarna
men ge dig ut och prova pjäxor, du får använda nån timme i sportvaruhuset och test olika pjäxor. Jag har då inte upplevt XXL som så värdelösa som många påstår.
är väl mer kunderna som är värdelösa som inte lyssnar till säljarnas råd.
det är i alla fall det svar jag fått från säljare av pjäxor på XXL, kunderna lyssnar inte till råden om att köpa tillräckligt tighta pjäxor, dom tycker dom är obekväma och köper trotts inrådan om annat för stora pjäxor,

DrDim

Medlem
Ett alternativ är ju såklart och beställa hem och prova. Lämna tillbaka om de inte passar, eller ta med de till butiken och jämför med andra. Just Salomon modeller med customshell är som sagt enkla att modifiera om det behövs, antigen baka i butik eller hemma.

RWD

Aktiv medlem
Funderar på att beställa Salomonpjäxorna som Göran rekommenderade ifrån Stadium och returnera om det inte passar bra. Jag ville dock verkligen ha Atomic Redster SX i 168 som finns på XXL men tyvärr slut online...

Tror de skidorna kan vara lite tuffa för dig som nybörjare. Dubbla lager aluminium bl.a.

”Titanbeläggning ovanför och under kärnan absorberar effektivt stötar och ger ett bra kantgrepp. Denna skida är perfekt för avancerade eller tränade åkare som vill ha tävlingskänslan i ett par lättsvängda och roliga skidor.”

GoranC

Aktiv medlem

nu har du inte skrivit hur stora fötter du har. Men kan du få plats i 25,5 eller 26,5 är det bra pris på dessa, och svensk webbutik . Snowinn är Spansk.
Funderar på att beställa Salomonpjäxorna som Göran rekommenderade ifrån Stadium och returnera om det inte passar bra. Jag ville dock verkligen ha Atomic Redster SX i 168 som finns på XXL men tyvärr slut online...

kolla på dessa då.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp