Ok med dessa alpinskidor?

• Trådstartare Deleted member 181084
  • Start datum

jarnebring

Aktiv medlem
Jag har 42 (typ) i skostorlek (270 mm långa), och har ett par Atomic i storlek 26,5 som är väldigt tighta (dyra och relativt hårda pjäxor). Och så har jag ett par Atomic i strl 27 som fortfarande är tighta men ger lite mer plats för mina stackars tår. Salomons egen storleksguide, som kan vara en första hjälp att hitta rätt storlek att börja testa säger att mina fötter skulle trivas i 26,5 eller 27 även i Salomons skor. Vet inte vilken längd dina fötter har men kolla deras rekommendationer så får du kanske en bra start vilken storlek du kan börja testa, och så gå upp eller ned en halvstorlek sedan från detta beroende på hur det känns. Så även om man inte ska välja för stora skor (vilket många påpekat är det vanliga nybörjarfelet) så är naturligtvis för små skor inte alls bra heller. Jag har vid ett tillfälle köpt (för) små skor och fått blåa tånaglar på köpet, det var en smärtfylld erfarenhet. Så jag vill aldrig slå i framkant på pjäxan med tårna efter detta misstag. Hoppas de Salomon du beställt funkar då i övrigt med din fot. Ett tips: Om pjäxorna ändå blir för stora efter ett tag kan man lägga i platta ilägg under inneskon som gör skon ett halvnummer mindre, man kan testa med detta och det kan hjälpa en del. Svårare att fixa en alltför liten sko, man kan värma och vidga dem lite där de klämmer men det kostar en del. Men att göra dem längre är svårt... Lycka till med skorna! Och förstås med skidorna, vad det nu blir för något!

FYI 27 och 27,5 är samma skalstorlek. Ibland lägger dom i en tjockare sula — som trycks ut på 10 dar och din 27:a blir då en 27,5. Många butiker tar inte ens in helstorlekar.

CDP

Medlem
Jag har 42 (typ) i skostorlek (270 mm långa), och har ett par Atomic i storlek 26,5 som är väldigt tighta (dyra och relativt hårda pjäxor). Och så har jag ett par Atomic i strl 27 som fortfarande är tighta men ger lite mer plats för mina stackars tår. Salomons egen storleksguide, som kan vara en första hjälp att hitta rätt storlek att börja testa säger att mina fötter skulle trivas i 26,5 eller 27 även i Salomons skor. Vet inte vilken längd dina fötter har men kolla deras rekommendationer så får du kanske en bra start vilken storlek du kan börja testa, och så gå upp eller ned en halvstorlek sedan från detta beroende på hur det känns. Så även om man inte ska välja för stora skor (vilket många påpekat är det vanliga nybörjarfelet) så är naturligtvis för små skor inte alls bra heller. Jag har vid ett tillfälle köpt (för) små skor och fått blåa tånaglar på köpet, det var en smärtfylld erfarenhet. Så jag vill aldrig slå i framkant på pjäxan med tårna efter detta misstag. Hoppas de Salomon du beställt funkar då i övrigt med din fot. Ett tips: Om pjäxorna ändå blir för stora efter ett tag kan man lägga i platta ilägg under inneskon som gör skon ett halvnummer mindre, man kan testa med detta och det kan hjälpa en del. Svårare att fixa en alltför liten sko, man kan värma och vidga dem lite där de klämmer men det kostar en del. Men att göra dem längre är svårt... Lycka till med skorna! Och förstås med skidorna, vad det nu blir för något!
Det finns inga halvstorlekar.
Att slå i tårna och få blånaglar beror i nästan alla fall på för stora pjäxor, inte för små.
Känns pjäxan för stor efter ett tag så har man valt en för stor pjäxa och det finns egentligen inget man kan göra för att åtgärda det.
Pjäxor går att göra längre.

Senast ändrad:

PederL

Medlem
Antar att möjligheten att göra pjäxor längre finns då, beroende på material i ytterskalet.

Om man har en pjäxa som ger plats för tårna och lite luft är det bara en fördel som jag nämnde ovan, men bara om man får en tight passform i övrigt. Så jag håller med om att man inte ska köpa skor som är stora så de glider framåt och man slår i tårna, det var aldrig min avsikt att ge ett sådant råd. En nybörjare måste få hjälp vid köpet av kunnig personal, annars blir det lätt en "bekväm"(=för stor) pjäxa och då får man garanterat problem när man åker. Mina blånaglar har berott på för små pjäxor, men andra kan få det på grund av för stora pjäxor, det är nog väldigt sant.

D

Deleted member 181084

Guest
Behöver lite hjälp här nu igen... Ska snart klicka hem lite...

MEN
Det som gör mig lite förvirrad nu är detta med All mountain.

Ska jag ha pistskidor eller allmountain?

GoranC

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp här nu igen... Ska snart klicka hem lite...

MEN
Det som gör mig lite förvirrad nu är detta med All mountain.

Ska jag ha pistskidor eller allmountain?
Vill du kunna åka hela dagen i backen så skaffar du allmountainskidor.
Det dummaste du kan göra är att köpa ett par renodlade pistskidor som enda paret skidor.

fredw

Aktiv medlem
Instämmer med Goran... Tycker det är en missvisande benämning med "allmountain" för många skidor, åtminstone upp till ca 90-95 mm midjebredd. De är främst avsedda för pist och fungerar ofta bättre där än vanliga "pistskidor", utom möjligen tidigt på säsongen när det är kallt och hårt i pisten hela dagen. "All conditions" eller liknande vore mer talande - de är klart bättre för de flesta (även för nybörjare och "medelåkare" anser jag) så fort det blir litet uppkört/ojämnt och/eller litet tyngre snö, i pisten alltså. Och det blir det ju.

D

Deleted member 181084

Guest
Tackar. Undra hur många nybörjare som gör det misstaget och köper pistskidor :)

fredw

Aktiv medlem
Ja jag tror att många i onödan stannar upp i utvecklingen efter de första åren, med för "snälla" billiga skidor på fötterna som inte tillräckligt premierar skärande svängar framför sladd, och som inte ger tydlig positiv respons vid aktiv åkning med allt bättre teknik. Och att många nybörjare och medelbra åkare skulle trivas bättre i backarna en större del av tiden med bredare skidor.

D

Deleted member 181084

Guest
Ja jag tror att många i onödan stannar upp i utvecklingen efter de första åren, med för "snälla" billiga skidor på fötterna som inte tillräckligt premierar skärande svängar framför sladd, och som inte ger tydlig positiv respons vid aktiv åkning med allt bättre teknik. Och att många nybörjare och medelbra åkare skulle trivas bättre i backarna en större del av tiden med bredare skidor.
Premieras skärande svängar framför sladd med All mountain?

fredw

Aktiv medlem
Premieras skärande svängar framför sladd med All mountain?

Nej, inte i sig jämfört med smalare skidor. Det är liksom en annan aspekt. Men de flesta allmountainskidor är inte avsedda för rena nybörjare (på sladdstadiet) så i praktiken blir kanske svaret ofta ja. Om du köper en valfri allmountainskida så är chansen stor att den premierar skärande svängar bättre jämfört med ett skidpaket för 2499 kr på Intersport eller XXL.

Undantaget alltså nybörjare och medelåkare med låga ambitioner - där är de billigare skidpaketen med "pistskidor" ofta helt OK, men frågar du mig tycker jag även de skidorna ofta kunde ha varit bredare.

Min fru blev direkt en betydligt bättre åkare när hon på sitt andra skid-år någonsin ställde undan sina nybörjarskidor och klev upp på ett par ganska kompetenta allmountainskidor (Völkl Kenja med då ca 90 mm midja) - så jag är nog litet färgad av det. Mycket tyckande från mig, vore tacksam för synpunkter från mer erfarna i skidbransch och skidskolor etc... :)

D

Deleted member 181084

Guest
Jag har inte slagit till på några skidor ännu men det blev dessa pjäxor baserat på tidigare diskussion: https://www.intersport.se/utrustnin...lomon-s-max-120-cs-alpinpjaxor-herr/black/265

Jag har smala fötter så tror smal läst tillsammans med anpassning i ugnen kommer göra jobbet. Visst nu är det medel-avancerad nivå (120 flex) men om jag förstått alla rätt här uppe så är det snarare till ens fördel, om än obekvämt innan man fått in vanan.

Som skidor hade jag helst köpt dessa i 174 cm: https://www.intersport.se/utrustnin...or/salomon-qst-99-alpinskidor/dark-blue-beige

men tyvärr slut.

fredw

Aktiv medlem
D

Deleted member 181084

Guest
OK. Det hade säkert blivit bra med QST99. Men, i dina kläder, om jag bara skulle ha ett par skidor, så skulle jag ha kanske inte gått ända upp till 99 mm.
Vad tror du om denna?
Låter som bra specs men om man får vara petig så är gula färgen inget fin…

Hur är annars dessa? I 171cm, jag är 177cm

fredw

Aktiv medlem
Låter som bra specs men om man får vara petig så är gula färgen inget fin…

Hur är annars dessa? I 171cm, jag är 177cm
De har twintip vilket du nog inte vill ha. Parkskidor.

PS det gula är bara undertill och på sidorna. Ovanpå är de vackert gråa. 😉

D

Deleted member 181084

Guest
De har twintip vilket du nog inte vill ha. Parkskidor.

PS det gula är bara undertill och på sidorna. Ovanpå är de vackert gråa. 😉
Och 177 blir inte för långt? ”Magkänslan” var att 171-174 cm hade varit optimalt 😅

PederL

Medlem
Nu är vi uppe i mer än 100 inlägg...:) Optimal skidlängd är svårt, det beror helt på egenskapen på skidan och åkarens längd, vikt och erfarenhet. Jag har till exempel ett par Völkl Deacon 74 pistskidor som är 168 cm, och de är mycket mer krävande och tröttande än mina Salomon QST 92 177 cm som jag ju tjatat om i tidigare inlägg. Och ja, man vill alltid ha nått nytt...men just nu är jag faktiskt helt nöjd med det jag har (otroligt nog)

D

Deleted member 181084

Guest
dags att väcka liv i tråden igen (ursäkta)
All mountain verkar vara The shit. Det säger alla.
MEN. Det finns ju All mountain pjäxor och ku har jag köpte vanliga alpinpjäxor, https://www.intersport.se/utrustnin...lomon-s-max-120-cs-alpinpjaxor-herr/black/265

Ska man inte ha AM-pjäxor till AM-skidor? Hur blir det med dessa pjäxor och AM-skidor?

Sen slutligen, om jag är 177cm, är det inte bäst med 171-174 AM-skidor då?

D

Deleted member 181084

Guest
Nu är vi uppe i mer än 100 inlägg...:) Optimal skidlängd är svårt, det beror helt på egenskapen på skidan och åkarens längd, vikt och erfarenhet. Jag har till exempel ett par Völkl Deacon 74 pistskidor som är 168 cm, och de är mycket mer krävande och tröttande än mina Salomon QST 92 177 cm som jag ju tjatat om i tidigare inlägg. Och ja, man vill alltid ha nått nytt...men just nu är jag faktiskt helt nöjd med det jag har (otroligt nog)
Har du AM-pjäxor till dina am-skidor? Hur lång är du?

herrgard

Aktiv medlem
Skidlängd handlar mest om vilken känsla man vill ha från skidan, vilket är lättast att hitta om man kan testa de olika längderna på tex en skidtestarhelg. Är man lång, tung eller vill ha en stabil skida så är det vettigt att gå upp i längd. Är man mindre eller ska åka i tight skog där smidighet är viktigt kan en kortare skida vara lämpligt. Jag 172cm/83kg och mina skidor är mellan 178 cm och 190 cm.

PederL

Medlem
Jag håller med GoranC: Det där har ingen betydelse, du kan lugnt köpa all mountain när du har dessa pjäxor. Fina pjäxor du köpte förresten, de har ju även formbart ytterskal vad jag förstår så du kan göra det hos Stadium om du inte redan fixat sånt när du köpte dem. Om man har tur sitter de superbra ändå.

Jag har oftast "vanliga" pjäxor till all mountain, funkar fint. Jag är 177, väger 74 kg. Jag är van skidåkare. Vilken längd du tar på skidor beror också på vilken skida du väljer. En kortare skida kan vara skön för den blir mer lättsvängd, men risken är att du växer ur den rätt snart och vill ha den lite längre för stabilitet. All mountain skidor har ju oftast rocker i alla fall fram (ibland även bak) vilket gör dem mer lättsvängda och man upplever dem då inte lika långa när man åker. Att jag tidigare vågade rekommendera QST 92 till dig var för att jag upplever den ovanligt snäll och lättsvängd, men den har samtidigt egenskaper som gör den tillräckligt stabil i högre fart när du nu vill testa det. Men den var kanske utanför din budget, tyvärr...Det finns en skog av alternativ därute men jag kan bara rekommendera det jag testat själv, Salomon QST Spark till exempel vet jag inget om

GoranC

Aktiv medlem
Då du faktiskt är nybörjare så tror jag. Du har köpt allt för styva pjäxor som jag skrev i en tidigare kommentar. S-Max 120 är rejält styva, så ta på dom och ha dom på minst en timme och känn efter rejält. Jag åkte med mina gamla, helgen som gick, som jag åkt med ca 150 dagar, fortfarande bra prestanda i dom.
Beträffande skidor så skall du absolut inte köpa för avancerade som du skall ”växa i” blir bara jobbigt och svårt att åka.
Då du jagar fynd så börja med ”enklare” skidor och räkna med att köpa ett par nya om ett par år då du blivit duktigare.
räkna med att de flesta som skriver är är riktigt duktiga åkare, då blir det fort att man tar i i överkant då man själv tycker en skida är lättåkt.
detta är ett nybörjarskidor som säkert funkar ett par år

D

Deleted member 181084

Guest
Dom andra.
Eller varför inte dessa allmountain skidor som fixar en hel dag i backen mycket bättre
Jag funderar att slå till på dessa efter alla om och men.

Jag är 177cm och dessa finns i 170cm, det borde väl lira bra? Det är AM-skidor och inom budgeten.

Vad tror ni, funkar de bra med pjäxorna?

D

Deleted member 181084

Guest
Då du faktiskt är nybörjare så tror jag. Du har köpt allt för styva pjäxor som jag skrev i en tidigare kommentar. S-Max 120 är rejält styva, så ta på dom och ha dom på minst en timme och känn efter rejält. Jag åkte med mina gamla, helgen som gick, som jag åkt med ca 150 dagar, fortfarande bra prestanda i dom.
Beträffande skidor så skall du absolut inte köpa för avancerade som du skall ”växa i” blir bara jobbigt och svårt att åka.
Då du jagar fynd så börja med ”enklare” skidor och räkna med att köpa ett par nya om ett par år då du blivit duktigare.
räkna med att de flesta som skriver är är riktigt duktiga åkare, då blir det fort att man tar i i överkant då man själv tycker en skida är lättåkt.
Ja dessa såg ju intressanta ut. Vilka pjäxor hade du rekommenderat till skidorna? Har 26.5/41.5-42

RWD

Aktiv medlem
Instämmer, 120 flex låter för hårt, jag kör på 110 flex. Nu finns det ingen standard så det kan skilja mellan olika märken och modeller.
Tänk också på att pjäxan känns mjukare inomhus och blir betydligt styvare när det är minusgrader.
Rekommenderar även att inte köpa för breda skidor som ”nybörjare”. Max 90 skulle jag säga men hellre neråt 80-85. Lättare att lära sig carva med lite smalare skida

Senast ändrad:
D

Deleted member 181084

Guest
Tog 120 pjäxorna för det rekommenderats tidigare men kanske missförstod.

Men måste slå till nu. Jag kan returnera pjäxorna, inga problem.

@GoranC vilka pjäxor ska jag köpa till Fischer skidorna? Har 5k budget så gärna pjäxor med bindningar för max 3200kr.

Jag kan ta två pinnar som stavar tills budgeten tillåter annat.

GoranC

Aktiv medlem
Ja dessa såg ju intressanta ut. Vilka pjäxor hade du rekommenderat till skidorna? Har 26.5/41.5-42
du MÅSTE prova pjäxorna. s-Max har smal läst och liten volym. men du bör inte ha mer än 90 eller 100 flex. Men det beror även på hur tung du är, är du tung kan du gå på högre flex som nybörjare, Jag som anser mig vara avancerad åkare och har åkt >40 dagar per säsong i tiotals år har flera pjäxor med 110 - 130 flex.
det blir som att köp en formel 1 bil och inte kunna köra den, bara jobbigt.
Så ta en dag och ge dig ut och verkligen prova pjäxor, det tar tid. Mycket enklare att köpa skidor. Be säljaren verkligen möts din fot och säg att du vill ha pjäxor som sitter tight. Dom skall kännas som om dom vore knäppta bara du stoppar i foten och knäpper överta spännet, då skall du sitta fast bra i pjäxan.

D

Deleted member 181084

Guest
du MÅSTE prova pjäxorna. s-Max har smal läst och liten volym. men du bör inte ha mer än 90 eller 100 flex. Men det beror även på hur tung du är, är du tung kan du gå på högre flex som nybörjare, Jag som anser mig vara avancerad åkare och har åkt >40 dagar per säsong i tiotals år har flera pjäxor med 110 - 130 flex.
det blir som att köp en formel 1 bil och inte kunna köra den, bara jobbigt.
Så ta en dag och ge dig ut och verkligen prova pjäxor, det tar tid. Mycket enklare att köpa skidor. Be säljaren verkligen möts din fot och säg att du vill ha pjäxor som sitter tight. Dom skall kännas som om dom vore knäppta bara du stoppar i foten och knäpper överta spännet, då skall du sitta fast bra i pjäxan.
Men har en situation inte tillåter det riktigt just nu… så skulle behöva gå på det bästa ”på pappret”. Precis, har smala fötter.

GoranC

Aktiv medlem
Instämmer, 120 flex låter för hårt, jag kör på 110 flex. Nu finns det ingen standard så det kan skilja mellan olika märken och modeller.
Tänk också på att pjäxan känns mjukare inomhus och blir betydligt styvare när det är minusgrader.
Rekommenderar även att inte köpa för breda skidor som ”nybörjare”. Max 90 skulle jag säga men hellre neråt 80-85. Lättare att lära sig carva med lite smalare skida
Jag skulle säga runt 75mm. man blir fort fartblind då man åkt mycket och kan carva med 125mm under fötterna 😉

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp