Olika flex i höger och vänsterpjäxor?

johanb

Medlem
Hej,
Införskaffade ett par nya generationens Scarpa Maestrale inför säsongen och har nu åkt på dem i tre veckor. Redan från början tyckte jag att vänsterpjäxan var lite mjukare än högerpjäxan. Men tänkte att det kanske var inbillning.

Det är inget som stör vid offpist eller i mjukare förhållanden. Men det känns när det är hårt i pisten och jag trycker ordentligt i carvingsvängarna. Får inte samma tryck i höger som vänstersvängarna. Och värst är det när man kör fort i stora svängar och det är litet stökigt underlag. Ibland känns det som skon kollapsar totalt.

Har försökt jämföra höger och vänsterpjäxor och kan inte se någon skillnad. Och det känns som det är underskon som kollapsar medan skaften håller samma styvhet.

Någon som hört om något liknande? Och vet vad som kan göras eller är det bara reklamation som gäller?

Johan

zingo11

Aktiv medlem
Salut,
Har föregående modell av Maestrale (15/16) och tyvärr var den för "vek" i pisten för mig.
Har prövat nya inneskor Pro Tongue och Pro Tour men ingen förbättring.
Har du storlek 29 du kan låna och testa.
Fick rådet att satsa på RS modellen.
Men första pjäxan som inte behövde bootfixas och kör med original sula.Uppför sig som en dröm på fjället.
Hur ofta händer det?
Detta är min egen teori,ta det med en nypa salt.
Studerar man vissa skidåkare så har dom en sväng som är lättare att genomföra.Vissa gör en arm rörelse när dom svänger höger, aldrig vänster.Olika styrka i höger respektive vänster ben.Olika storlekar på fötterna.Det finns säkert fler faktorer som påverkar.
Aldrig hört om detta fenomen men någon gång skall vara den första.
Hade nog reklamerat pjäxan.
Ha det gött

dallan

Medlem
Du är inte symmetrisk, varken i känsla, styrka eller teknik.

Är nog inte fel på pjäxorna, dom är ju nästan helt symmetriska.

Man brukar generellt tycka högern är mjukare då det oftast är den starkare foten/benet.

Jag svänger bättre med högern som dalskida då det är min dominerande fot.

Pirmin79

Ny medlem
Ligger det hårda undersulor (boot boards) mellan innerson och skalet? Jag har knäckt en av mina boot boards i en tidigare pjäxa (Lange XT) och då kunde jag uppleva ungefär det du beskriver. Den var helt enkelt av på mitten och när den då böjdes med skidan istället för att hålla emot kändes det som att hela nederdelen av pjäxan kollapsade och att väldigt lite kraft överfördes till skidan.

johanb

Medlem
Den här gamla tråden fick sitt svar i våras. Vänsterpjäxan sprack precis där jag kände att det brukade kollapsa. Fel i plasten/produktionen på första omgången av nyare Maestrale. Båda underdelarna byttes av Scarpa på garantin.

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp