Om nu inte Forward Press (förspänning) ser rätt ut då?

Jag brukar inte montera bindningar själv, men justera dem t.ex. vid byte av pjäxor har aldrig varit något problem - det finns ju manualer :)

Men nu ska en annan person ha de här skidorna, en som normalt har storlek 43 i skor mot 42 så jag behöver göra plats för längre pjäxor, men skillnaden är ju inte så stor att man ska behöva flytta bindningen tycker jag. Det är ett par rätt gamla bindningar, Salomon 850, men de har alltid varit skötta och fungerar bra.

I manualen hittar man ju allt det vanliga om length adjustment, toe cup width, forward press, toe piece height, release value adjustment - men det har dykt upp vad som verkar vara ett problem.

Relativt direkt via den här länken får man ju en förklarande text och fyra exempelbilder:
Adjust Salomon Bindings
"Now this next part is extremely important! It doesn't mean the bindings are set properly just because your boot clicks into the binding. Most of the time your boot will click into the binding regardless. With the boot clicked in, you want the metal tab (the tab you initially raised to get the binding to move) to be in-between the inner and outer hash marks. If this tab is locked in place in-between those marks, then the forward pressure is set correctly. If the metal tab is resting inside the heel piece housing or hanging past the outside hash mark, then the forward pressure is either to tight or to loose.

*The boot must be clicked into the binding to determine forward pressure. The metal tab will sit on the outside of the hash marks when the boot is not clicked into the binding. The top two images below show correct forward pressure indication. The bottom two images show incorrect forward pressure settings."

Och som synes på bilderna är "metal tab" på dessa Salomon 850 ungefär som på den bilden längst ner till höger via länken, som visar felaktig forward press-inställning. :(

Men jag ser ingen möjlighet att få till den här kombinationen bindning/skor på något annat sätt. Jag har justerat "Toe Cup wings" så att pjäxorna kommer fram till vad som kallas "butt plate" och sedan flyttat fram hälbindningen så långt det går men att pjäxorna fortfarande kommer i bindningen. Hälbindningen klickade i ett jack i spåret och pjäxorna klickar i bindningen, jag kan ställa in annat som behövs också och allt verkar bra - men enligt Salomons manual ska det ju inte se ut så här bak på hälbindningen. Och informationen i manualen är ju då bara att "ta bort pjäxorna och flytta fram hälbindningen" - men den kan ju inte fram längre om man ska få i pjäxorna.

Är det helt enkelt så pjäxorna är för stora när bindningen är monterad som den är - trots att det går att flytta hälbindningen ytterligare jack bakåt på skenan - och det är farligt att använda dem? (Han får hyra skidor i stället) Eller är det så att trots att det verkar otroligt så finns det ytterligare någon inställningsmöjlighet jag missat? Eller är det bara om pjäxorna vore kortare som det vore fel om det såg ut så här, då skulle det vara glapp på längden mellan pjäxan och bindningen men nu när pjäxan är längre är det ändå rätt? (flyttar jag hälbindningen ett enda jack framåt kommer inte pjäxorna i).

Senast ändrad:
Här är exempelbilderna med bilden längst ner till höger som visar det exempel som 850-bindningarnas "metal tab" kommer nästan lika långt bak som.

Kan det räcka med att testa om förspänningen och de andra inställningarna är korrekt via de vanliga testerna (att försöka mjukt vrida ur tån resp. få ut den genom att knycka till, att pendla ena benet och med hälen kicka till andra foten för att få bindningen att lösa ut)? Eller är det faktum att metallfliken för inställningen är längre bak än rekommenderat något som visar att det inte kan bli rätt? Vi har ringt där han ska åka skidor och de vill inte ens mot betalning ställa in några skidor andra än de som de själva hyr ut...

Mountain_Man

Aktiv medlem
På bilden i första inlägget är förspänningen för liten. Dvs bakdelen ska flyttas fram ett hack... Pjäxan kommer i även då, men du kan behöva trycka till rejält så att bakdelen fjädrar bakåt. Kan vara svårt om du har pjäxan löst, enklare med den på foten så man kan lägga i hela kroppstyngden. Prova! :)

/MM

Tack för svaret (jag ska pröva, har inga problem att komma i hans större pjäxor) - men hänger inte all instruktion med bilder om förspänning på att bindningen är monterad på exakt rätt avstånd för pjäxorna? tar jag mina egna pjäxor så flyttar jag tillbaka hälbindningen frmåt till där den var innan och då behöver jag ju inte fundera på hur jag ska göra då metallfliken (finns det något mer korrekt svenskt ord för "Metal tab"?) lätt kommer inne i det område som man beskriver i manualerna (har kollat i ett par-tre Salomonmanualer plus någon annan...)

När jag ska stoppa i hans större pjäxor måste jag ju glida häldelen bakåt en bit och då kommer ju denna metallfliken automatiskt längre bakåt? För mig tycker jag det verkar som om pjäxorna är precis på gränsen av vad som går att ha med den monteringen av bindningen och det då inte går att få metallfliken tillräckligt långt fram...

Men jag ska som sagt testa, väger tillräckligt mycket och har tillräcklig benstyrka för att om det går att få i pjäxorna - då får jag i dem! ;) Men om detta inte går, är det då helt klart att det är för låg förspänning och pjäxorna inte går att använda med den bindningen (utan ommontering) även om de vid test skulle verka lösa ut vid lagom hård belastning?

Jag säger ju hellre till honom att han får hyra skidor än att något blir fel...

(Ner till testrummet!) :)

Nja... - nästan! :/

Flyttar fram ett hack.

Om jag justerar ut tåvingarna fullt utåt kan jag lirka in pjäxan i bindningen. När pjäxan sedan sitter där justerar jag in vingarna så att de precis ligger an mot pjäxan som de ska, pjäxans framdel ligger då precis an mot teflonbeläggningen i tåbindningen, som den ska.

Tar ur pjäxorna och försöker nu få i dem i bindningen igen. När tåvingarna nu tvingar pjäxan att hållas rakt i frambindningen finns inte längre någon "lirkmån" och pjäxan tar med 1-2mm emot ovanpå bakbindningen så den stängs när jag trycker till utan att pjäxan kommer i bindningen.

Det verkar alltså som om pjäxan är 1-2 mm för lång för att passa i nuvarande montering av bindningen med förspänningsindikatorn (metallfliken) inom gränserna. Om det då inte går att testa sig till om förspänningen i alla fall kan vara OK (eller är helt säkert att den inte är OK) så får jag säga till honom att hyra...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Monteringen av en Salomonbindning behöver inte göras med någon millimeterprecision så det här låter märkligt. Borde väl inte vara mer än 3-4 mm mellan hacken i justeringen och då borde det fungera ... kanske någon som har ett par gamla 850 kan kolla.

/MM

Ja, någon gång kommer man ju till gränsen för vilken storlek på pjäxor som en viss montering kan hantera och här verkar jag hamnat precis på den gränsen, till och med någon mm över den. Då är det ju mycket möjligt att förspänningen både kan vara rätt och för hög trots positionen av metallfliken - men framför allt kan man ju i den här situationen inte alls lita på DIN-inställningen. När inte förspänningen indikeras på rätt sätt kan ju en sjua inställt på DIN egentligen vara 3 eller 10...

Topp