Ombörjare

Sarastro

Ny medlem
Som rubriken anger är jag "ombörjare", dvs vid 60+, efter ~30 års uppehåll, stod jag åter på ett par pistskidor för en tid sedan. Egentligen var det en kompis' "fel" (eller snarare "rätt"), som lurade med mig till Romme för en kanondag i backarna.

Så himla kul! Har faktiskt inte haft så roligt på väldigt, väldigt länge! Såhär i backspegeln fattar jag inte varför jag i praktiken la av i mitten av 30-årsåldern (fast fokus var väl på annat, suck). På den tiden "när det begav sig" körde jag ganska tufft i det mesta som Sverige/Norge hade att erbjuda då, inkl de värsta puckelpisterna (jo, jag erkänner; jag har aldrig åkt på skidresa till alperna...)

Självklart var jag lite undrande hur denna "omstartdag" skulle avlöpa, men till min stora förundran verkar det som med cykling, dvs har man en gång lärt sig, så sitter det i.... Efter några åk var det bara "svart" som gällde, vilket inte ens kändes som någon utmaning (jo jag vet att Rommes svarta inte är de svartaste). Odräglig som jag är körde jag ganska lätt ifrån polar'n (som ändå ser sig som ganska duktig åkare, med ~15 färska år i bagaget), eftersom jag gillar när det går undan. Sämre eller bättre svängar vill jag inte uttala mig om, då det är en bedömningsfråga.

Självklart vill jag nu komma igång på allvar igen, men då inställer sig frågan vad som kan vara lämpliga grejor, i synnerhet skidor, samt att jag ju måste lära mig CARVING. Några sådana djur fanns ju inte på min tid, så det blev nog mest sladdande (även om jag försökte annorlunda).

Under "omstartdagen" körde jag på lånade 176 cm Völkl RTM 77 (sisådär 7-8 år gamla, dvs då de var full rocker), samt ett par 2 år gamla Fisher Viron 11 (styvhet 110), vilka satt perfekt (ren tur att jag hittade dessa begagnade på el Blocko för en spottstyver). Denna combo funkade som synes ganska väl, men nu vill jag ha något modernare och bättre att utvecklas med.

Sagt och gjort, så vände jag mig till "den välrenommerade alpinbutiken", där man rekommenderade Völkl RTM 84 eller RTM 86 i 177 cm längd. Nu kan jag förvisso tänka mig att hosta upp en hel del för så fina lagg (i synnerhet om jag kan hitta nya eller beg på nätet, t ex på tyska ebay), och visst känner jag mig lite smickrad att bli rekommenderad såpass avancerade don. Frågan är dock om de måhända för FÖR avancerade, och (framförallt) för styva för mig? Å andra sidan vill jag ju ha nå't att utvecklas med, i synnerhet på villka jag kan lära mig och utveckla carvingtekniken (jo, jag räknar med att ta lektioner). Så vad säger ärade (och kunniga) medlemmar på forumet? Vilka råd skulle ni kunna ge en "ombörjare" i detta läge? Självklart kommer jag att hyra ett par skidor av denna typ att prova innan köp, men det vora ändå väldigt tacksamt att få höra lite åsikter från betydligt kunnigare och mer erfarna åkare. Dessutom vill man ju åtminstone ha siktet inställt i någon riktning....

Jag är 1.76, och väger runt 78 kg. Hyfsad kondition och klarade de 32 Romme-åken utan nämnvärda men, bortsett från lite lätt träningsvärk i lår och vader.

Senast ändrad:

Sarastro

Ny medlem
Merci beaucoup, Monsieur le Couloir,

Din recension är verkligen ytterst positiv, ja nästan lyrisk. Helt klart låter RTM 84 som ett synneligen gott och mångsidigt alternativ, nu när livet fått ytterligare en dimension...

Min enda tvekan är om den är för styv och/eller svårkörd för mig? Jag ser mig ju som (i bästa fall) medelåkare i det övre registret (fast måhända med den nära ambitionen att förflytta mig till avancerad åkare i det nedre registret). Å andra sidan vill man ju ha nå't att utvecklas med, där det inte är skidorna som sätter begränsningarna....

Vad tror du, som erfaren åkare och skidlärare?

Bon ski a toi, aussi,

/S

Senast ändrad:

Wangler

Medlem
Jag tycker du inte ska vara så blygsam.
Utan boosta dig med det bästa.
En volkwagn? Eller en porsche?
Visst är inte porsche för svår?

Jag skulle som du gå på känsla.
Vill jag ha det bästa och budget inte sätta i fara.

Cykel? Skidor? Golfklubbor?

Förstår du min poäng?

Känsla med andra ord..

Skidan kommer inte vara för svår..

:)

gLasspinneL

Medlem
Hej å kul att du är tillbaka på skidor, inte en dag för sent!
Vet inte vart du åkter mest men ska du carva så går det utmärkt på ett par Blizzard Brahma (88midja) dom gillar när det får fort och lite större svängar!
Jag åker massor på "storebror" Bonafide (98midja) och jag tycker dom är riktigt vassa i pist och rikningsstabila. Dom gör inte bort sig på äventyr utanför pisten heller kan rekomndera att försöka provåka ett par.. ;)

carl_couloir

Aktiv medlem
Sarastro sa:
Merci beaucoup, Monsieur le Couloir,

Din recension är verkligen ytterst positiv, ja nästan lyrisk. Helt klart låter RTM 84 som ett synneligen gott och mångsidigt alternativ, nu när livet fått ytterligare en dimension...

Min enda tvekan är om den är för styv och/eller svårkörd för mig? Jag ser mig ju som (i bästa fall) medelåkare i det övre registret (fast måhända med den nära ambitionen att förflytta mig till avancerad åkare i det nedre registret). Å andra sidan vill man ju ha nå't att utvecklas med, där det inte är skidorna som sätter begränsningarna....

Vad tror du, som erfaren åkare och skidlärare?

Bon ski a toi, aussi,

/S
det var det lilla, 86:an är vad jag har förstått en 2mm bredare skida med ett lager titanal (plåt) i så den är betydligt kralligare än 84:an därav min rekommendation att gå på den istället, tror det är en skida du kommer att ha mycket kul med och kan växa med. Det är precis som du säger att det sällan är skidorna som sätter begränsningarna, möjligtvis pjäxorna (läs mjuka pjäxor) ;-) jag sålde mina till förmån för en smalare och styvare skida för att köra in mig på för svensk skidlärarexamen och det ångrar jag bittert nu när jag jobbar en helsäsong i Verbier istället.

a tout!
/C

Sarastro

Ny medlem
Eh bien, stort tack för alla goda råd och synpunkter. Om allt går väl hyr jag ett par RTM 84 för en dags provåkning inom de närmaste veckorna (dreglar redan....), så får vi se se'n.....

Kollade just på bilderna från "den välrenommerade Alpinbutiken", et touché!, gLasspinneL. Det var just precis Blizzard Brahma som man rekommenderade som andra alternativ. Så det får bli nästa variant, för det fall RTM 84:an inte faller mig på läppen....

Betraktar man pjäxor med styvhet 110 som mjuka? Jag menar på min nivå, alltså? De begagnade (2 år, och nästan i nyskick) Fischer Viron 11 jag fick tag i på Blocket känns både bekväma och väl anpassade för mig och mina lite bredare fötter. Sitter som en smäck, så de hade jag nog tänkt att fortsätta med under överskådlig framtid....

Cordialment,

/S

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Wangler sa:
Jag tycker du inte ska vara så blygsam.
Utan boosta dig med det bästa.
En volkwagn? Eller en porsche?
Visst är inte porsche för svår?
Lustigt exempel. Ferdinand Porsche var den som la fram idén om en folkbil, volks wagen, för det tyska trafikministeriet 1934. Efter andra världskriget började tillverkningen av bilar med hans eget namn. Men givetvis hellre en Porsche än en VW.

@Sarastro, kul att du hittat tillbaks till sporten. Hoppas att du kommer att fortsätta många år till. Vid 60+ så skulle jag säga att var rädd om dina knän. Hitta en skida som du orkar åka på hela dagen och ta sedan direkt några lektioner så att du också får in rätt teknik för dig och skidorna.

Sarastro

Ny medlem
pd sa:
@Sarastro, kul att du hittat tillbaks till sporten. Hoppas att du kommer att fortsätta många år till. Vid 60+ så skulle jag säga att var rädd om dina knän. Hitta en skida som du orkar åka på hela dagen och ta sedan direkt några lektioner så att du också får in rätt teknik för dig och skidorna.
Tack, pd. Ja, det är viktigt att tänka på knäna. Därför kändes det väldigt bra att jag inte hade minsta problem med dessa vid omstarten med 32 åk (inte alls, faktiskt; bara lite lätt träningsvärk i vader och lår). Å andra sidan måste man ju inse att 30 års åldrande från tiden "när det begav sig" inte gått helt spårlöst förbi, så viss försiktighet och lite lektioner är nog ett gott råd.

Vad säger stämman om styvhet 110 på pjäxor? För en expert är det gissningsvis väldigt mjukt, men för en 60+ åkare med ambition till gränslandet avancerad?

/S

Detdär med styvhet i pjäxorna är ett litet h***vete...
Detta eftersom det inte finns nån standard utan alla märken kör sitt eget race.
Dessutom kan det finnas skillnader mellan olika modeller inom samma märke.
Enda vettiga rådet är att du provar dig fram.
Jag körde med Rossi Alltrack flex 110 nåt år men bytte just till Nordica Strider 130 flex.
Ingen större skillnad i flex tycker jag.
Fast har nu inte testat "vetenskapligt" med en pjäxa av båda på samma gång...
Annars tycker jag att du också ska prova Mantra från Völkl om du gillar fart.
Funkar också bredvid pisten. ;)

RWD

Medlem
Skulle föreslå att du hyr eller köper något bättre begagnat och lär dig åtminstone grunderna i carvingtekniken om du inte redan tror att du har fått till det.
Sen testar du lite olika skidor finns ju oftast vissa dagar i t.ex Tandådalen, Björnrike eller åker på skidtestarhelg på hösten. Du kommer med störta sannolikhet uppleva skidor du testar på ett helt annat sätt när du kan åka på skär än när du sladdar med dem.

Skillnaden på RTM84 och RTM86 är väl att att 84an har stålförstärkning medan 86an har Titanal som är en aluminiumlegering (inte titan alltså) men tjockare och lättare samt styvare om jag förstått det rätt. Jag föredrar helt klart 86an framför 84an. Gillade inte Brahman.
Testade dessa tre under samma dag i samma förhållanden och backar.
Sen är det rätt roligt att testa en riktig SL-carvingskida med radie runt 13 meter t,ex Völkl racetiger SL eller Atomic redster sl för attt få känna på riktiga carvingsvängar, kräver dock att man kan åka på skär.

Men det är så klart inte fel att testa redan nu om du har möjlighet, men ha i åtanke att du kan uppleva samma skida helt annorlunda när du kommit in i carvingtekniken.

GoranC

Medlem
RWD sa:
Skillnaden på RTM84 och RTM86 är väl att att 84an har stålförstärkning medan 86an har Titanal som är en aluminiumlegering (inte titan alltså) men tjockare och lättare samt styvare om jag förstått det rätt. Jag föredrar helt klart 86an framför 84an. Gillade inte Brahman.
.
Jag gjorde samma sak, dvs testade alla dessa tre. Jag tyckte RTM86 var sämst ( en skitbra stabil skida) som i min smak var allt för död och tråkig. 84 hade jag som favorit tills jag ställde mig ett par åk på Brahma och bitarna förr helt på plats
Skall dock sägas att jag tidigare testat 172 cm RTM86 och dom var det mera liv i

RWD

Medlem
GoranC sa:
RWD sa:
.
Jag gjorde samma sak, dvs testade alla dessa tre. Jag tyckte RTM86 var sämst ( en skitbra stabil skida) som i min smak var allt för död och tråkig. 84 hade jag som favorit tills jag ställde mig ett par åk på Brahma och bitarna förr helt på plats
Skall dock sägas att jag tidigare testat 172 cm RTM86 och dom var det mera liv i
Precis därför man måste testa själv, jag tyckte Brahman var livlösast av dessa tre och ganska intetsägande.

Sarastro

Ny medlem
Hyrde de skidor jag gått och funderat på, dvs Völkl RTM84 i 177 cm, för en dag i Romme. Körde 64 åk (jo, faktisk är det jag som står överst på topplistan för dagen i Rommes app).

Det tog lite tid att komma underfund med skidan (särskilt som ombörjare), men se'n föll det liksom på plats. Fantastiskt grepp på de isiga delarna och lagom svängglada för mig, men ändå otroligt stabila i högre fart. Var lite orolig att skidan skulle vara för styv, men så kändes det inte alls. Visst fick jag jobba en hel del, men det var det verkligen värt.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa ett par från farbror Conrad i Tyskland....

GoranC

Medlem
Sarastro sa:
Hyrde de skidor jag gått och funderat på, dvs Völkl RTM84 i 177 cm, för en dag i Romme. Körde 64 åk (jo, faktisk är det jag som står överst på topplistan för dagen i Rommes app).

Det tog lite tid att komma underfund med skidan (särskilt som ombörjare), men se'n föll det liksom på plats. Fantastiskt grepp på de isiga delarna och lagom svängglada för mig, men ändå otroligt stabila i högre fart. Var lite orolig att skidan skulle vara för styv, men så kändes det inte alls. Visst fick jag jobba en hel del, men det var det verkligen värt.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa ett par från farbror Conrad i Tyskland....
Grattis, jag hävdar att RTM84/86 är en riktig ”gubbskida” med tydlig Völkl DNA. Inte bäst på något, men riktigt bra på det den är gjord för. Dvs att som enda skida hantera det mesta man kan råka ut för i en vanlig slalompist.

Sarastro

Ny medlem
GoranC sa:
Grattis, jag hävdar att RTM84/86 är en riktig ”gubbskida” med tydlig Völkl DNA. Inte bäst på något, men riktigt bra på det den är gjord för. Dvs att som enda skida hantera det mesta man kan råka ut för i en vanlig slalompist.
Jamen, då passar det ju extra bra, eftersom man nog (vare sig man vill det eller ej) är att betrakta som "gubbe" vid 63.....

Sarastro

Ny medlem
Nu hamnar detta måhända i fel kategori, men finns det någon som kan rekommendera en bra och prisvärd hjälm som dessutom värmer lagom? Eftersom jag har vanliga glasögon (annars ser jag ju inte ens en elefant på 5 m avstånd) tycker jag att det låter som en god idé att köra med en hjälm med visir (men jag lyssnar gärna på för- och nackdelar), men utan att den ser alltför löjligt "extrem" ut på en "gubbe"....

pd

Aktiv medlem
Sarastro sa:
Eftersom jag har vanliga glasögon (annars ser jag ju inte ens en elefant på 5 m avstånd) tycker jag att det låter som en god idé att köra med en hjälm med visir (men jag lyssnar gärna på för- och nackdelar), men utan att den ser alltför löjligt "extrem" ut på en "gubbe"....
Då är det tur att elefanter är så sällsynta i skidbackar. :)

OTG-goggles (over the glasses) har fungerat fint för mig. Gillar att kunna välja hjälm och ögonskydd var för sig. Exempelvis Cébé har många modeller (alla?) som fungerar fint med glasögon. Enda nackdelen är när man gör en riktig praktvurpa, då kan det bli ont i näsan. I synnerhet om man har såna där näsklämmor på brillorna.

boke

Ny medlem
Jag har skaffat engångslinser som jag nästan bara använder vid skidåkning. En förpackning håller flera år. Såå skönt att slippa imma och vattendroppar på glasögonen.

GoranC

Medlem
Sarastro sa:
Nu hamnar detta måhända i fel kategori, men finns det någon som kan rekommendera en bra och prisvärd hjälm som dessutom värmer lagom? Eftersom jag har vanliga glasögon (annars ser jag ju inte ens en elefant på 5 m avstånd) tycker jag att det låter som en god idé att köra med en hjälm med visir (men jag lyssnar gärna på för- och nackdelar), men utan att den ser alltför löjligt "extrem" ut på en "gubbe"....
Det är just gubbar, nog för att jag själv oxå är i den kategorin, jag oftast sett änvänder sådana där hjälmar med visir. Tror dom funkar extra bra för glasögonbärare. Bara du ger dig ut och provar en som passar skallen och som har ett bra glas i visiret som inte är för mörkt. Har sett att Stadium har ett antal olika visirhjälmar. Hjälm är ju lika individuellt som pjäxor så där får du prova själv vad som passar bra på din skalle och vad du klär och trivs i. Kom i håg att det yttre är ju lika viktigt :)

MUSN

Ny medlem
Jag har en hjälm från stadium med visir.

Otroligt skön och fungerar utmärkt med vanliga brillor.

Rekommenderar starkt, mycket smidigare än OTG-googles som jag använde förr.
De är bara att öppna/stänga visiret. Dessutom ser de ju lite coolt ut.

Vurpade också med tvärstopp i lössnö och flög med ansiktet rakt i den hårda pisten och klarade mig utan en skråma. Utan visiret hade nog ansiktet fått en kraftig smäll.

Sarastro

Ny medlem
Jag köpte också en hjälm med visir från Stadium (Everest). Klart bättre än goggles, men funkade ändå inte riktigt optimalt med mina glasögon. Efter lite intern överläggning, mailande, etc, har jag nu låtit den gå vidare, och istället köpt en Icaro Nevo från RPM Sport: https://www.rpmsport.net/hjalmar/icaro/icaro-nevo-skidhjalm-med-visir/. Visiret går att få både med och utan skumlist, där det sistnämnda ger betydligt mer "frigång" mot glasögonen när man fäller upp/ned.

Har inte hunnit prova i backen ännu, men spontant känns den både skönare och betydligt högre kvalitet (fattas bara; den var ju betydligt dyrare). Dessutom väldigt snygg design....

Återkommer med rapport efter provning i backen.

Sarastro

Ny medlem
Sarastro sa:
Jag köpte också en hjälm med visir från Stadium (Everest). Klart bättre än goggles, men funkade ändå inte riktigt optimalt med mina glasögon. Efter lite intern överläggning, mailande, etc, har jag nu låtit den gå vidare, och istället köpt en Icaro Nevo från RPM Sport: https://www.rpmsport.net/hjalmar/icaro/icaro-nevo-skidhjalm-med-visir/. Visiret går att få både med och utan skumlist, där det sistnämnda ger betydligt mer "frigång" mot glasögonen när man fäller upp/ned.

Har inte hunnit prova i backen ännu, men spontant känns den både skönare och betydligt högre kvalitet (fattas bara; den var ju betydligt dyrare). Dessutom väldigt snygg design....

Återkommer med rapport efter provning i backen.
Nu finns min recension här: https://www.freeride.se/prylar/hjalmar/icaro-nevo.html

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp