edelovekillerr sa:
Alltså är detta ett skämt eller haha..
För det första så har alla skidjackor huva eftersom att det är extremt väsentligt för ett funktionsplagg, varför ha en tät jacka om den ändå inte är tät uppifrån när det regnar eller snöar?
För det andra så begriper jag inte i vilket fall huvan skulle vara i vägen?
Vill man inte ha fladder så får man väl ta och köra fartdräkt.
Vid regn, rusk, snöfall eller storm så är huvan ett MÅSTE.
Funkar hur bra som helst med hjälm som jag alltid använder. Huvorna i skidjackor är nämligen stora noga för en hjälm.
Nu kanske det här blir lite onödigt drygt men jag tycker alltid att det är lika roligt med folk som ska förklara för folk vad de ska tycka osv.
- "Extremt väsentligt för ett funktionsplagg" - Jag har ett ganska stort skidgäng jag brukar åka med där vi är max 50% som i nån omfattning använder luvorna alls. Resten använder sina luvor 0% under skidåkning. Då har vi åkt på Hokkaido bl.a. och när det snöar rejält där i kombination med storm är nog ungefär det mest extrema testet för bra skalplagg. Det är helt enkelt så att mängden snö som eventuellt kan leta sig ner i halsen är minimal i jämförelse med de enorma ytor man har. Alltså är halsen en tämligen marginell funktion vad gäller att hålla regn och snö ute.
- Bara för att du inte begriper en sak så behöver det inte vara fel. Jag har tex haft säkert 10 skidjackor de senaste 10 åren. Av dem har 2 varit sådana att jag kunnat ha luvan över hjälmen och åka skidor så. På nån enstaka annan har jag kunnat ha huvan över hjälmen men bara sittandes i liften. Åkning med luvan uppe har varit helt otänkbart med de jackorna. De som har fungerat är min nuvarande Sweet-jacka i XL (alldeles för stor för att använda vid andra aktiviteter än skidåkning) och en gammal 4elements (också den i väldigt stor storlek och den hade den eminenta funktionen, som annars bara återfinns på snowboard-/damjackor, att man med en dragkedja kan förstora halsen rejält.) En "vanlig" skaljacka i en storlek som funkar att ha som funktionsplagg i övrigt vore för mig helt omöjlig att använda med luvan över hjälm. Kanske att liftåkning skulle kunna funka men skidåkning vore smått omöjligt.
- "ett MÅSTE". Se återigen första punkten...
- "Huvorna i skidjackor är nämligen stora nog..." Ja, för dig kanske. Ett litet mått av ödmjukhet vore kanske på sin plats när det enligt tråden bevisligen finns folk som det inte funkar för. För min egen del t.ex. är ett stort problem att öppningen mellan haka och nacke (tänk dig att du stoppar in hakan i kragen och därifrån mäter hålets diameter) är för litet. Detta innebär att huvan konstant fastnar i hjälmens bakkant med följden att du inte kan vrida på huvudet som du vill. En annan vanlig följd är att toppen på dragkedjan också trycker in i hakan med tämligen obehagligt skav som följd. De här problemen löses dock med jackor där kragen och huvan är separerade, men det är väldigt ovanligt idag. Och som noterats ovan, jag själv måste alltså skaffa för stora jackor för att kunna ha huvan över hjälmen och då är det trots det så att jag inte kan driva på huvudet som jag skulle vilja så säkerhetsmässigt är det ju lite sådär att åka skidor så.
Ok, det blev lite långt det där men det kanske kan vara till nytta för att öka förståelsen för oss tjockskalliga och vårt problem med huvor...