Ont i benhinnor = Nya pjäxor?

kSelbekk

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Tja har nu kört skidor i 2 år och i början hade jag riktigt ont i knäna men började gå på gym och träna upp det men sen när jag trodde allt var bra fick jag ont i smal bena. Senaste gångerna har det gjort riktigt ont, så att jag nästan inte kan stå upp. Har vilat i ca 2 veckor nu och kändes ganska bra. Men när jag drog på pjäxorna och körde så gjorde det så ont att bena höll på att vika sig. Kan det bero på pjäxorna? har ett par salomon spk kaid nu men har funderat på ny pjäxor. Är det pjäxornas fel att jag har ont? Är det någon som har haft samma som jag och bytt pjäxor, gör ont i mitten av benet typ. Har funderat mellan spk kreation eller full tilt hot dogger från förra året. Men har hört att men inte ska ha breda fötter som jag har när man har hot dogger? Skulle vara schysst om någon berätta lite om dom pjäxorna och vad dom har för verkan på smal bena (benhinnorna).
 

JaroV

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Du har förmodligen Benhinneinflamation. Vilket är vanligt att få i början på säsongen då benen inte har vant sig så mycket. Så mitt tips är att inte knäppa pjäxorna så hårt. Det är jobbigt i början, men efter ett tag går det över.
 

micke_moj

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Kom problemet med benhinnorna när du fortfarande tränade och inte åkte skidor? Om så är fallet har du nog en benhinneinlammation att göra med och då finns det inte mycket att göra åt saken, vila!! Nu vet jag inte hur du tränar, eller vilken "nivå" du ligger på i din träning men en rimlig förklaring är att du utför övningarna fel och/eller går/springer med skor som inte passar dig. För mycket träning kan det ju också vara.

Om det nu inte är benhinneinflammation, kolla du inte har några skumma skarvar på underställ eller innersko som skär in i benet.
 

kSelbekk

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
micke_moj sa:
Kom problemet med benhinnorna när du fortfarande tränade och inte åkte skidor? Om så är fallet har du nog en benhinneinlammation att göra med och då finns det inte mycket att göra åt saken, vila!! Nu vet jag inte hur du tränar, eller vilken "nivå" du ligger på i din träning men en rimlig förklaring är att du utför övningarna fel och/eller går/springer med skor som inte passar dig. För mycket träning kan det ju också vara.

Om det nu inte är benhinneinflammation, kolla du inte har några skumma skarvar på underställ eller innersko som skär in i benet.
det blev när jag körde skidor:/ men tack för svaren :D
 

emildysholm

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
jag hade aasont o benhinnorna förra säsongen och nu kör jag med full tilt, har inget ont alls nu längre !!!!
 

micke_moj

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Okej, om du känner att du verkligen måste köra så fungerar Linnex (linnement av den lite mer djävulska sorten). Hade själv inflammation i benhinnorna ett tag och kunde inte hoppa över matcher, då var det min räddning. Dock inget jag rekommenderar, inflammationer i huvudtaget är något man borde rehaba direkt.

sitter just nu med en tumme som värker och kan inte greppa staven som vanligt just pga. inflammation
 

Bonumm

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
GB25 sa:
Du har förmodligen Benhinneinflamation. Vilket är vanligt att få i början på säsongen då benen inte har vant sig så mycket. Så mitt tips är att inte knäppa pjäxorna så hårt. Det är jobbigt i början, men efter ett tag går det över.
Är väl viktigt att just knäppa pjäxorna så det är tajt mellan plösen och benet. Jag hade samma problem ifjol när jag åkte offpist med för dåligt knäppta pjäxor. Iår så har jag bytt pjäxor till ett par Nordica dobbermann spitfire och de sitter stenhårt runt benet. Än så länge har jag inte ont i benhinnorna. Pumpat puder hela dagen idag och inte känt något.

Annars så rekommenderar jag att köra med siliconpads mellan ben och plös, det avlastar och är jäkligt skönt.
 

kSelbekk

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Bonumm sa:
GB25 sa:
Du har förmodligen Benhinneinflamation. Vilket är vanligt att få i början på säsongen då benen inte har vant sig så mycket. Så mitt tips är att inte knäppa pjäxorna så hårt. Det är jobbigt i början, men efter ett tag går det över.
Är väl viktigt att just knäppa pjäxorna så det är tajt mellan plösen och benet. Jag hade samma problem ifjol när jag åkte offpist med för dåligt knäppta pjäxor. Iår så har jag bytt pjäxor till ett par Nordica dobbermann spitfire och de sitter stenhårt runt benet. Än så länge har jag inte ont i benhinnorna. Pumpat puder hela dagen idag och inte känt något.

Annars så rekommenderar jag att köra med siliconpads mellan ben och plös, det avlastar och är jäkligt skönt.
okej tack :)
 

Nojlas

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
SÖK i forumet! Finns 100 trådar om det här.

Prova tredelspjäxa, booster strap, ev mjukare flex, se till att ha jämn avlastning för skenbenet hela vägen, skaffa silikoninlägg direkt på benet (epitact nånting heter det, typ), träna fotleder (balansövningar) och träna vadens framsida (tålyft med gummiband).
Finns vissa som hävdar att man ska lossa lite på spännena så pjäxan sitter lösare - vilket är en åtgärd som förvärrar problemet. En pjäxa med rätt passform ska sitta fixerat på foten.
Ha bara en tunn skidstrumpa för smalbenet, inga underställ ner i pjäxan.

Ovanstående har funkat fint för mig. Raka benen och tigerbalsam ger jag inte mycket för, det lindrar en smula kanske men löser inte problemet.
 

Torfy

Medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Testa att åka längd för att bryta av mellan utförsåkningen. Att ligga i soffan och vifta på fötterna är en bra rehabövning. Sträck fötterna till maxläge upp/ner långsamt. Det ökar cirkulationen i benen vilket gör att de läker snabbare. Längre fram kan du gå på med tåhävningar. Dessutom gäller de tips som ovan givit: raka smalbenen, sätt på siliconpads, välj bra strumpor, kolla dina pjäxor så att det inte finns någon kant som skaver mot smalbenen, börja dagen med löst knäppta pjäxor, värm upp och knäpp sedan åt pjäxorna hårdare.

JM
 

farsan56

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Testa att åka längd för att bryta av mellan utförsåkningen. Att ligga i soffan och vifta på fötterna är en bra rehabövning. Sträck fötterna till maxläge upp/ner långsamt. Det ökar cirkulationen i benen vilket gör att de läker snabbare. Längre fram kan du gå på med tåhävningar. Dessutom gäller de tips som ovan givit: raka smalbenen, sätt på siliconpads, välj bra strumpor, kolla dina pjäxor så att det inte finns någon kant som skaver mot smalbenen, börja dagen med löst knäppta pjäxor, värm upp och knäpp sedan åt pjäxorna hårdare.

JM
Vi får hoppas att TS har fått bukt på sina broblem. Det har ändå gått 10 år sedan senaste inlägg i tråden 😃
 

miol11

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Kul på bilden ser länken ut att visa en parkas men när man klickar på den så kommer man till sidas shin protecor
 

Torfy

Medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Kan någon förklara detta med att raka benen för att inte få ont i benhinnorna.
Känns lite som att jag går till frisören för att jag har ont i huvudet.
Om du rakar framsidan på smalbenet har du inga hårstrån som fastnar i strumporna och gnuggas mot pjäxan. Det minskar risken för inflammation i smalbenet. Vidare är det bekvämare om du ska ha siliconpads på smalbenet om du rakar.
 

Christiam

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Om du rakar framsidan på smalbenet har du inga hårstrån som fastnar i strumporna och gnuggas mot pjäxan. Det minskar risken för inflammation i smalbenet. Vidare är det bekvämare om du ska ha siliconpads på smalbenet om du rakar.
Ang siliconpadsen så har jag noll åsikt då jag aldrig ens sett såna.
Ang hårstråna blir jag lite fundersam. Finns det nå belägg för detta? Vet flera löpare som har problem med benhinnorna i början på spring säsongen, lika så en del längdåkare.
Är det inte främst belastningen som skapar inflammationen? Att det skapas friktion mot huden leder väl främst till sår som sedan leder till ett kalt streck på vardera smalben, som ett avlångt ärr där hårväxt saknas. Så ser iallafall jag och några vänner ut.
Jag är inte så jättekunnig på inflammationer och liknande i kroppen men absolut spännande.
 

Liljabrrr

Ny medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Plöstryck är det viktigaste. Det är när man hamnar med bakåtvikt i pjäxan som man går ont i smalbenen. Så ha aldrig tryck mot vaden. Alltid tycket i plösen.

mvh
 

jarnebring

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
”Shin bang”... att skenbenet rör sig mot plösen och friktion skapas där. Trixigt, men lösningen är att det inte ska kunna röra sig. Passform på plös/modifiering (annan pjäxa?), booster straps, strumpor är det man kan jobba med.
 

Pillard

Aktiv medlem
Ont i benhinnor = Nya pjäxor?
Ang siliconpadsen så har jag noll åsikt då jag aldrig ens sett såna.
Ang hårstråna blir jag lite fundersam. Finns det nå belägg för detta? Vet flera löpare som har problem med benhinnorna i början på spring säsongen, lika så en del längdåkare.
Är det inte främst belastningen som skapar inflammationen? Att det skapas friktion mot huden leder väl främst till sår som sedan leder till ett kalt streck på vardera smalben, som ett avlångt ärr där hårväxt saknas. Så ser iallafall jag och några vänner ut.
Jag är inte så jättekunnig på inflammationer och liknande i kroppen men absolut spännande.
Är man löpare är det väl alltid "springsäsong"? Sen är det nog ganska få som faktiskt får inflammation i benhinnorna utan de allra flesta får en överbelastning i musklerna på framsidan av benen.
 

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp