Ont i knät efter snowboardåkning

saarvik

Ny medlem
Tjena!

Jag började åka bräda denna säsongen, åkt i några veckor nu. Har åkt longboard och skateboard innan så kände att bräda var naturligare än skidor för mig. Åkte väldigt mycket i början, utvecklades enormt varje dag. För tre dagar sedan la jag en halvdag på att åka goofy, med tanke på att jag åker regular vanligtvis. Mot slutet av dagen fick jag sjukt ont i mitt högra knä när jag skulle sätta mig ner, det vill säga när jag la vikt på knät samtidigt som det böjdes. Trodde det bara var en engångsgrej så jag körde vidare. Hoppade på ett litet hopp, fick kanske en meter i höjd. När jag landade gjorde det ont igen, blir ju en väldigt stor kraft som läggs på knäna i landningen. Har nu vilat några dagar för att jag inte vill skada mig på riktigt. Det gör inte alls ont när jag slappnar av, går runt hemma etc, men när jag lägger vikt på det och böjer samtidigt så gör det ont, typ när jag går i trappor.

Min fråga är om någon har upplevt liknande och kanske har en idé om vad det beror på? Min första gissning var överansträngning. Sen började jag fundera lite på bindningarna. Vanligtvis kör jag med 15 grader på vänsterfot och 5 grader på höger. "Goofydagen" bytte jag dock till 10 på varje fot, så att fötterna hade samma vinkel. Tyckte jag var smart för att om man lär sig åka så bra så lär det vara smidigare om man vill köra både regular och switch, vilket var min plan.

Någon som har några tips?

K

KungMartin

Guest
Dra till läkaren!

Thomsson

Ny medlem
Det kan vara så att vinkeln blir helfel. Eller att du kör för brett. Pröva lite olika så får man hoppas det löser sig. Personligen tycker jag 10 -10 låter lite.

Snow_flake

Ny medlem
du kan ju prova att öka lite. Lite skeptisk till att du kör 10 -10, om du nu inte har est. Borde vara 9 -9. Du kan alltid prova öka till 12 eller 15 också

Senast ändrad:

Kula82

Ny medlem
jag tror också på för liten vinkel.
Håller med övre talare också att 9/-9 ska det nog vara om du inte kör EST/ICS

Senast ändrad:

saarvik

Ny medlem
Kula82 sa:
Okej, som sagt, är 2 veckor in i detta så vet inte vad est eller ics är för något. Förstår inte riktigt heller hur man kan ha 9. På min bräda visas bara var femte och mellanrummet mellan varje är inte tillräckligt för att vara precis nog, kan alltså inte riktigt pricka in en nia, om ni förstår.

Vilken av fötterna ska jag öka på och hur mycket?

Snow_flake

Ny medlem
saarvik sa:
Kula82 sa:
Okej, som sagt, är 2 veckor in i detta så vet inte vad est eller ics är för något. Förstår inte riktigt heller hur man kan ha 9. På min bräda visas bara var femte och mellanrummet mellan varje är inte tillräckligt för att vara precis nog, kan alltså inte riktigt pricka in en nia, om ni förstår.

Vilken av fötterna ska jag öka på och hur mycket?
Brukar vara så att varje snäpp man ökar på skivan så ökar man 3 grader. Börjar man då på noll så blir det 3,6,9,12,15...obviously. Dock brukar inte alla grader stå utmärkta utan kanske bara 6,12,18 t.ex. men prova att öka till 12 -12 eller 15 -15 om du vill köra switch också. kör själv med 15

saarvik

Ny medlem
Snow_flake sa:
Brukar vara så att varje snäpp man ökar på skivan så ökar man 3 grader. Börjar man då på noll så blir det 3,6,9,12,15...obviously. Dock brukar inte alla grader stå utmärkta utan kanske bara 6,12,18 t.ex. men prova att öka till 12 -12 eller 15 -15 om du vill köra switch också. kör själv med 15
Ahh! Tack, ska pröva det! Just nu vilar jag relativt mycket men åker lite då och då, med lindat knä för stabilitet. Får se hur det går i slutändan.

delta

Aktiv medlem
Bortsett från nuvarande problem som ju bara du själv och/eller ortopeden kan veta vad det beror på: som tidigare nämnts det är inte omöjligt att det är vridningen i knät som följd av vinkeln, och/eller bredden, som orsakar problem vilket betyder att förslagen att öka vinkeln i åkriktningen (dvs på tidigare bakfoten som när du åker fakie/switch/står goofy ju blir framfoten) makes sense, men samtidigt betyder det att när du åker i normal riktning kan en ökad minus vinkel på bakfoten orsaka problem, och helt tvärtom skulle 0 eller lätt minus vinkel ex 3 vara hjälpsamt. Slutsats: kanske öka bakvinkeln när du kör switch och minska när du åker normalt.

magnusericsson

Ny medlem
Det verkar bara vara jag som tycker att det låter som en muskelinflammation.
Muskelfästena från låren går runt och över knäskålen. Jag hade muskelinflammation i mina muskelfästen (det som går över knäskålen och det som går på utsidan) och det kändes precis som du beskriver det.
Vila och antiinflammatoriska piller så ska du se att du är ute på brädan snart igen. Men för säkerhetsskull så skulle jag besöka en ortoped alternativt en sjukgymnast!

Allt annat har du redan fått hjälp med.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp