P18 vs. PX18 vs. S916 etc.?

Nojlas

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Först av allt söker jag viktspecifikation på PX18! Någon som har exakta siffror?

Har för mig att det ser ut ungefär så här:
P18/FKS185 - 1265g
PX18 ca 1600g

Min andra fråga är om nu PX18 väger in på ca 1,6kg, och en S916 ligger på runt 1460g - vad går man på? För och nackdelar? Andra åsikter?

Fråga #3 är om någon har någon åsikt om någon av dessa bindningar, eller någon annan liknande, är mer/mindre lämpad för att montera duck, eller om det är skit samma?

Senast ändrad:

evil

Ny medlem
Look PX18 2008 FS Wide Brake Ski Bindings
Weight per pair: 3240g

Sen att ha en dildo så nära baken kan man ju fundera på om det är så bra?

Personligen lär jag aldrig åka på nåt annat än 916 igen.

Look/Ross = kort monteringslängd
Salomon = lång
god or anus?
Har både och på olika skidor och jag gillar nog faktiskt look mer än salomon, synd att de är franska bara.....

Jarle

Aktiv medlem
Look är snökänsligare än Sally... Mer metall i salomon. På TGR är de ju inte så jättepositiva till PX-modellerna, dels för att den nya hälen är sämre och dels för att en del har haft problem med kvalitén...

Har ett par FKS 155 på jibb/pistskidorna, ska sätta 920 på allround/offpist/charging skidan och 916 på puder/skog/lekskidan. Jag trivs bäst på salomon, mer gedigen känsla (om än inte så mycket mer).

Lutman rekommenderar ju 916 till sina skidor och duck. Hör med honom, har svårt att tänka mig att det skulle vara några större skillnader.

Tycker inte om dildon heller, kan göra ont i baksäteslandningar (gör j*vligt ont).

Utter

Aktiv medlem
En god vän hade både sönder bakdelen på Px18 och slet ur skruvarna ett par gånger pga den nya konstruktionen. Så jag skulle säga att du borde försöka hitta gamla P18, Ross eller eller satsa på Salomon.

Nojlas

Aktiv medlem
Hur är det med gamla FKS185? finns den kvar?
Har två P18W, gillar de skarpt, men man behöver ju fler och fler.... :p

P18 har väl haft lite problem med urslitningar också? 916 har ju med en extra skruv i häldelen bättre förutsättningar på den fronten kanske...

Sen har jag sett en del glapp på 916 i tådelen på ett flertal bindningar. Kanske inget som är vanligt eller märks av särskilt, men ändå...

Var börjar 920 på skalan? 12-20 eller?

Sockerfarsan

Ny medlem
920 ligger på 14-20, makalöst manligt.

P18 med smal stopper finns på franska ebay för ca. 1.600:- inkl. frakt. Men då blir det ju till att böja stoppers. 920 finns på samma ställe för ytterligare någon hundring.

Jarle

Aktiv medlem
Sockerfarsan sa:
Heter väl 920 för att den har en skala mellan 9-20? Siffrorna i fönstret visar bara 14-20 men tar du ur extrafjädern (samma bindning & fjäder som 916 + en liten fjäder innuti 916-fjädern) har du en 916.

EDIT
Äldre salomon har haft problem med glapp i tådelen (tror det var "spheric" generationen svart och silver? Kolla TGR-tråden om salomonbindningar).

Senast ändrad:

Sockerfarsan

Ny medlem
Jarle sa:
Sockerfarsan sa:
Heter väl 920 för att den har en skala mellan 9-20? Siffrorna i fönstret visar bara 14-20 men tar du ur extrafjädern (samma bindning & fjäder som 916 + en liten fjäder innuti 916-fjädern) har du en 916.
Vilket spann har då en gammal 900? :) Det är väl bara serien som heter 900 och sen så råkar namnet 916 passa in i spannet.
Går det verkligen att göra en 920 häl till 916? Tådelen vet jag har en extra fjäder, men jag har för mig att hälen inte går att modda på samma sätt, eller?

PNyberg

Ny medlem
Sockerfarsan sa:
Går det verkligen att göra en 920 häl till 916? Tådelen vet jag har en extra fjäder, men jag har för mig att hälen inte går att modda på samma sätt, eller?
Det kan man faktiskt. Exakt vad jag gjorde på de 920 som jag köpte. Visste detta redan innan jag köpte dom. 14-20 kändes lite väääl att ha på ett par EP Pro...faktiskt :p

För övrigt så håller jag med dig Sockerfarsan att det känns det som att 916 inte heter 916 pga DINskalan 9-16. Gamla Salomon Equipe 997 borde ha en märkligt skala isf :p Eller 977 för den delen.

Nojlas

Aktiv medlem
Någon som har tips på var man får tag på lämplig bindning? (Förutom beggat och e-bay)
Ski bilek har FKS155, conrad har PX18, men inga hederliga, rena S916 nånstans...

För övrigt, någon som har erfarenhet av Marker M.18? Bra eller anus?
Har personligen inte så bra erfarenhet av dem, förutom duken so far, men racebindningarna håller kanske högre klass...

Jarle

Aktiv medlem
ski-bilek har 920 och ska få in 916. Tror dock de får in zz-plattan (lab) med en tunn metallskena mellan tå och häldel. Annars samma som equipen.

M18 är en bra bindning men inte lika bra som salomon och look. Tådelen krånglar en hel del på många. Dessutom släpper de lätt, men man kan ju alltid vrida högre. Duke... rackarns hittepå....

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
zz-plattan bygger ju på en del på höjden, inget att montera på freeridelagg väl? Har sett folk som tagit av den, men det funkar inte helt klockrent har jag för mig...

ski-bileks 920:a är väl också ZZ?
Hur svårt är det att montera av den där extrafjädern egentligen?

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Man skruvar ur fram & bakfjäderhållarna helt, sen är det bara att ta ur x-tra fjädern.
Är väldans enkelt, dock så blir det halvklurigt med skalan, men man kan prova sig fram.

// Kricke

Senast ändrad:

Sockerfarsan

Ny medlem

Utter

Aktiv medlem
Är det något nytt påhitt med en extra fjäder i 920? Kan inte minnas att jag har några extra fjädrar i mina gamla goa 997 med 14-20 din. Förövrigt så var det inte samma bindingar på den tiden, 20 versionen och den klenare dvs. Mycket mer metall i 20:n.

Lite OT men hittade ett par till knappt använda 997:eek:r hemma hos föräldrarna i somras. :)
Mina gamla racelagg är riktiga guldgruvor!

Nojlas

Aktiv medlem
Aaah, va härligt mycket tech-talk och goda råd. :)

Ekosport verkar bra, får köpa ett svenskt-franskt lexikon så jag kan beställa därifrån :p
Ska hålla koll på ski-bilek också...

PNyberg

Ny medlem
Utter sa:
Är det något nytt påhitt med en extra fjäder i 920? Kan inte minnas att jag har några extra fjädrar i mina gamla goa 997 med 14-20 din. Förövrigt så var det inte samma bindingar på den tiden, 20 versionen och den klenare dvs. Mycket mer metall i 20:n.

Lite OT men hittade ett par till knappt använda 997:eek:r hemma hos föräldrarna i somras. :)
Mina gamla racelagg är riktiga guldgruvor!
Vet faktiskt itne hur det är med det. Skruva upp dina 997 och kolla..kan tänka att det finns en del intresse i det... om inte...onödigt vetande, som oxå många är intresserade i :D

Jarle

Aktiv medlem
Nojlas sa:
zz-plattan bygger ju på en del på höjden, inget att montera på freeridelagg väl? Har sett folk som tagit av den, men det funkar inte helt klockrent har jag för mig...

ski-bileks 920:a är väl också ZZ?
Laben (ZZ) bygger lite mer på höjden än en equipe. Går dock att ta bort det som du säger, kolla TGR tråden om salomons bindningar, verkar inte som att det ska krångla om man byter skruvar.. Har dock inte testat själv så.

Utter
Mer metall i gamla 997 än gamla 916 (vad de nu heter)? Numera är väl delarna helgjutna i metall? Vet iaf att någon av de senare generationerna var det, mycket manligt.

Utter

Aktiv medlem
T ex bakdelen där skruven sitter var endast i metall på 14-20-modellen medans den klenare fick en svart plastdel där istället. Den enda riktiga plasten jag har på mina bindningar är dom två små plupparna under vingarna och bakdelens "spoiler" eller vad man ska kalla den.

yiu-han

Medlem
Hörde ett rykte om att Rossignol har börjat tillverka FKS (turntable) igen. Någon som har fakta om det?

Jarle

Aktiv medlem
Såg rykten om det på TGR för rätt länge sedan.. Minns inte hur den tråden slutade, skulle vara kul att veta!

Carled

Aktiv medlem
Det skulle ju vara jäkligt praktiskt, jag vill verkligen ha ett par turntable-bindningar till mina parklagg...

Nojlas

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av att bygga om S916 LAB med ZZ-platta till vanlig equipe?
Är det en bra idé?

yiu-han

Medlem
Nojlas sa:
Någon som har erfarenhet av att bygga om S916 LAB med ZZ-platta till vanlig equipe?
Är det en bra idé?
En väldigt dålig idé då metallplattan används för att få rätt förspänning på bakdelen. Finns massa info på TGR.

PNyberg

Ny medlem
ngn som har erfarenhet av Salomon 877? 12 dinnare som var på DH skidor back in the day? Funderar på att køpa ett par før 200nok før att slænga på mina jibbstickor och sen ta den gamla 9-16 och slænga på på mina superhemliga Megaawsomes :)

Jarle

Aktiv medlem
PNyberg sa:
ngn som har erfarenhet av Salomon 877? 12 dinnare som var på DH skidor back in the day? Funderar på att køpa ett par før 200nok før att slænga på mina jibbstickor och sen ta den gamla 9-16 och slænga på på mina superhemliga Megaawsomes :)
Är inte 12-dinarna i plast? Känns sketchy isf med tanke på åldern. Kolla med grapparna på sidan där alla åker brallorna av Hoji och Abma är en fjantig jibber

Megaawesomes? Vad är det för skida?

Senast ändrad:

FF

Ny medlem
vem har nånsin kört downhill med 12dinnare i plast skulle jag vilja veta? =)

linkan_110

Ny medlem
hur enkelt är det att bygga om en 920 ? och vilken skala blir de då ? kör look 14(inte px o inte fks) nu med 11-12 tror jag !

Carled

Aktiv medlem
Rent praktiskt är det enkelt, men varför ska du göra det? 920 är allt som oftast dyrare att köpa än 916, och behöver du verkligen en DIN på minst 12 (som en urskruvad ungefär ligger på)? Det är ju hyffsat oexakt också...

Jarle

Aktiv medlem
linkan_110 sa:
hur enkelt är det att bygga om en 920 ? och vilken skala blir de då ? kör look 14(inte px o inte fks) nu med 11-12 tror jag !
Svårt att säga exakt vilken skala det blir om man inte har tillgång till en testmaskin. Skulle tippa på att den hamnar ungefär på samma som 916 (ungefär = + en del). Jag har dock inte sett några siffror på hur det ligger till men när jag körde med det själv kändes det ganska likvärdigt. Om du kör look P14 (den äldre varianten med "halv-pivot"?) på 11-12 så hamnar du nog på gränsen till att använda en bantad 920.

Kolla med någon skidshop i närheten om inte de har någon maskin för att testa bindningarna så kan du jämföra själv, det är nog enda sättet att vara riktigt säker, knän är inget att leka med. Hade vart skoj att se resultatet :)

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
916 går från 9-16, det är dock ganska så stor skillnad på DIN 10 på en "vanlig" bindning och en racebindning. Racebindningar har högre elasticitet och löser därför svårare vid samma DIN-tal

SiSt

Ny medlem
Jarle sa:
916 går från 9-16, det är dock ganska så stor skillnad på DIN 10 på en \"vanlig\" bindning och en racebindning. Racebindningar har högre elasticitet och löser därför svårare vid samma DIN-tal
Hø?

DIN er DIN, det er en standard for kraften som trengs i visse retninger for at bindingen løser ut. Dersom bindingen ikke ligger innenfor normen er den ikke sertifisert. Grunnen til at dynafit og bindinger beregnet for bruk med randostøvler med gummi under ikke har sertifisert DIN-verdi er at de ikke har samme standard interface mellom binding og støvel som en binding skal ha for å være DIN-sertifisert. (standard alpinstøvel tå og hæl)

Men Pivot-bindinger (som er racebindinger) har en deilig elastisk hæl som lar deg kjenne at den slipper gradvis, uten rykk og med en nydelig og trygg følelse. Dette har ingenting med at den går til 18 å gjøre. Marker sine race-bindinger går til 30!, men de slipper deg uansett kjapt og brutalt.

920 kan moddes til å bli ca en 916, men på eget ansvar. (Det er en ekstra fjær i tillegg til 16-fjæra som kan fjernes.)

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Svimen sa:
Jarle sa:
916 går från 9-16, det är dock ganska så stor skillnad på DIN 10 på en \"vanlig\" bindning och en racebindning. Racebindningar har högre elasticitet och löser därför svårare vid samma DIN-tal
Hø?

DIN er DIN, det er en standard for kraften som trengs i visse retninger for at bindingen løser ut. Dersom bindingen ikke ligger innenfor normen er den ikke sertifisert. Grunnen til at dynafit og bindinger beregnet for bruk med randostøvler med gummi under ikke har sertifisert DIN-verdi er at de ikke har samme standard interface mellom binding og støvel som en binding skal ha for å være DIN-sertifisert. (standard alpinstøvel tå og hæl)

Men Pivot-bindinger (som er racebindinger) har en deilig elastisk hæl som lar deg kjenne at den slipper gradvis, uten rykk og med en nydelig og trygg følelse. Dette har ingenting med at den går til 18 å gjøre. Marker sine race-bindinger går til 30!, men de slipper deg uansett kjapt og brutalt.

920 kan moddes til å bli ca en 916, men på eget ansvar. (Det er en ekstra fjær i tillegg til 16-fjæra som kan fjernes.)
Vi säger att vi ställer en salomon 914 på 10, den släpper då vid xx grader när den belastas med det vridmomentet DIN 10 står för. En salomon 916 släpper ett antal grader senare vilket betyder att den behöver belastas under längre tid, alternativt belastas hårdare under kort tid för att lösa ut. Inga konstigheter i det? Samma sak gäller självklart för racebindningar där olika elasticitet förekommer men generellt sett så har racebindningar högre elasticitet än vanliga bindningar. Testa själv att ställa både marker M20 och Look P18 på samma DIN och se vilken som löser lättast. Eller en race och en vanlig bindning på samma DIN, rätt stor skillnad IMO

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp