På jakt efter skidställ, vad har du? och vad rekommenderar ni?

Hej!

Är ute efter ett nytt skidställ till säsongen men är lite lost i djungeln och vet knappt vad jag vill ha... Känner mig i behov av lite inspiration så berätta gärna vilket ställ du använder eller rekommenderar!

Stort tack!

Mizze

Aktiv medlem
Det beror lite på vad du har för krav och vilken kroppsbyggnad du har.

Själv åker jag i Ortovox 3L Guardian, både byxor och jacka och är grymt nöjd. Jag kör alltså på skalkläder och lager under, Ortovox i mellanlager och foderjacka på grund av materialet- ull och merinoull i precis allt. Jag har testat det mesta men väljer Ortovox på grund av merinolagret innerst och funktionaliteten som går utanpå allt annat jag använt genom åren (typ Norröna, Bergans, Peak performance med flera). Dessutom håller det bra och andas bättre än något annat skalställ jag haft. Nackdelen är priset- de tar bra betalt! Det ska väl sägas att jag tillbringar rätt mycket tid i backen.

xQubeZ

Aktiv medlem
Skalkläder är helt klart det rätta valet. Personliigen skulle jag välja något med Goretex Pro. Flera märken har det som alternativ. Efter det skulle jag egentligen hitta något som passar och främst se vad du kan hitta på rea eller bra pris då ett full GoreTex Pro ställ lär kosta dig 8-10k om du köper allt för fullpris vilket är hemskt jävla mycket.

farsan56

Medlem
Efter över 40år på skidor känns det som jag har hittat hem med Norröna Lofoten. Då jag bor på en skidort och åker mycket och i alla väder, är ett bra ställ ett måste. Det Norröna och andra tillverkare av premiumställ har gjort är att man har tänkt skidåkning i alla detaljer. Nu är dessa ställ grisdyra att köpa nya. Enl min ekonomi. Men det finns mycket bra på köp/sälj här på Freeride. Jag köpte mitt av en som köpt nytt bara för att byta färg.
Jag tycker hellre ett bra ställ beg. än ett halvbra nytt.
Lycka till med köpet.
Farsan

Maxen99

Medlem
elevenate bec de rosses Är ett annat ställ som är värt att titta på, är till mångt och mycket väldigt likt Lofoten stället. Enda anledningen till att jag köpte bec de rosses stället och inte Lofoten va färgen.
Nått som jag i efterhand uppskattat väldigt mycket och som det aldrig snackas om är transiver ficka i byxorna, superskönt att slippa några av alla remmar på överkroppen.

unsuspected

Aktiv medlem
xQubeZ sa:
Skalkläder är helt klart det rätta valet. Personliigen skulle jag välja något med Goretex Pro. Flera märken har det som alternativ. Efter det skulle jag egentligen hitta något som passar och främst se vad du kan hitta på rea eller bra pris då ett full GoreTex Pro ställ lär kosta dig 8-10k om du köper allt för fullpris vilket är hemskt jävla mycket.
Vart hittar du Gore-Tex Pro ställ för 8-10k när de flesta premium märkerna tar minst 5-7 för jacka och nästan lika mycket för byxor/bibs.

Mina tips är:
Köp och sälj här på Freeride, grupper på Facebook och Blocket.
Ska det vara helt nytt är det Airblaster, Open Wear och Stellar Equpment som gäller om en vill komma lite billigare undan.
Annars är det Patagonia eller Arcteryx. Svenska/nordiska märken passar dåligt på mig.

xQubeZ

Aktiv medlem
unsuspected sa:
xQubeZ sa:
Vart hittar du Gore-Tex Pro ställ för 8-10k när de flesta premium märkerna tar minst 5-7 för jacka och nästan lika mycket för byxor/bibs.

Mina tips är:
Köp och sälj här på Freeride, grupper på Facebook och Blocket.
Ska det vara helt nytt är det Airblaster, Open Wear och Stellar Equpment som gäller om en vill komma lite billigare undan.
Annars är det Patagonia eller Arcteryx. Svenska/nordiska märken passar dåligt på mig.
8-10k är väl något underkant men för de mest avskalade modellerna kan du hitta ett set i den prisklassen. Säg en jacka för 5k och byxor för 4k är inte omöjligt att hitta. Men ska du ha det nyaste o bästa från Tex Arcteryx får man som sagt lägga till några tusen. Personligen har jag köpt allt mitt på mer än 30% rea vilket ofta går att hitta om man letar lite.

Vilken storlek har du? En vän ska sälja sitt Haglöfs Vojd ställ med jacka och byxa i storlek Large. Han är ca 188cm. Blå jacka och gula byxor. Gore tex pro.

Märke/modell beror på passform. Men skal är bäst, om du har råd. Går att anpassa efter alla väder. Har du bråttom så är begagnat ett alternativ. Annars kolla nätet efter 2-3 år gamla kollektioner (ofta lite udda färger man inte blivit av med). Har själv köpt Sweet Supernaut jacka + bibs med 40-50% rea pga gamla färger. Inte helt nöjd med huva. Mjukt och följsamt fabric.

Senast ändrad:

calhenrik

Ny medlem
Kolla på Norrönas hemsida. De har en outlet där mycket finns under marknadspris.
Jag beställde många olika alternativ och provade i lugn och ro hemma med övrig utrustning och fastnade till slut för Narvik efter att provat flertalet av deras serier. Det jag inte skulle behålla skickades tillbaka med returfrakt.

AndreasM

Ny medlem
Jag kör med skaloverall och jacka byxor från svenska Tobe numera. Kommer från skotervärden men har även prylar lämpliga för skidåkning. https://se.tobeouterwear.com/jackor#/pageSize=6&orderBy=0

Är lite tåligare grejer med Cordura tyg jämfört med de flesta skidjackor som har extremt tunnt yttertyg. Min Haglöfs gore-tex jacka sprack när jag ramlade ner i snön. Medans mina Tobe kläder har fått smaka mycket trädgrenar i sina dagar, vilket även händer vid skogsskidåkning. De är även vatten, vindtäta och andas bra, jag är supernöjd.

Ett tips är att kolla så byxorna har förstärkningar på insidan av benen och gärna på knäna, tex Houdini har missat det på vissa byxor och de blir helt förstörda av stålkanter. En annan sak är att jackan har ventilation som även fungerar med ryggsäck på. Expanderbar krage är även det trevligt när det är lite varmare om man kör overall. Samt naturligtvis bra underställ i Merinoull med 3/4 längd byxor med mellanlager vid behov, nog så viktigt som jackan.

Bohica

Medlem
Beror ju på vad du har för krav också.

Själv köpte jag ett Ski Industries skal från Stadium Outlet, d.v.s. deras billigaste (skräp) för 600:- (för byxa och jacka). Tänkte att det får duga första resan, sen köpa nåt bättre om jag skulle fastna för skidåkningen. Det var 2012... gissa vad jag fortfarande åker i nu ? :)

Vinner inga stilpoäng, men funkat hur bra som helst i ur och skur under alla (många) resor.
Meeen, allt handlar om vad man vill lägga stålarna på.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp