Paj i knäna, typ.

bjornsone

Medlem
Tja Freeride.

Mina kära knän som gör sån fruktansvärd nytta i mitt liv gör mig ofta besviken.

Då just av den anledningen till att jag får ont i dom efter hastiga promenader i branta nedförsbackar i skogen och liknande.
Om det inte hade påverkat min skidåkning hade jag förstås inte brytt mig, men nu så gör det ju det, och det tycker jag är lite bedrövligt.

Vid inte allt för långa repor i t.ex blöt skog och lite längre tyngre pudderrepor så lite smått dör mina knän, det är lite tråkigt för då måste man stanna och låta dom återställa sig, och det tar fett med tid och bromsar ju ner ganska rejält. Oftast är det när man slår sig ner i liften och lyfts iväg som det gör som ondast av någon oförklarlig anledning.

Typiska svenneladd ner för puckliga pister är ju väldigt populärt i vårt avlånga land så därför undrar jag om någon annan manglar knän utan ansträngning såhär och har några schyssta övningar eller tips som man kan ta del av för att försöka göra något åt förhindren i åkningen!
 

Eskas

Ny medlem
Svårt att ge dig tips på övningar utan att veta vart i knäna du har ont. Jag har själv problem med mina knän och kan känna igen mig i din beskrivning att det gör ont att bromsa när man går nerför. Jag har också problem att sätta mig ner, typ på toa :) Det jag får då är en svidande/brännande smärta under knäet. Det jag har problem med är själva knäskålssenan och fästet för knäskålssenan. Typ ett kroniskt "hopparknä".

Jag har förbättrat mina knän väldigt mycket med excentrisk träning. Kan sätta mig ner och ställa mig upp utan smärta just nu. Kan till och med göra pistol squats.

OM du känner igen dej den beskrivningen kan jag ge dig tips:
1. Excentrisk träning och den ska vara riktigt tung. Du ska alltså göra rörelser när du bara går ner och inte upp. Börja med att ställ dig framför en stol. Sätt dig ner väääldigt långsamt med bara ett ben. Ställ dig upp med båda benen. Repetera. Kan du göra detta utan smärta så har du antagligen något annat problem och då gäller varken punkt 2,3 eller 4.
2. Stärka upp rumpan
3. Stretcha: Vader, baksidor, rumpa. Var försiktig med att stretcha framsida om det är smärta i knäskålssenan. Minst 90 s i varje position. Min egen erfarenhet är att det snarare kan försämra.
4. Repetera 1,2,3 nitiskt. För mig fanns inte någon quick fix, utan det är träning i månader som ligger bakom att jag blivit så mycket bättre.
 

Frippan

Ny medlem
Kolla in Fredrik Aronsson, en kille som hjälpt x antal crossfitatleter i Sverigeklass med både rehab och prehab. På hans insta kommer mängder med tips. MEN först bör du kanske se till att få reda på vad det är för problem/skada du har? Fredriks insta:
fa_optimalprestation

Mvh
Frippan
 
Tänker att du behöver ta reda på om det är något fel på knät och sen kan du börja fundera på vilken träning du ska göra för att inte få ont när du åker.

Jag har artros i höger knä, typ saknar helt ledytan, det är sjukt onice och en rätt jobbig diagnos att få när man står på skidor en 70-80 dagar varje år.

OP är inte aktuellt då de räknar med att ett nytt knä håller 20 år och då skulle jag behöva byta en gång till innan jag tar på mig träfracken.

Pratade men min "husnaprapat" och kom fram till att träning och då primärt styrketräning borde ge rätt bra resultat, eftersom jag normalt tränar kanske 300h per år snorsport så behöver jag bygga muskler, så numera är det olympiska lyft och lite annat smått och gott som kompletterar snorsportandet.

Djupa "over head squats", frivändnig, ryck och stöt ger både lite explosivitet och rörlighet och lägger man på leg-curls och leg-extentions så blir träningen ganska komplett.
Har lagt på det sen i maj och då kört kanske 1h per vecka med styrka och visst får jag ont i vissa lägen men jag har inte längre konstant molande värk som jag hade efter förra årets skidsäsong.

Lycka till
 

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp