Pappersarbete för att säsonga i Schweiz

vilhelm.l

Ny medlem
Tjenare! Efter mycket om och men har jag hittat ett lämpligt boende i Veysonnaz. Nu ber byrån som hyr ut om en massa pappersarbete, bland annat "Extract from the Prosecution office". Detta innebär att jag måste visa upp papper på att jag inte är skuldsatt och kommer klara av att betala hyran. Verkar ytterst märkligt att de kräver detta från turister, för det papper de menar går bara att få tag på om man är från Schweiz.

Min fråga är om någon annan haft liknande problem och om någon lyckats komma runt problemet? Finns det ett motsvarande bevis som man kan ta ut i Sverige?

Företaget jag ska hyra ifrån heter Alp Vision Residences, kanske till och med någon som hyrt från dom och upplevt samma grej.

Uppskattar all hjälp:)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Säker på att de menar brottsregisterutdrag? Borde ju vara för skulder. I tyska delarna kallas det "Betreibungsauszug" vilket i princip betyder "utmätningsintyg". Beställes från kommunens kontor för dessa ärenden. Vet inte om kronofogden kan ställa ut något intyg i Sverige? Normala är ju att uthyrare i Sverige gör kreditupplysning vilket i princip är samma sak.
Kolla Veysonnaz kommuns hemsida kanske? De lär ju vara rätt vana vid säsongare.

Hände även mig. Inte för säsong, men när jag flyttade ner hit till Schweiz bad uthyraren om ett sånt intyg på att jag inte hade skulder i Schweiz. Var ju självklart att de inte skulle ha något i systemet men om ett krav ska fyllas så ska det fyllas även om det inte är logiskt. :rolleyes: Så gick och fick ett utställt, men är kanske svårt på distans i och med att du inte är skriven där än (jag hade temporärt boende via jobbet till att börja med).

Topp