Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

JAndersB

Aktiv medlem
Kanske jag som bommat men blev ytterligt förvånad när det framkom att Skistar infört parkeringsavgift på liftparkeringarna. På något sätt ett fundamentalt korkat beslut, ekonomiskt sett, i alla fall i min värld men jag kanske har bommat en normförändring som skett i samhälle.

Jag skulle i alla fall undvika den supermarket som har avgift på sin parkering.

Senast ändrad:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men lär ju ha varit det i nåt år ?

Men håller helt klart med dig, dem som nyttjar parkeringarna där har ju till 90% köpt ett liftkort.

JAndersB

Aktiv medlem
Jo, frågan är bara om detta i långa loppet ger mer pengar. Skulle jag vara stugägare här skulle jag uppleva det som en riktig "game changer".

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Säker på att det är Skistar och inte en ivrig miljöpartist i kommunfullmäktige? De brukar gilla att beivra biltrafik, även om det inte finns några alternativ... Många svenska städer som kan tacka dem för död stadskärna och köpcentrum med likadana kedjebutiker ute på en åker. :rolleyes:

snorkel

Aktiv medlem
Säker på att det är Skistar och inte en ivrig miljöpartist i kommunfullmäktige? De brukar gilla att beivra biltrafik, även om det inte finns några alternativ... Många svenska städer som kan tacka dem för död stadskärna och köpcentrum med likadana kedjebutiker ute på en åker. :rolleyes:
Nja, hela Åre by har ju redan p avgift och det är ju mycket riktigt ett politiskt beslut som möjligen ger klirr i kassan men inte löser grundproblemet med för få platser.
Det nya är avgift på en rad skistarparkeringar som varit avgiftsfria tills i år.
Parkering i ytterområdena är fortfarande fri.
Köper man Skistar All säsongskort så ingår parkering.

Gratisparkeringar:

• Duved
  • Tegefjäll
  • Västra delen av Rödkullens parkering
  • Ullådalen
  • Avgiften tas ut mellan klockan 09:00-16:00 vilket innebär att man kommer att kunna stå gratis vid kvällsskidåkning i hela Åres skidområde.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har aldrig betalt P-avgift vid en skidanläggning i Österrike.
I Hintertux är ett stort underjordiskt garage med hiss upp till Gletscherbussgondolen = gratis!
I Kaltenbach (skidområde Hochzillertal) finns stora moderna P-hus = gratis!
Skistar = 💰 💰 💰 (n)

snorkel

Aktiv medlem
I Hintertux är ett stort underjordiskt garage med hiss upp till Gletscherbussgondolen = gratis!
Skistar = 💰 💰 💰 (n)
Nä, skit är ju vad det är. I USA har de avgift på en del parkeringar men i Alperna har jag nog inte varit med om det. Har iofs sällan haft bil med mig i Alperna på vintern.

MrHotDog

Aktiv medlem
Italien är det P-avgift..
Även Sant Anton tar betalt

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
I Schweiz har jag inte varit på en enda skidort där man kunnat parkera gratis. Finns säkert några små ställen där det är gratis. Å andra sidan är ju kollektivtrafik ett någorlunda görbart val här. :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Skistar = 💰 💰 💰 (n)
Jag kan inte komma på en enda ort i Italien, Frankrike eller Schweiz där det är fri parkering vid liften 🥴

PisteCarver

Aktiv medlem
Iscghl och Sant Anton tar betalt.
Har inte varit där på länge, ju närmare Schweiz skidorterna ligger desto dyrare blir allt.
De lockar över turister från Schweiz, där det ju är ännu dyrare.
I Montafon t ex är hotellen 30-40% dyrare än i Zillertal och Stubaital.
För ett par år sedan var vi inne på Ischgl, men en frukostpension kostade samma som 3* hotell med halvpension i Zillertal. Med tanke på de enorma valmöjligheterna för skidåkning i Zillertal numera, så var valet lätt.

Oftast försöker vi ändå bo nära en busshållplats och ta skidbussen på morgonen och låta bilen stå. Är faktiskt både smidigare och snabbare.

hassel99

Medlem
Det är Skistar sjäva som satt detta i drift. Kan tycka att det är skitkasst argument " Det här är ett led i att skapa ordning och reda. Inte minst för att räddningstjänst och andra blåljusfordon ska kunna komma fram. Det har hänt att de har fått ta omvägar på grund av att folk parkerat på fel sätt, säger Jonas Bauer, destinationschef på Skistars anläggning i Sälen. "

Pillard

Aktiv medlem
Nu ska jag kasta in en rejäl brandfackla i den här tråden. Jag jobbar till vardags med stadskärneutveckling och just parkeringar är i den branschen närmast ett skämtsamt triggerord idag. Alla stadskärnor där man precis börjat jobba strategiskt lägger först minst ett år på villovägarna där man bråkar om parkeringar.

Rent krasst kan man säga såhär; parkeringar är asdyrt på de allra flesta ställen där det ens är en fråga. Antingen är de dyra för att det är dyrt att bygga garage eller så är de asdyra för att den alternativa markanvändningen ger ett marknadsvärde på marken som är högt. Så när en parkeringsplats är "gratis" för dig, betyder det att den subventioneras av någon.

Gatuparkeringar i våra städer t.ex. subventioneras av skattebetalarna i kommunen eftersom marken annars hade kunnat säljas eller användas till något annat (och nej, att du betalar p-avgift täcker inte den faktiska kostnaden). Bor du i ett flerbostadshus med p-plats eller garage som du hyr? Med allra största sannolikhet så subventioneras din hyra av de boende i huset som ej har bil.

När det kommer till döende stadskärnor så är det inte brist på parkeringar som är boven. Vad man däremot ofta märker är att när man höjer p-avgifterna i städer så blir det enklare för konsumenter att ta sig till staden för att handla. När avgifterna är låga är nämligen alla bra p-platser för konsumenter upptagna av de som jobbar i staden. Så högre p-avgifter är alltså bättre för kommersen.

När det gäller p-avgifter på skidanläggningar så gäller ju förstås samma logik. Är det ej p-avgift? Ja då tas pengarna ut nån annanstans. Så fundera på det nästa gång ni åker till en anläggning och låter bilen stå vid boendet och istället tar bussen eller motsvarande. Då är det antagligen ni som subventionerar parkeringsplatserna för de som tar bilen istället. När det gäller Skistar så misstänker jag att den alternativa användningen av marken som idag är parkering skulle innebära ganska stora intäkter. Då måste alltså parkeringen inbringa tillräckligt mycket för att kompensera.

JAndersB

Aktiv medlem
Nu ska jag kasta in en rejäl brandfackla i den här tråden. Jag jobbar till vardags med stadskärneutveckling och just parkeringar är i den branschen närmast ett skämtsamt triggerord idag. Alla stadskärnor där man precis börjat jobba strategiskt lägger först minst ett år på villovägarna där man bråkar om parkeringar.

Rent krasst kan man säga såhär; parkeringar är asdyrt på de allra flesta ställen där det ens är en fråga. Antingen är de dyra för att det är dyrt att bygga garage eller så är de asdyra för att den alternativa markanvändningen ger ett marknadsvärde på marken som är högt. Så när en parkeringsplats är "gratis" för dig, betyder det att den subventioneras av någon.

Gatuparkeringar i våra städer t.ex. subventioneras av skattebetalarna i kommunen eftersom marken annars hade kunnat säljas eller användas till något annat (och nej, att du betalar p-avgift täcker inte den faktiska kostnaden). Bor du i ett flerbostadshus med p-plats eller garage som du hyr? Med allra största sannolikhet så subventioneras din hyra av de boende i huset som ej har bil.

När det kommer till döende stadskärnor så är det inte brist på parkeringar som är boven. Vad man däremot ofta märker är att när man höjer p-avgifterna i städer så blir det enklare för konsumenter att ta sig till staden för att handla. När avgifterna är låga är nämligen alla bra p-platser för konsumenter upptagna av de som jobbar i staden. Så högre p-avgifter är alltså bättre för kommersen.

När det gäller p-avgifter på skidanläggningar så gäller ju förstås samma logik. Är det ej p-avgift? Ja då tas pengarna ut nån annanstans. Så fundera på det nästa gång ni åker till en anläggning och låter bilen stå vid boendet och istället tar bussen eller motsvarande. Då är det antagligen ni som subventionerar parkeringsplatserna för de som tar bilen istället. När det gäller Skistar så misstänker jag att den alternativa användningen av marken som idag är parkering skulle innebära ganska stora intäkter. Då måste alltså parkeringen inbringa tillräckligt mycket för att kompensera.
Alternativkostnaden kan ju vara mycket högre än den direkta intäkt men ser skimra framför ögonen. Att åka till den oändliga ödemarken för en avslappnande fjällvecka och mötas av parkeringskostnader och appar tycker jag är väldigt upplevelseförstörande, speciellt när man motiverar det med krystade blåljus och snöröjningsargument medans täckningsbidragen på liftkorten är gigantiska.

Ingen platsbrist i fjällen precis.

Undrar varför det är gratis att parkera på Ica i Lindvallen....

Pillard

Aktiv medlem
Alternativkostnaden kan ju vara mycket högre än den direkta intäkt men ser skimra framför ögonen. Att åka till den oändliga ödemarken för en avslappnande fjällvecka och mötas av parkeringskostnader och appar tycker jag är väldigt upplevelseförstörande, speciellt när man motiverar det med krystade blåljus och snöröjningsargument medans täckningsbidragen på liftkorten är gigantiska.

Ingen platsbrist i fjällen precis.

Undrar varför det är gratis att parkera på Ica i Lindvallen....
Så kan det förstås vara. När det gäller Skistar skulle jag dock tippa på att man gjort en ganska grundlig analys av just detta och kommit fram till att just detta inte är ett problem. Tar man Åre som ett exempel så är ju parkeringarna där belägna synnerligen centralt och liftnära. Den marken skulle sannolikt gå att göra nåt betydligt bättre med.

Sen får man inte glömma det faktum att betalparkering eliminerar okynnesparkering. Det är alltså fullt möjligt att avgiften gör att det blir mycket smidigare för utomsocknes besökare, eftersom dessa vet att det finns parkering när de kommer fram. 95 spänn för att slippa lägga en timme på att leta parkering är ganska billigt...

Sen är det väl väldigt få av Skistars anläggningar som kan kallas för "ödemarken"? Och särskilt avslappnande vetekatten om jag skulle kalla varken Åre eller Sälen...

JAndersB

Aktiv medlem
Så kan det förstås vara. När det gäller Skistar skulle jag dock tippa på att man gjort en ganska grundlig analys av just detta och kommit fram till att just detta inte är ett problem. Tar man Åre som ett exempel så är ju parkeringarna där belägna synnerligen centralt och liftnära. Den marken skulle sannolikt gå att göra nåt betydligt bättre med.

Sen får man inte glömma det faktum att betalparkering eliminerar okynnesparkering. Det är alltså fullt möjligt att avgiften gör att det blir mycket smidigare för utomsocknes besökare, eftersom dessa vet att det finns parkering när de kommer fram. 95 spänn för att slippa lägga en timme på att leta parkering är ganska billigt...

Sen är det väl väldigt få av Skistars anläggningar som kan kallas för "ödemarken"? Och särskilt avslappnande vetekatten om jag skulle kalla varken Åre eller Sälen...
Åre centralorts parkeringar tycker jag inte riktigt kan jämföras med liftparkeringar.

Lite märkligt hur mycket försvar för parkeringsavgifter det dyker upp.

Mitt förtroende för storföretagens (mellan)chefers insatthet och analyser generellt inte så hög. Är själv Ekonomie Magister i Konsumentbeteende och köpteori.

Okynnesparkering i fjällen. Tror inte det är ett stort problem.

Betala 95 krför att nyttja dagskortet a` 500 kr stämmer inte in min bild av en trots allt ganska tom fjällvärld.

Frågan kvarstår ju varför det är gratis att parkera när man nyttjar Icas tjänster men inte Skistars.

Pillard

Aktiv medlem
Åre centralorts parkeringar tycker jag inte riktigt kan jämföras med liftparkeringar.

Lite märkligt hur mycket försvar för parkeringsavgifter det dyker upp.

Mitt förtroende för storföretagens (mellan)chefers insatthet och analyser generellt inte så hög. Är själv Ekonomie Magister i Konsumentbeteende och köpteori.

Okynnesparkering i fjällen. Tror inte det är ett stort problem.

Betala 95 krför att nyttja dagskortet a` 500 kr stämmer inte in min bild av en trots allt ganska tom fjällvärld.

Frågan kvarstår ju varför det är gratis att parkera när man nyttjar Icas tjänster men inte Skistars.
De liftparkeringar som finns i Åre ligger ju precis vid VM6an eller VM8an. Jag har nog aldrig varit i Åre utan att de parkeringarna varit ganska fulla. Så begreppet "tom fjällvärld stämmer ju inte".

Jag förstår snarare inte varför man gnäller så mycket på dem? Om det inte är värt 95kr att parkera vid liften så kan man ju parkera nån annanstans i systemet och ta skidbussen till liften.

Hela kärnan är ju att parkeringar inte är gratis. Så om du slipper betala för dem så tas kostnaden ut nån annanstans. Då är det väl betydligt bättre att de som nyttjar funktionen betalar för den istället för att alla ska vara med och dela? Se det istället så här, stackars säsongare som bor trångt och utan bil mitt i Åre och går till liften ska väl inte behöva bekosta din parkering vid liften?

Varför ICA har gratis parkering? Antagligen för att de gjort bedömningen att krånglet med att ta in betalning inte är värt det och att så stor majoritet av deras kunder är bilburna så att fördelningen av kostnaden är tillräckligt korrekt ändå. Sen har ju inte alla ICA gratis parkering ska tilläggas.

Pillard

Aktiv medlem
Inte en aning, har aldrig varit där. Men en klassisk risk är ju att man har gratis parkering i närheten av tex bostäder så parkerar de boende på gratisparkeringen istället för att lösa sin egen parkering. Följden blir att besökare inte kan parkera och anläggningen snarare förlorar pengar på att de får färre besökare.

Eskas

Aktiv medlem
Kanske jag som bommat men blev ytterligt förvånad när det framkom att Skistar infört parkeringsavgift på liftparkeringarna. På något sätt ett fundamentalt korkat beslut, ekonomiskt sett, i alla fall i min värld men jag kanske har bommat en normförändring som skett i samhälle.

Jag skulle i alla fall undvika den supermarket som har avgift på sin parkering.

Både Coop och ICA i Åre har redan parkeringsavgift på sina kundparkeringar. Coop har till och med avgift på kundtoaletten :) . Du får hoppa över att handla mat i centrala Åre, bara käka på restaurang ;)

fredw

Aktiv medlem
Man noterar att den allmänna prisnivån höjs inom dessa anläggningar utan att servicenivån (främst inom liftsystemen) höjs i motsvarande grad. Så även om betal-P i sig kan vara vettigt så blir detta ytterligare något i den minus-vågskål som gör att man funderar på alternativa resmål.
Å andra sidan, alternativet kanske hade varit så knackig lönsamhet att verksamheten verkligen utarmas och/eller konkar.
Men Skistar kommer inte undan konsumentmakten. Summa summarum så blir det Åre i mars för undertecknad... med bil på egen parkering utanför Skistars domän men ändå backnära.

pd

Aktiv medlem
Jisses! Alltså, parkeringsavgifterna vid liftarna i Åre handlar ju inte om pengar utan om att folk uppenbarligen inte orkar bära sina skidor hundra meter över parkeringen i Rödkullen. Parkera kl 7:40 i västra delen, gå hundra meter, glid ner längs Långsvängen som är belyst, få en och annan undrande och avis blick vid VM8:an lagom till öppning, åk skiten ur benen fram till 16:30 och sen är det bara att glida ner längs Åreleden till Rödkullen, kliva av skidorna och bära dem över parkeringen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Extra jävligt att göra detta i Sälen då området är så oerhört utspritt.

Med risk för att dra tråden off topic: att gratis p-platser är subventionerade på en tomt kan nog stämma, men parkeringar längs med trottoarer är knappast subventionerade. Denna asfaltsyta hade gärna inte kunnat bebyggas med något annat.

Pillard

Aktiv medlem
Extra jävligt att göra detta i Sälen då området är så oerhört utspritt.

Med risk för att dra tråden off topic: att gratis p-platser är subventionerade på en tomt kan nog stämma, men parkeringar längs med trottoarer är knappast subventionerade. Denna asfaltsyta hade gärna inte kunnat bebyggas med något annat.
Det hade den iof, om man inte behövt planera in parkeringarna där från början. Men oavsett, om priset på parkeringen inte är marknadssatt så är det ju en subventionering från kommuninvånarna till nyttjarna.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Det hade den iof, om man inte behövt planera in parkeringarna där från början. Men oavsett, om priset på parkeringen inte är marknadssatt så är det ju en subventionering från kommuninvånarna till nyttjarna.
Hmm? Om jag ställer mig längs med en trottoar på en gata så kan det gärna inte kosta staden någonting. Gatan och trottoaren finns ju där. Man kan gärna inte bygga för den med något, då kan ju inte trafiken komma fram.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp