Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

snorkel

Aktiv medlem
Här i Finland har många arbetsplatser lagt avgifter för parkeringsplatser, också för bolagets arbetare. Vår grannstad Lahtis menade, att skolans parkeringsplatser är avgiftsbelagda också för lärare. Och vad händer då: alla barnfamiljer måste vakna upp en timme tidigare. Mamma eller pappa kör barnen till dagis med egen bil. ganska ofta kan barnen inte få dagisplats i samma dagis, så, en egen bil är ett måste. Sen kör mamman eller pappan hem, lämnar bilen där och skyndar sig till buss och åker med bussen till arbetsplatsen. Och samma satans ruljans på kvällen. Klokt? Absolut inte. Miljövänligt? Absolut inte.
Antar att ni har s.k. "miljöpartister" även i Finland? Fler av dem så kvävs vi av avgaser eller fryser ihjäl pga elbrist. Mer miljöovänliga politiker är svårt att tänka sig. Just idag kör vi för fullt med oljeeldade kraftverk i Sverige pga avvecklad kärnkraft.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
I Australien finns det kommunala gasolgrillar vid var och varannan park och strand. Samt allmänna sjösättningsramper, ibland med en rimlig avgift, oftast utan avgift. Funkar galant och kostar inte kommunen särskilt mycket.
I Italien där jag också bott är det mycket ont om sjösättningsramper och de som finns brukar vara försedda med kedja och rostigt hänglås. Så att den kommunala hamnkaptenen istället kan dra in pengar vid sidan om på att fördela de redan svindyra båtplatserna.
Ibland är det en win-win att bara tillhandahålla en basal service utan avgift.
Även jag reagerade på de suveräna gasgrillplatserna som fanns i många parker i städerna i Australien. Suveräna. Ibland gratis, ibland kostade de typ en femma eller en tia (motsvarande i kronor alltså!) att starta igång. Lättanvänt, snyggt och prydligt och brandsäkert...... Tummen upp för den lösningen!

Pillard

Aktiv medlem
Snabb rapport från Skistar i Vemdalen så kan konstateras att parkeringen kostar pengar närmast liften och är gratis lite längre ifrån.

När det gäller den här tråden i stort så har ju förstås @PisteCarver rätt i sak. Folk får göra precis som de vill. Men att förvänta dig att folk ska sluta diskutera i en tråd för att du säger att alla ska göra det känns kanske inte helt rimligt.

Och @JAndersB, du kan mycket väl ha rätt i sak. P-avgifterna kan bli en förlustaffär för Skistar. Det är fullt möjligt att man försöker för hårt på intäktssidan och därmed skrämmer bort kunder. Men samtidigt tror jag inte att det är vad som kommer att ske. Och din attityd till alla som tror annorlunda har väl kanske inte varit helt 100% genom hela tråden.

JAndersB

Aktiv medlem
Snabb rapport från Skistar i Vemdalen så kan konstateras att parkeringen kostar pengar närmast liften och är gratis lite längre ifrån.

När det gäller den här tråden i stort så har ju förstås @PisteCarver rätt i sak. Folk får göra precis som de vill. Men att förvänta dig att folk ska sluta diskutera i en tråd för att du säger att alla ska göra det känns kanske inte helt rimligt.

Och @JAndersB, du kan mycket väl ha rätt i sak. P-avgifterna kan bli en förlustaffär för Skistar. Det är fullt möjligt att man försöker för hårt på intäktssidan och därmed skrämmer bort kunder. Men samtidigt tror jag inte att det är vad som kommer att ske. Och din attityd till alla som tror annorlunda har väl kanske inte varit helt 100% genom hela tråden.
Ja, det får ju stå för dig. Det är ju du som har anklagt mig för att vara väldigt upprörd gentemot Skistar och i mina ögon har inte du velat föra en seriös diskussion om hur man bäst prissätter och paketerar en produkt utan hel tiden fallit tillbaka i ovanstående påstående. Tänk hur olika man kan uppfatta en diskussion.

Jag har bett Freeride avsluta tråden eftersom jag tycker verkligen att vi kommit till vägs ände men inget resultat än så länge.

Senast ändrad:

Kungpulan

Aktiv medlem
Att det varit gratis så pass länge är ju en förmån om man tittar på övriga samhället. Finns ju Stockholmare som betalar över 1 miljon för en p-plats 😅. Tycker det är en tråkig utgift men i det stora hela med vad en skidresa kan kosta så är det ingenting egentligen.

Whiplash

Medlem
Har bokat i Åre Björnen vecka 7 och parkeringen till boendet delas med en betalparkering men parkeringstillstånd ingår. Dock så gäller parkeringstillståndet enbart från ordinarie incheckning tills vi checkar ut. Fick mail från SkiStar att dom skickar sms om det går att checka in tidigare. Tänkte direkt att då borde även parkeringstillståndet gälla från den tiden då vi faktiskt checkar in men för att vara på den säkra sidan så mailade jag dom hur det verkligen ligger till. Detta var svaret som jag fick.

Tack för ditt mail.

Ja, med tanke på att parkeringen börjar 17:00 så kommer du behöva lösa tillstånd för extra parkering.

Du kan även stå på de allmänna parkeringar som finns på destinationen, information om detta hittar du på hemsidan.

Att behöva betala parkering för någon timme eller två kanske inte är hela världen utan mer principen då vi ändå har bokat ett av SkiStars egna boenden.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har bokat i Åre Björnen vecka 7 och parkeringen till boendet delas med en betalparkering men parkeringstillstånd ingår. Dock så gäller parkeringstillståndet enbart från ordinarie incheckning tills vi checkar ut. Fick mail från SkiStar att dom skickar sms om det går att checka in tidigare. Tänkte direkt att då borde även parkeringstillståndet gälla från den tiden då vi faktiskt checkar in men för att vara på den säkra sidan så mailade jag dom hur det verkligen ligger till. Detta var svaret som jag fick.

Tack för ditt mail.

Ja, med tanke på att parkeringen börjar 17:00 så kommer du behöva lösa tillstånd för extra parkering.

Du kan även stå på de allmänna parkeringar som finns på destinationen, information om detta hittar du på hemsidan.

Att behöva betala parkering för någon timme eller två kanske inte är hela världen utan mer principen då vi ändå har bokat ett av SkiStars egna boenden.
En sådan brist på ”good customer service” att man häpnar!
Skulle ett hotell i Alperna behandla mig så, så skulle jag be dem dra åt h-e.

Famski

Medlem
Snart är väl alla skidställ utanför restaurangerna avgiftsbelagda, bara swisha 20 SEK per skidpar och timme.

”Det är problem med att folk ”tar fel” skidor och därför inför vi nu låsbara ställ utanför samtliga restauranger som en service till alla våra gäster. Ställen kommer att vara avgiftsbelagda vilket vi är säkra på att våra gäster förstår med den ökade servicen och säkerheten som erbjuds i vår strävan att erbjuda minnesvära upplevelser. Samtidigt blir det även förbjudet att lägga skidorna bredvid ställen då folk snubblar på dem och de hindrar även personalen i deras arbete. Allt detta kommer bidra till fler minnesvära upplevelser för våra gäster”😉 Det är förövrigt lite intressant att vi kunder alltid omnämns som gäster…

rodney_piston

Aktiv medlem
Skistar har ju lämnat det lugnande beskedet att intäkterna från parkeringen ska gå till att finansiera eldrivna skotrar. Mig veterligen är inte en eldriven Taiga mycket dyrare än en tvåtakts Polaris i initial inköpskostnad (typ 140'000 ink moms styck? Är det rimligt?) Dessutom otroligt mycket billigare driftkostnad. Speciellt om man nu satsar så mycket på förnyelsebar el som Skistar påstår sig göra. Och dessutom kalkylerar totalkostnaden för en investering under hela dess brukningstid, inräknat spekulerat försäljningspris. I mina öron en helt vanlig successiv övergång till nya skotrar. När det är dags för den gamla bensindrivna trotjänaren att bytas ut så tittar man på kostnaden för en ny. Som ett företag som byter bil vart tredje år. Kostnaden för den nya överstiger inte kostnaden av den gamla. Byter man till el blir det t o m billigare i längden.

Om t ex ett taxibolag går över till elbilar så räknar de ut att den lite högre inköpskostnaden eller månadsavgiften balanseras av den lägre drivmedelskostnaden.

Ett vanligt företag räknar hem en investering i solceller eller några vindsnurror på 10-15 år gentemot minskad inköpskostnad för annorstädes tillverkad el.

Då budgeterar ett företag som Skistar hem samma kalkyler på att ta ut parkeringsavigfter? Och hymlar inte ens med det.

Det känns ju inte så rimligt att det om 4 år står en skylt vid parkeringen "Välkomna vi har just nått breakeven på de parkeringsavgiftfinansierade skotrarna och tänkte från och med i dag betala våra gäster för att parkera hos oss. Ersättningen baseras på ett reglerat avdrag jämfört med de kostnader vi hade för driften av våra bensindrivna skotrar.

Argumentet att man av miljöskäl vill att fler tar buss är ju bättre och ärligare. Men då ska man ju inleda med att göra en investering i en utbyggnad för att få det att funka. Så att det blir ett lika bekvämt alternativ som det är på hemsidan. De gånger jag åkt de bussar som finns har de varit överfulla. Aldrig i tid och de har fått lämna folk på hållplatsen. Skidställen är så fullproppade så när man väl får ut sin utrustning så ser den ut som om den precis gått igenom en flistugg. På hemvägen hamnar man i kö som står och väntar på något som inte verkar komma, man ledsnar och ringer taxi. (Finns det ens taxi i Vemdalen?) Och de som har stugor där lokaltrafik eller skistars bussar inte går? Ja de får väl gå då? Ja eller betala parkering. Det är det vi helst vill.

Men jag undrar ändå om inte 100% ärlighet hade varit bäst för ett så kritiserat företag som Skistar? Typ - vi kom på ett sätt till att krama ut lite extra. Dont blame us. Inget personligt, bara business. Ta det lugnt det går att betala med Klarna. Dessutom skapar det arbetstillfällen. Bara i Sälen har Aimo minst 4 parkeringsvakter. (Hur ser en upphandling av parkeringsövervakning ut)

Eller varför inte redogöra för hur man förut finansierat parkeringsyta, snöröjning o s v och varför det nu helt plötsligt inte går ihop utan att införa parkeringsavgifter? Om de nya parkeringsavgifterna ger ett överskott någon annanstans i budgeten som konsumenterna kommer att se effekter av? Liftkortspris t ex? Eller vad det nu kan ha varit som betalat för kalaset de senaste 30-40 åren.

Kanske det bästa är om Skistar tar lite av parkeringavgiftssöverskottet och anlitar en ny kommunikatör? Som ser över deras kommunikationsplan. (Elskotrar?? Okej men om det ska verka trovärdigt, visa hur befintlig finansiering av skotrar ser ut och hur den skiljer sig mot finansiering av elskotrar). Ni har haft parkeringsavgifter i två säsonger. Hur många elskotrar har ni köpt?

Sen vill jag inte klaga för mycket på Skistar. Jag är företagare själv. Men någonstans går ju gränsen i balans mellan service och girighet, kommunikation och lurendrejeri. Och ja jag är medveten om att inget annat företag skulle ta över driften av Skistars anläggningar utan att antagligen se ännu större vinstmöjligheter än Skistar gör. Det skulle innebära en stor investering som man naturligtvis vill se ge vinst.

Är man riktigt sniken så kan man ju spana in någon liftnära stuga som ser tom ut. Kolla på nätbokningen om den är bokad och sen... "låna" parkeringen några dagar. Men men det är väl nästan bedrägeri va? Utfall om någon ifrågasätter får man ta seden dit man kommer och göra som storebror skistar och hitta på sporadiska undanflykter som man nästan tror på själv.

Senast ändrad:

a128

Medlem
För kännedom så har:
Idre
Stöten
Kläppen
Isaberg (övre parkeringen)
inte några avgifter för sina P-platser

:)

Bobski

Medlem
Har man hyffsat med skiddagar så skaffar man väl säsongskort och då ingår parkering på Skistars parkeringar. Har man inte så många dagar så säsongskort inte betalar sig, så vad är då problemet med att betala för de dagar man vill parkera liftnära. Det blir ju inte så mycket pengar om det bara handlar om någon, eller några veckor om året. Annars kan man ju parkera lite längre bort från liften så är det gratis för alla.

Famski

Medlem
Det som skaver med P-avgifterna är väl inte kostnaden i sig, utan att Skistar i detta fall, ger ett intryck av att vara mer intresserat av att hitta sätt att få ut varje möjlig krona ur kunderna (och klä det i floskler) det finns då ingen hejd på initiativ och kreativitet, men när det gäller själva huvudprodukten är man inte lika benägen att förbättra och utvidga med samma iver. Är fullt medveten om att företag inte är några välgörenhetsorganisationer och särskilt börsbolag. Denna känsla kommer nog av att man bygger vansinnigt många nya bäddar i alla orter för att få dit fler pengapåsar, menar gäster, utan att skidsystemen byggs ut i samma takt.

Läser man deras ÅR pratar de dessutom om att vi gäster tydligen inte nöjer oss med att leta bra skär/linje utan vill underhållas på vägen ned för backen. Ser framför mig backar som ser ut som ett lekland 😢 Ligger väl i strategin, då kan man säkerligen ta en extra avgift för ”upplevelsebackarna”. När jag tänker på det är det förvånande att parken inte kostar extra, är väl en tidsfråga…

aphd

Medlem
Kanske jag som bommat men blev ytterligt förvånad när det framkom att Skistar infört parkeringsavgift på liftparkeringarna. På något sätt ett fundamentalt korkat beslut, ekonomiskt sett, i alla fall i min värld men jag kanske har bommat en normförändring som skett i samhälle.

Jag skulle i alla fall undvika den supermarket som har avgift på sin parkering.
Bara för att tjäna mer pengar på oss skidåkare som dom gör detta. Skistar påstår att man införde avgift så att färre skulle ta bilen till liften och på så sätt bara miljömedvetna. Men att bygga en flygplats gick bra att göra. Bara pengar i huvudet på skistars ägare😡

aphd

Medlem
Kanske jag som bommat men blev ytterligt förvånad när det framkom att Skistar infört parkeringsavgift på liftparkeringarna. På något sätt ett fundamentalt korkat beslut, ekonomiskt sett, i alla fall i min värld men jag kanske har bommat en normförändring som skett i samhälle.

Jag skulle i alla fall undvika den supermarket som har avgift på sin parkering.
Bara för att tjäna mer pengar på oss skidåkare som dom gör detta. Skistar påstår att man införde avgift så att färre skulle ta bilen till liften och på så sätt vara miljömedvetna. Men att bygga en flygplats gick bra att göra. Bara pengar i huvudet på skistars ägare😡

Christiam

Aktiv medlem
Läser man deras ÅR pratar de dessutom om att vi gäster tydligen inte nöjer oss med att leta bra skär/linje utan vill underhållas på vägen ned för backen. Ser framför mig backar som ser ut som ett lekland
Fast ett riktigt berg med bra åkning har oftast ett naturligt lekland på vägen ner.
Finns ingen anställd på Skistar som får till det roligare än valfri linje från toppen i gränsen ner till björnefjell eller åken i kittel.
Jag är full av förundrat kring varför så många väljer Skistar.
Är det kanske pga deras otroligt stora utbud utöver åkning? Kanske pga deras fina pister?
Vad vet jag, jag söker varken eller av ovanstående.
Oavsettvad jag tycker om Skistar så förstår jag att aktieägare är glada.

Famski

Medlem
Att kommunen gör en detaljplan som främjar turism är knappast förvånande eller klandervärt då det ger arbetstillfällen och inkomster. Skistar bygger sedan för att det finns pengar för dem att tjäna på fler boenden och gäster. Nu är det ju inte bara Skistar som bygger utan många andra aktörer och även på andra orter som inte är Skistar. Så i ärlighetens namn så är väl expansionen av bäddar vs utökad liftkapacitet inte ett Skistar-fenomen utan ett generellt ”problem” för alla som gillar att åka skidor tills mjölksyran sprutar och inte stå och stampa i liftkö 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Det som skaver med P-avgifterna är väl inte kostnaden i sig, utan att Skistar i detta fall, ger ett intryck av att vara mer intresserat av att hitta sätt att få ut varje möjlig krona ur kunderna (och klä det i floskler) det finns då ingen hejd på initiativ och kreativitet, men när det gäller själva huvudprodukten är man inte lika benägen att förbättra och utvidga med samma iver. Är fullt medveten om att företag inte är några välgörenhetsorganisationer och särskilt börsbolag. Denna känsla kommer nog av att man bygger vansinnigt många nya bäddar i alla orter för att få dit fler pengapåsar, menar gäster, utan att skidsystemen byggs ut i samma takt.

Läser man deras ÅR pratar de dessutom om att vi gäster tydligen inte nöjer oss med att leta bra skär/linje utan vill underhållas på vägen ned för backen. Ser framför mig backar som ser ut som ett lekland 😢 Ligger väl i strategin, då kan man säkerligen ta en extra avgift för ”upplevelsebackarna”. När jag tänker på det är det förvånande att parken inte kostar extra, är väl en tidsfråga…
Precis så är det!

Senast ändrad:

DrDim

Medlem
Problemet är lite som när vi stannade på Lassekrog (några mil från Ljusdal) på väg hem ifrån fjällen för några år sen och åt lunch. Jättegod lunch, var bl a älg som serverades och man fick betala 150kr. Problemet var att för 150kr ingick varken en ramlösa eller annan dryck än kranvatten och inget kaffe utan det skulle man betala 20kr styck för. Att t ex bjuda på kaffe hade kostat de typ 2kr/person. När vi åt där hörde man hur alla sällskap pratade om att kaffe inte ingick och att det kändes snålt med tanke på kostnaden av maten. Så jag tycker det är lite dumsnålt av skistar. Förra sportlovet var i Sälen då valde vi att parkera liftnära två gånger och betala för det för att slippa gå i blåsten vilket det var värt men kändes ändå konstigt att behöva betala det med tanke på priser av liftkort. Nu bär det av till Lofsdalen igen på söndag för årets sportlov och där slipper vi detta, har bra fallhöjd och billigt liftkort :)

pd

Aktiv medlem
I love marknadsekonomi! Blir man inte nöjd som kund så är det bara till att ge någon annan chansen nästa gång. Vill man hjälpa företagets lärprocess på traven så är det förstås effektivare att direkt berätta vad det är man inte är nöjd med så slipper de gissa. Det brukar jag göra utan att ha några förväntningar om att få kompensation direkt och det brukar oftast uppskattas - och när det inte gör det så vet jag definitivt att jag inte kommer att komma tillbaka.

a128

Medlem
Almänna Parkeringplatser är en service till allmänheten vilket bör finansieras med dom kommunala fastighetsavgifter, fordonsskatt m.m man får in, P-avgift endast för dom mest attraktiva platserna tex. stortorg
Privata Parkeringsplatser är en service man har till sina kunder, Skistars tilltag förstör helt eller delvis upplevelsen för sina Gäster, skistar bör tänka om, som kund kan man välja skidort som inte har P-avgifter

Bobski

Medlem
Många intressanta input angående att parkera "gratis" eller inte. Att som skidåkare välja bästa skidort efter att kunna parkera liftnära utan att betala ger lite vibbar att det nog inte är skidåkningen som är så viktig. Alla de som tar sig till liftar med skidbussar, eller andra sätt utom med sin bil kanske inte ser det som ett problem med parkeringsavgift, men som a128 skriver så är det ju fritt att välja.

Marboh

Aktiv medlem
Tycker det är trevligt med gratis parkering framför allt för att slippa krångla med att betala.
Men jag fattar också att det kostar att hålla med parkering. Mark ska upplåtas, plogas, underhållas osv. Kostar pengar.
Frågan är hur man ska täcka kostnaden. Man kan ju antingen plocka det från vad liftkortet kostar så alla som köper liftkort betalar kollektivt för parkeringen.
Eller så får de som nyttjar tjänsten betala för den. Är ju två olika sätt att göra det på.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tycker det är trevligt med gratis parkering framför allt för att slippa krångla med att betala.
Men jag fattar också att det kostar att hålla med parkering. Mark ska upplåtas, plogas, underhållas osv. Kostar pengar.
Frågan är hur man ska täcka kostnaden. Man kan ju antingen plocka det från vad liftkortet kostar så alla som köper liftkort betalar kollektivt för parkeringen.
Eller så får de som nyttjar tjänsten betala för den. Är ju två olika sätt att göra det på.
Du kan ju besöka Zillertal/Tuxertal där stora moderna P-hus intill liftarna är gratis och inkluderade i liftkortet.
Det kallas god kundservice.
Nuff said!

Famski

Medlem
Exakt, finns ju en anledning till att Ica, Coop och Willys inte tar betalt utanför sina stora butiker. De skulle ju kunna om de ville, vi alla måste ju handla och vi skulle knyta näven i fickan och handla även om vi fick betala 20 SEK i timmen för parkeringen. Det är precis detta Skistar vet och utnyttjar, det finns bara ett Åre i Sverige så de kan ta betalt och då gör de det.

Marboh

Aktiv medlem
Du kan ju besöka Zillertal/Tuxertal där stora moderna P-hus intill liftarna är gratis och inkluderade i liftkortet.
Det kallas god kundservice.
Nuff said!
Jag påstår inte att det är rätt. Jag är stark förespråkare för bra parkering. Men jag säger att jag kan förstå varför man gör det.

Och man kan ju vända på det, hur många spänn extra är folk villiga att betala på liftkortet för att nån annan ska kunna parkera gratis?
Principen kan ju liknas med kollektivtrafik. Den kan va gratis och så tar man in det på skatten. Eller så låter man de som nyttjar den betala för det. Något förenklat.

Personligen så tror jag att man också tar betalt för att det finns för lite parkering.
Och det är ett sätt att hålla antalet bilar nere.

Jag skulle bli rätt less om jag kommer och det inte finns en plats. Du får snurra en halvtimme för att sen åka hem och parkera. Alternativ har nån parkerat in dig när du ska hem.

Antar att det är lättare att säga att man ska köpa miljöskotrar för pengarna än att försöka förklara hur avkastningskrav mot aktieägare förhåller sig.
Hur ekonomiska förutsättningar ser ut för att investera i parkeringshus kan jag inte svara på, men tveksam på playoff på den investeringen.

a128

Medlem
Nu är det bara att hoppas att fler bojkottar Skistar till förmån för någon annan anläggning som tänker på oss som kör Kolvätedrivet fordon

herrgard

Aktiv medlem
Innan Skistar införde parkeringsavgift i Åre var parkeringarna fulla hela tiden så det gick ändå inte att ta bilen till backen och parkera :P

rodney_piston

Aktiv medlem
Jag köper alla argument om att de som inte åker bil inte vill betala parkering för de som åker bil. Vilket man kanske indirekt har gjort i alla år innan avgifterna kom?

Om det är det som är anledningen så är det väl dags att sänka liftkortspriset eller på något annat sätt visa att betalningsbördan minskar för de som inte åker bil?

Om anledningen är önskemål om större vinstmarginal från aktieägarna så är ju inte det heller fel. Inget de behöver hymla med! Köpa aktier i Skistar kan ju vem som helst göra. Då får man ju dessutom rabatt på liftkorten. Visserligen bara samma som Early Bird rabatten men 15% är ju alltid 15%. Och skistars utdelningen ligger väl på 50% av vinsten fortfarande? (If you can't beat them....)

För Skistars huvudsakliga målgrupp. Alltså en medelklass vanlig familj som åker en eller två veckor till fjällen per år och betalar allt med Klarna så är det ju ingen jättekostnad i sammanhanget. Men för oss som vrider och vänder på varenda krona, tillfälle och möjlighet för att få så många åkdagar som möjligt så känns varje extra utgift som en spottloska i motvind. För egen del skiter jag i vilket. Jag tycker mest att skistars hade kunnat kommunicera lite snyggare i det här fallet.

Och visst kan man åka någon annanstans. Och visst är det nice att ta tåget när man kan.
Men det brukar bli ett gäng Skistardagar per år hur man än gör.

a128

Medlem
Det där med parkeringsavgifer kan man utvecka, man skulle kunna lägga till när man bokar liftkort så man lägger till ett bilnummer utan att krångla med mobiltelefon som inte är kompatibel när man parkerar, sen kanske det finns mer köpvärda aktier än skistar med mer avkastning tex:
Lundin engery,
Aker BP
Tetys OIl

:giggle:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ett alternativ är att boka sitt boende nära liftarna. Jag bodde vid torget nu sist så bilen stod i garaget hela veckan, förutom när vi åka till Tegefjäll en dag (hade vi haft vår Peak-2-Peak så hade man inte alls behövt röra bilen). :)

a128

Medlem
Sista resan var just Stöten med boende inte ens 50 meter från transportlift, men att vara alla dagar i samma anläggning kan vara lite tjatigt, så en avstickare till Idre 1:dagen och kläppen sista dagen fick det bli innan återlämning av hyrd utrustning hos Vasacenter

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Sista resan var just Stöten med boende inte ens 50 meter från transportlift, men att vara alla dagar i samma anläggning kan vara lite tjatigt, så en avstickare till Idre 1:dagen och kläppen sista dagen fick det bli innan återlämning av hyrd utrustning hos Vasacenter

Det är det fina med Åre, det är så stort att man får omväxling på samma berg. :)

KaitsuH

Aktiv medlem
Ett alternativ är att boka sitt boende nära liftarna. Jag bodde vid torget nu sist så bilen stod i garaget hela veckan, förutom när vi åka till Tegefjäll en dag (hade vi haft vår Peak-2-Peak så hade man inte alls behövt röra bilen). :)
Jag tror att alla, absolut alla, skulle varje gång boka boendet nära liftarna, om de vore rika. Också jag.

Alla är inte rika, så de/vi måste boka boendet någon annanstans.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp