Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

Hawk100

Aktiv medlem
Ett alternativ är att boka sitt boende nära liftarna. Jag bodde vid torget nu sist så bilen stod i garaget hela veckan, förutom när vi åka till Tegefjäll en dag (hade vi haft vår Peak-2-Peak så hade man inte alls behövt röra bilen). :)
”Varför äter folket inte bakelser om de är hungriga och brödet är för dyrt???” 😉

NyslipadeKanter

Aktiv medlem

kebacken

Medlem
Nu ska jag kasta in en rejäl brandfackla i den här tråden. Jag jobbar till vardags med stadskärneutveckling och just parkeringar är i den branschen närmast ett skämtsamt triggerord idag. Alla stadskärnor där man precis börjat jobba strategiskt lägger först minst ett år på villovägarna där man bråkar om parkeringar.

Rent krasst kan man säga såhär; parkeringar är asdyrt på de allra flesta ställen där det ens är en fråga. Antingen är de dyra för att det är dyrt att bygga garage eller så är de asdyra för att den alternativa markanvändningen ger ett marknadsvärde på marken som är högt. Så när en parkeringsplats är "gratis" för dig, betyder det att den subventioneras av någon.

Gatuparkeringar i våra städer t.ex. subventioneras av skattebetalarna i kommunen eftersom marken annars hade kunnat säljas eller användas till något annat (och nej, att du betalar p-avgift täcker inte den faktiska kostnaden). Bor du i ett flerbostadshus med p-plats eller garage som du hyr? Med allra största sannolikhet så subventioneras din hyra av de boende i huset som ej har bil.

När det kommer till döende stadskärnor så är det inte brist på parkeringar som är boven. Vad man däremot ofta märker är att när man höjer p-avgifterna i städer så blir det enklare för konsumenter att ta sig till staden för att handla. När avgifterna är låga är nämligen alla bra p-platser för konsumenter upptagna av de som jobbar i staden. Så högre p-avgifter är alltså bättre för kommersen.

När det gäller p-avgifter på skidanläggningar så gäller ju förstås samma logik. Är det ej p-avgift? Ja då tas pengarna ut nån annanstans. Så fundera på det nästa gång ni åker till en anläggning och låter bilen stå vid boendet och istället tar bussen eller motsvarande. Då är det antagligen ni som subventionerar parkeringsplatserna för de som tar bilen istället. När det gäller Skistar så misstänker jag att den alternativa användningen av marken som idag är parkering skulle innebära ganska stora intäkter. Då måste alltså parkeringen inbringa tillräckligt mycket för att kompensera.
Mycket bra argumentation!

Dock finns ett problem att jämföra stadskärnor och Malung-Sälens kommun. Om något så finns plats.

Skistars största tabbe var att bygga en flygplats (plats fanns) med hjälp av externa finansieringar, istället för att försöka åka på den gröna medvetenhetsvågen och förlänga tågbanan från Mora/Malung till Sälen (banvallen finns?).
Hade dom satsat på det, så hade dom kunnat marknadsföra sig som miljökämpar och frontrunners för POW.

Men har man bara nästa kvartalsrapport i åtanke så är ju parkeringsavgifter på ett fjäll i glesbygden en jättebra idé.

Pillard

Aktiv medlem
Mycket bra argumentation!

Dock finns ett problem att jämföra stadskärnor och Malung-Sälens kommun. Om något så finns plats.

Skistars största tabbe var att bygga en flygplats (plats fanns) med hjälp av externa finansieringar, istället för att försöka åka på den gröna medvetenhetsvågen och förlänga tågbanan från Mora/Malung till Sälen (banvallen finns?).
Hade dom satsat på det, så hade dom kunnat marknadsföra sig som miljökämpar och frontrunners för POW.

Men har man bara nästa kvartalsrapport i åtanke så är ju parkeringsavgifter på ett fjäll i glesbygden en jättebra idé.
Tack! Du har förstås rätt i att det finns plats men platsen blir ganska snart några meter bort från liftarna och då minskar intresset för att stå där.

En aspekt som spelar roll i valet mellan flygplats och tåg kan ju också vara att staten i realiteten har monopol på byggande av järnväg, vilket gör det till en helt orimligt komplicerad process. Jag skulle välja krånglet med att bygga en flygplats med allt vad det innebär av processer framför att bygga en järnväg alla dagar i veckan.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tack! Du har förstås rätt i att det finns plats men platsen blir ganska snart några meter bort från liftarna och då minskar intresset för att stå där.

En aspekt som spelar roll i valet mellan flygplats och tåg kan ju också vara att staten i realiteten har monopol på byggande av järnväg, vilket gör det till en helt orimligt komplicerad process. Jag skulle välja krånglet med att bygga en flygplats med allt vad det innebär av processer framför att bygga en järnväg alla dagar i veckan.
Banvallen finns ju kvar. "bara" att lägga ut rälsen igen...

Tänk om de kunde köra den ursprungliga sträckan ändå upp till Särna. Då skulle även Idre kunna nås med tåg. och idag finns det väl batteritåg som borde kunna klara sträckan (dvs inget behov av elektrifiering)

rodney_piston

Aktiv medlem
Det ryktas om att det är tåg på gång. Fiskarheden har lagt ner hundratals miljoner på att få tåg till sågverket i Vansbro. Och nu vidare till Götet

Och rälsen ligger där som sagt. Persontåg mellan Borlänge- Fiskarheden vore ju grymt om man ska till Kläppen.

Pillard

Aktiv medlem
Banvallen finns ju kvar. "bara" att lägga ut rälsen igen...
Ja det skulle man ju kunna tycka :) Det uppstår ju dock några följdfrågor, ägs marken av staten? Finns satsningen i nationell plan? Håller banvallen för modern järnväg? Jag skulle gissa att nyttan av befintlig banvall är minimal.

kebacken

Medlem
Ja det skulle man ju kunna tycka :) Det uppstår ju dock några följdfrågor, ägs marken av staten? Finns satsningen i nationell plan? Håller banvallen för modern järnväg? Jag skulle gissa att nyttan av befintlig banvall är minimal.
Om vi ändå ska gissa, så kan en ju gissa att en befintlig banvall är bättre än ingen alls? :)

Pillard

Aktiv medlem
" Det är ju främst för biltrafik idag men också för dem som vill utnyttja banvallen för att gå eller cykla, säger Tord Matsson under jobbet vid en broarna vid Megrinn mellan Malungsfors och Lima."

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Var i Sälen skulle tågen gå? Sälenområdet är ju väldigt utspritt. Det är inte direkt som att det går tåg till Åre by.
Skulle tågen gå till Lindvallen, Högfjället, Hundfjället etc?

rodney_piston

Aktiv medlem
" Det är ju främst för biltrafik idag men också för dem som vill utnyttja banvallen för att gå eller cykla, säger Tord Matsson under jobbet vid en broarna vid Megrinn mellan Malungsfors och Lima."
Som sagt, mycket rykten. Men om Fiskarheden just nu kör sina grejer på lastbil 2,5 mil till Malungsfors och där lastar om till tåg så gissar jag att det finns ett intresse att få igång godstrafiken till att börja med. Och vad är det då för trevlig liten anläggning som ligger mittemellan Malungsfors och Fiskarheden??

Tåg till Lindvallen, Hundfjället och Stöten??? Finns det marknad för det?? De som åker dit är väl mest barnfamiljer som åker en vecka om året och då tar bilen. Men vad vet jag? Det skulle såklart bli betydligt knepigare.. Men kanske till byn? Sen går det ju buss...

Den som lever får se.... Antagligen blir det ingenting annat än dyra kraschade projekteringar.

Hawk100

Aktiv medlem
Som sagt, mycket rykten. Men om Fiskarheden just nu kör sina grejer på lastbil 2,5 mil till Malungsfors och där lastar om till tåg så gissar jag att det finns ett intresse att få igång godstrafiken till att börja med. Och vad är det då för trevlig liten anläggning som ligger mittemellan Malungsfors och Fiskarheden??

Tåg till Lindvallen, Hundfjället och Stöten??? Finns det marknad för det?? De som åker dit är väl mest barnfamiljer som åker en vecka om året och då tar bilen. Men vad vet jag? Det skulle såklart bli betydligt knepigare.. Men kanske till byn? Sen går det ju buss...

Den som lever får se.... Antagligen blir det ingenting annat än dyra kraschade projekteringar.
Höghastighetståg 🚄 till Kläppen och ett klassiskt kuggstångståg vidare upp till anläggningarna uppe på fjället! 🤣🤣

fredw

Aktiv medlem
Om vi ändå ska gissa, så kan en ju gissa att en befintlig banvall är bättre än ingen alls? :)
Man kan ju asfaltera banvallen och köra el-bussar på den? Bussar är en extremt flexibel lösning som jämförelsevis knappt kräver några investeringar. Fast usch, bussar är ju inte lika sexigt som spårbunden trafik och innebär inte lika många internationella industrimässor för kommungubbarna att åka till. Plus att det kanske redan finns bussar och vägar till dessa platser.

FMP

Aktiv medlem
Man kan ju asfaltera banvallen och köra el-bussar på den? Bussar är en extremt flexibel lösning som jämförelsevis knappt kräver några investeringar. Fast usch, bussar är ju inte lika sexigt som spårbunden trafik och innebär inte lika många internationella industrimässor för kommungubbarna att åka till. Plus att det kanske redan finns bussar och vägar till dessa platser.
Finns väl tyvärr skäl till att busstrafik inte är så populärt till fjällen, annat än för konferensresor, studentresor och liknande.

Fördel buss kontra bil: Miljön
Nackdelar buss kontra tåg: Trångt, långsamt, påverkas stort av väglag och trafikmängd. Bytesdagar i Sälen under högsäsong påverkar ju i värsta fall 45an nästan hela vägen ner till Gbg.
Övriga fördelar tåg: Ger på sikt en ökad service på regionnivå=> minskad miljöpåverkan från lokalbefolkning. Chartrade elbussar ger troligen inte samma effekt.

Men ser inte att barnfamiljer med 5-7h restid i bil skulle stuva om till varken tåg eller buss då många värdesätter obegränsad packning, flexibilitet i avresetid och stopp. Men å andra sidan borde inte de personerna lockas av flyget heller...

fredw

Aktiv medlem
Tågräls är ju som sagt en extremt oflexibel lösning som bäst passar mellan ordentliga tätorter. Det verkar lönlöst att bygga ut tågnätet dit vägar redan går för att tillgodose turistnäringen. Nu kommer ju dessutom miljövänligare bilar och bussar som förändrar hela spelplanen.
Men befintliga banvallar bör ju tas tillvara på ett långsiktigt sätt. Jag gillade det lilla tåget i Zillertal (även om jag aldrig åkte med det)...

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Tågräls är ju som sagt en extremt oflexibel lösning som bäst passar mellan ordentliga tätorter. Det verkar lönlöst att bygga ut tågnätet dit vägar redan går för att tillgodose turistnäringen. Nu kommer ju dessutom miljövänligare bilar och bussar som förändrar hela spelplanen.
Men befintliga banvallar bör ju tas tillvara på ett långsiktigt sätt. Jag gillade det lilla tåget i Zillertal (även om jag aldrig åkte med det)...
Ja, Åre har ju fördelen att det ligget på Atlantbanan mellan Trondheim, Östersund och Sundsvall.
Bortom Sälen finns inte så mycket som hade varit prisvärt att koppla ihop, hur mycket norrbaggarna än satsar på infrastruktur.

Anzom

Aktiv medlem
Det ligger i tiden, helt klart. Inte lika flashigt för Skistar?

http://www.jarnvag.ch/salen.pdf - en liten intressant hobbyuträkning på att järnväg skulle vara billigare än flygplats till Sälen.

Karlstad

Aktiv medlem
Det ligger i tiden, helt klart. Inte lika flashigt för Skistar?

http://www.jarnvag.ch/salen.pdf - en liten intressant hobbyuträkning på att järnväg skulle vara billigare än flygplats till Sälen.
Hoppas bara att tågbiljetten blir avsevärt mycket billigare än flygbiljetten.
Som priserna ser ut idag är tåg tyvärr det allra dyraste färdmedlet

Christiam

Aktiv medlem
Stämmer inte riktigt.
Har åkt till abisko-gränsen ett antal gånger och när jag kollat har tåget varit billigare.
Sist kollade jag när vi var två vuxna och två barn då hade det blivit 4k dyrare med flyg.
Endast biljetten så har flyget ibland varit billigare men alla kan inte åka Arlandabanan och sen är det transfer från flygplatsen man landar på som tillkommer.
Jag tänker att hela resekostnaden bör räknas med.

Senast ändrad:

kebacken

Medlem
Fantastiskt arbete! Sprid det med vinden. Finns nog ganska många i Transtrand som skulle kunna argumentera för detta...

rodney_piston

Aktiv medlem
Fantastiskt arbete! Sprid det med vinden. Finns nog ganska många i Transtrand som skulle kunna argumentera för detta...
Jag skulle tyvärr gissa att det säkert finns de som är emot också. Gamla banvallen går väldigt nära hus och tomter.

Men jag personligen håller tummarna. Har åkt tåg till Borlänge och sen Dalatrafik till Kläppen några ggr. Otroligt smidigt, billigt och bekvämt när man åker själv. Men kanske inte med en skock småbarn. Då vill man kanske inte ha 2 byten? Annars är 30 minuter i Malung ett perfekt stopp för att köpa en limpa och hinna gå på grekkrogen och få sig en öl om man nu är sugen på det.

Masexpressen till Mora och sen Dalatrafik måste vara billigare än flyget?

rodney_piston

Aktiv medlem
Asså den där kommunikatören på Skistar!!

I allt om elbil står det att de flesta av Skistars laddare är finansierade av investeringsstöd från klimatklivet. https://alltomelbil.se/skistar-satsar-pa-fler-laddare-till-elbilar-infor-vintersasongen/

Enligt deras egen kommunikation så är det parkeringsavgifterna (ursäkta suddig bild från i somras)

150 laddare?? En droppe i havet. Jag har aldrig sett någon annan som säger att parkeringsavgifter där det inte finns laddstolpar går till framtida investeringar i laddstolpar. Det ska väl finansiera sig själv? En vanlig investering.

Har aldrig sett en skylt där det står parkeringsavgiften går till att bygga en korvkiosk. Eller parkeringsavgiften går till att bygga en mataffär o s v.

150 laddstolpar a ca 4000 spänn? 600'000 spänn.

600'000 kr / 95 kr = 6316 parkerade bilar det borde de få in på 2-3 dagar

Varför inte bara skriva att parkeringsavgifyen går till underhåll markyta och annat som parkeringsavgifter gör på alla andra ställen? Om det nu måste kommuniceras?

Bilagor

• Screenshot_2022-09-22-15-40-57-33_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2022-09-22-15-40-57-33_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    51.5 KB · Besök: 29
  • IMG_20220802_153315.jpg
    IMG_20220802_153315.jpg
    925.8 KB · Besök: 28

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Verkar vara lite upprorsstämning i Åre då rabatten för locals är slopad.
Möjligheten att också få åka till Sälen och Hammarbybacken verkar inte locka.

Epic Pass-liknande grejer funkar nog i Klippiga Bergen och Alperna där man har flera superberg nära (och närmare större städer) så att folk varje helg kan testa olika ställen.
I Sverige där vi i princip bara har en riktigt stor skidort som är bra* och där de ligger långt borta så det nästan alltid blir semesterresor funkar det nog inte.

*Menar alltså inte att Riksgränsen eller Hemavan är dåliga, menar att Åre är det enda större skidresorten; andra jämförelsen är Sälen som jag inte tycker är bra. :)

fredw

Aktiv medlem
Det går trögt med laddare på många håll. I min BRF-styrelse (där jag sköter laddstolpe-projektet) har vi en tjomme som ville ha en egen bensinpump om vi skulle installera laddstolpar... Men på måndag tas första spadtaget! Får dock se om någon har råd att ladda (vi bor i SE4 nära kablarna till kontinenten, rörligt elavtal...)

Vad gäller se svenska skidorterna så är väl den dystra sanningen att det är fler laddplatser på vägen dit och hem som mest behövs? När man väl kommit fram så är det ju inte så bråttom så då går det väl i princip att ladda upp bilen vid stugan inför hemresan.

Jag tror att elbilarnas batterier är en tillfällig återvändsgränd. "Dynamic wireless charging" inbyggt i vägarna är nog framtiden - bilen laddas medan man kör.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, skidortsmonopol (eller envälde) suger, eller hur? ;)

När det gäller laddstolpar så är det i EO 3 och 4 just nu mycket billigare att ladda elbilen med bra abonnemang på publika nät i stället för att ladda hemma.
Laddboxen som jag nyligen installerade kommer inte att användas förrän/om elpriserna mer än halveras. Nu väntar jag bara på V2H så att jag kan tanka billig el ute och mata egna huset med.

Har också noterat att sedan flera veckor har EO 3 och 4 exakt samma spotpriser. Har de hittat på något skumt med prissättningsalgoritmen?
Hur som helst så har man ända upp i Dalarna nu samma sura priser som vi har i Skåne.🥴

Anzom

Aktiv medlem
Åreborna kan väl hantera det eller? Tycker inte synd om dem, noll % unika när man väljer en sån ort :) Gör hela orten till ett hotell.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp