Parkeringsavgift för att nyttja sitt köpta liftkort -Skistar igen.

pd

Aktiv medlem
Har också noterat att sedan flera veckor har EO 3 och 4 exakt samma spotpriser. Har de hittat på något skumt med prissättningsalgoritmen?

Det är vad som händer när tillgången på överföring in i området är lägre än den efterfrågan i området och efterfrågan på överföring ut ur området. Klena kablar norrifrån, större förbrukning och feta kablar söderöver.

fredw

Aktiv medlem
Har också noterat att sedan flera veckor har EO 3 och 4 exakt samma spotpriser. Har de hittat på något skumt med prissättningsalgoritmen?
Hur som helst så har man ända upp i Dalarna nu samma sura priser som vi har i Skåne.🥴

Kanske norrmännen som stödköper svensk el från mellansverige, för att få upp priserna där, så att de svenska liftarna stängs och vi alla måste åka till Skeikampen?

Det jag inte förstår är hur dessa billigare externa laddplatser finansieras. Jag förstår dem som står t.ex. vid Lidl etc där man hoppas finansiera det hela med sekundära köp i butiken bredvid, men i övrigt? Har de gammal billig el på lager?

MKOL

Aktiv medlem
Kanske norrmännen som stödköper svensk el från mellansverige, för att få upp priserna där, så att de svenska liftarna stängs och vi alla måste åka till Skeikampen?

Det jag inte förstår är hur dessa billigare externa laddplatser finansieras. Jag förstår dem som står t.ex. vid Lidl etc där man hoppas finansiera det hela med sekundära köp i butiken bredvid, men i övrigt? Har de gammal billig el på lager?
Japp, gammal sekunda ful-el. Dessutom har jag hört från en kompis att Bernt-Günther och Hansi från Lidls inköpsavdelning åker land och rike runt på jakt efter bortglömda överskottspartier med el. Min kompis berättade att senast hade dom Trabanten fulsmockad med geggawatt när dom kom tillbaka.

Lite samma som här på vischan där varje droppe gammal spillolja tas tillvara för att användas av ehhh hmm till ehhh hmm :rolleyes: Eller det billiga och potenta "brännvinet" som fortfarande går att köpa på 5-litersdunk.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp