Passar pjäxorna bindningarna?

JanneJanne

Ny medlem
Hej!
Jag har precis köpt lite nya topptursprylar då jag strax ska ut på min första topptur. Efter att jag köpt prylarna såg jag på hemsidan där jag köpte bindningarna (Dynamo Beast 14) att de tydligen inte är lämpade för just mina pjäxor (La Sportiva Spectre 2.0).
Varför förstår jag inte riktigt då jag skruvade på power insertsen man fick med och testade att åka med dem i en backe i närheten och det verkade inte vara något problem alls.
Min enda tanke är att dom kanske inte kommer att lösa ut som dom ska om man ramlar?

Så min fråga är helt enkelt om ni tycker jag ska köra på ändå då allt verkar fungera eller om jag måste justera något eller köpa något nytt.

Bifogar en bild på pjäxan med power inserten och en på pjäxan när den sitter i bindningen.

/Janne

Bilagor

• pjäxa1.jpg
    pjäxa1.jpg
    473.3 KB · Besök: 107
  • pjäxa3.jpg
    pjäxa3.jpg
    426.1 KB · Besök: 107

Pillard

Aktiv medlem
Kan det vara så att det är tån som är problemet? Om du vrider ojäxan framåt i tån, löser den ut ur tådelen då?

JanneJanne

Ny medlem
Det där ser intressant ut. Dock passade power insertern på just min pjäxa som tur var.
Angående det med tån så vet jag inte exakt hur det är tänkt att det ska fungera men i nuläget så kan jag lyfta hälen med tån fast i bindningen ända fram till att pjäxan i stort sätt går emot skidan med delen man stoppar ner foten i för att den ska lösa ut.
Känns ändå rimligt att det är där någonstans den ska lösa ut?

Tyvärr har bindningen plockats bort från sport-condrad där jag köpte den. Där fanns det nämligen en lista över vilka pjäxor som inte passade och där stod det att just La Sportiva pjäxor inte var kompatibla.

Pillard

Aktiv medlem
Det där ser intressant ut. Dock passade power insertern på just min pjäxa som tur var.
Angående det med tån så vet jag inte exakt hur det är tänkt att det ska fungera men i nuläget så kan jag lyfta hälen med tån fast i bindningen ända fram till att pjäxan i stort sätt går emot skidan med delen man stoppar ner foten i för att den ska lösa ut.
Känns ändå rimligt att det är där någonstans den ska lösa ut?

Tyvärr har bindningen plockats bort från sport-condrad där jag köpte den. Där fanns det nämligen en lista över vilka pjäxor som inte passade och där stod det att just La Sportiva pjäxor inte var kompatibla.
Det där med kompatibilitet är ett elände. Det kan ju bara vara så enkelt att de inte vill garantera 100%. Det kan säkert funka fint men man vet ju aldrig. Jag själv är dock lite nojig för just sånt så ett mail till Dynafit och fråga vad som skulle kunna vara problemet kanske inte är så dumt?

JanneJanne

Ny medlem
Det där med kompatibilitet är ett elände. Det kan ju bara vara så enkelt att de inte vill garantera 100%. Det kan säkert funka fint men man vet ju aldrig. Jag själv är dock lite nojig för just sånt så ett mail till Dynafit och fråga vad som skulle kunna vara problemet kanske inte är så dumt?
Ja verkligen! Som nybörjare i den här världen tänkte jag inte på att kompatibilitet skulle kunna vara ett problem men där lärde man sig en läxa då antar jag.
Ett mail till dynafit var ingen dum ide, slänger i väg ett nu!
Jag ska upp och skida redan på söndag så vi får se om de hinner svara, annars chansar jag nog och kör ändå, verkar ju trots allt fungera!

Stort tack för all hjälp!

kurono

Aktiv medlem
Dem har väl kompabilitetsproblem för att din pjäxa har trab inserts i hälen och inte dynafit specade inserts. Är som metall i sidan av pjäxan där bak. Är dem delarna kvar på pjäxan?

JanneJanne

Ny medlem
Dem har väl kompabilitetsproblem för att din pjäxa har trab inserts i hälen och inte dynafit specade inserts. Är som metall i sidan av pjäxan där bak. Är dem delarna kvar på pjäxan?
Ja det sitter små metallbitar inkörda i pjäxan där bak. Det ser lite svårt ut att få bort dom tyvärr men det kan säkert gå att ordna! Power insertsen som kom med beast bindningarna ser dock ut att passa rätt bra ändå, ovanför metallbitarna.
Varför skulle dom innebära kompabilitetsproblem tror du?

kurono

Aktiv medlem
Ja det sitter små metallbitar inkörda i pjäxan där bak. Det ser lite svårt ut att få bort dom tyvärr men det kan säkert gå att ordna! Power insertsen som kom med beast bindningarna ser dock ut att passa rätt bra ändå, ovanför metallbitarna.
Varför skulle dom innebära kompabilitetsproblem tror du?
Ja men tänkte att det är troligen anledningen varför den listas som inkompatibla. Sen om dom ändå funkar får du testa dig fram själv. Ställ ner bindningen och testa att falla lite? :)

JanneJanne

Ny medlem
Ja men tänkte att det är troligen anledningen varför den listas som inkompatibla. Sen om dom ändå funkar får du testa dig fram själv. Ställ ner bindningen och testa att falla lite? :)
Ja så kan det nog vara! Jo men det verkar ju som att det funkar trots allt. Jag får testa mig fram lite till men det blir nog så att jag kör på det jag har och hoppas på det bästa!
(y)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp