Pieps jetforce bt 25

allanidalen

Ny medlem
Pieps jetforce bt 25
Någon som har erfarenhet av denna lavinryggsäck? Lutar åt att köpa denna då den är något billigare än black diamonds motsvarighet. Finns i två storlekar s/m och m/l men båda rymmer 25L?

dr_cosmo

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
Någon som har erfarenhet av denna lavinryggsäck? Lutar åt att köpa denna då den är något billigare än black diamonds motsvarighet. Finns i två storlekar s/m och m/l men båda rymmer 25L?
Jag har ingen erfarenhet av Pieps själv, kör med scott alpride. Det råd jag dock kan ge är att fundera över storleken. Jag kör med 30 liter och den rymmer precis vad jag behöver för en dags åkning/turande. Hade jag köpt idag så hade det definitivt blivit en 40 liters.

//R

allanidalen

Ny medlem
Pieps jetforce bt 25
Jag har ingen erfarenhet av Pieps själv, kör med scott alpride. Det råd jag dock kan ge är att fundera över storleken. Jag kör med 30 liter och den rymmer precis vad jag behöver för en dags åkning/turande. Hade jag köpt idag så hade det definitivt blivit en 40 liters.

//R
Ok, tack för svar. Jag har en gammal dakine idag som rymmer ungefär som denna och har fungerat bra. Däremot har man kunnat spänna fast mycket utanpå om man behövt.

antikvitet

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
30literssäck räcker för flerdagarsturer. Jag kör med en Mammut 30liters Light (rödgrå lätt sak) och har haft den på Urner och Högruta Jotunheimen. Då är det alltså även med glaciärprylar och sånt jag vill ha i hyttan. Såklart att det blir tight och du får prioritera packningen. Uppsidan är att du inte kommer släpa med något onödigt. Light is right.

Martin-J

Medlem
Pieps jetforce bt 25
Den är bra. Bägge storlekarna rymmer 25 liter, det är storleken på föraren som avses. Jag har s/m och är 171. Packdelen går att byta. Jag har 10 och 25 liter. Tror det finns 40 liter också.

QRikard

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
Testa att packa i utrustningen du brukar åka med. Jag upplever airbag-säckar betydligt mycket mindre än "normala" ryggsäckar av samma storlek.

Sen föredrar jag en större och framförallt bredare säck som går bra att komprimera så den sitter tight nära ryggen jämfört med en ryggsäck som packas på djupet och ser ut som en köttbulle när den är fullpackad.

Framförallt testa ryggsäcken (med skidkläder) så den sitter bra på ryggen och inte skumpar runt vid åkning. Det är lätt värt en tusenlapp extra för en ryggsäck som sitter riktigt bra

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Pieps jetforce bt 25
Det där med volym på ryggsäckar är... Ja. Skulle uppskatta att det, mellan den största och minsta 30-literssäcken jag använt skiljer typ 10-12 liter. Vilka av litrarna? Det får du gissa, precis som att en säcks storlek utifrån angivet litermått är en gissning ;) Det är lite som flex-tal på pjäxor. High chaparall och ingen har någon egentlig koll.

Som tidigare sagts avser S/M eller M/L din rygglängd. M/L kommer (nästan garanterat) vara något större i volymen än S/M trots att tillverkare anger lika många liter. Den egentliga frågan kanske är; hur stor är en ryggsäck?

Marboh

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
Fläkten tar en del plats och man behöver packa runt det vilket gör (min mening) att det blir lite död volym.

Jag köpte rygga i höstas och klämde och kände en hel del. Olika system har lite olika för och nackdelar. Men alla påverkar hur man kan packa väskan på lite olika sätt.

Jag var inne på fläkt, men blev med patron. Dels för att jag gillade hur mammut hade löst det med patron som inte är allt för mkt i vägen. Men det var också en kostnadsfråga. Fick rea på rea så blev väldigt stor prisskillnad.

QRikard

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
Det där med volym på ryggsäckar är... Ja. Skulle uppskatta att det, mellan den största och minsta 30-literssäcken jag använt skiljer typ 10-12 liter. Vilka av litrarna? Det får du gissa, precis som att en säcks storlek utifrån angivet litermått är en gissning ;) Det är lite som flex-tal på pjäxor. High chaparall och ingen har någon egentlig koll.

Som tidigare sagts avser S/M eller M/L din rygglängd. M/L kommer (nästan garanterat) vara något större i volymen än S/M trots att tillverkare anger lika många liter. Den egentliga frågan kanske är; hur stor är en ryggsäck?
Min erfarenhet är att det skiljer kring 1-2 liter enligt spec mellan S/M och M/L men det varierar mellan tillverkare och många skrivet inte ens något alls.

allanidalen

Ny medlem
Pieps jetforce bt 25
Den är bra. Bägge storlekarna rymmer 25 liter, det är storleken på föraren som avses. Jag har s/m och är 171. Packdelen går att byta. Jag har 10 och 25 liter. Tror det finns 40 liter också.
Okej. Vet du om "normalutförandet" har straps så man kan fästa en snowboard när man är ute och går. Samt teleskopstav och snöskor? Hittar ingen info om det förutom att man kan fästa skidor diagonalt. https://www.sport-conrad.com/en/pro...UKBmgErDW1HH5nqccsQsrQSEIjMXYPUcaAsqXEALw_wcB

Martin-J

Medlem
Pieps jetforce bt 25
Bräda går inte utan att förlänga remmar skulle jag säga. Det finns hjälmnät, kardborreband och en extremt kort fästrem utöver diagonalsystemet.

allanidalen

Ny medlem
Pieps jetforce bt 25
Bräda går inte utan att förlänga remmar skulle jag säga. Det finns hjälmnät, kardborreband och en extremt kort fästrem utöver diagonalsystemet.
Ok, så du tror inte det går med orginalfästen son finns? Det känna synd att man inte anpassat den även för snowboard? Går det om man köper någon form av förlängning eller egna remmar som man kan fästa?

QRikard

Aktiv medlem
Pieps jetforce bt 25
På dom äldre generationerna så hade Pieps snowboardfäste inbyggt men inte black diamond. Har ingen koll hur det är på senaste generationen.
Har för mig att osprey har snowboardfäste på soelden/sopris säckarna men är inte hundra.

allanidalen

Ny medlem
Pieps jetforce bt 25
På dom äldre generationerna så hade Pieps snowboardfäste inbyggt men inte black diamond. Har ingen koll hur det är på senaste generationen.
Har för mig att osprey har snowboardfäste på soelden/sopris säckarna men är inte hundra.
Jag får maila Pieps eller någon återförsäljare och kolla.

Snödjup

Topp