Pingis rack

hanilton199

Ny medlem
haha kanske är dum fråga på detta forum men nästan samma sak som valla XD, Jag undrar jag har ett pingis rack som jag ska bytta gummi på då ska man ju först ta bort det röda och svarta gummit men sen undrar jag ska man dra bort det understalagret ochså det gula???

mvh johan flummo^

Stepup

Ny medlem
jag förstår inte.. vadå "nästan som valla" ? vad jag vet så är det ganska stor skillnad på pingisrack och vala.

StraightAir

Ny medlem
när du köper nytt ser du väl om nåt guld följer med.....tror jag
inte för att jag vet nåt men:D
testa fara till nån sportshop och hör med dom istället=)

JCM

Ny medlem
Det är en bra, brännande och ständigt lika aktuell fråga du tar upp här hanilton.

Hur gör jag egentligen när det är dags för nya plattor på min älskade spade?

Looparna biter inte lika bra längre, antiloopen knäcker inte längre min motståndare, långnabben känns sliten, det blixtrande trycket är väck som en mödom på studentbalen och lystern i belaget glänser inte lika grant i gymnastiksalsljuset som det en gång gjorde.

Hav förtröstan, det finns vägledning ur det problemträsk du trampat ner i.

Glöm inte att det är nya regler som gäller från förste juli i år, limreglerna är ändrade så det är bara att glömma att fortsätta med att limma nytt inför varje pass nassepingis på fritidsgården – nu skare minsann vara miljövänligt också – dessutom försöks det ju att stoppa Dr Neubauers armé av spelförstörare och därför har nollfriktionsgummina också förbjudits. Givetvis kommer de tyska gummiingenjörerna att ha klurat ut ett sätt att kringå dessa regler snabbare än en dyslektiker hinner tänka Lauberhornrennen. Men, men…

Ja, skumgummit/svampen under ska också väck Einstein!
Kom ihåg att plattorna alltid skall rivas av sakta och försiktigt och att kemiskt ren aceton skall användas så fort problem kan anas.

Sedan är det fiffigt att lacka trästommen. Varför inte använda en vattenbaserad lack för att befästa velourtomtestatusen? Torktiden kan variera. Ett fint sandpapper bör användas mellan och efter lackningarna. Arbeta i fiberriktningen, endast en kort bearbetning behövs.

De lim som nu får användas är enbart till för att fästa gummit. Limmet är vitt från alla leverantörer och påminner lite om trälim. När du limmar så ta ett så tunt lager som möjligt eftersom det inte sjunker in i svampen.

Steg 1: Stryk på med ett tunt lager lim på gummisvampen med svamparna som medföljer (de flesta leverantörerna) eller använd Yasakas Nurita svamp. Ta sedan ett tunt lager på stommen. OBS! använd ej pensel. Med pensel blir det ränder vilket betyder att man får ett vågigt gummi när allt är klart.

Steg 2: Efter 5-15 minuter så har det vita limmet blivit genomskinligt, då är det klart för att fästas. Börja nerifrån handtaget på stommen och rulla det uppåt, gärna med hjälp av en "bordtenniskavel" ;) för att undvika bubblor. Gör sedan samma sak med det andra gummit.

OBS! Det blir inte någon bättre effekt av att "limma om" med detta lim (den s k omlimningseffekten), snarare tvärtom då ytterligare en hinna byggs till på svampen, vilket gör den mer stötdämpande.

Det finns även ett antal godkända limfolier på marknaden. Det är i regel enklare att fästa gummin med limfolie, och det går dessutom fortare. Dock kan gummina vara svårare att få bort.
/JCM - snart i en rundpingis nära dig

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp