Pistskidor lämpliga efter knäskada

Areholic

Ny medlem
Min fru gjorde illa sig(Främre korsband, Inre ledband och lite skelettskador) i början av december och har nu efter operation börjat träna upp sig för att förhoppningsvis kunna stå på skidor nästa säsong.
Men det vi undrar följande, gärna av någon som varit med om liknande, verkar vara många tyvärr. (Nästan ett anställningskrav på Hanson i Åre tror jag.)
1. Vad för typ av skidor bör hon börja med, pist åkning enbart?
2. Finns det något typ av skydda att rekommendera för att känna lite mer trygghet i åkningen. Vi har kikat lite på www.asterisk.com, är det någon som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för svar.

Ha en bra dag

jonnny

Ny medlem
Tjenare

Skidor har jag absolut ingen koll på. Dock på knäskador dragit av korsbandet två gånger och krossat menisken men efter jag började köra med ossur knäskydd har knät hållt fint. Dyrt men har inte haft några problem då jag använt detta, Så rekommenderas starkt.

Areholic

Ny medlem
jonnny sa:
Tjenare

Skidor har jag absolut ingen koll på. Dock på knäskador dragit av korsbandet två gånger och krossat menisken men efter jag började köra med ossur knäskydd har knät hållt fint. Dyrt men har inte haft några problem då jag använt detta, Så rekommenderas starkt.
Tack Jonny, allt tips uppskattas.

kyllojyr

Ny medlem
Hej! Håller med Jonny. Har själv skadat led- och korsband. Ordentlig rehab och Ossur skydd. Jag tog kontakt med ortopedtekniker som hjälpte mig med skyddet.

Har åkt hela säsongen utan problem :)

/ Jyrki

MnO

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det bästa är att åka på ett par skidor som man är väl inåkt på, så det inte dyker upp några överraskningar.

TintinB

Ny medlem
En skida som inte kickar tillbaka så hårt kanske annars är det bara att köra med knäskydd. Min pappa körde på ett par mjuka storslalom skidor funkade bra för honom.

Jag skadade knät 2007 ,korsband , menisk ,ledband . Nästa vinter köpte jag mjuka skidor med lite längre radie, tror det var 18 m . Sålde mina slalomcarvers med 12 m radie då jag insåg att dessa ska köras hårt för att va kul . Upplever att kort radie vill vrida knät när man åker som man ska . Började åka väldans försiktigt ,med rejält nedskruvad din på bindningarna , startade på 4-5 ungf . Tror att jag lärde mig att "trycka rakt ned ,mitt i skidan " då. Funkade bra , fick väl åka lite kortare dagar ibland , kunde känna att knät liksom glappade när jag åkt mkt . Var redan då över 40 år så rehab kan gå bättre om man är yngre . Men stressa inte , " ruta 1" var nog nära för mig mer än en gång .
Skidorna var ett par atomic nomad crimson , var helt nöjd med dom .

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag tror det viktigaste för att klara knäna i första hand är en teknikfråga och att välja sina skiddagar med omsorg ...

I pisten är det uppkört och slagit underlag som tar på knäna och extra påfrestande blir det om man inte kan hålla skäret utan sladdar. Att köra på (kontrollerat) skär i en lite mjukare välpreparerad pist är däremot snällt mot knäna. Belastningarna på knäna blir med en viss automatik mindre i lägre hastigheter vilket gör att det är en god ide att hålla sig i flackare pister (grön/blå) om man är osäker.

När det gäller skidor är det en god ide att hålla sig till lite längre svängradie, typ 16 meter eller längre, och en något bredare skida som inte skär ned så lätt, typ 75 mm eller mer. Kanske inte läge att välja de styvaste skidorna (raceskidor går bort) men samtidigt välja något som är tillräckligt styvt för att hålla skäret i alla lägen (utan att hitt på egna hyss).

Så ... vara tidigt på berget och köra stort i välpreparerade grön/blå pister och sedan gå hem och göra något annat om/när det börjar bli uppkört kan vara receptet! :)

/MM

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Jag är mitt i min rehab efter ett ha pajat både korsband och ledband i vintras.

Mitt råd är att din tjej, (eftersom hon inte verkar vara aktiv här så går jag genom dig), är att hon går till sin ortoped, den som undersökte henne alltså, och i samråd med dem emellan kommer fram till vilket skydd hon bör använda. Jag skulle aldrig vilja att min tjej gick ut på ett forum och talade med helt okända människor om vad som ev är bäst för mig. Alla knän är inviduella och därför kan man aldrig säga vad som passar, utan man måste samråda med en expert.

Jag verkar haft tur med min skada, inre ledband och korsband helt av, även lite skador på minisk och ben, men ändå så kommer jag kunna åka till nästa år utan skydd, får kämpa lite med rehaben. Så be henne kolla med en expert som sagt. Det är ändå hon som är den skadade...

Skidor däremot. Skulle verkligen rekommendera ett par nybörjar skidor, dels för att de är snällare och framförallt så tror jag hon kommer ha bra mycket roligare på sådana. Det jag kommer göra är att ta av kanterna i toppen på mina skidor, så att jag minimirerar risken för snedskär, det jag råkade utför själv...

Mountain_Man

Aktiv medlem
zerode sa:
...

Skidor däremot. Skulle verkligen rekommendera ett par nybörjar skidor, dels för att de är snällare och framförallt så tror jag hon kommer ha bra mycket roligare på sådana. Det jag kommer göra är att ta av kanterna i toppen på mina skidor, så att jag minimirerar risken för snedskär, det jag råkade utför själv...
Jag håller med dig i de två första stycken, kloka ord, men det där med nybörjarskidor ... Det är klart, är man nybörjare och tänker så föbli är det lämpligt med ett bar enkla billiga skidor som är gjorda för kortsväng i barnbacken, vill man däremot åka över hela berget och dessutom har dåliga knän kan det vara ett riktigt uselt alternativ. Men, utveckla gärna dina tankar, jag kan ha fel ...

Sen ... det där med att "ta av" kanterna i toppen ... låter väldigt avancerat ... bättre att "dra av" kanterna med ett brynje både i topp och bakände så kanten blir rundare för att göra dem mer lättkörda. ;-)

/MM

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Haha MM, Jo här uppe i norr så säger man ta av kanterna när man gör dem mindre aggressiva, antingen genom att hänga dem lite extra eller slöa till dem. Eftersom det gick att missförstå så förstår jag att du är på.

Jag är lite krass i min rekommendation utav nybörjarskidor, när en kille är på och vill ha tips till sin tjej brukar det i 9 fall utav 10 betyda att tjejen är nybörjare, de tjejer som åkt en del burkar veta vad de vill själva. Nu är det som sagt en krass utgång utav inlägget och kan absolut vara så att det inte stämmer, att hon är en mycket bra åkare :)

Min rekommendation utav skidor är, de hon är van med, kör hon mest på allmountain skidor så skall hon fortsätta med det, kör man däremot feta skidor så kan det vara en idé att gå ner i bredd då man får rätt mycket belastning på knäna när man kör breda skidor. Annars är det som sagt det man känner sig trygg på som är att föredra...

Mitt viktigaste tips är däremot att peppa henne i rehaben, och hoppas hon fått hjälp utav en riktigt bra sjukgymnast. Jag har som sagt haft tur och kämpat med rehaben 5dagar i veckan under sjukskrivningen, och det har gått så bra att min ortoped inte tror att jag kommer märka av skadan i vinter när skidåkningen kör igång igen, och att jag inte kommer behöva något knäskydd. Så är mer än nöjd med det, och hoppas alla som pajar korsband/ledband kan få samma svar om de kämpar.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp