Pistskidor som kombinerar det bästa från de jag har (Nordica/Stöckli)

hassel99

Medlem
Nyligen köpt mig ett par Stöckli Laser AX och är lite besviken. Saknar det där riktiga bettet på is som mina Nordica Dobermann Spitfire Pro EDT har.

Nordica EDT:
+ Oerhört stabila i högre farter
+ Svänger riktigt bra med tryck på skidorna
+ Enormt spårstabila dvs jag kan alltid lita på dem
- Tröga vid lägre farter
- Måste jobba en del på dem hela tiden, inga cruisers

Stöckli:
+ Svänger riktigt bra och kräver inte lika mkt jobb
+ Mkt lätta att få in i sväng
+ Svänger även i låga farter
- Känns inte lika stabila i högre farter
- Inte lika bra isgrepp

Man kan jämföra dem med att Nordica är formel1 bil som kräver högre fart för att det skall bli roligt samt enormt stabil. Stöckli är mer som en rallybil, kräver inte så mkt fart för att de skall bli roliga men klara inte heller lika hög fart.

Finns det några andra skidor som skulle kunna funka genom att kombinera både stabilitet vid hög fart, lättsvängda i låg fart samt isgreppet?
Vet inte riktigt vilka jag skall kika på.

zerode

Aktiv medlem
Skulle tipsa om att testa Völkl Deacon84, det är en bra allround skida med grymma pistegenskaper, kan vara något åt det hållet du vill...

Det är dock svårt att hitta ett par som är lättsvängda i låg fart, men stabila i hög.
Kör mycket på Völkl Deacon 84 och 80, och väljer 80 modellen när jag vet att det kommer vara lite lugnare åkning i flackare terräng, medans 84 används mer när det skall köras på.
Nu tål Deacon 80 hög fart utan problem, men tycker 84 känns stabilare där, så därför väljer jag dem då...
Men testa gärna bägge om du har möjlighet

DaliWest

Medlem
Atomic Redster G9 är en i mitt tycke fantastisk skida om man gillar att stå på utför med sköna GS-svängar. Funkar även bra i uppkörda förhållanden då de är lätta att svänga runt bullarna med. Man kan både cruisa och gasa på med dem, även om de kommer bäst till sin rätt när man gasar på ordentligt.

Jag har under två veckors tid i Champoluc och nu senast i Saalbach-Hinterglemm testat olika längder av skidan samt även Redster S9 (slalomvarianten) och kommit fram till att G9:ans 177 i längd passar min åkning och nivå bäst. Jag är 182 cm lång och väger 78-80 kg.
Går jag upp till 183 så får jag ett par skidor som älskar höga farter men är lite svårare att tygla när man tar det lugnt. 173 är väldigt lätthanterliga, men blir inte (för mig) lika fartstabila. 177:an som jag kört de senaste dagarna är för mig en röd (ja skidan är snygg också) Ferrari som funkat från morgonens manchester till eftermiddagsåkningens uppkörda förhållanden.

Gillar man lite kortare och rappare svängar så är S9 en fin skida. Hade en hel del fantastiska och fina åk i solen igår med den skidan innan flyget gick hem till gråa och snöbefriade Sthlm.

/DW

HBAstrom

Ny medlem
Den skidan du söker finns inte tyvärr.
Kombinerar Stöckli Laser ax med bredare för offpiste. Lite förvånad över att du är missnöjd med isgreppet. Stöckli Laser wrt har ett naturligare isgrepp, men ax är inte långt efter men kräver mer att du hänger PÅ och då sitter den också.

hassel99

Medlem
Den skidan du söker finns inte tyvärr.
Kombinerar Stöckli Laser ax med bredare för offpiste. Lite förvånad över att du är missnöjd med isgreppet. Stöckli Laser wrt har ett naturligare isgrepp, men ax är inte långt efter men kräver mer att du hänger PÅ och då sitter den också.
Beror nog på vad man jämför med. Säger inte att Stöckli AX har dåligt isgrepp, bara att det är snäppet sämre än mina Nordica EDT.
Den här reviewen https://www.snowmagazine.com/ski-gear/955-skis/nordica-dobermann-spitfire-edt-2015 stämmer helt överrens med mina erfarenheter.
Saknar som sagt bara lite mer lekfullhet i lägre hastigheter.

GoranC

Aktiv medlem
Du har ju köpt den mest ”lättillgängliga” och allmountaktiga Laser skidan.
Du skulle ju köpt SX om du vill ha mer prestanda.

hassel99

Medlem
Men jag kan förbarma mig över dom odugliga AX-laggen så du kan köpa dig nya :)
Det var mkt vänligt av dig. Var nästan på väg att slänga dem :)

Om du är seriöst intresserad och om de är värda ngt så kan du ju PM:a hur mkt så får vi se...

De kommer nog att åka till Gällivare i helgen för att testas lite till.

GoranC

Aktiv medlem
Det var mkt vänligt av dig. Var nästan på väg att slänga dem :)

Om du är seriöst intresserad och om de är värda ngt så kan du ju PM:a hur mkt så får vi se...

De kommer nog att åka till Gällivare i helgen för att testas lite till.
Skulle tro att det framförallt är hur du står på skidorna som avgör. Från en SL pistmissil som skall drivas till en allmountainskida som kräver en annan viktfördelning. Pröva att trycka med hålfoten och inte driva dom för hårt med plöstryck.
Men du lär aldrig hitta några stabila skidor med brutalt isgrepp som fungerar bra vid lågfartskörning. Skulle tro att dom du har är bland de bästa du kan få av dina krav. I alla fall de skidor jag testat som jag upplever har en väldig bredd i fråga om prestanda i olika farter.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp