Pjäxa för smala fötter

lmk30

Aktiv medlem
Pjäxa för smala fötter
Tja!
Jag kanske är helt dum i kolan men kan typ inte hitta några pjäxor för riktigt smala fötter (som dessutom är små, har strl 36-37). Har åkt telis de senaste 15 åren men har fått ett par skidor över som jag tänkte sätta på en turbindning på för att kunna växla lite. Är således kanske mest ute efter en turpjäxa el åtminstone en allroundpjäxa med möjlighet till tech-sula.

Telemarken körs på NTN och jag vet att man 'kan' köra på de pjäxorna med en techbindning. Tror dock att jag kommer uppleva dem som för mjuka för vanlig åkning (Scarpa TX pro).
Har provat ett flertal sorter vanliga pjäxor som fanns på uthyrning förra säsongen från Scott, Lange och Nordica men varenda en var alldeles för bred över fotvalvet ffa.
Vore alltså mkt tacksam om ngn kunde rek en pjäxa med riktigt låg volym (och helst som det går att tura bra med)! :)

xviggenx

Aktiv medlem
Pjäxa för smala fötter
Nu är ju det här med att tipsa om pjäxor helt osynat för andras fötter ett smärre, ja vad ska en säga.. Svårt?

Men jag är också en sådan person som har notoriskt smala och tunna fötter, till detta kan jag lägga ett par underben som är så smala att jag blev utskrattad av Chrille på Åre Skidsport (läs: en av de bättre personer att lägga sina fötter i händerna på när det kommer till pjäxor i Sverige.) när jag klev in för att skaffa mig ett par vettiga pistpjäxor förra säsongen, självklart var skrattet hjärtligt och ställt med den skämtsamma frågan om jag verkligen ska gå skidlärarlinjen med dom där underbenen och inte satsa på schack istället?
Jag kan alltså ta tag om mina underben ovanför ankeln och nudda med tumme+pekfinger...
Det är smalt, nå djävulskt smalt där nere på benen.

Nåväl, det fanns max 3 pjäxor jag skulle eventuellt kunna tänkas ha som alpinsko och bara en som passade:
Lange RS 130 LV (98mm läst).

I den sitter jag som gjuten med lite adderat hälgrepp och skon har funkat sjukt bra till all typ av åkning jag utsatt den för. Självklart gick jag tillbaka och slängde fram fötterna när jag skulle uppdatera turskorna till denna säsongen och det enda som skulle kunna tänkas passa är Salomon:s MTN Lab. Det gjorde den också.
Kanske den kan vara något baserad på mina erfarenheter?

Mitt tips är kort och gott:
Gå till någon som är duktig på att jobba med fötter+pjäxor.
Fråga om råd.
Prova.
Prova.
Prova.
Åk i skon.
Arbeta med skon vid behov.
Rinse and repeat tills du är så nöjd som du kan tänkas bli.

Senast ändrad:

PNyberg

Aktiv medlem
Pjäxa för smala fötter
Håller med föregående talare. Det svåraste köpet man gör är just pjäxor. Det är det viktigaste och det mest personliga. Tumma inte på pris, låt det ta tid och gå till någon som verkligen vet vad de håller på med.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp