Pjäxa - spänna alla till max?

equals0

Ny medlem
Ska köpa första utrustningen och är nybörjare. Har provat ett gäng pjäxor som fanns i rätt storlek lokalt och gillade bäst Atomic Hawx Prime 100.

Däremot är jag osäker på storleken och har sammanfattningsvis tre frågor:
  • Ska det gå att spänna de nedersta spännena till max och går det att justera så att det finns möjlighet att spänna lite extra?
  • Ska jag gå ner i storlek?
  • Är jag helt fel ute? :)

Jag har förstått att en pjäxa som känns väldigt bra i butiken ofta är ett rookie mistake. Däremot så tyckte jag faktiskt den inte bara var skönt utan faktiskt satt bra. Var inget som glappade och foten hade stöd åt alla håll. Däremot kändes det ju inte direkt som att foten skulle krossas och det gick inte att spänna åt mer.

Jag provade en 26/26,5 och kunde ganska enkelt spänna ALLA spännen till max. De två översta går att flytta så man kan spänna åt lite mer. Men de två nedre är fasta och det kändes som en varningsklocka. Det följer ju med en extra sula att lägga under innerskon för att minska volymen för foten och det har jag inte provat ännu. Tänkte göra det, men då hade dom hunnit stänga för dagen.

Gjorde lite mätningar här hemma och upptäckte att min fot är ~256mm lång. Är det så att jag borde gå ner i storlek till en 25/25,5? Dom hade dock inte den storleken inne, men skulle gå att beställa.

Provade en Salamon i 25/25,5 och då tog tårna emot ganska mycket, men när jag spände åt och lutade mig ordentligt mot plösen så minskade ju trycker mot tårna en hel del. Men känslan av något för korta skor fanns kvar. Det kanske är rimligt att anta att innerskon går ut dom där extra millimetrarna som behövs?

I stort sett alla pjäxorna jag provade kunde jag spänna de två nedersta spännena till max. Går det att justera dom på nåt sätt? Läste nåt om att det går att finjustera genom att vrida på fästena, men det handlar väl bara om nån millimeter?

Tidigare erfarenhet jag har är hyrpjäxor och lånad utrustning. Senaste åkte jag med ett par Head i 38/38,5 och dom kan jag INTE spänna åt max längst ner mot tårna. Det har ändå fungerat att åka med dom även om de jag provat idag har känts som att dom passar min fot bättre.

TailGunnar

Aktiv medlem
Pjäxorna har mycket volym om du kan spänna dem max utan problem. Hawx Prime har medium bred last och jag skulle rekommendera att du testar en smalare pjäxa (tex. Atomic Hawx Ultra).

steglund

Aktiv medlem
Du ska INTE köpa en pjäxa som redan i butiken går att spänna på innersta spännet. Den kommer att sitta för löst efter en veckas åkning. Förmodligen har du en slank fot och behöver hitta en modell som sitter åt utan att spänna max. Om du har möjlighet - besök en butik med ett bra sortiment och kunnig personal (det hittar du tyvärr bara i storstäderna och på de större skidorterna). De kan guida dig till rätt storlek också. Det låter som om du möjligtvis skulle kunna gå ner till 25,5. Efter att innerskon har värmts på foten, blir det ofta lite mer plats för tårna.

Drkosmos

Aktiv medlem
Låter som för stora pjäxor. Beakta också att innerskorna ”sätter sig” lite efter ett par dagars åkning som gör pjäxorna ännu rymligare. Sen är det olika exakt hur tight fit man vill ha på sina pjäxor. Men för jämförelse, mina pjäxor behöver jag i princip inte knäppa nedersta två spännena, foten sitter som i ett skruvstäd (dock skönt sådant, inga punkter som trycker)

eriC1

Aktiv medlem
Om din fot är 256mm så finns det inte på kartan att du ska ha en 26,5.
25,5 alla dagar i veckan, och var noga med att du hittar en pjäxa som passar din fot. I och med att du kunde spänna alla spännen till max så är nog din fot också rätt smal. Tänk på att en fot har både en längd, bredd och höjd, så mitt råd är att gå till någon som kan pjäxor, och prova en smalare modell, samt max storlek 25,5, kanske ännu mindre om du får en formgjuten sula som bygger upp eventuella kollapsade fotvalv.
Jag själv har 281mm fötter som är rätt platta normalt, kör 44-45 på vanliga skor, men på pjäxor med formgjuten sula så känns även 27,5 rätt rymliga på längden vid vanlig utförsåkning. Skulle nog utan problem kunna köra 26,5 om det inte var för att jag vill ha lite mer komfort på toppturer.

Senast ändrad:

MnO

Aktiv medlem
Det tar inte ens dagar utan de pjäxorna kommer att vara för rymliga redan vid lunchtid första dagen. I storlek 25,5 kan det vara annorlunda, men det måste du testa för att veta. Volymreducerare KAN ibland vara en lösning, men oftast är det en nödfix för ett par pjäxor som har blivit för rymliga efter ett par veckors eller till och med en säsongs åkning. Men det finns också tillfällen när det möjliggör att välja en modell och en storlek som i övrigt sitter bra, men som helt enkelt är lite för hög i passformen.

Testa mer är mitt råd. Lägg ner REJÄLT med tid på pjäxfrågan. Skidor kan man åka in sig på några dagar på vilket beggat gammalt skit som helst, men pjäxinköp kräver insats, tid och kunskap.

pd

Aktiv medlem
Köp inte pjäxor så här års. Utbudet är väldigt begränsat i och med att mycket är slutsålt. Pjäxor köper man med fördel i början av säsongen när alla modeller och storlekar finns på lagret. I och med att det är dina första pjäxor så skulle jag säga att det är lite extra viktigt att du går till en duktig bootfitter eftersom du inte har någon egen erfarenhet av hur pjäxor skall kännas när de sitter rätt.

Skidor kan du däremot med fördel köpa nu eller i september när det är rea på allt för att tömma lagerhyllorna.

tmlarsson

Aktiv medlem
Precis som de andra påpekat bör du nog gå på ett par 25.5or i storlek då det annars kommer bli stort. Du kan också ha som mig väldigt smala och låga fötter vilket gör att de enda pjäxor jag sitter fast i är 92mm lästade racepjäxor. Oavsett vilka pjäxor jag prövat i det normala 98mm spannet är alla för stora och jag får lägga i volymreducerare, flytta spännen och hålla på :)

fredw

Aktiv medlem
Instämmer i ovanstående råd (inklusive att du nog inte hittat rätt pjäxa än).

Jag har också låga och smala fötter utan plattfot (tänk ett korvbröd med visst "fotvalv", lång stortå framåt och en pinne vinkelrätt upp i bakänden).
Mina pjäxor suger sig fast runt foten (när jag väl fått i den, vilket iofs inte är helt lätt om pjäxorna är kalla), utan att egentligen trycka eller klämma på någon punkt. Har du en gång fått den känslan, vilket du absolut bör eftersträva, så vet du därefter vad vi talar om. Precis som andra beskriver behöver jag egentligen inte "spänna" de nedre spännena märkbart, det räcker att "fästa" dem. Och jag har gott om plats framför trampdynorna, där behöver den inte smita åt.

När jag hittade denna pjäxa (i mitt fall en Salomon Falcon CS Pro) blev det den viktigaste "uppgradering" jag någonsin gjort av min skidutrustning. Min skidåkning blev momentant minst en halv klass bättre och jag hoppas verkligen kunna hitta en som sitter lika bra när det blir dags att byta (tyvärr snart, innerskon börjar nog tappa sin form och elasticitet..).

Så kämpa på, och nöj dig inte förrän du hittar en pjäxa som "suger sig fast" runt om foten! Alla lyckas iofs inte hitta rätt trots många långa försök, men det är en annan historia.

equals0

Ny medlem
Stort tack för alla svar! Har varit och testat alla pjäxor i 25,5 jag kommit åt. Så nu vet jag att det är den storleken jag ska ha. Tyvärr var det ingen modell som var rätt i övrigt. Ska se om jag hittar nå fler pjäxor innan säsongen stänger för gott.

Som en bonusfråga - gällande skidorna. Jag tänkte "fynda" nåt under rean.

Jag är 179cm lång och väger just över 70kg. Blev erbjuden den här i 168cm för 2500:-
Performer SX + F 12 GW 20/21

Tyvärr verkar det vara en skida specifik för XXL så det går inte att hitta nån info om den på annat håll.

Vad tror ni om den skidan för en nybörjare? Går jag miste om något om jag väljer den här? Small med sina 70mm i mitten? Kräver den fina välpistade backar som inte är uppkörda? Blir den för svår för mig? Rätt längd?

Var inne på att välja en något kortare skida men 161/163cm kanske blir lite i kortaste laget? Jag har bara åkt 5 gånger totalt och är alltså nybörjare.

Även dessa fanns i 170cm för 2599:-
REDSTER XR + L 10 GW

Jag kommer ju främst att åka i enklare pistade backar.

fredw

Aktiv medlem
Den första skidan är nog ingen nybörjarskida. Den andra verkar mer lämpad. Tror du kommer att hålla dig mest i pisten de första åren så en ren pistskida runt 160-170 cm är ok.

equals0

Ny medlem
Hittade en pjäxa idag som jag kommer att köpa. Så då är det ur världen.

Skidfrågan återstår och just nu finns följande alternativ i närheten:
REDSTER XR + L 10 GW 170cm 2599:-
Head V-Shape AR (alternativt namnet V2 istället för AR) 170cm 2000:-
Völkl 73 (166cm) 2499:-

Känns som att Atomic Redster är en dyrare skida och de två andra var mest plastmaterial. Men jag tvekar fortfarande om 170cm skida är för långt för mina 179cm och min nivå :)

termons

Aktiv medlem
Hej. Nej 170 är inte för långa. Du kan ännu fundera om du skulle vilja ha tip rocker på skidan då det gör skidan litet lättare att styra och hjälper också om pisten är litet mjuk och uppkörd.

Denna kunde vara ett alternativ i samma prisklass.

172 längd borde passa bra då den har tiprocker. Lättåkt men stabil.

fredw

Aktiv medlem
Slå till på Termons förslag, Völkl Prime i 172, eller i andra hand Atomickarna (fast de kanske just tog slut?). Båda verkar prisvärda och lämpliga för dina ändamål.

equals0

Ny medlem
Blev tillslut ett par Völkl RTM 73 18/19 på 166cm med tiprocker.

Kanske en "sämre" skida, men jag gick på magkänslan och prioriterade en något kortare skida.

Blev även ett par Salomon XPro 100 Sport som av nån anledning satt väldigt bra till skillnad från övriga Salomon jag hunnit prova.

pd

Aktiv medlem
Härligt! Nu vet vi vem som kommer att gå hela sommaren och längta efter att dagarna blir kortare och löven gulnar så det kan bli vinter. Det kommer att bli kanonbra och du kommer åtminstone att känna dig en halv klass bättre nu när du har egna grejer. Bara att slippa ta vägen runt uthyrningen och de överraskningar som väntar där gör åkningen så mycket roligare.

Snödjup

Topp